Vraagje aan pendelaars Leuven-Brussel

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
semtex
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:26
Locatie: Hageland
Contacteer:

Vraagje aan pendelaars Leuven-Brussel

Bericht door semtex »

Vanaf deze week ga ik niet langer meer per trein werken (de ergernis over de nmbs kost me dagelijks een maand van mijn leven denk ik...).
Ergo.. vanaf deze week is het met de motor (r850r) dagelijks pendelen tussen Werchter en Brussel-centrum.

Mijn vraagje aan de pendelaars die dat traject kennen... wat raden jullie aan?
- De E314 en de E40 en dan maar slalommen tussen de file?
- De oude baan over Kortenberg tot aan de Reyerslaan?
- Langs Haacht en dan de oude Haachtsesteenweg over Steenokkerzeel en Schaarbeek?
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

Bericht door the riding man »

en anders moet ge het openbaar vervoer is proberen dan hebt ge geen last van filles meer en ge moet geen parking zoeken :twisted: :razz:

nee, serieus nu. Ik ken de 3 routes maar moet ze nooit geregeld doen en zeker al niet tijdens de ochtend en avondspits.
Dus ik zou zeggen: probeer ze alledrie is een week uit en noteer de tijd dat ge er over doet en beslis dan daarna wat voor u zelf het beste aanvoelt. Al gaat het volgens mij ongeveer gelijk uitkomen hoor.
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Bericht door Den Dirk »

Héél moeilijke vraag, elke route heeft zijn eigen voor- en nadelen...
Ik denk dat ge elke dag een beetje geluk moet hebben om de juiste route te nemen.
Autostrade : 20 à 25 kms file 'smorgens : is erg vermoeiend en slalommen is niet steeds zonder gevaar, anderzijds zie ik in die file soms een 'motostraat' tussen 2de en 3de rijvak, en snorren dan habitués door...
De 2 andere zijn provinciewegen waar ge wel kunt voorsteken, maar de rijvakken zijn redelijk smal. Haachtse stwg : file tot steenokkerzeel, dan OK
Kortenberg : daar stropt het altijd en kunt ge niet voorsteken wegens erg smalle rijstroken,
I like my bike!!
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Je kunt je kosten ingeven als je met de bike gaat werken, don't forget :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Dd
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 aug 2006, 20:56
Locatie: 3070

Bericht door Dd »

om 7 uur op weg en je raast over de E40 of Brusselsesteenweg...
AfbeeldingAfbeelding Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door sprint »

ddzl900 schreef:om 7 uur op weg en je raast over de E40 of Brusselsesteenweg...
en om 5 uur nog beter :lol:
Marnix.

Afbeelding
Dd
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 aug 2006, 20:56
Locatie: 3070

Bericht door Dd »

ik wist wel dat er groter gekken waren dan ik :twisted:
AfbeeldingAfbeelding Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
E1
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2005, 16:56

Bericht door E1 »

Doe af en toe het traject Leuven-Brussel met de motor. Ga in Bierbeek op E40 en vind dat het dan wel goed gaat (brede rijvakken en chauffeurs op E40 zijn filterende motorrijders gewoon, maken plaats). Brussel zelf is ander paar mouwen...
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

E40. De meeste automobilisten -die wakker zijn- op dat traject kunnen omgaan met motorfietsen en laten je wat ruimte.

Tussen 2e en 3e vak filteren is ok, zolang je er maar niet door vliegt. Beetje Gentleman blijven uiteraard.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Livin
Berichten: 525
Lid geworden op: 27 okt 2004, 11:08
Locatie: Herselt

Re: Vraagje aan pendelaars Leuven-Brussel

Bericht door Livin »

Ik rijd elke dag woon-werk autostrade E314-E40 Aarschot - Sint-Stevens-Woluwe. Vind ik best te doen. De meeste autobestuurders laten je wel de nodige ruimte (bv E313 is een heel paar andere mouwen).
Als je tussen de file doorrijdt zou ik je slalommen wel afraden. Gewoon een rechte lijn volgens tussen het meest linkse vak en dat ernaast.
Slalomme, heeft als nadeel dat je niet zichtbaar blijft voor voorliggers en het wordt ook als agressief beschouwd door de autobestuurders.
Rijden via steenwegen heeft als nadeel dat je niet altijd kan voorbijsteken door de smalle rijstroken en tegenliggers en je meestal je rijtijd ziet toenemen door de verkeerslichten e.d.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
semtex
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:26
Locatie: Hageland
Contacteer:

Bericht door semtex »

Heb vanmorgen de Haachtsesteenweg eens geprobeerd.
Vlot tot in Diegem, en daar begon de miserie (file, lichten, en wat verder massa tramsporen).
Vertrokken om 06.50 uur en in Brussel-centrum juist een uur later.

Als beginnend motorrijder (al twee hele dagen mijn nummerplaat) wil ik de autosnelweg toch nog eventjes vermijden...
Bruno
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2004, 12:17
Locatie: brussel-halle-vilvoorde

Bericht door Bruno »

semtex schreef:Heb vanmorgen de Haachtsesteenweg eens geprobeerd.
Vlot tot in Diegem, en daar begon de miserie (file, lichten, en wat verder massa tramsporen).
Vertrokken om 06.50 uur en in Brussel-centrum juist een uur later.

Als beginnend motorrijder (al twee hele dagen mijn nummerplaat) wil ik de autosnelweg toch nog eventjes vermijden...
Nu is het nog vrij rustig. Wacht maar tot in september.
BMW Motor Club Vlaanderen lid
volpetrolski
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 jul 2007, 13:26
Locatie: Antwerpen

Bericht door volpetrolski »

Ik steek ook elke morgen en avond zo'n paar duizend auto's voorbij op de E19 richting Brussel. Vandaag voor 't eerst alles dicht moeten smijten voor ééntje die dacht 2 seconden vroeger op zijn werk te zijn door in de file van strook te verschuiven.:roll: Waar je dus vooral op moet letten zijn van die gaten die sommige (te rustige) chauffeurs laten op hun voorganger. Hou dan vooral de auto's (meestal rechts daarvan) in het oog. ;) Ik verwacht in september nog meer aanschuifellende, inderdaad.
louis
Berichten: 111
Lid geworden op: 02 jun 2007, 07:50

Bericht door louis »

semtex schreef:Heb vanmorgen de Haachtsesteenweg eens geprobeerd.
Vlot tot in Diegem, en daar begon de miserie (file, lichten, en wat verder massa tramsporen).
Vertrokken om 06.50 uur en in Brussel-centrum juist een uur later.
Rij gewoon langs de E314 en de E40. Je bepaalt zelf hoe snel je rijdt en hoeveel je tussen de wagens hangt. Met wat geluk tref je een lotgenoot die het pad tussen wagens voor je aanmaakt.

Ik rij dagelijks naar Brussel via E314 (vanaf Kessel-Lo) en E40 + nog een stukje binnendoor om aan de oprit te geraken. Als ik om 06.45 uur vertrek dan kan ik om 07.30 uur beginnen. Volgens mij hebben de secundaire wegen geen voordeel.

En voor de rest goede keuze om de NMBS te laten voor wat ze zijn. Dit was ook mijn motivatie om terug een motorfiets te kopen. Het resultaat is tijdswinst, geen ergernis, niet gebonden aan uurroosters en niet meer bekaf thuis komen van achter de treinen en bussen te hollen.
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

kleine tip voor de filerijders: altijd effe inhouden als je vrachtwagen inhaalt..
De vrachtwagencabine die zich rechts bevindt belemmert vaak 't zicht, in die dode hoek is soms een auto onderweg naar het linkervak. Als je niet vertraagt is 't heel goed mogelijk dat hij nooit ziet komen. Meestal loos alarm, maar heb toch al paar keer een auto eruit zien schieten en dan had ik zoiets van 'oef, dankjewel voorgevoel'
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Gorik
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 okt 2004, 12:57
Locatie: Hasselt

tips

Bericht door Gorik »

Enkele tips;

Rij op je eigen tempo, laat je zeker niet opjagen door ander (moto)rijders.

Probeer aan te koppelen met andere motorijders, stukken veiliger om samen door de file te gaan.

Zet je spiegels goed en hou iedereen goed in het oog, kijk liever één keer te veel in je spiegels.

Rij relax en ontspannen, krampachtig op de motor zitten heeft geen zin.

Veel succes, ik zal je zeker eens tegenkomen, rij dagelijks hetzelfde traject (E313 - E314 - E40 - Ring Brussel - E411)
semtex
Berichten: 90
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:26
Locatie: Hageland
Contacteer:

Bericht door semtex »

OK, ik ben dus den bordeaux r850r met het L'ekke onder de nummerplaat (WDY...)
Transalpje
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 aug 2006, 23:14
Locatie: Kessel-lo

Bericht door Transalpje »

Rij regelmatig het traject Kessel-lo - Vilvoorde en omgekeerd, en hangt van mijn humeur en timing af welk traject ik neem. Ben ik gehaast dan kies ik voor het door de file rijden, op E40 gaat dat echt wel goed. Als ik een opkikker nodig heb of wat tijd heb dan rij ik binnendoor. Vilvoorde - Peutie - Perk- Steenokkerzeel - Nederokkerzeel - Veltem Beisem - ring Leuven. Tijdwinst heb je er niet door, maar door bochtjes en vlot blijven rijden ... wordt ik echt wel goed gezind :grin:
(2004) Honda Transalp - (2006) BMW F800ST - (2008) R1200GS
http://users.telent.be/transalpje
sman
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:12
Locatie: Paal-Beringen

Bericht door sman »

rij dagelijks E313-E314-E40 van Paal tot Bertem, beurtelings vroege's en late's, weinig of geen last van verkeersdrukte (alleen bij de late is er soms file op 't klaverblad, maar er is altijd wel een plaatske voor ne moto)
zie ook nie veel andere moto's rond die tijd
yellow
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 feb 2007, 20:28
Locatie: Buitenland

Bericht door yellow »

Rij elke dag Meerhout - Brussel via E313 - E314 - E40 - binnenring noord station. Gewoon rustig tussen de wagens door, rechte lijn, vaak als eerste om 'ruimte' te creeren. In Brussel probeer ik de Wetstraat te vermijden door parallel straatjes te rijden..

Kijk ongeveer 5 wagens vooruit, en pas op bij de opritten waar veel verkeer van rijbaan veranderd, ook bij de aansluiting RO - Zaventem

Voor mij duurt de rit van Meerhout naar Brussel ongeveer een uur, net als de rit terug.

Met openbaar vervoer duurde het 45 minuten per traject langer als ik geen vertraging had en een goede sprint trok op Antwerpen Berchem. Daarom dus ook de motor gekocht. Het geeft me 7 en een half uur extra per week bij de family, in plaast van bij de NMBS...
Plaats reactie