BMW R 850 RT aangeschaft - enkele problemen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
dannybmw
Contacteer:

BMW R 850 RT aangeschaft - enkele problemen

Bericht door dannybmw »

Ik heb me net een 2 de hands BMW R 850 RT aangeschaft bij een handelaar. Ik vind het een prachtige moto. Km stand 33.000. Bouwjaar 10/2004.
Nu ondervind ik problemen bij het terugschakelen, vooral vanaf 4 de naar beneden. Iemand hier uit de buurt rijdt met een R 1150 RT en zegt dat ge met tussengas moet terugschakelen met een BMW. Lijkt me raar voor een BMW.
Bij het optrekken en omhoog schakelen houd de moto zich telkens iets in.
Zelfs in die mate dat ik het na 100 km serieus in mijne rug had.

Mijn vorige moto was een Honda Deauville. Nooit problemen mee gehad betreft schakelen en mijne rug.
Doe ik iets fout ? Wat vinden jullie hiervan ?
Heb zojuist een BMW R 850 RT aangeschaft.
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Lijkt mij niet normaal zoals je het beschrijft. Ik zou door een ervaren BMW-rijder eens een testritje laten maken.
Ne BMW schakelt niet zo vlot als een Honda, maar inhouden, zo erg is het nu ook niet.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

dat schakelen kan zeker beter, je hebt ook nog niet veel KM dus alles moet nog deftig loskomen.

nu het schakeld niet zoals een jap

dus let op een niet te hoog toerental voor je terug schakeld.

zorg voor een goed ingetrokken koppeling en uw gas lossen voor je uw pedaaltje aan klikt

met andere woorden iets rustiger aan doen in opschakelen en afschakelen

je zal merken eens je de feeling krijgt loopt alles vlottjes

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?t=11763
luister daar naar mijn laatst gepost filmpje en je zal horen dat alles nog beter gaat dan bij een JAP :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

yep...een duitse moet je leren kennen... en zeker als je van een zoete japanse komt.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Ik heb sinds kort ook een BMW, nl een R1100R uit 1998. Hiervoor altijd een Japanse 4-cyl gehad. Moet zeggen dat ik ook erg moet wennen aan het schakelen en met name terugschakelen. Je moet er even je koppie bijhouden. Heb af en toe een paar keer fout geschakeld. Net niet ver genoeg terug geklikt met het pedaaltje en resultaat......RRRRRRRRRRRRRR....tussen de versnellingen in. Ook met het optrekken heb ik gemerkt dat als ik net iets te weinig gas geef en teveel slippende koppeling heb er een licht tikkend geluid uit het blok komt. Laat ik de koppeling sneller los en geef iets meer gas, hoor ik dit niet meer. Alleen met optrekken heb ik dit wel eens. Even wennen, maar hij rijdt echt super en heeft een heerlijk koppel! :grin:

Ja, zo'n BMWtje heeft wel zijn charmes moet ik zeggen. Lekker rustig blok en rijdt echt relaxed.
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Ik heb zowel een Jap (Varadero) als een R850RT.

De Jap schakelt idd soepeler, maar om nu te zeggen dat de RT slecht schakelt, nee.
Het maakt allemaal wel wat meer lawaai, het vraagt wat meer input en soms zit hij wel eens mis, maar klagen doe ik er niet van.
LOMAX

Re: BMW R 850 RT aangeschaft - enkele problemen

Bericht door LOMAX »

dannybmw schreef:Doe ik iets fout ? Wat vinden jullie hiervan ?
2004 bwjr versnellingsbakken schakelen haast zo goed als een Japanner. Ik weet niet of je iets fout doet, maar tussengas en andere geestigheden, dat is uit ver vervlogen tijden. Het enige probleem dat zich op deze kilometerstand zou mogen voordoen, is volgens mij een lekke koppelingscylinder. Knijp de koppeling eens in, zet de bak in eerste versnelling, en wacht een minuutje met ingeknepen koppeling. Als de motor dan wil beginnen kruipen, of als je hem dan weer moeilijk uit versnelling krijgt, dan zit daar het relatief vaak voorkomend probleem.
Probeer ook bij het opschakelen wat vlotjes in de toeren te gaan, dat schakelt iets makkelijker. Onder de 3000 rpm klakt ie wel wat meer.
Voor de rest zou je niks abnormaal mogen merken, laat voor de zekerheid eens iemand met de motor rijden die ervaring heeft met dit type en bouwjaar (liefst niet degene waar je hem kocht).
Rugpijn? Ligt dat niet aan de veranderde zithouding of het verkrampt rijden? Verander de zadelhoogte eens, misschien brengt dat al iets op.
Ulrich

Bericht door Ulrich »

Dag dannybmw,
Ik rijd ook met een r850rt bouwjaar 4/2004,ongeveer 20000 gebold.
Nog nooit problemen gehad met terugschakelen van 4naar 3.
Ik zou er toch maar eens de handelaar over aanspreken,een nieuwe versnellingsbak is niet goedkoop.

mvg ulrich
dannybmw
Contacteer:

Bericht door dannybmw »

Bedankt jongens voor de vele reacties. Ben er wel wat wijzer uit geworden. Ik hou jullie op de hoogte. Ga eerst een en ander testen en laten testen.
Heb zojuist een BMW R 850 RT aangeschaft.
Plaats reactie