R1200RT :-) (95 of 98 oct?)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

George Michael schreef:Enig idee waarom Shell verschil in zijn produkten heeft per land, het betreft ier het octaan getal :afro:
Omdat we als toerist niks meer te piekeren hadden met die euro's, hebben de gezamelijke olieboeren besloten ons nog wat te zeuren te geven. Zo weet je tóch dat je in het buitenland zit... :twisted:
Don't fix it if it ain't broken...
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

In Italie één keer 91 getankt wegens gebrek aan beter(rt1200),stilvallen en slechte respons bij het gasgeven.Zou het ni willen voorhebben in één van die korte tornante als je gepakt en met passagier de stelvio oprijd.
Ook 95 getankt bij gebrek aan beter,als je de motor om Pk's vraagt ga je het hier wel goed voelen,zeker in de bergen,ben dan altijd 98 gaan zoeken en je voelt het verschil wel degelijk.98 word blijkbaar nog niet overal verkocht in Umbrie,toscane
Andalousie 09/2018
animal

Bericht door animal »

Heb net op 4 dagen 1800 km gebold met de 1200RT en enkel 95 getankt. Resultaat : geen slag verkeerd gegeven, nooit gehaperd....... wel geld bespaard door geen 98 te tanken.
Hoger verbruik ? : 4.9 liter gemiddeld. Ongeveer de helft van de rit was autosnelweg aan +120 km/h en moto voorzien van 3 koffers, duo en meestal met de ruit in de hoogste stand dus zeker niet ideaal wat betreft benzineverbruik te noemen. Zou nu dezelfde rit "s moeten doen met 98 zeker ?
bmwfreakske

Heb vandaag de bougies verwijderd,volledig aangekoekt door de mindere benzinekwaliteit.
Andalousie 09/2018
animal

Bericht door animal »

Heb vandaag de bougies verwijderd,volledig aangekoekt door de mindere benzinekwaliteit.
RON 91 is natuurlijk nog heel wat anders dan 95 of 98 en is niet geschikt voor de 1200. Wel opletten met die uitspraken van "door mindere benzinekwaliteit" .... aankoeken kan ook andere oorzaken hebben dan benzinekwaliteit. Ik lees dat je wat passen (Stelvio) hebt gedaan: hoe hoger, hoe ijler de lucht en dus hoe minder zuurstof in de lucht, ook dat heeft een invloed op de kwaliteit van de verbranding. Wie altijd op grote hoogte gaat rijden kan zelfs best even naar de dealer om wat te laten bijregelen. Onze Belgische motoren zijn afgesteld op "lage" hoogtes.

Ik haalde er even de papieren van BMW zelf bij en daarop staat : dankzij pingelsensoren is RON95 ook geschikt

Geloof me vrij, wanneer de invoerder zelf dat op z'n papieren zet mag je zeker zijn dat het goed is. Ik beweer nu niet dat 98 slecht is maar dit is een discussie die nog lang kan duren: wat is goed, beter en best ????? En is "beter" , beter dan "goed" ??? Ik vind dat ierdereen dat zelf maar voor zichzelf moet uitmaken. Mijn idee: als een invoerder 95 toelaat, waarom dan meer uitgeven aan 98 maar zoals reeds gezegd: ieder zijn mening.
bmwfreakske

Daar heb je volkomen gelijk in.
Wel raar dat op de tank 98 tanken staat en in het boekske 95 toegelaten.
De benzine kwam ook van één of ander onbekend merk.
Bedankt voor de tips ivm 95, :wink:
Andalousie 09/2018
animal

Bericht door animal »

Ben het vandaag even bij BMW-Bornem zelf gaan vragen: geschikt voor zowel 98 als 95. Maakt geen verschil uit. Alleen zou het kunnen dat bij hoge temperaturen en bvb een alpentop de motor even zou willen gaan pingelen (met 95) en dan verstelt de sturing even de ontsteking om dit tegen te gaan. Resultaat = geen pingelen maar ook even wat minder vermogen. Nu ja als je 110 pk echt nodig hebt om de alpentop te beklimmen moet je dan maar 98 tanken.
Hanzy_S

Bericht door Hanzy_S »

Volgens mij zit het zo:

De 95 of de 98 staat voor het octaangetal, of maw de klopvastheid van de brandstof. Een brandstof met een hoog octaangetal is klopvaster dan een met een lager getal.
De klopvastheid wordt bepaald om te weten wanneer een brandstof uit zichzelf gaat onsteken. Als de druk tijdens de compressieslag te hoog wordt dat onsteekt de brandstof uit zichzelf en onstaat het fenomeen van het pingelen of kloppen van een motor. Nu hebben de 1200 boxer motors en zeker deze van de 12s een zeer hoge compressieverhouding en bijgevolg een hoge eind compressie druk (voor meer vermogen) waardoor de kans dat de brandstof uit zichzelf onsteekt vergroot. Vandaar wordt 98 aanbevolen.
Door monteren van pingel of klopsensoren zal men detecteren wanneer een brandstof uit zichzelf onsteekt en dan zal de motorelectronica de eindcompressie druk laten dalen. Bijgevolg een lager vermogen.
Een octaangetal zegt dus NIETS :!: :!: over de kwaliteit van de brandstof.
Er zit wel een verschil in de kwaliteit van de brandstof tussen verschillende merken
Met een "oude" 1100 motor tank je dus beter 95 van een degelijk merk dan 98 aan de "groene" pomp.
[ s ]R1100R[ /s ]
R1200S
Afbeelding
animal

Bericht door animal »

Volgens mij zit het zo:
Opmerking: de elektronica zal niet de compressie gaan regelen maar het ontstekingstijdstip. Aangezien dit tijdstip dan niet meer optimaal is zal daardoor het geleverde vermogen (tijdelijk) iets lager liggen.

En met die laatste opmerking ben ik het ook wel eens, goedkope benzines hebben wel eens wat minder additieven bijgevoegd en daardoor is de kwaliteit minder.
Frans

Bericht door Frans »

Bij warm weer /grotere hoogtes /zwaar beladen voel je en hoor je het verschil. Bij temperaturen beneden de 25 graden en in ons belgenland volstaat 95.
Zij die in de zuidelijk zomerse alpen rijden is 98 aan te raden.
Hanzy_S

Bericht door Hanzy_S »

Frans schreef:Bij warm weer /grotere hoogtes /zwaar beladen voel je en hoor je het verschil. Bij temperaturen beneden de 25 graden en in ons belgenland volstaat 95.
Zij die in de zuidelijk zomerse alpen rijden is 98 aan te raden.
zwaar beladen dus meer vermogen gewenst. OK
Maar voor de rest zou ik wel eens een verklaring willen horen.
[ s ]R1100R[ /s ]
R1200S
Afbeelding
RubbeRT

Bericht door RubbeRT »

Bij gebruik van 95 oktaan is er inderdaad een probleem; dat heb ik tenminste al eerder op dit forum gelezen; de motor heeft dan niet het volle rendement.
Lid BMW MC Vlaanderen
Ed Vollegaas
Contacteer:

Bericht door Ed Vollegaas »

JüRgen schreef:Dat wou ik net zeggen, op m'n Roadster heb ik één keer 95 getankt en het is me zo blubberig bevallen dat ik sindsdien speciaal nog enkele kilometers zou rondrijden voor 98 te vinden... Uiteraard heb je dan nog de verschillen van de merken... soit, ik hou het bij 98 V-Power, verbruik is toppie, soepelheid prima, en ik krijg nog wat korting ook ;)
Wat betreft de verschillende merken in ons Belgenlandje, ik werk zelf in de Antwerpse haven bij de grote Franse olie maatschappij, als je ziet van welke merken hier vrachtwagens komen bevoorraden, dan stel je jezelf al enkele vragen. Dagelijks is het hier een aan en af rijden van vrachtwagens van allerlei merken, ook bij de naast gelegen raffinaderij van Esso, hier zie ik dagelijks vrachtwagens van Shell V-power????
Wat ik wel weet is dat er bepaalde specificaties (de zogenaamde SPECS)aan de brandstoffen zijn verbonden, je heb een onder en een boven grens aan die specs, en aan de hand van deze specs gaan ze de deur uit.
BV. een tank waarvan de onderste spec niet wordt gehaald wordt gemengd met een aantal liters hele goede brandstof zodat deze net binnen de specs valt en gaat dan naar leveranciers met een bv "witte pomp".
Als je in België V-power tankt, tank je volgens mij, welliswaar goede Esso brandstof.

Grtz Ed
X-aantal rijstraketten, 2 spaghetti skate-boards, R100RS, F650GS, R1100S, R1200GS, R1200RT, V7racer, 800xc.
Back to basics...
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

RubbeRT schreef:Bij gebruik van 95 oktaan is er inderdaad een probleem; dat heb ik tenminste al eerder op dit forum gelezen; de motor heeft dan niet het volle rendement.
Hoeveel rendement zou men verliezen door 95 erin te kappen tov 98...?

Dat je dat verschil aanvoelt op een 125cc kan in nog begrijpen, maar op een dikke met 150pk ... tenzij op circuit.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
bmwfreakske

20 PK op een 1200RT,vandaag nagevraagd bij motocare in Diest.
Andalousie 09/2018
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

dan heeft ie er nog 90 over... :wink:

Gezien de meesten schakelen tussen 4a5000 toeren nog ruim genoeg dus om je portemonee wat te ontlasten.
Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Onderstaand stukje tekst vond ik hier bij wat googlen.

Benzines caracteriseren zich door hun vermogen om abnormale
verbrandingsverschijnselen, zoals het pingelen van de motor, te vermijden. Het pingelen kan zeer schadelijke gevolgen hebben voor een motor. De weerstand tegen het pingelen wordt uitgedrukt als het octaangetal; dit is het nummer dat volgt op de benaming van een benzine. Deze waarde wordt eveneens vermeld op de pompen van
de tankstations. Hoe hoger de waarde, hoe groter de weerstand die benzine vertoont tegen zelfontbranding (of detonatie). Eurosuper 95 en Superplus 98 hebben dus een octaangetal van respectievelijk 95 en 98.
Het gaat hier om het “research” octaangetal (Research Octane Number of RON), welke een indicator is voor het risico tot pingelen van een motor bij laag toerental (1.500 tot 2.500 omw./minuut).
Het andere octaangetal, nl. het “motor” octaangetal (Motor Octane Number
of MON), is een indicator voor het risico tot pingelen bij hoog toerental (meer dan 4.000 omw./minuut). Beide octaangetallen laten dus toe om de weerstand tot zelfontbranding van een benzine te bepalen, en worden gebruikt voor het opstellen van de benzine-normen (de specifikaties).
De meeste benzines hebben een RON tussen 95 en 98, terwijl hun MON meestal tussen 85 en 89 ligt.

Verder in de tekst staan nog enkele wetenswaardigheden (opgesteld door Total/fina welliswaar) doch interessant om weten.

De eindconclusie is als volgt:
98 tanken als 95 goedgekeurd is voor je motor levert geen verschil op
95 tanken als 98 goedgekeurd is voor je motor levert wel verschil op

Logisch lijkt me :roll:
Afbeelding
animal

Bericht door animal »

20 PK op een 1200RT,vandaag nagevraagd bij motocare in Diest
Geloven jullie dat nu echt ????? Als dat zou waar zijn zou ik als constructeur niet durven aanraden om toch maar met 95 te rijden zulle. Ik heb een week met de Rt achter de rug en voelde geen enkel verschil. En 20 pk moet toch wel voelbaar zijn hee.
Maar voor de rest zou ik wel eens een verklaring willen horen
Zoals ik in één van de vorige reacties schreef: wanneer de moto zou willen beginnen pingelen wordt door de elektronica de ontsteking iets verzet om het pingelen tegen te gaan. Maar daardoor is het verbrandingstijdstip niet meer optimaal en levert het blok iets minder vermogen (zeker geen 20 pk als je 't mij vraagt). Dit gebeurt bij de RT enkel in vrij extreme omstandigheden (hoge temperaturen en belasting dus bvb beklimmen van alpentoppen bij temperaturen van + 30°C). De laatste weken zal je d'er hier dus weinig last van gehad hebben. Ook op een testbank gebeurt het wel eens omdat ook de de temperatuur van het blok vrij hoog wordt (geen koelwind) en de moto tot het uiterste gedreven wordt om z'n topvermogen te meten.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Zoals je in het door mij aangehaalde artikel twee posts hoger en hier kan lezen speelt het inderdaad een rol in welk land je tankt of in welk land je bent met het soort benzine in je tank.

Alles heeft te maken met onder andere periode van het jaar, ijlheid van de lucht,... Afhankelijk van deze omstandigheden wordt een norm voorhanden gehouden waaraan de benzine op die plaats moet voldoen om een optimale verbranding in de motor te leveren...

Dus animal... Je bent er recht op met je info :!:

Het RON gehalte speelt weinig rol, daar dit doelt op lage motorprestaties tussn 1500 en 2000 toeren per minuut.

Het MON gehalte speelt meer een rol, daar dit doelt op hogere motorprestaties rond 4a5000 toeren.
Laatst gewijzigd door JH. op 12 aug 2007, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
bmwfreakske

Animal

Heb dit zelf ondervonden enkele dagen terug bij nemen van enkele passen,beladen en passagier....minder respons vanaf 4000 tpm(vanaf daar verlies je ook deze pk's),na het tanken van 98 geen probs meer gehad ;)
Andalousie 09/2018
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

bmwfreakske schreef:Animal

Heb dit zelf ondervonden enkele dagen terug bij nemen van enkele passen,beladen en passagier....minder respons vanaf 4000 tpm(vanaf daar verlies je ook deze pk's),na het tanken van 98 geen probs meer gehad ;)

en dat is nu de logica die er geen is...omdat de 95 of 98 octaan hier geen effect op heeft...

Lees echt eens de link hierboven aangehaald...

Het RON-gehalte 95 of 98 speelt enkel een rol bij lage toerentallen, dus tussen de 1500 en 2500 toeren per minuut..... Het speelt helemaal geen rol bij hogere toerentallen vanaf 4000 toeren per minuut...

Eerst goed informeren vooraleer onjuiste info te verstrekken please.
Afbeelding
bmwfreakske

Dan zullen de temperaturen ,37C en de lucht wel een rol gespeeld hebben.Soit,ik heb in ieder geval ondervonden dat er minder respons was bij het gassen als ik in de hoge toeren ging.
Andalousie 09/2018
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

20 pinkinees kracht denk ik.
Octaan gehalte, waar het omgaat is het vergelijken van de benzine met iso octaan en n-heptaan.
N-heptaan is een langwerpig molecuul met 7 koolstof en 16 Waterstof atomen.
Door het langgerekte van het molecuul is deze zeer makelijk in stukken te knippen. C7H16 heeft dus octaan getal 0 gekregen en Iso-Octaan C8H18 is een polycyclische koolwaterstof (cirkelvormig molekuul) en is lastig in stukken te krijgen. Deze heeft dus octaan getal 100 (RON hebben we het over). het octaan getal wordt bepaald met een langzaam draaiende motor waarvan de compressie en inlaat temperatuur versteld kunnen worden.
de proef motor word warm gedraaid en men stelt e.e.a. in op een lage compressie verhouding. Nu wordt de compressie verh. steeds verder opgeschroeft, totdat de test brandstof gaat detoneren.
De motor laat met nu inesteld staan op de detonatie stand.
Vervolgens neemt met isooctaan als test brandstof en gaat langzaam n-heptaan toevoegen. afhankelijk van de heoveelheid n-heptaan komt met op een octaan getal, dus octaan 98 is 2% heptaan. en 98 % iso-octaan.
In principe is het octaan getal van de brandstof belangrijk ivm omgevings factoren. Zo kun je bij hoge luchtvochtigheid en lage buiten temperatuur gewoon octaan 95 tanken. Maar bij hoge buiten temp en lage luchtvochtigheid beter 98 tanken.

Kortom rij je op hoogte (weinig O2 en lage luchtvochtigheid) dan octaan 98, rij je in een hoge luchtvochtigheid en voldoende O2 (typische vlaamse of nl zomer) dan volstaat 95

bronnen Diverse met name het boekje van Paul Klaver Motortechniek in woord en beeld.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Mooi stukje!

maar hier wordt enkel over het RON-gehalte (voor lage toerentallen) gesproken en geen rekening gehouden met het MON-gehalte (voor hoge toerentallen)....

De meningen in de meeste posts zullen dus duidelijk wel een rol spelen hierin, maw... het merk van benzine dat je tankt.

Zo kan een RON 95 van het ene merk dus beter zijn dan een RON 98 van een ander merk of omgekeerd, afhankelijk van het MON-gehalte van dat merk.

conclusie... Een vergelijking tussen de verschillende benzinemerken en wat hun respectievelijke RON en MON gehaltes zijn zouden het ideale merk voor de bedoelde omstandigheden moeten ophelderen :wink:

en dat is nu net de conclusie op pagina 16 van dit document
Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

:grin: :grin: :grin: We zijn er nog niet uit :grin: :grin: :grin:

er bestaat ook nog een PON-gehalte die kan van invloed zijn bij de prestaties van een motor :roll:

=> staat voor PUMP OCTANE NUMBER... ofte het gemiddelde tussen MON en RON....

:wink:
Afbeelding
Plaats reactie