de eerste keer heel erg nat

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
klimpie
Contacteer:

Bericht door klimpie »

Misschien geen groot wapenfeit, maar voor mij alvast toch een belevenis.

Gisteren had ik een scouting gepland naar twee locaties in de Kempen. Eéndachtig met mijn principe “als het niet (teveel) regent bij het vertrek, nemen we de moto”. Misschien had ik beter het weerbericht even nagelezen.

Aangekomen bij de eerste locatie in Retie (vanuit Gent toch al een goede 110 km) begonnen mijn handschoenen toch al van binnen een beetje nat te worden. Ben er niet helemaal zeker van hoe het komt, ze zouden waterdicht moeten zijn - misschien dat er water langs mijn mouw naar binnen is gelopen. M’n motorjas woog al iets meer maar deed zijn werk – me beschermen tegen de wind en de regen.

Het vervelendste is als je dan uiteindelijk terug de natte kleren mag aantrekken en handen in de handschoenen wringen. Maar toen viel het nog mee – ik wist alleen nog niet wat er zou komen.

De toch van Retie naar Wortel is hoofdzakelijk langs steenwegen. De Shubert is blijkbaar vergeten dat hij een antidamplaag heeft… Bij het naar voren klikken van het scherm komen er ook druppels langs de binnenkant van het scherm. Het zicht wordt wazig. Stoppen in de regen om je scherm af te drogen is niet zo eenvoudig. Dan maar terug scherm dichtklappen en bij lage snelheden bijna niet meer ademen. Ondertussen worden de handschoenen volledig doorweekt, ook de jas krijgt het lastig.

Aangekomen bij de tweede locatie in Wortel. Hang m’n motorjas aan de kapstok. Merk dat de mouwen van m’n pull nat beginnen worden. Handschoenen zien eruit alsof ze onder de kraan zijn gehouden, kruis voelt niet zo lekker droog meer aan. Ik zie dat de eigenaars van de locatie twee pannen onder m’n jas hebben gezet om het water op te vangen…

De terugweg van Wortel naar Gent verloopt door de opkomende avondspits niet zo geheel vlot. Traag en gevaarlijk verkeer. Bij stilstaan merk ik dat er zoveel stoom door m’n moto wordt geproduceerd dat ik bijna niet meer in mijn spiegels en dashbord kan zien. De eerste keer dat ik dit meemaak – heb nochtans vaker in de regen gereden.

Aankomst in Gent, 270 km gereden, in non-stop regen. Doorweekt tot op het lijf, best wel moe, en blij zonder kleerscheuren thuis zijn gekomen. Toch maar direct een warme douche genomen. Heb vorig jaar 950 km in één trok gereden naar Zuid-Frankrijk, maar was van de 270 km toch wel meer vermoeid. Vergt veel aandacht in de regen rijden.
hold on to the rocks
R1200RT
Beemer

Bericht door Beemer »

Een regenpak aanschaffen en altijd een tweede paar handschoenen meenemen. Heb gisteren ook een kleine 150km in de regen gereden op de autostrade maar door mijn regenpak ben ik niet nat geworden. Ik ken tot op heden geen één enkel kledingmerk dat je 100% kan drooghouden.
Indertijd had ik ook een Shubert en je kon je vizier een klein beetje vooruitschuiven zodat je ten allen tijde luchtcirculatie had en waardoor het niet aandampte. Het water liep gewoon langs de binnenkant maar je kon tenminste zien)
Harald

Bericht door Harald »

Enkele jaren geleden ben ik in identieke omstandigheden terugekomen van Lyon Frankrijk.

Mijn flexotan regenpak hetwelke ik over mijn lederen pak draag
heeft me toen volledig droog gehouden.
Mijn handschoenen heb ik aan mijne maat gegeven die doornat was
met z'n Frank THomas regencombi. Zo had hij tenminste warme handen en terug iets van gevoel.
Ik heb mijn zomerhandschoenen aangehouden en mijn handvatverwarming gebruikt.
Had toen een R1100RT.

Mijn helm een Nolan N100 was geen probleem, geen inlopend water en geen aandamping,
Later een Schuberth gekocht en van pure miserie weggedaan.
Had dezelfde verschijnselen zoals hierboven beschreven.

2 jaar geleden een nieuwe Nolan gekocht N101 VPS, goede helm.
Maar waterinsijpeling.
Had intussen een R1150RT gekocht en een verhogd scherm
orrigineel BMW 4,5cm.

Bijkt dat ik turbulentie had die de regendruppels langs het scherm naar binnen perste.

heb een nog hoger schermgekocht "Givi" en in samenspraak met Nolan een extra dichting op mijn scherm gekleefd.

Nu bijna geen druppels meer aan de binnenzijde van mijn scherm.

Op het werk rij ik ook met een R1150RT en een BMW helm syst 4 Evo.
Maar die dampt ook aan en regent ook binnen.

;)
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Beemer schreef:Ik ken tot op heden geen één enkel kledingmerk dat je 100% kan drooghouden.
Naar het schijnt houdt Rukka je in alle omstandigheden droog en warm. Naar een oud Fins spreekwoord:" Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kledij".

Ik heb het ook niet want het kost plenty money en vermits ik maar een vrijetijdsrijderke ben ..... en het zelfs niet kan inbrengen ..... ben ik dus ook al een paar keer goed nat geweest. Deels omdat mijn motorkledij plots niet meer waterdicht bleek te zijn en deels omdat ik het verrekte van zo'n stom regenpakske aan te doen waardoor ik ook nog eens van de vier naar de vijf schuif op mijn zadel.

Ik heb gelukkig wel altijd droge en warme voeten door de Daytona's en dito handen door een paar goede Vanucci's en de handvatverwarming. En als de uiteinden het goed hebben duurt het wat langer voor de rest zich belabberd voelt :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
klimpie
Contacteer:

Bericht door klimpie »

Had mijn zomerhandschoenen ook meegenomen. Maar die hebben zo geen "ruitenwisser". Vind dat toch wel soms nodig om het zicht terug eens klaar te krijgen. Scherm op laagste stand om zo de druppels er te laten afblazen bleek toch ook te helpen.
hold on to the rocks
R1200RT
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

klimpie schreef:Scherm op laagste stand om zo de druppels er te laten afblazen.
Het eerste dat ik doe als het regent :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Eergisteren de gehele dag in de regen gereden... van Rotterdam langs de Lek naar Oosterbeek (Airborn museum).
Daarna door het Land van Maas en Waal naar Den Bosch om vervolgens moe maar voldaan over de snelweg terug
naar huis te rijden.
Ik draag net zoals Harald een regenoveral van Flexothane van de firma Sioen over mijn dagelijkse motorkleding.
Ik was volledig droog. Super-pak! Z'n geld dubbel en dwars waard!
Handen waren iets of wat vochtig. Ik denk van de transpiratie. Draag handschoenen van Rukka (GTX Xtrafit).
Had ook een nat hoofd... water was langs de beluchting, die overigens dicht stond, gelekt. Nolan N42.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

regenoveral, lichte handschoenen in combinatie met handvatverwarming op laagste stand, helm op een kiertje, scherm op laag en scheuren maar... en die warme douche bij thuiskomst... echt iets om naar te verlangen in zo'n omstandigheden
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
haté

Bericht door haté »

Beemer schreef : Ik ken tot op heden geen één enkel kledingmerk dat je 100% kan drooghouden

Lijkt mij een duidelijk voorbarig en overtrokken statement.

Niet langer geleden dan vorige week nog een goeie 500 km gereden (eerder gezwommen) in constant striemende regen met het Streetguard-pak van BMW en perfekt droog gebleven !
Dat pak doet dus precies wat het ook belooft.
Het vergt overigens wel een behoorlijke investering... maar het bespaart je de kost van een extra regenpak en de last van het aan- en uittrekken onderweg...

Enkel mijn laarzen en zomerhandschoenen (onbekend eko-merk) hebben het snel opgegeven, maar met zomerse temperaturen is dat slechts een klein ongemak...

Daarnaast - net zoals Klimpi - een zelfde "onveilig" gevoel gekregen ivm beperkte zichtbaarheid door binnendruppelend water in de helm, wellicht eerder te wijten aan onvoldoende snelheid met uiteraard onvoldoende luchtstroom.
Gelukkig echter géén last van aandampend scherm, wat op zich al een hele prestatie is gezien de combinatie van regen, luchtvochtigheid, gebrekkige ventilatie, enz.
Beemer

Bericht door Beemer »

No comment :roll:
Consigliori Wim
Contacteer:

Bericht door Consigliori Wim »

Wel, mijn Streetguard heeft me ook perfect drooggehouden toen ik drie dagen na elkaar het traject Deinze-Luik back en forth gereden heb in de striemende regen. En 't is al drie jaar oud. Mijn handschoenen daarintegen ..., na 100 km begon ik nattigheid te voelen. Natuurlijk wel de handvatverwarming aangezet. De BMW Evo 5 helm met dubbel vizier had de damp goed tegen. Maar het is geen pretje om zo'n afstanden in de gietende regen te rijden, doch wel uren file bespaard t.o.v. de auto, en dat was het me waard.
BMW K1200R / VW Touareg 2.5 /
There can be only one ! - Highlander. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jpbo

Bericht door jpbo »

Heb ook een BMW systeem 4 helm.
Hier sijpelt het ook binnen, wel een schande eigenlijk voor zo'n dure helm.
GS'ke 2004
50000km and still going strong
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

BiemeRT schreef:Naar het schijnt houdt Rukka je in alle omstandigheden droog en warm. Naar een oud Fins spreekwoord:" Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kledij".
Tot op heden kan ik dit onderschrijven. Echter, als je een dergelijk pak koopt, kies dan voor de gelamineerde Gore-tex (i.p.v. de Z-liner). Bij de gelamineerde Gore-tex zit het membraan vast op de buitenlaag, waardoor deze minder vocht kan opnemen. Ik heb zelf een pak met Z-liner, en bij een fikse regenbui wordt de buitenlaag (Cordura) wel erg nat (en zwaar) en onttrekt daarmee toch wel warmte aan je lichaam. Bovendien is het niet prettig om het pak weer nat aan te moeten trekken, omdat alles toch klam wordt.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
jakke

Bericht door jakke »

Een tijdje terug ging ik bewust in de gutsende regen rijden. :-?
Tot grote ergernis en bezorgdheid van mijn vrouw. :-?

De reden heb ik al eens ergens op het forum neergeschreven. :wink:

Nu moet ik zeggen dat mijn Gore-tex broek en vest van Difi zich meer dan redelijk hebben gehouden. 8-)

De vest, daar was al helemaal niets doorgekomen.
De broek was en beetje klammig. Na meer dan een uur in dat gutsende gedoe, vond ik dat meer dan behoorlijk.
Ik weet natuurlijk niet wat het geeft als je uren aan een stuk in zulk weer gaat rondrijden. Maar dat staat gelijk aan, als met uw motopak aan in een zwembad springen neem ik aan ! :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Zelfs de beste kledij houdt je als rijder niet compleet droog als je in de gutsende regen naar het zuiden van Frankrijk bolt. Uit ervaring heb ik geleerd dat er enkele heel eenvoudige middelen zijn om je te bewapenen tegen deze urenlange marteling 8-)

Ik neem steeds voor de langere trajecten een dun KW-tje mee, zo'n dun nylon overjasje en soms ook een zelfde type broek. Mijn botten zijn super, daarmee kan ik in het water gaan staan, die hoeven geen extra protectie.

De nylon maakt dat het meeste water gewoon geen kans krijgt om je goretex te verzuipen. Helpt echt goed en is als een klein hoopje onder bijna elk zadel weg te moffelen.

De lastigste plekken om toch water binnen te krijgen is de kraag. Naargelang hoe en hoeveel je je hoofd beweegt, buitgt, enz... kan er water insijpelen langsheen de kraag, zels bij het beste pak, en dan zit je daar maar. Ik tracht datzelfde nylon jasje met hoge kraag goed tot onder de helm te krijgen , doet ook weer wonderen.

Last but not least, GLOVES. Heel goede handschoenen houden je handen lang droog, maar ook hier weer, het blijft niet duren. Een handige tip zijn (voor langere ritten in druilende regen) een paar plastieken 'tank'handschoentjes over je handschoenen te trekken, die vind je aan de pomp (niet overal). En wat ook steeds lastig is, wanneer je je handschoenen moet uitdoen, en terug aan, dan heb je sowieso geen droge handen meer, en zit er vocht binnenin.

Oh ja, en natuurlijk de handschoen onder de mouw, en er niet over, dan loopt het water zo naar binnen, maar dat wisten we allemaal al zeker :razz:

De helm: een goed pin-lock systeem help veel, als het juist is aangebracht, ik heb het in twee van m'n helmen zitten. Druppels komen ook naar binnen, ik ken haast geen helmen waar het nooit voorvalt. Weinig last van ... en tenslotte, in de regen rijden valt goed mee, uiteraard aangepast aan de omstandigheden, al durf ik toch nog goed doorzetten ...
Plaats reactie