R1200RT :-) (95 of 98 oct?)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

JH. schreef:
bmwfreakske schreef:Animal

Heb dit zelf ondervonden enkele dagen terug bij nemen van enkele passen,beladen en passagier....minder respons vanaf 4000 tpm(vanaf daar verlies je ook deze pk's),na het tanken van 98 geen probs meer gehad ;)

en dat is nu de logica die er geen is...omdat de 95 of 98 octaan hier geen effect op heeft...

Lees echt eens de link hierboven aangehaald...

Het RON-gehalte 95 of 98 speelt enkel een rol bij lage toerentallen, dus tussen de 1500 en 2500 toeren per minuut..... Het speelt helemaal geen rol bij hogere toerentallen vanaf 4000 toeren per minuut...

Eerst goed informeren vooraleer onjuiste info te verstrekken please.
Uhhhh... Ik weet niet met hoeveel toeren jullie een haarspeld omhoog nemen, maar mij lukt dat toch echt niet met 4000 toeren! Heb een paar weken geleden o.a. de Stelvio en de GrossGlockner gereden en was blij dat er 98 octaan in mijn brommer zat.

Het moge duidelijk zijn, ik stop er gewoon altijd 98 octaan in en doe dus wat de sticker op de tank zegt: ONLY 98!!!
Iedereen die dat dom vind heeft recht op zijn eigen mening. Ik denk daarom dat dit een zinloze discussie is...
Afbeelding
Don't fix it if it ain't broken...
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Hanz...

Als uw beemerke voorzien is voor 98, zoals het label het zegt zou ik er inderdaad ook niks anders in poefen... maar als ge moogt kiezen daarentegen....
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

JH. schreef:Hanz...

Als uw beemerke voorzien is voor 98, zoals het label het zegt zou ik er inderdaad ook niks anders in poefen... maar als ge moogt kiezen daarentegen....
Dat is het 'em nou net... Dit topic begon met een vraag van Philip die net een R1200RT had gekocht: "Een vraag aan andere r1200-rijders, volgens de handleiding is de aanbevolen brandstof 98 octaan, zijn er bezwaren om toch 95 octaan te tanken?"

Volgens mij zit er op elke R1200RT zo'n sticker op de tank...
Don't fix it if it ain't broken...
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Pfft, dit is een eindeloze discussie.
Iedereen kapt in zijn tank waar hij goesting in heeft. Ik tank altijd 95, heb een verbruik tussen de 4.7 en de 5.2 en ik heb pk's genoeg om zonder problemen geflitst te worden. Uit curieuziteit heb ik bij onze dienstmotoren als eens afgewisseld tussen 95 en 98 en ik voel (althans hier in ons nat Belgenlandje) geen enkel verschil. Misschien dat dit in berglandschap wel verschil zal maken. Ik zal eens vragen aan mijn baas of ik een retourtje Oostenrijk mag doen om het uit te vissen :wink:
terrano

volgens mij larie, dat onderscheidt tussen 95 en 98 oct.

Bericht door terrano »

gelezen dat je in Duitsland niet overal 98 vindt... en BMW is Duits !!!!
hahahaa, passen hun motoren aan naar het land waar de moto naartoe moet zeker ???

of de slogan "de duurste benzine gebruiken zal wel het beste zijn"...

en dat verbruik, inderdaad, rijstijl hé... mijn RT'tje zit gemiddeld aan 5.4 ongeveer, en is dan echt een gemixt verbruik, snelweg 140 km/h, af en toe eens "er tegenaan gaan" , ...
heb een R1200RT, mijn eerste BMW
VutteRT

Bericht door VutteRT »

Tank altijd 95 en rijdt regelmatig in de bergen met de nodige haarspeldjes. In het begin we eens afgewisseld met 98.Heb nooit enig verschil gemerkt.
Grtjs VutteRT
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
cooper

Bericht door cooper »

Ik tank met de mijne ALTIJD 95 en telkens men bij de dealer mijn gemiddeld verbruik ziet worden ze paarsblauwroodgroen van jaloezie.
Zit nooit boven 4.8 en gewoonlijk tussen de 4.3 en 4.6l/100km. met uitschieters tot 4l/100km
Ik zal toch is 98 moeten proberen misschien gaat men tank dan wel overlopen. :grin:
Dus meer of minder verbruik met 95 of 98, het zit allemaal in de rechterpols volgens mij en nergens anders.
frederik

Bericht door frederik »

de vraag 95 of 98 tanken is eigen niet nieuw.

bij 98 heb je beter benzine welke bij hoge compressie uw motorblok niet tot pingelen aanzet. vooral bij motorblokken met hoge compressie (de r1200 zit dacht ik boven de 12) is 98 aangewezen. met bijkomende omstandigheden zoals een extra warme blok en rijden op hoogtes, ga je het verschil al snel voelen. dat was op de andere 4v boxers ook al zo. vooral in de bergen merkbaar.

het argument van de kostprijs ts 98 en 95 is eigenlijk geen argument. als je zuinig wilt zijn, rij je op zondag met de fiets, en in de week neem je het openbaar vervoer.

het belangrijkste te onthouden is gewoon, dat je in het buitenland ook kan tanken op 95 (als de 98 niet altijd beschikbaar is)

dat moest ik even kwijt !
George Michael

Bericht door George Michael »

Tank altijd V-power hier in Nederland (97) prima !
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
Plaats reactie