R1100RT - Trekt naar rechts ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

lowrider

Bericht door lowrider »

Allemaal mis, en degenen die iets anders vertellen weten het niet .

Hieronder de verklaring voor het éénzijdig afslijten van de banden.
Elke moto met boxermotor doet de banden éénzijdig afslijten. Dit fenomeen is sterker zichtbaar bij de voorband dan bij de achtrerband.
Verklaring: Een as die ronddraaid veroorzaakt altijd een momentkracht uitgeoefend in de richting waarin de as draait. Een krukas bijgevolg ook.
Als de as dwars staat op de rijrichting (= richting band) dan merk je daar niets van aan de band omdat deze momentkracht opgevangen wordt door gans het bandoppervlak. Als de as in het verlengde draait van de rijrichting, dan heb je indien de as linksdraait de momentkracht op de linkse helft van het wiel. Als bestuurder compenseer je dat onbewust door je motor naar rechts te trekken (anders zou je een lichte bocht nemen met radius enkele km, dus zeer weinig). Daardoor belast je je band éénzijdig en dit is dan ook de verklaring waarom je voorband éénzijdig afslijt. De achterband slijt ook éénzijidig af, maar minder merkbaar omdat de motor dichter bij de voorband dan bij de achterband gelegen is, en omdat deze breder en dus een groter rijoppervlakte heeft dan de voorband.
Je kan het verschijnsel van deze momentkracht ook gewaarworden, als je stil staat voor een verkeerslicht moet je eens zachtjes meer gas geven, dan voel je dat je motor zachtjes naar de ene kant trekt waardoor jij hem moet terugduwen.
De ene zijn banden zullen dit verschijnsel vlugger of meer hebben dan de andere. Dit komt door de rijstijl (al of niet vlug optrekken, of vlug rijden) de bandensoort enz... Het heeft dus niets te maken met het idee dat er meer bochten naar links zouden zijn dan naar rechts of dat het achterwiel niet in lijn zou liggen met het voorwiel. Alle motoren met de krukas in lengterichting van de rijrichting hebben dit verschijsel van éénzijdig afslijten.
Bij BMW van de r-klasse is dit het sterkst omdat de motor in een hoek ligt van 180° Waardoor de krukaslager het meest belast wordt op de zijkant. Guzzi heeft dit ook maar in mindere mate (bijna niet merkbaar) omdat de motor in een hoek staat kleiner dan 180° graden waardoor het krukaslager meer belast wordt naar onder toe, de kracht komt meer naar onder toe te liggen dan naar één kant van de band. BMW's van de k-klasse hebben dit ook veel minder tot niet.
Voila, in de hoop jullie een plezier te hebben gedaan !
Teooken

Bericht door Teooken »

Hallo,

Zelf ben ik bezitter van een R75/5 en een R1100RS en daar merk je het verschil heel goed. De 75/5 heeft er haast geen last van (zal wel gevolg zijn van minder compressie want het is allemaal zwaar genoeg in het blok ;) ) maar de 1100 heeft het heel sterk bij het loslaten van het gas echter, zoals boven omschreven, je compenseert het automatisch maar mijn ervaring is dat wanneer ik mijn laatste vinger van het stuur haal (letterlijk) dan moet ik ernstig naar links gaan hangen om het te compenseren dus dan kun je nagaan hoeveel tegenstuur je daarvoor geeft. Het is dan toch geen wonder dat de banden daaronder lijden :wink:

Groet Teo
Een links, een rechts..... Zo zou het altijd moeten zijn ;)
amateurke

Bericht door amateurke »

aha, eindelijk een professionele uitleg !
waarvoor ons aller dank.
en inderdaad, als je stil staat (in neutre, hé slimmekes :razz: ) en je geeft gas trekt em naar rechts...
azo leert ne mens nog iet bij zie.
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
Bart Bever

Bericht door Bart Bever »

jawadde, das hier nog gene zever!

strakke uitleg.

Greetz!
BeemerBoxer

Bericht door BeemerBoxer »

idd, als ik mijne R1100S op zijn zijpootje zet, en es aan de gas draai, dan moet ge 'em es zien schommelen. BTW, knappe uitleg Lowrider ! thx
Plaats reactie