verbruik met koffers
Moderator: GVN
verbruik met koffers
hallo, ik rij met een BMW R85R met twee zijkoffers. sinds gisteren heb ik me een GIVI topcase aangeschaft (46l). vorige week ben ik met m'n broer naar de ardennen tegen luxemburg gereden, hij met een K1200RS zonder koffers, en hij beweerde dat toen hij een vorige keer dezelfde rit maakte met koffers hij niet toekwam met een volle tank, in tegenstelling tot de rit zonder koffers. m'n vraag is nu, aangezien ik het normaal wel handig vind om de koffers steeds bij te hebben, of ze het verbruik inderdaad zoveel doen stijgen? is er een verschil in verbruik wanneer ik enkel de topcase gebruik (misschien omdat hij aerodynamisch in het verlengde van je lichaam zit?)?
bedankt alvast hé
Edwin
bedankt alvast hé
Edwin
Ik heb het nagemeten met een R1150RT.
Iedere 3 dagen (zolang doe ik met een tank benzine) een andere opstelling.
Echt alle scenario's met zijkoffer, alleen topkoffer en voor mij scheelde het niets.
Misschien dat het komt door de kuip.
Grr Robert
Iedere 3 dagen (zolang doe ik met een tank benzine) een andere opstelling.
Echt alle scenario's met zijkoffer, alleen topkoffer en voor mij scheelde het niets.
Misschien dat het komt door de kuip.
Grr Robert
BMW R1150RT met Xenon - StreetPilot 2820 - Baehr Intercom
’t Lijkt wel Joe Bar. Hier zie je ook de motard die er alles aan doet om zijn machine zo licht mogelijk te maken en dat terwijl hijzelf zo rond en dik is als’t Michelinmannetje. Dit is niet persoonlijk.
Er zal waarschijnlijk een minimaal verschil in verbruik zijn tussen het rijden met en zonder koffers. Bij het meten van het verbruik moet men rekening houden met de omstandigheden. Zijn deze dezelfde als de keer daarvoor? Luchtvochtigheid, temperatuur, bandendruk, slijtage en rechterpols hebben allemaal invloed. En men moet meerdere metingen uitvoeren vooraleer men over een verschil kan spreken.
Er zal waarschijnlijk een minimaal verschil in verbruik zijn tussen het rijden met en zonder koffers. Bij het meten van het verbruik moet men rekening houden met de omstandigheden. Zijn deze dezelfde als de keer daarvoor? Luchtvochtigheid, temperatuur, bandendruk, slijtage en rechterpols hebben allemaal invloed. En men moet meerdere metingen uitvoeren vooraleer men over een verschil kan spreken.
Jouw opmerking is in de verste verte niet zo dom. Momenteel werk ik aan een excel file waarin bijna 300 tankbeurten zijn verwerkt alsook de operationele kosten van zowat 40.000km.
Bandendruk, koffers en gewicht hebben elk hun invloed, alsook de hoogte waarop je rijdt. Tot mijn verbazing was +50kg bagage op vakantie van minder invloed dan verwacht.
Tijdens mijn woon-werk trajecten ben ik er achter gekomen dat het mijn verbruik snel 0.5 lit/100 km lager ligt wanneer ik mijn toerental tussen 4.000 en 4.500 tpm kan houden. Lukt enkel tijdens 't bouwverlof.
De 10€ is voor sommigen niet belangrijk, maar als je jaarlijks ettelijke tienduizenden kms aflegt wordt 't verschil voelbaar.
Bandendruk, koffers en gewicht hebben elk hun invloed, alsook de hoogte waarop je rijdt. Tot mijn verbazing was +50kg bagage op vakantie van minder invloed dan verwacht.
Tijdens mijn woon-werk trajecten ben ik er achter gekomen dat het mijn verbruik snel 0.5 lit/100 km lager ligt wanneer ik mijn toerental tussen 4.000 en 4.500 tpm kan houden. Lukt enkel tijdens 't bouwverlof.
De 10€ is voor sommigen niet belangrijk, maar als je jaarlijks ettelijke tienduizenden kms aflegt wordt 't verschil voelbaar.
Laatst gewijzigd door Wingman X op 06 mar 2017, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Werner Von C.
- Contacteer:
Was je broer nuchter op het ogenblik van de feiten...en hij beweerde dat toen hij een vorige keer dezelfde rit maakte met koffers hij niet toekwam met een volle tank, in tegenstelling tot de rit zonder koffers
Je kan dit enkel objectief meten wanneer je broer exact dezelfde rijstijl en weersinvloeden én traject heeft gereden in onbeladen- en beladen toestand, mission impossible dus...
Realistisch gezien zal er vanwege de hogere Cx-waarde (luchtweerstandscoëfficiënt) van 2 zijkoffers een lichter meerverbruik zijn, gok op ong. 0,5 Ltr...of dit vandoorslaggevend belang is geweest om die rit uit of nét niet-uit te kunnen rijden is van twijfelachtig belang...
Maar ik kan me natuurlijk vergissen.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Wanneer men tankt, warm weer of koud weer kan ook een verschil doen opmerken.
Bij wie je tankt is nog veel belangrijker en kan voor echt serieuze verschillen zorgen, gekende merken zijn meestal hetzelfde, witte dingen of rode dingen of .... die kunnen je soms laten schrikken.
Het enige wat ik opmerk met de topkoffer is meer zijwind gevoeligheid, in het verbruik merk ik eigenlijk geen enkel verschil, en ik kijk heel regelmatig het verbruik na.
Bij wie je tankt is nog veel belangrijker en kan voor echt serieuze verschillen zorgen, gekende merken zijn meestal hetzelfde, witte dingen of rode dingen of .... die kunnen je soms laten schrikken.
Het enige wat ik opmerk met de topkoffer is meer zijwind gevoeligheid, in het verbruik merk ik eigenlijk geen enkel verschil, en ik kijk heel regelmatig het verbruik na.
Hello, ik rij met een R12GS, en mét zijkoffers gaat het verbruik op snelweg zowat 1/2 liter omhoog. Nu zijn die koffers ook niet echt aerodynamisch te noemen... Met topkoffer zie ik geen verschil.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.