intercom

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

RTbikerWim

intercom

Bericht door RTbikerWim »

hallo bikers,

wie kan en wil mij zijn ervaring delen ivm een intercom :roll: Ik zou er een willen aanschaffen, maar weet niet of ik een baehr of autocom zou kopen, hoor verschillende verhalen. :?
Van baehr weet ik dat je het geluid en geruisonderdrukking (rijwind) goed kan afstellen. Gaat dat bij autocom ook?
Ik zou eventueel ook mijn GPS SP er willen op aansluiten heeft er iemand ervaring mee?

Thx :wink:
Scarto

Bericht door Scarto »

Wim,

Er is nog een derde speler op de markt, nl. Starcom, waar ik ook al lovende kritiek van opgevangen heb. Een intercom heb ik nog niet, dus kan ik je niet helpen. Maar ik ben net zoals jij sterk geïnteresseerd in dit ding.

Afwachten wat de vrienden zullen neerpennen in deze topic. :wink:

Groeten.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
RTbikerWim

Martin M. schreef:Wim,

Er is nog een derde speler op de markt, nl. Starcom, waar ik ook al lovende kritiek van opgevangen heb. Een intercom heb ik nog niet, dus kan ik je niet helpen. Maar ik ben net zoals jij sterk geïnteresseerd in dit ding.

Afwachten wat de vrienden zullen neerpennen in deze topic. :wink:

Groeten.
zal eens een kijkje nemen thx Martin
voor de automobilisten, blijven lachen, ook al sta je al een uur in de file ;-)
luc rs

Bericht door luc rs »

Ik heb sinds 4 jaar het Beahr systeem. Bij mijn toestel kan je enkel de gevoeligheid wat bijregelen. Als ik op de autostrade rij wordt de rijwind ook versterkt wat wel een nadeel is.

Een collega van mij heeft het topmodel van Baehr (zij het dan op zijn Deauville) staan en hij is er na 3 jaar ook heel tevreden over. Pluspunt bij dat toestel is dat je het volume van beide helmen kunt regelen, de gevoeligheid. Hij zou geen ander toestel willen.

BMW zou nu zelfs een draadloos intercomsysteem in één van zijn helmen hebben, maar het prijskaartje daarvan ken ik niet, misschien eens de site van BMW bezoeken...

groeten!

Luc RS
Lex
Contacteer:

Bericht door Lex »

Dag Wim

Je moet zeker eens een kijkje nemen bij StarCom ik ken al verschillende bmw rijders en die zijn er absolut over te spreken zelf rij ik ook met een StarCom en werkt perfect doe een test met een prijsvergelijking en een praktische rijtest.Suc6 met de keuze
http://www.rse-electronics.com daar vind je alle info
http://www.starcom1.eu

Ook ik ben lid...
RTbikerWim

Lex schreef:Dag Wim

Je moet zeker eens een kijkje nemen bij StarCom ik ken al verschillende bmw rijders en die zijn er absolut over te spreken zelf rij ik ook met een StarCom en werkt perfect doe een test met een prijsvergelijking en een praktische rijtest.Suc6 met de keuze
http://www.rse-electronics.com daar vind je alle info
Lex,

zijn de mogelijkheden van een starcom vergelijkbaar met de andere merken --> aansluiten GPS muziek ed?

greets Wim
Lex
Contacteer:

Bericht door Lex »

Jazeker Wim

Je kan op de starcom het volgende aansluiten:
2 x Helmset - 1 x GSM - 1 x GPS - 1 x zend-ontvanger voor bike to bike - 1 x Radio,cd,mp3, casette ect..... als er maar muziek uitkomt dit alles kan tergelijkertijd aangesloten worden waar de GPS en GSM prioriteit krijgen.
De starcom werkt pas als de rijder de helmset heeft ingeplugt, dus nooit angst voor een platte batterij en word uitgeschakeld als de rijder uitplugt.
Verder worden alle montage benodigdheden meegeleverd.En niet te vergeten STEREO muziek 2watt.

Ook ik ben lid...
Scarto

Bericht door Scarto »

Antwoord gekregen van RSE electronics.

De Starcom 1 Kit A kost 240 euro.
Kit B kost 300 euro.

Ik zal proberen ergens prijzen te vinden van de Autocom. :wink:

Groeten.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
Harald

Bericht door Harald »

Ik heb een autocom ; gekocht sept. '04 .
Tot op heden zeer tevreden over , ik rij alle dagen en luister permanent naar de muziek.
Ook mijn GSM sluit ik er op aan .
Geluid is nagenoeg 100% , zelfs op autosnelweg aan 140KM:Hr

De helm to helm verbinding werkt ook prima, al moet je de micro zeer dicht tegen uw lippen houden/plaatsen . is wat mij betreft het enige minpunt.

verder niets dan plezier aan dat ding.

Ik denk dat ik 550€ heb betaald voor het toestel , extra kabel en een helmset voor 3 helmen :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
luc rs

Bericht door luc rs »

enige tijd geleden is er in Motoren & Toerisme een test gedaan van verschillende systemen, zowel louter intercom als motor to motor, misschien interessant om die eens te raadplegen.

(Ik zal eens kijken of ik hem nog liggen heb, indien ja, mag je hem hebben)

Luc RS
Harald

Bericht door Harald »

In de M&T van november 04 ,heb hem hier voor mij liggen. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Seppe

Bericht door Seppe »

Heb een Baehr verso intercom op de R 1150 RT waarlangs we ook naar de Sony radio-cassette-recorder (geen BMW-radio dus) luisteren. Werkt zeer goed. Zowel het volume als de ruisgevoeligheid kunnen apart geregeld worden. Er kan nog een derde toestel (gsm - gps - mp3-player - ?) op aangesloten worden.
Ben tevreden over de prijs-kwaliteit-verhouding. Nog geen spijt gehad van de aankoop en deze intercom werd in Meerhout bij de dealer netjes geplaatst. :!: :wink:
Seppe rt zegt : Niemand is perfect ... ik ben daar een perfect voorbeeld van!
dirk bruijns
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

Als je een beetje onderhandelt met de verkoper, kun je het topmodel Autocom Pro 7 hebben voor de prijs van de Starcom.
Uitbreidingen bij beide systemen zijn zowat gelijk in prijs, vb. Garmin-kabel met aard-isolator kost +/- 55euro, idem voor kabeltjes mp3 en gsm.
Microfoon van Autocom dient echt wel zeer dicht bij de mond geplaatst te worden, na wat experimenteerwerk is dat perfect te verwezenlijken.
Dan kan je de VOX-schakeling nog scherper afstellen, waardoor storende geluiden totaal afwezig zijn. Ligt het het nu aan de scherpe VOX, of is de Starcom minder gefilterd dan de Autocom? Ik heb beide systemen, en de Autocom geniet duidelijk mijn voorkeur. Al was het maar om de kwalitatieve 7pins DIN-stekker, in vergelijking met de Japanese brol waar ge de Starcom mee connecteert. Na een maand intensief gebruik moet ik op zoek naar de juiste contacten omdat de contactpennetjes zo fragiel zijn dat ik ze al vervangen heb door alternatieve stekkertjes.
Dàààg garantie, maar ook "nee, dank u, niet meer".
RTbikerWim

Harald schreef:In de M&T van november 04 ,heb hem hier voor mij liggen. :wink:
en wat schrijven ze daar neer?
RTbikerWim

dirk bruijns schreef:Als je een beetje onderhandelt met de verkoper, kun je het topmodel Autocom Pro 7 hebben voor de prijs van de Starcom.
Uitbreidingen bij beide systemen zijn zowat gelijk in prijs, vb. Garmin-kabel met aard-isolator kost +/- 55euro, idem voor kabeltjes mp3 en gsm.
Microfoon van Autocom dient echt wel zeer dicht bij de mond geplaatst te worden, na wat experimenteerwerk is dat perfect te verwezenlijken.
Dan kan je de VOX-schakeling nog scherper afstellen, waardoor storende geluiden totaal afwezig zijn. Ligt het het nu aan de scherpe VOX, of is de Starcom minder gefilterd dan de Autocom? Ik heb beide systemen, en de Autocom geniet duidelijk mijn voorkeur. Al was het maar om de kwalitatieve 7pins DIN-stekker, in vergelijking met de Japanese brol waar ge de Starcom mee connecteert. Na een maand intensief gebruik moet ik op zoek naar de juiste contacten omdat de contactpennetjes zo fragiel zijn dat ik ze al vervangen heb door alternatieve stekkertjes.
Dàààg garantie, maar ook "nee, dank u, niet meer".
aangaande de microtjes,
wat bedoel je met zeer dicht bij de mond geplaatst? zijn het inbouw of is het een staaf micro?
ikzelf heb BMW helmen EVO4 type
Lex
Contacteer:

Bericht door Lex »

Even terug komen op het antwoord van Dirk.
In de test van januari 2005 M&T werd de starcom degelijk getest en het resultaat was dat daar de Starcom boven de autocom geopteerd werd lauter en alleen al voor de vox. De kabels zoals je ze beschrijft klopt NIET
het zijn in de eerste instantie al silicone kabels dus soepeler dan die van autocom en de stekkers zijn ip55 wat van autocom niet kan gezegd worden. Ik heb destijds de prijzen vergeleken en de Starcom kwam er het beste uit zowel prijs als kwaliteit, trouwens de Starcom was de enigste firma waar ik de intercom heb mogen testen bij autocom yet.
Bij starcom hebben ze nu van die bulkhead stekkers die autocom ook niet heeft en wat toch zeker interessant is en de stekker passen daar soepel en gemakkelijk in en zeker niet zoals je ze beschrijft. Maar ja ieder zijn mening en ieder zijn keus en beurs.

Ook ik ben lid...
Pierre

Bericht door Pierre »

Heeft iemand ervaring met een zendinstallatie van Starcom, op het vlak van de autonomie van de gebruikte batterijen in de Kenwood radio's? Houdt dgl. batterij het een ganse dag uit, vooral tijdens lange ritten?
Lex
Contacteer:

Bericht door Lex »

Dag Pierre,

Welk type van Kenwood bedoel je???

Ook ik ben lid...
Pierre

Bericht door Pierre »

Hi Lex,

MOT 1/2005 soreekt over Kenwood UHF-FM receiver en UBZ-LBJ, het verschil ligt blijkbaar in de batterij: de eerste heeft een batterypack met Ni-Ca batterijen terwijl de tweede AA staafbatterijen nodig heeft.

Ik overweeg de aanschaf van een Baehr Capo2, die voeding van de motor krijgt.
Lex
Contacteer:

Bericht door Lex »

Pierre

De Kenwood is eigenkijk te duur, kijk eens uit naar een cobra MT-900 of MT925 deze worden goedkoper geleverd en voorzien van NiMh bat.pack en tafellader.

Ook ik ben lid...
dirk bruijns
Contacteer:

Lex schreef:Even terug komen op het antwoord van Dirk....
Lex, ik zie nergens staan dat ik iets vermeld over de kwaliteit van de kabels ? Waar schrijf ik dat ergens ? Ik heb geschreven over de belabberde kwaliteit van de stekkerverbiningen. Ik lees nu dat "er nu nieuwe bulk-sets" zijn ... Prima, maar dat was vorig jaar bij aanschaf niet het geval. Vandaar dat ik voor mijn eigen stekkers gegaan ben.

Prijs ? Zoals gezegd, mits wat onderhandeling kost het topmodel Autocom evenveel als de Starcom.

Ik heb in eerste instantie de Starcom ook mogen testen van de winkelier.
Testen = zijn helm opzetten, mijn gsm aansluiten, ik mag dan een eindje rijden, en hij belt me op zodat ik de kwaliteit kan beluisteren.
Ik ben daar persoonlijk niet erg voorstander van, want ik hoor liever ZELF hoe ze mij verstaan. Via een collega die totaal niet te spreken was over de Starcom heb ik het ding dan toch overgekocht, en volgens mijn methode's getest. Niet die van M&T, die technisch wel sterk onderbouwd zijn, maar een testperiode van enkele weken, telkens opnieuw de microfoon afstellen, de VOX, de luidsprekertjes .... gekoppeld aan een zender, en thuis staat de ontvanger en tape-recorder. Dat is voor mij een test waar ik zelf kan horen wat werkt, en wat niet werkt. De Starcom werkt hoor, absoluut, maar zoals gezegd, voor die prijs ben ik méér tevreden van de Autocom. En de beurs blijft gelijk.

Microfoon van Autocom is altijd een staafmicrofoon, het microfoontje moet dus echt wel dicht tegen de mond zitten om vol uit te sturen, in een systeemhelm Schubert geen probleem, ik kan aannemen dat de mensen met een klassieke helm de microfoon bevestigen tegen het kinstuk, en daar de nodige volume-problemen mee ondervinden.
Lex
Contacteer:

Bericht door Lex »

Dirk
Met de kabels dat heb ik zelf ondervonden dat die van autocom stug en dikker zijn dan die van starcom, betreffende de stekkers die passen in elkaar zoals het moet. Ik rij er nu al een 6 tal maanden mee (dagelijks) en ik heb er geen problemen mee. De bulkhead stekkers heb ik pas aangekocht en aan een watertest onderworpen.. Perfect..en met de microfoon heb ik ook nog geen problemen gehad en afstellen zeker niet.
Maar ja je bent voor- of tegenstander van een product maar ik vind dat je niet zomaar uitspraken kunt doen omwille dat bij jouw de stekker naar de haaien is en om U dan toch even te overtuigen van de kwaliteit wil ik U wel eens mee achterop nemen en een ritje doen op circuit tegen 200km/uur en dan doen we de test deze heb ik al gedaan met de starcom
en dan we het over met de autocom en met uwe FJR maar dan wel het scherm eraf doen, zodat het een beetje eerlijk verdeeld is en daarna bespreken we de resultaten tussen pot en pint want we zijn toch motards of niet??Groeten...Lex

Ook ik ben lid...
dirk bruijns
Contacteer:

't Is zoals je zelf schrijft : uw systeem op uw moto onder uw omstandigheden ....
Ik heb beide systemen, op dezelfde motor, op dezelfde helm.
t Is dan dat ge pas kunt vergelijken, met dezelfde parameters.
Ik weet zeer goed dat de windbescherming van een RT veel beter op punt staat dan een FJR, (ik heb in geen enkele posting geen enkel type moto genoemd), misschien is het daarom dat het minder opvalt, of ter sprake komt dat de ruisonderdrukking minder uitgesproken is bij S. dan bij A.
Meten is weten, en ik ben er zeker van de jongens van M&T in het januari-nummer verwijzen naar hun eigen bevindingen, en niet naar gemeten spectro-waarden. Net zoals ik heb gedaan .... laat mijn bevindingen nu net naar de andere kant neigen dan de M&T jongens. Referentie ? Misschien ...

Mijn eigen referentie is m'n gehoor en m'n gebruikservaringen.
Net zoals dat bij jou is, en die kunnen totaal verschillend zijn.
Maar laten we wel wezen, onder dezelfde omstandigheden, en niet met verschillende parameters zoals motor, scherm, snelheid.

Als S. zijn stekkerverbindingen nu beter in de hand heeft, (misschien ben ik wel wat bruut met die dingen ? kan zijn, hadden ze maar rekening mee moeten houden, dat er mensen zijn die hun gear dagdagelijks in weer en wind gebruiken onder soms moeilijke omstandigheden), zoveel te beter.
Ik heb nog géén recent systeem in m'n pollen gehad, enkel hetgeen ik vorig jaar aangeschaft heb. Misschien rij ik één van de volgende dagen wel eens naar Tessenderlo, om de nieuwe stekkers te bekijken, wie weet.
Als dat inderdaad zo is, zal ik dat ook schrijven, ... maar ik kan m'n eigen stekkers nu niet meer veranderen. Ik heb ze eraf geknipt, die mini-pinnetjes waren zo hard verbogen dat er 'kortsluiting' ontstond.

Misschien de test met de audio-fragmenten nog eens overdoen, en ze op het Net plaatsen, zodat iedereen ze kan horen. Ik ben tijdelijk immobiel met de 2-wieler, maar ik denk dat dit bij iedereen een beter beeld geeft dan eender welke test in een boekske, uw mening, of de mijne.
Iets voor binnen een maand ofzo ....

To be continued.
Lex
Contacteer:

Bericht door Lex »

Dirk
Betreffende een audio test daar ben ik wel voor te vinden, ben op het ogenblik een statief aan het bricoleren om op de rt te bevestigen. Zodra hij ingereden is doe ik een test, en daar audio-video mijn hobby is kan ik ook op prof. vlak metingen doen op mijn werk tot op 3 cijfers na de comma. Immobiel de fjr of jezelf?? in ieder geval take care of both.

Ook ik ben lid...
dirk bruijns
Contacteer:

Lex, wij hebben dezellfe hobby, het zou me niets verbazen dat we elkaar zelfs zouden kennen. Ik geloof dat je een Alinco (remote) en een Diamond achterop (hebt) gebruikt, niet op de RT maar op iets anders, als ik me niet vergis. Ik heb je trouwens al een paar keer beluisterd via Vreren.
Plaats reactie