monteren dichting

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
lydia

monteren dichting

Bericht door lydia »

Hallo,

Achteraan de versnellingsbak, waar de stang van de koppeling door gaat, zit een dichting. Ik denk dat deze aan vervanging toe is, want daar is een kleine olielekkage. Maar hoe kan ik deze verwijderen en monteren? Ik krijg de dichting er niet uit.
Roger

Bericht door Roger »

Waarschijnlijk zal dat een zimmerring (oliekeerring) zijn. Deze kan men verwijderen door aan de achterzijde lichtjes met een houten balkje te kloppen. Als je er aan de achterzijde niet aan kan, dan kan je door te wrikken met een stomp plat voorwerp deze eruit klikken. Om een nieuwe te monteren smeer je de oliekeerring in met olie of een beetje vet. Dan is weer het beste dat je je de oliekeerring erin kunt drukken met een ronde platte plaat zodat deze er gelijdelijk ingaat. Gaat dit niet, dan is het heel voorzichtig weer kloppen met een houten balkje, en best met twee, aan twee zijde. Bij montage moet je zeer voorzichtig zijn dat je de veer en het afdichtingsvlak, wat een zeer dun randje is, niet beschadigd.
Roger
R1100RT/K1200LT/K1200LT/K1600GTL/K1600GTL
Lid BMW Motor Club Vlaanderen
jerre

Bericht door jerre »

over welke motor ben je bezig? Indien K75/100/1100, kan je eerst eens proberen de rubber stofkap waar die stang van de koppeling doorgaat, vervangen. Indien deze kapot is natuurlijk. Die houdt al de meeste olie tegen, de dichting zelf is er ook uit te halen, maar is nog wat meer prutswerk. Ik weet zelfs niet of ze langs achter kan verwijderd worden...
K100 RS 16v
lydia

Bericht door lydia »

Het betreft een K100 RT van 1985. De stofkap moet eveneens vervangen worden. Mijn bedoeling was de dichting er langs de achterzijde uit te halen. Na veel gepruts en geknoei de dichting er niet uitgekregen. Onmogelijk dus langs de achterzijde?
jerre

Bericht door jerre »

volgens de mannen van het Nederlandse K-forum zou het toch mogelijk zijn om de dichting er langs achter uit te prutsen, dus met veel geduld lukt het misschien?
K100 RS 16v
K'adéé

lek

Bericht door K'adéé »

hallo beste,ikheb daar een stalen stangetje voor gemaakt met aan één zijde een lipje geplooid dan een gewicht er over geschoven en daarna aan de andere zijde omgeplooid. Zo kan je achter de dichting haken en met het gewichtje de dichting eruit trekken. Zoiets gebruik ik ook voor de dichtig achter de koppeling maar dan wel een groter model. Ik kan er wel een foto van bezorgen maar dan wel misschien via email want ik krijg die hier niet op.Grtjs danny
zundap/kreidler/BSA500/suzuki500gt/bmwR1200C/bmwk1100lt/bmwK1200lt/BMW K75rt /DEFENDER

DANNY
lydia

Bericht door lydia »

Danny, bedankt voor de info. U mag mij de foto's doormailen op
volgend adres : johan.mespreuve@skynet.be
Plaats reactie