Eigen onderhoud doen?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Gesloten
911turbo

Eigen onderhoud doen?

Bericht door 911turbo »

Enkele vraagjes voor de mensen die:
- Het onderhoud zelf doen of willen doen maar schrik hebben om er mee te beginnen of het benodigde gereedschap niet in huis hebben.
- Niet tevreden zijn over de dealer zijn werk of de aangerekende prijs van hun onderhoud. (zeker in vergelijking met bvb auto-onderhoud)
- Veel kilometers doen (bvb voor woon-werk-verkeer) en daardoor de kostprijs van hun onderhoud/banden een beetje willen drukken.
- Een motor hebben die uit garantie is en daarom niet meer bij de officiële dealer willen gaan.

1.a) Hebben jullie er nooit aan gedacht jullie onderhoud samen te doen? Lijkt me toch makkelijk om samen bvb een keer kleppen te stellen met een paar ervaren rotten en een paar geinteresseerden erbij die het daarna zelf willen doen op hun eigen motorfiets. Dan kunnen de ervaren mannen wat sleuteltips geven aan de beginners en de straffe moto-verhalen bovenhalen bij een pot verse koffie of een frisse pint.

1.b) Zijn er hier eigenlijk die er iets tegen hebben om samen hun olie en onderdelen aan te schaffen? Als ik zie wat sommigen onder jullie betalen per liter olie, en ik vergelijk met wat een garage moet betalen voor een vat van 200 liter... Het is niet omdat je met een BMW rijdt dat je zo in't zak gezet moet worden.
En voor de mensen die niet op een € kijken, maar hun fiets maniakaal willen onderhouden: met hetgene dat je bespaart kan je je fiets voor minder geld elke 5.000 km een beurt geven i.p.v. om de 10.000 km (het lijkt me beter voor een motor dubbel zo veel te wisselen dan dubbel zo dure olie te gebruiken) + wat je zelf doet doe je beter.

Bijkomend voordeel waar ik aan denk, niet besparend maar wel Beter onderhoud: als je telkens 250ml cardan-olie gebruikt kan je wel een litertje kopen (kost toch bijna niets) maar dan staat er na 4 jaar zo een bus met een kletske oude olie in de garage... Kan je beter met 4 een nieuwe bus aanbreken en direct opgebruiken.

Ook misschien voordelig als je bepaald "speciaal gereedschap" niet meer moet aanschaffen/maken maar gaat uit- en ontlenen... Het is nogal stom om voor 1 keer je onderhoud te doen een momentsleutel etc. van 150€ te kopen want dan rendeert het ook niet meer. Als er dan een collega motard is die zoiets al jaren quasi ongebruikt in de kast heeft liggen is het toch een kleine moeite om dit even uit te lenen? (natuurlijk met het nodige respect voor de collega zijn materiaal)

2) Nog een vraagje: ik lees hier veel mensen pleiten voor moto-olie te gebruiken in een "R" , en ik heb een beetje de indruk dat er hier wel zijn die zweren bij hun merk en type olie. Ik stel me hier enkele vragen bij.
Eerst misschien een beetje uitleg over mijn eigen ervaring: Ik was tot een paar jaar geleden ook voorstander van merk-olie en liefst de duurste, "beste"... wat ik te pakken kreeg en ik vond het ook niet erg om 15-20 € voor een liter te betalen.
Denkende dat je je blok gevuld hebt met "superkwaliteit" spaarde ik m'n blok ook niet echt (buiten het voorzichtig warmrijden) en er werd ook goed "sportief" mee doorgereden.
Niettegenstaande dat ik toch vlot rondreed heeft de harde waarheid me toch op een keer ingehaald, en op een keer sta je op de pechstrook naast de weg met "een raar geluid" in je blok.
Bij de demontage van het blok werd overduidelijk dat de schade door een olieprobleem was veroorzaakt terwijl de oliepomp nog in "goede" staat was.
Ik heb sindsdien geen aandelen van een concurrerend oliebedrijf 8-) , ik vertel dit enkel omdat ik sindsdien redelijk kritisch sta tegenover zogezegde wondermiddelen en aangerade troep van bekende merken. En ik vraag me ook af waarom men een huisleverancier zo een dunne volsyntheet durft aanraden voor een lucht(-olie)-gekoeld blok. Kom dus niet af met argumenten van merk X is het beste, dit-dat, blablabla... Ik heb zelf een blok van 17.000 km definitief in de prak gereden met merkolie erin. en dit is wat de fabrikant over zijn olie zegt:
XXX is een volsynthetische 4-takt motorolie voor toppresterende sportmotoren. De van de racerij afgeleide technologie, gebaseerd op X's ervaringen met race teams, verzekert optimale motorprestaties en geeft verbeterde acceleratie onder de meest zware rijomstandigheden.
Alle xxx 4-takt oliën zijn speciaal ontwikkeld en getest om optimale werking en superieure bescherming te bieden aan deze kritische bewegende onderdelen
superieure bescherming met een korrel zout dus.

Nog enkele bemerkingen: voor de koppeling en versnellingsbak moet je het al niet doen aangezien deze toch apart zitten. (over de beschermende werking heb ik hier ook nog een onderzoeksrapport liggen die enkele beweringen in twijfel trekt).

Voor de hoge toeren en zuigersnelheden moet je het ook niet doen want een bmw boxer is toch niet echt hoogtoerig & ik heb wat liggen berekenen en de zuigersnelheden van een bmw-boxer liggen NIET hoger dan een sportieve benzinemotor uit een auto.

3) Aanschaf van banden samen doen om aanschafprijs en verzendkosten zo laag mogelijk te houden? Als ik zie dat er hier mensen banden aanschaffen voor 400 € die je op een ander voor 270 € kan verkrijgen. :-?
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

informeer hier eens... Reeds heel wat bmwmcvlaanderen leden gaan naar de workshops voor kwaaltjes en bijles :wink:

http://groups.msn.com/BMWWorkshops/inschrijven.msnw
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Gesloten