Midges

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
sman

Midges

Bericht door sman »

Hoy
Eind mei-begin juni gaan we voor 14 dagen naar Schotland, the highlands, met 7 moto's en 1 kamionetje,
we slapen in Jeugdherbergen.
Van vrienden vernam ik dat rond die tijd het daar wemelt van steekmuggen, Midges genoemd,
weet iemand hier meer over, en wat is eraan te doen, is er speciale kledij nodig etc. .....
het zou jammer zijn indien deze beestjes onze vakantie zouden verknallen
alvast bedankt
Jan & Mieke
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

vorig jaar eind mei naar Schotland geweest en geen midges te bespeuren... Iedereen vertelde ons dat het te vroeg in het seizoen was om die attractie te bewonderen :( :wink:
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Ik heb een kennis die een paar jaar terug in z'n 1tje naar Noorwegen gereden is, en hij kan erover meespreken. Ik denk dat het in Schtoland niet veel anders is:

1. Muggen in 't kwadraat : nergens 1 mug op uw windscherm maar stoppen en 1 lichaamsdeel (welk dan ook :lol: ) onbedekt laten en ze zijn daar...met miljoenen. Ze blijken ook een stuk groter te zijn dan hier bij ons.

2. Mudges : hetzelfde maar veel kleiner en ge hoort ze niet komen. Hun beten (die steken niet) zijn ook minstens even venijnig.

Er bestaan producten om u in te wrijven, maar vergeet geen vierkante centimeter.
De Schotlandreizigers zullen er u ongetwijfeld meer kunnen over vertellen :wink:
Zwerver
Contacteer:

Bericht door Zwerver »

Ze kunnen je dag behoorlijk vergallen die beestjes, maar wanneer je in jeugdherbergen overnacht zul er minder last van hebben dan op campings, waar ze af en toe een ware plaag zijn.

Er zijn allerlei leuke anti-insecten middelen te koop, maar die kleine krengen weten altijd wel een plekje te vinden waar je niet gesmeerd hebt.

Enige voordeel is dat ze meest maar enkele uren per dag echt rondzwermen, nadeel is dat ze dat meest op etenstijd 's morgens en 's avonds doen.

Uit de buurt blijven van moerassig gebied en stilstaand water helpt.
Harde(re) wind helpt ook.

Dichtgeweven kleding zoals tegenwoordig eigenlijk alle betere outdoor merken gebruiken is wel een aanrader, en voor noodgevallen een petje met muskietengaas ook.

Een Duitse dame vroeg ooit op een camping naar een probaat middel tegen deze krengen, en de camping eigenaar raadde haar een fles whisky aan.
Moet ik dat dan opsmeren? Nee, opdrinken. Na 1 fles heb meest geen last meer van midges.
AfbeeldingGeert Hp2Adv en xtz660 in wording
Oneshark

Bericht door Oneshark »

Zwerver schreef: Een Duitse dame vroeg ooit op een camping naar een probaat middel tegen deze krengen, en de camping eigenaar raadde haar een fles whisky aan.
Moet ik dat dan opsmeren? Nee, opdrinken. Na 1 fles heb meest geen last meer van midges.
Die Schotse mugskes zijn dus ook gek op Duitse worst :lol: :lol: 8)
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
denBen

Bericht door denBen »

Heb vorig jaar Schotland gedaan (euh... juni denkik, weet het niemeer :oops: ) en ik heb éénmaal naast een bos gewildkampeerd.
Toen ik 's morgends opstond mij van geen kwaad bewust smijt ik mijn tent open om de heerlijke ochtendstond in te ademen.
Geen ochtendstond te zien, mist wel...

Of euh... toch maar geen mist blijkbaar :wink:
'k Heb toen in een zwerm van die kleine beestjes mijn tent opgebroken en 's avonds stond ik vol (ja VOL) ministippetjes.
Uiteindelijk heb ik er nauwelijks last van gehad (maar een klein beetje jeuk) maar 'k zag er wel uit alsof ik de mazelen had. (alweer :wink: )

http://www.undiscoveredscotland.co.uk/u ... es/midges/
Blijkbaar hebben ze niet graag wind, dus als ge nen ventillator op batterijen hebt zijde veilig :mrgreen:
P.S. Thanks to all for being in my life...
Frans

Bericht door Frans »

wreed ambetant, maar ge houdt er niets aan over t zijn als dondervliegjes en ze zitten steedsin de omgeving van het water;
probaat middel een tropenhoed met gaas te koop bij as adventure
MARCMOTARD

Bericht door MARCMOTARD »

In 2005 en 2006 ben ik telkens 10 dagen in Schotland geweest (Highlands) in de maand mei en geen ene mug gezien. Echt waar !

Veiligheidshalve kan je een insectenstick kopen (koop er ene met het bestanddeel "deet" in verwerkt), en je er regelmatig mee inwrijven ...

Voor de rest : enjoy Scotland and the single track roads, en be aware of sheep crossing the street !
O ME MOAR WEG ZUN
rudylexus

Bericht door rudylexus »

Jo de mannen,
Wij zijn juist terug van Schotland; en, … 2 van ons 3 zien eruit als elefant-man.
De midges zijn dit jaar uitzonderlijk vroeg, t.g.v. het mooie weer. Er werd ons verteld dat er veel midges verwacht worden deze zomer, als gevolg van de warme winter.
Deet-produkten zijn nogal duur, volgens de plaatselijke bevolking helpt goedkope (sterkriekende) parfum evengoed.
Je wordt dan natuurlijk wel bekeken als een verwijfde motard, ja…, je moet keuzes maken in ´t leven.
Groetjes Rudy
fronteradriver

Bericht door fronteradriver »

Ik vertrek begin september naar Schotland....zouden er dan nog zijn?
Gl1800 (2002)
Swt 400 (2010)
Django 50 (2016)
Harald

Bericht door Harald »

fronteradriver schreef:Ik vertrek begin september naar Schotland....zouden er dan nog zijn?
Waarschijnlijk zijn ze tegen dan allemaal dood geklopt :lol:

Ik denk dat het allemaal een beetje zal afhangen van het weer, wat we nog moeten krijgen deze zomer.

Stel dat het heel de zomer slecht is, koud regen, dan zullen ze snel vertreken denk ik.
Stel dat we een hittegolf krijgen, dan verbranden ze allemaal en drogen ze uit.

Beetje koffiedik kijken momenteel :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
OFrank

Tegen ongedierte

Bericht door OFrank »

Tegen muggen en andere vervelende beesten is voor mij maar 1 product echt effectief, nl Deet. Is inderdaad niet goedkoop, maar is zeer doeltreffend. Ik heb dit gebruikt in Australië en Afrika, waar de zwerm muggen rond mij hing, maar geen enkele beet!
Je hebt hierin verschillende %; Hoe lager het percentage, hoe sneller uitgewerkt. De Lotion is 50% en blijft het langst zijn werking houden. Je hebt maar zeer weinig van het product nodig, dus wees zuinig, maar strijk het wel overal. Je moet ook navragen wanneer de beestjes steken. Sommige muggen steken enkel vanaf 1 uur voor zondsondergang tot 1 uur na zonsopgang. Dan hoef je enkel op die ogenblikken te smeren.
Succes.
PS: Neem ook wat calmiderm mee voor als je bent vergeten smeren en gestoken bent: laat de jeuk snel verdwijnen, evenals de rode papeltjes.
21#Joeri

Bericht door 21#Joeri »

Als fervent Schotland-bezoeker heb ik aan het hierboven vermelde weinig toe te voegen.
Blijkbaar ga je niet kamperen en ben je daardoor niet echt overgeleverd aan de grillen van de natuur.
Je moet geluk hebben maar aan zo'n jeugdherberg zal het wel meevallen.

Voor de rest kan de fles whisky idd wel helpen :P
R1200R ('16) + Street Triple R ('14)
Past: ZX-6R -> R1150GS -> R1100S -> K1200S -> 1098 -> R1200S -> R1200R -> M1100 EVO -> R1200S -> K1300S -> RSV4RR -> Stelvio NTX
GSPeP
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Zag net op UKGSer deze link met een "Midges-Forecast":

http://www.midgeforecast.co.uk/2007/default_map.asp
Trikke

Re: Midges

Bericht door Trikke »

sman schreef:Hoy
Eind mei-begin juni ............ deze beestjes onze vakantie zouden verknallen
alvast bedankt
Jan & Mieke
Vorig jaar eind mei-begin juni naar Schotland geweest. IK heb geen last van de midges gehad,
maar Kevin (een reisgenoot) had er wel last van.
Blijkbaar is het dus ook afhankelijk van mens tot mens (lijfgeur?? Veel wassen of ni wassen, who knows? )
Ik ben samen met hem in een zaak voor visgerei een antimidges-produkt wezen kopen. Het was volgens
de verkoper een middel dat voor iets (weet niet meer wat) ontwikkeld was, maar bleek bijzonder afdoend
tegen midges te zijn.
Dus "Viking" als je dit leest, reageer dan eens, zodat deze menschen misschien geholpen zijn.

trikke
Lucdeepee

Midges

Bericht door Lucdeepee »

Mij hebben ze 2x van de eerste dag op de camping , beet gehad. Natuurlijk is mijn kapsel niet te vergelijken met dat van Trikke.
Mij is verteld dat de plaatselijke middelen die te koop worden aangeboden veel efficiiënter zijn dan die men hier kan kopen. Elke winkel voor vis-en jachtgerief daar ( of drugstore )verkoopt het.
" Gelijk" krijgen is moeilijker dan hebben
Koen...
Contacteer:

Bericht door Koen... »

Mijn ervaring na een paar weken Schotland deze week:

Deetproducten helpen geen kl****
Ga naar de plaatselijke apotheker: die hebben meestal goei middeltjes
rook helpt ook (geurkaarsen enz...)
blijven bewegen
een plek zoeken waar wind is: meestal geen midges
oppassen als ge ne sanitaire stop doet :grin:
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
Werner C

Oud infanterist

Bericht door Werner C »

Als ex-infanterist heb ik meer dan 10 jaar het genoegen gehad met die stomme beesten te mogen vechten, en niet alleen in Schotland (ook in de streek van Arlon zit het vol van die loeders)... In mijn ervaring zijn DEET producten nog het best (en ik heb verdekke heel wat prodcuten geprobeerd). Best gebruiken op de mouwuiteinden, broekspijpen onderaan en kraag van bovenkleding... niet echt op je vel zelf. Wat vroeger ook echt wel hielp was roken, maar da's tegenwoordig al een erger kwaad...
Afhankelijk van de weersomstandigheden kom je ze in al dan niet grote hoeveelheden tegen. Gezien de zachte winter en de vochtige zomer moet het dit jaar erger zijn dan normaal...
K1100LT SE '94 Nr 0509 - 73K km - TTR2nd Ed
GSPeP
Contacteer:

Re: Midges

Bericht door GSPeP »

Trikke schreef:Vorig jaar eind mei-begin juni naar Schotland geweest. IK heb geen last van de midges gehad,
maar Kevin (een reisgenoot) had er wel last van.
Ik was toen mee op dezelfde reis en heb er ook geen last van gehad.
Normaal ben ik altijd de eerste die prijs heeft als er muggen in de buurt zijn :-? , maar blijkbaar lusten de midges mij niet :wink:
Werner C

Klopt

Bericht door Werner C »

Soms lijkt het inderdaad of die beestjes selectief zijn, maar dat heb je ook met gewone muggen... sommige mensen trekken die makkelijker aan dan anderen. Ik vergat nog te vermelden dat je er het meeste last van hebt 's avonds...
Om te kunnen slapen kan je best ook je muggennet vooraf indrenken met citronella (zowat overal verkrijgbaar)... als je een tent zonder muggengaas hebt, ben je een vogel voor de kat vrees ik :evil: :evil: , maar laat ons vooral geen olifant van een mug maken :-P
Werner C

DEET

Bericht door Werner C »

Da van die 50% DEET klopt ook... Ik heb altijd "Care Plus" gebruikt. Je vindt dit in de meeste kampeerwinkels, en als ik me niet vergis zelfs bij Decathlon (en daddis zeker geen overdreven dure winkel)
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Mijn vrouw trekt die beestjes harder aan dan ik. Als er eentje in de wijde omgeving aanwezig is heeft zij al prijs. Normaal heb ik dus geen problemen met die mormels.
:grin: :oops: :grin:
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
VutteRT

Bericht door VutteRT »

Patrick V schreef:Mijn vrouw trekt die beestjes harder aan dan ik. Als er eentje in de wijde omgeving aanwezig is heeft zij al prijs. Normaal heb ik dus geen problemen met die mormels.
:grin: :oops: :grin:
Je weet dat die beestjes op de geur afkomen? :roll: . En deetproducten morgen niet meer gemaakt/ verkocht worden.
grtjs VutteRT
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
Trikke

Bericht door Trikke »

Patrick V schreef:Mijn vrouw trekt die beestjes harder aan dan ik. Als er eentje in de wijde omgeving aanwezig is heeft zij al prijs. Normaal heb ik dus geen problemen met die mormels.
Patrick, is dit een omfloersde aanzet om eens 14 dagen het kot alleen voor u te hebben? :grin: :-)

Door Els als muggenlokker met Mieke en Jan mee te sturen. :-)

trikke
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Goed geprobeerd Trikke.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Plaats reactie