bmw druppellader
Moderator: GVN
bmw druppellader
Nadat mijn 1150RT verkocht is, heb ik nog één accessoirtje liggen, met name de druppellader die ik er destijds bijkocht om in tijden dat de RT minder gebruikt werd, de batterij toch in prima conditie te houden.
Nu, diezelfde druppellader kan blijkbaar NIET gebruikt worden op de nieuwe RT, toch niet rechtstreeks op de 12V-stopkontaktjes (wegens toepassing van Canbus op de 1200RT). Echter, kan ik niet gewoon de BMW-12V-stekker eraf knippen, en dan die lader rechtstreeks op de accu van de 1200 aansluiten ? Of is de lader zelf daar om een of andere reden niet voor geschikt ?
Nu, diezelfde druppellader kan blijkbaar NIET gebruikt worden op de nieuwe RT, toch niet rechtstreeks op de 12V-stopkontaktjes (wegens toepassing van Canbus op de 1200RT). Echter, kan ik niet gewoon de BMW-12V-stekker eraf knippen, en dan die lader rechtstreeks op de accu van de 1200 aansluiten ? Of is de lader zelf daar om een of andere reden niet voor geschikt ?
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
-
Sven 12RT
Er bestaat ondertussen een BMW lader die een signaal doorstuurt naar de canbus om de stekker "open te houden". Een ouder model is niet geschikt voor canbus.
Wat je kan doen op een canbus motor, is gewoon de originele stekker van de moto rechtstreeks aan de batterij aansluiten. Canbus ziet niks, en jij kan eender wat eender wanneer aansluiten op de stekker.
Wel zekering aan de batterij voorzien
Het vraagt een beetje werk, op een goed uur moet het kunnen.
4 vijzen voor het zijpaneel
4 vijzen voor de tanktashouder
2 vijzen voor het paneel over de linkertank
beetje liften
nieuwe draad leggen
alles aansluiten (zekering kort bij batterij)
beetje prutsen aan de stekker om de nieuwe draad aan te sluiten, opletten voor polariteit, een tester is handig.
Ik heb een nieuwe stekker gemonteerd. De originele is niet handig om m'n gps aan te sluiten, maar het werk is uiteindelijk hetzelfde
Wat je kan doen op een canbus motor, is gewoon de originele stekker van de moto rechtstreeks aan de batterij aansluiten. Canbus ziet niks, en jij kan eender wat eender wanneer aansluiten op de stekker.
Wel zekering aan de batterij voorzien
Het vraagt een beetje werk, op een goed uur moet het kunnen.
4 vijzen voor het zijpaneel
4 vijzen voor de tanktashouder
2 vijzen voor het paneel over de linkertank
beetje liften
nieuwe draad leggen
alles aansluiten (zekering kort bij batterij)
beetje prutsen aan de stekker om de nieuwe draad aan te sluiten, opletten voor polariteit, een tester is handig.
Ik heb een nieuwe stekker gemonteerd. De originele is niet handig om m'n gps aan te sluiten, maar het werk is uiteindelijk hetzelfde
-
Sven 12RT
Het contact aanzetten moet je inderdaad doen wanneer je moto reeds de stekkers heeft afgesloten. Dan kan je ze niet meer activeren met de lader.Wannes schreef:Ik heb eens horen zeggen,eerst de lader aansluiten en dan de sleutel
van je contact nemen.De canbuspoort zou dan openblijven.
Iemand ervaring mee????
Maar, als je dan een lader aansluit die niet speciaal voor canbus bedoeld is, dan zal de computer alsnog de stekker afsluiten (oude lader bmw, optimate, etc).
-
Triker
Ik heb een BMW druppellader gekocht in februari en dit vertelde menWannes schreef:Ik heb eens horen zeggen,eerst de lader aansluiten en dan de sleutel
van je contact nemen.De canbuspoort zou dan openblijven.
Iemand ervaring mee????
mij ook. Ik stelde echter vast dat eender wanneer inpluggen de batterij
oplaad. Ook na enkele uren met contact af.