spokende motor

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
buzzy

spokende motor

Bericht door buzzy »

Ik rij met een R1100RT.
Deze heb ik ruim 1 jaar en dit zonder problemen.
Nu had ik deze week het volgende voorval.
Ik ben aan het fille rijden in een schoolbuurt.
Plots valt de motor stil tijdens het rijden in vrijloop.
Ik stel vast dat de electriciteit weg geweest is daar mijn klok op 0:00 staat. De motor ligt stil en mijn toerenteller maakt sprongen zelfs tot het punt van 8000 toeren. Na enkele keren het kontact aan en uit te zetten krijg ik hem terug gestart en rij ik verder. enkele Km verder terug hetzelfde maar zonder stroomval (klokje duid het juiste uur nog aan).
Na enkele pogingen en een luide knal (vermoed afterburner in uitlaat) start hij terug en wij weer weg, toch voor ongeveer 250m. motor slaat terug af (zonder stroomval, zie klokje).Daar ik naar een dringende vergadering moest heb ik de motor opzij geduuwd en de aankomende bus genomen tot mijn bestemming (bedankt voor de chauffeur om even te wachten). Een paar uur later na de vergadering heeft een vriend me naar mijn RT gebracht met de wagen. Hij starte direct en zonder problemen terug thuis gekomen.

Heeft er iemand ditzelfde mee gemaakt of weet er iemand wat het probleemkan zijn.
Daar het mijn dagelijks vervoermiddel is heb ik er ondertussen terug al wat Km bij gedaan zonder problemen maar om eerlijk te zijn niet met een gerust hart.
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Regende het ?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
buzzy

Bericht door buzzy »

(s)Campi schreef:Regende het ?
neen, het was droog weer. Het was nu maandag rond 9:00 te Ternat dat het de eerste keer gebeurde en de laatste keer was op de ninoofse steenweg te Anderlecht.
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Toch maar eens beginnen met de polen van de batterij te controleren. Rapper gezegd dan gedaan maar het heeft geen zin een slecht contact stroomafwaarts te zoeken als men niet zeker is van een degelijk contact aan de batterij.

Men kan op dit ogenblik het contactslot en de noodstop schakelaar nog niet verdenken aangezien de klok bij één voorval op nul is gesprongen...

Vervelende panne en een BMW-onwaardig :(
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Massa controleren. Een slechte massakabel kan nogal eens dergelijke problemen opleveren.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
buzzy

Bericht door buzzy »

Inderdaad een lastige panne vooral omdat ze zichzelf voorlopig opgelost heeft. Ik hou jullie via deze topic wel nog op de hoogte. Indien er nog iemand is met een mogelijke oplossing mag je het gerust laten weten.
11rt

Bericht door 11rt »

Kan een electr. panne zijn.
Maar aan de uitleg die je geeft,alles op nul,toerenteller sprongen ,.. denk ik aan een mogelijke hallgevers-panne ???
Nooit voorgehad ,maar van die er iets over shreven,komen de fenomenen overeen met uw beschrijving.Een "gewone" stroompanne ,gaat niet de toerentellers op hol jagen denk ik.
Misschien dat ervaren techneuten heir dit kunnen bevestigen of ontkennen.
Zoekfunctie ,misschien : hallgevers

Maar zeker beginnen met basis ,zoals bdemeyer schrijft:batterij,diverse contacten nazien( een klopje op noodknop,her en der eens wat friemelen aan de kabels om een fout te forceren,zijstander schakelaar?
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

ik zou meteen eens de kabels aan je batterij nakijken!
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
buzzy

Bericht door buzzy »

Het is in elk geval volgens mij een electrische panne.
Ik heb over een paar weken iets gelijkaardigs gelezen op dit forum maar vind het niet meer terug.
Ik ben nu begonnen met alle kabels na te kijken en zo zullen we elimineren e.
Ik moet er wel aan toevoegen dat mijn RT buiten slaapt wegens gebrek aan een garage en daar ik hem elke dag gebruik kan ik hem ook niet zomaar ergens anders stallen. Ik heb zeer onregelmatige uren en vertrek soms al om 3 uur naar mijn werk of kom pas om 3:00 thuis. Niemand heeft om dit uur graag iemand aan zijn deur e.
Fox30

Bericht door Fox30 »

Mocht je duits verstaan, moet je de volgende link eens lezen. Misschien brengt dit wel opheldering.
Bruno 1200 RT

Spokende motor

Bericht door Bruno 1200 RT »

Ben nt bepaald een techneut maar heb dit ook al eens mee gemaakt met de motor van mijn broer ; bleek defect aan batterij te zijn. Batterij werd vervangen en probleem was opgelost.
Opa

Bericht door Opa »

Door de sprongen van de toerenteller verdenk ik eerder de hallgevers, ook omdat deze raar doen bij warme moto en niet bij koud.

Heb ik ook eerder gehad en na vervanging nooit meer last gehad!
buzzy

spokende motor

Bericht door buzzy »

Yo de mannen hier ben ik nog eens.
De problemen met mijn motor zijn ondertussen opgelost, jammer genoeg na een panne tijdens een weekenduitstap naar Normandië.
Het waren inderdaad de galgevers.
Weer al iets van BMW bijgeleerd zou ik zo zeggen.
De groeten nog en nog vele "droge" Km. :D
Plaats reactie