bij het starten

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ronnyb

bij het starten

Bericht door ronnyb »

Na het afkicken van de reis ,volgende ondervindingen even kwijt.
Voor vertrek heb ik zelf mijn beemer voorzien van nieuwe remblokken voor en achter,nieuwe voorschoen , verse carterolie , boite en motorolie na hem te laten afstellen bij off dealer te Wilrijk ( klepspeling afstellen en stationair toerental afstellen meld de faktuur!) .
Mijn eerste gevoel was dat hij mooi draaide evenwel met lager stationair toerental als voordien .
Ok welle op reis,het oprijden ( tot Nancy ,autoweg) een lichtjes snerpend geluid ,niet echt alarmerend maar toch!!!!( nieuwe voorband mss. Pilot Road ?)
Na enkele bergritten, het gevoel dat ik veel lager in versnelling moet om hem op toeren te laten trekken dit in vergelijking tot vorige ritten in het verleden, voor al de werken.
Op een bepaalde dag bij het klaar maken voor een dagrit vertrekkende vanuit ons hotel haal ik fiets uit de garage,start( hoor een kort snerpend metaalachtig geluid ) rij hem tot op de parking leg motor stil ,haal bepakking ( +- 1/2u ertussen)wil vertrekken...niks ,nadda,nul starten.Bij het draaien vd sleutel horen we de benzine pomp aanslaan,starter doet zijn opperste best ( nieuwe batt, dus ook ok) meerdere male dezelfde beweging gemaakt, maar korporaal niks...
Na ethias ass. in beweging gezet te hebben ( +- 1u) op vraag van medemotar de bewegingen nogmaals voorgedaan bij wijze v bewijs en ja diene fiets start ( en neen het was niet de dodemansknop)maar nog wel datkort iets snerpend met. geluid)alsof er nooit iets voordien gebeurt was!! ff ethias terug afbellen!
Ik heb nagekeken? de batt . is ok --poly-v riem , is ok.
Wat staat er mij nu nog na te zien, om nog met een gerust gevoel van mijn beemer ( r1100r 1997) te genieten??
Alle sugesties zijn welkom.
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
RBee

Bericht door RBee »

Startrelais die even blijft hangen?
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
ronnyb

Bericht door ronnyb »

zou best kunnen,daar had ik nog niet aan gedacht :oops: als ik die weet te vinden zal ik hem eens vervangen,kan niet zo veel kosten denk ik :!:
Thx ,
Ronnyb
John
Contacteer:

Bericht door John »

Startrellais geloof ik niet. Haal de starter er eens af en kuis die eens goed. Nieuw vet aan de meenemer smeren en terug monteren.
ronnyb

Bericht door ronnyb »

John,
bedoel je daarmee starter ( a)demonteren en uitwendig opkuisen en as invetten OF starter demonteren en ( b)openen en dan de boel opkuisen?
a ; zie ik nog wel zitten om zelf te doen.
maar b ; daar begin ik niet aan .
mss in eerste instantie nog eens een volgende weigering afwachten!
Ronnyb
John
Contacteer:

Bericht door John »

Haal dat ding er af. (Batterij massa afkoppelen!!) Je hoeft de startmotor zélf niet uit mekaar te halen, enkel de meenemer reinigen. Voor je invet spuit eens wat WD40 op het asje van de bindex.
Als je meenemer echt vuil is blijft die wel eens hangen. :wink:
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Thx John,
dat ga ik zeker eens doen, met het wondermiddel WD40 en dan invetten .
Is het de oorzaak van het euvel niet,dan kan dat( onderhouds) werkje zeker geen kwaad .
En dan heb ik dat jobke ook weer in de vingers zitten :wink:
Ronnyb
RBee

Bericht door RBee »

John schreef:Startrellais geloof ik niet. Haal de starter er eens af en kuis die eens goed. Nieuw vet aan de meenemer smeren en terug monteren.
't was dat wat ik bedoelde John :oops: , heb die gedemonteerd (a en b)
gaat bijna vanzelf :D ook voor een leek.
Dacht dat Xavier(Wingman) er zellf een fotoreportage van heeft gepost.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Ok, starter er uitgehaald en de werken uitgevoerd zoals John ze heeft beschreven.
Tot nu toe enkele malen koud gestart en telkens met bevredigend resultaat ( geen raar metaalachtig geluid meer).
Ps ; dit jobke valt zeer goed mee :grin: enkel opletten dat je geen vonkjes trekt aan de batt .kabel :roll: had ik toch wel zeker :oops:
Thx John
Groeten,
Ronnyb
John
Contacteer:

Bericht door John »

ronnyb schreef:Ok, starter er uitgehaald en de werken uitgevoerd zoals John ze heeft beschreven.
Ps ; dit jobke valt zeer goed mee :grin: enkel opletten dat je geen vonkjes trekt aan de batt .kabel :roll: had ik toch wel zeker :oops:
Thx John
Groeten,
Ronnyb
Dus toch die massa niet afgekoppelt van de batterij? :lol:
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Ja se,dacht wat tijd te besparen maar niks ernstigs gebeurd :wink:
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Wat nu ?
Na een lange week niet gereden te hebben gisteren een toertje gedaan ( smokkelroute!).
Bij het starten toch weer dat metaalachtig geluid zeker :-? na enkele keren het starten herhalen steeds zelfde geluid maar in afnemend volume.
Dan na enige km gereden te hebben ( +- 10 km) nog eens geprobeerd en bijna geen abnormaal geluid meer te horen.Bij thuiskomst ( na 235km) niks meer te horen, raar he :roll:
Moet ik ermee naar dealer of ??? ( John :wink: )

Ronnyb
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

=> hoe zit het met de hoeveelheid olie in uw machien?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Alles zoals het moet zijn, heb zelf alles vervangen en sinds dien geen enkele lek gevonden ( boite en cardan ) en carter staat op peil ! :wink:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

=> bougies?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
ronnyb

Bericht door ronnyb »

voor het vertrek op reis bij dealer de kleppen en de syncronisatie laten regelen , dan veronderstel ik wel dat zij deze ook hebben nagekeken !
Zelf heb ik ze nog niet nagezien, zal dat ook maar eens doen :wink: en eventueel vervangen of sowieso vervangen!
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Zondag nog eens een ferme rit gedaan ( na eigen interventies) en ondervonden dat mijn fiets nog steeds aan alle vorige ziektes lijdt .
Ik heb dan maar besloten om hem terug naar dealer te brengen en daar de ganse belevenis uit de doeken gedaan.
Zij gingen er een testrit mee doen en dan de nodige reparaties uitvoeren :roll: .
Ik ben ten zeerste benieuwd wat het resultaat zal zijn en ook wat het mij weeral zal kosten :-? !!
Breng nog wel verslag uit,mss kunnen wij er nog wat van opsteken :wink:
Gr,
Ronnyb
Ed Vollegaas
Contacteer:

Bericht door Ed Vollegaas »

@ ronnyb: wanneer je start en het snerpend geluid hoort, draait je motor dan rond of enkel de startmotor? Indien het enkel je startmotor is die ronddraait dan draait het tandwiel van de startmotor over de starterkrans van je vliegwiel, dit komt wel eens vaker voor en geeft een hels snerpend lawaai en je motor wordt op dat ogenblik helemaal niet aangezwengeld.

Grtz Ed
X-aantal rijstraketten, 2 spaghetti skate-boards, R100RS, F650GS, R1100S, R1200GS, R1200RT, V7racer, 800xc.
Back to basics...
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Ed Vollegaas schreef:@ ronnyb: wanneer je start en het snerpend geluid hoort, draait je motor dan rond of enkel de startmotor? Indien het enkel je startmotor is die ronddraait dan draait het tandwiel van de startmotor over de starterkrans van je vliegwiel, dit komt wel eens vaker voor en geeft een hels snerpend lawaai en je motor wordt op dat ogenblik helemaal niet aangezwengeld.

Grtz Ed
Ed,
al vast bedankt voor de tip , maar zowel de starter als de motor gaat in beweging.
Beemer staat nu bij de dealer, het zal ff afwachten zijn op het resultaat ??

Gr. Ronnyb
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Besloten hem terug naar dealer( nu in Aartselaar) te brengen en daar mijn uitleg te doen!
( zie begin topic)na 3800km gereden te hebben sinds laatste afstellingen.
Zij gingen er een testrit mee doen en de nodige maatregelen treffen.
Beemer deze morgend terug gaan halen met de melding vd dealer dat zij alles terug hebben afgeregeld en nagezien ( kleppen,syncronisatie en kabels :-? ???) Deze namiddag een ferme rit gedaan van +- 120km's en moet toegeven dat fietsje nu veel beter reageerd als voordien ( zachter ,sneller en konstanter in toeren) :grin:
Wat metaalachtig geluid betreft bij koud starten ( 't moet weer lukken,'t is zoals naar den dokter gaan) nu niet meer gehoord,nog bij dealer als bij mij ???? ( we zien wel :-? )
Ook te vermelden waard, alles gedaan onder garantie. Dus NIKS ,NADDA moeten betalen,das teminste service se ;)

Grtz.
Ronnyb
Plaats reactie