Vermits ik op dit forum eigenlijk geen echte handige lijst vind van chambre d'hotes in Frankrijk (wel vele vragen hieromtrend) , leek het me best intressant om met een omschrijvende lijst hiervan te starten. Iedereen die zich geroepen voelt mag, of verzoek ik erg graag deze lijst te vervolledigen.
Waarvoor mijn dank !
En vermits ik hier dus diegene ben die dit draadje aanvangt, kan ik dus ook beginnen met deze chambre d'hotes die ik reeds bezocht en jullie mijn, al dan niet, waardering erover uitspreken.
Deze voorlopige lijst vind zijn origine in meerdere reizen door het noorden van Frankrijk met den RT. Verder dan de noordelijke helft van Frankrijk zijn we met deze bike nog niet geraakt, al zit dat natuurlijk wel in de planning (of wat dachten jullie) !!
Ik ga hier korte beschrijvingen geven, met enkele regels uitleg, eventuele url, en een (persoonlijke) quotering.
We beginnen met een afknapper van formaat.
Caudebec en caux. Les Poules vertes, bij Madamme Christiane Villamaux, Reu de la Republique 68 / tel 02 35 96 10 15
Dit was de eerste overnachting die we ooit boekten in het noorden van Frankrijk. Caudebec is eigenlijk geen mis stadje, al zou je dat op het eerste zicht niet denken. Je kan er zeker mooie wandelingen maken. Het is aan de Seine gelegen, en Honfleur ligt op een boogscheut. Met Caudebec als uitvalsbasis kan je in de regio een paar mooie uitstapjes maken. Maar de chambre bij madam Villamaux viel ons danig tegen. Zeer muffe en slecht onderhouden kamer. Papier dat her en der van de muur komt, stoffig … het sanitair werkte wel, maar dat was al wat je ervan zeggen kon. Het was er zeker niet proper, stofvod en dweil waren gewoon onder het bed gekieperd. Het meubilair stond bovendien te koop ! De, al wat oude dame, had als hobby confituur maken, en dat zag je bij het ontbijt. Blijkbaar was de dame al wat te oud om haar pand goed te onderhouden, en ze sprak dan ook (in 2005)van overlaten/verkopen. De dame maakt geen avondeten klaar, maar op 500 meter afstand ben je al aan de oevers van de Seine, en daar zijn verschillende hotel/restaurants in verschillende prijsklasses. Motorfiets kon binnen staan achter een afsluitbare poort. Deze dame haar chambre, die blijkbaar door veel Engelsen en Amerikanen bezocht word, krijgt omwille van haar babbel en confituur net een zes op 10 van mij.
Advies : als je kan, vermeid deze kamer dan.
Vessay, Normandie, 15 km van de Mont Saint Michel. La Sennelie , tel 02 33 60 11 51
De straten hebben in Vessay geen namen, de huizen wél.
Aangename chambre d'hote waar we reeds twee keer geweest zijn. Kleinere verzorgde kamers die slechts een paar jaar geleden vernieuwd zijn. Klein sanitair, maar best ok te noemen. De dame maakt, op vraag, graag je avondeten, vermits er in de buurt echt niks van restaurants te vinden is. Vessay is een klein, haast uitstervend dorpje, waar stilte en kalmte heerst. Heel anders dan in de directe omgeving van de Mont Saint Michel. Madame en meneer Chartois zijn zeer aangename, al wat oudere mensen, die graag praten. Als er meerdere gasten zijn, doen ze met plezier een eend de kop af en heb je voor het avondmaal een eendenfestijn. Ze hebben op dit moment wel geen internet site, je moet dus telefonisch reserveren. Motorfiets mag in de garage, maar je moet wel eventjes zelf een beetje plaats maken
Madam Chartois krijgt voor haar kamers en haar groot hart, met een gerust geweten een 8 op 10 van mij. Als uitgebreide luxe niet echt voor je moet, is dit best een aanrader.
Morlaix, puntje van Bretagne
In het Noorden van Bretagne, net boven Morlaix hadden we een kamer in een hoeve bij ....(weet ik nie meer) dicht bij een kamping die „Les Hortencia's“ noemde. De hoeve was redelijk dicht bij de kust gelegen, op een heldere dag zag je over de baai en de zee. De kamer die we hadden leek wel een omgebouwd zonneterras geweest te zijn. Een groot bed, elektrisch verstelbaar. Mooie en propere badkamer. Niks op aan te merken. Maar door de slechte en mistige weersomstandigheden bleek dit een zeer vochtige kamer te zijn. S'morgends waren onze kleren natter dan toen we van de motor stapten Wel waren de eigenaars erg opdringerig van karakter, gaven geen avondeten, en was het ontbijt eerder gewoontjes. De boerderij is wat moeilijk te vinden, en dat slaat tegen bij regenweer, geloof me. Was al bij al eigenlijk geen erg aangename ervaring. Bovendien was het er redelijk duur. Bij onze aankomst bood de eigenares ons, op het eerste zicht, spontaan pannekoeken aan (faar breton, dacht ik dat ze dat daar noemen), die we bij vertrek gefactureerd kregen.
Wat ons betreft is deze kamer niet voor herhaling vatbaar, ze krijgt dan ook niet meer dan een zesenhalf op tien van ons, en de optie te vermijden als je kan.
Moussy, Champagnestreek, Meneer en Madame Richard
Moussy ligt geen 5 km zuidelijk, buiten Epernay, een paar ronde punten aan de grote Leclerc passeren, en je bent er. De woningen liggen een beetje moeilijk gelegen, net op een T-kruising (tis dus uitkijken geblazen bij het binnen en buiten rijden), maar hiermee zijn alle negatieve items gezegd. Dit is een zeer aangename chambre d'hote waar we zelf al ne keer of drie geweest zijn. En we keren er heel tevreden terug. De heer en mevrouw Richard zijn dus champagneboeren. Ze maken hun parelend vocht wel niet zelf, bij hen gebeurt dat via een cooperatieve. Wat, volgens ons, zeker niet onderdoet aan de kwaliteit. Ze hebben een vijftal kamers in verschillend formaaat, er is een klein zwembad, en ze bieden ook avondeten aan als je dat wenst. Kies je voor avondeten, dan kan je kiezen uit twee formules. Aan te raden is de duurste, daar zit dan champagne bij inbegrepen ! Zij hebben wel een webstek : http://perso.orange.fr/laloge/accueil.htm , alle details vind je daar terug. Door hun uitstekende ligging én prijs moet je reserveren, ze zitten haast gans het jaar vol. Vanuit Moussy/Epernay is het erg leuk toeren, de champagnestreek moet je immers gezien hebben, en Sancerere ligt ook niet ver uit de buurt. Mooie streek ! Bezoek zeker de Eifelbrug in Brailly ! Dit is een zeer complete chambre d'hote, de grootste, iets duurdere kamers hebben zelfs een jaccuzi of een massagedouche ! Het is er zeer proper en goed onderhouden.
Prijzen, tot 65 euro per kamer met ontbijt, voor de maaltijden, zie de url. Het onbijt is uitgebreider dan wat je elders vind.
Zoals gezegd komen wij hier ondertussen meer, ook zonder de bike om wat flessen te kopen (die je zeker niet duur betaald – probeer zeker een millesimé !), en deze chambre d'hote vinden we een stevige aanrader, hij verdient een dikke 9 bij ons.
Verzy, Champagnestreek, Meneer en Madame L'Allemand, Verzy, tel : 03.26.97.92.32
Dit dorpje ligt ook even buiten Epernay, richting Chalon. Wij zijn daar eens toevallig terecht gekomen toen er bij de Richard's geen plaats meer was. Ondanks het feit dat we niet zo heel erg ver van Moussy zijn, heb je hier wel een ander landschap. Heuvelachtiger en groener. Dus : bochtig ! Het is een mooi klein dorpje, waar de mensen je nog groeten, en met welgeteld 1 restaurant op de kleine markt, waar het heel lekker eten is. De chambre bevind zich in een gewone straat, het is een vrij groot rijhuis. We bezochten dat restaurant omdat de L'Allemands dus ook geen avondeten opdienen. De kamers zijn in orde, en best groot. Wat klein sanitair, maar alles werkte en was proper. Het ontbijt is vergelijkbaar met wat je in normale chambres d'hote aantreft. Dit zijn ook champagneboeren. De heer L'Allemand maakt zijn champagne dus wél zelf. Hij toont je met heel veel plezier voor het vak gans zijn installatie van pers tot fles, en laat je met een groot hart proeven van zijn zelfgebrouwen ratafia. Dit is een man die zijn vak met heel veel liefde en plezier uitoefend, dat voel en zie je in alles wat hij zegt en doet, en dat geeft je, zeker in deze moderne tijd, een heel goed gevoel en een kick van jewelste. Hij toont ook met plezier zijn kelder ! Natuurlijk is die niet vergelijkbaar met de grote kelders van Mercier in Epernay, dat geef ik graag toe, maar geloof me gerust, zijn rondleiding maakt je helemaal vrolijk, zelfs zonder ratafia !! De L'Allemands maken hun champagne naar hun eigen smaak, niet zo zoet als andere. Zijn bruts zijn heel lekker en zijn blanc de blanc is uitstekend. Een paar flessen mee naar huis nemen is zeker een goed advies.
Bezoek zeker de MUM molen inde buurt en de wijngaarden errond, en vergeet ook niet het „Bois des fauves“
De kamers en het ontbijt zijn in orde en ze krijgen dan ook een goedverdiende 8 op 10 van ons.
Rochefort sur Loire: Le Patureau, bij Marthe en Georges Blanvillain., tel 02 41 78 73 26
Gelegen aan de oevers van de Loire
Deze chambre d'hote ligt effe van de weg af, ook in de buurt van een camping.
We vonden ze op goed vallen uit, ook op een moment dat we best al danig aan het zoeken waren. Er valt eigenlijk weinig over te zeggen. Ook deze kamers worden door iets oudere mensen beheert, inclusief een oude man die prat gaat op zijn oorlogsverleden, en al de miserie van die tijd graag verhaalt. Het was een propere kamer, met deftig sanitair, en (en dat zagen we tot nu toe nergen) mét tv op de kamer. Motorfiets staat op een parkingske voor het huis, wel buiten dus. Het comfort en het gekregene was evenredig met wat we toen betaald hebben. Maar ook hier geen avondeten. Je moet het dorp in om te eten, en das tegelijk een mooie wandeling. Weet wel dat de kamers een stuk van de geasfalteerde weg ligt, over een verhard padje, en ik moet er niet aan denken daar in de plassende regen te passeren. Dat padje (een kleine 100 m) is trouwens NIET verlicht ! De Loirestreek is wel een mooie streek, ze afrijden is een aanrader van formaat !
Deze kamer krijgt een flinke 7 op 10 van ons.
Chateau Chinon, Morvan, bij Frank en Veerle
Dit dorpje ligt een 80 kilometer ten westen van Beaune, een kilomer of zestig ten zuiden van Tonnerre, in het midden van de Morvan. Een zeer rustige streek, mooie wegen, vele bochten, goed onderhouden wegennet, kortom … een echt motorparadijs, volgens kenners vergelijkbaar met Eifel en Vogezen, alleen niet altijd al even hoog. Zeer mooie natuur allom, en heel veel te zien.
Via de M&T kwamen we bij Frank en Veerle terecht, die grote verbazing, nog uit onze regio kwamen ook. Tot vorig jaar hielden ze een restaurant open in het waasland, in Moerbeke om precies te zijn. Hun url is : http://www.la-marquise.eu/ Je vind er alle info.
Ook over deze chambre d'hote zijn wij echt opgetogen.
Veerle heeft altijd gekookt en ze kookt nu ook graag voor haar gasten. Avondmaaltijden zijn dus bij hen steeds mogelijk. En bovendien erg lekker ! Soms zelfs met frieten !!
Ook het zwembad zou nu af moeten zijn, dus wat verwacht je nog meer ?
Kortom dit is een chambre d'hote waar bikers thuis zijn, en we der zelfs al andere ontmoet hebben ook !
Als je in de streek rondtoert mag je, als biker, zeker het kasteel van Savigny les Beaunes niet vergeten. Al is Beaune zelf ook best mooi, ik beloof jullie dat je in de musea van dit kasteel voor de 6 euro entree die je moet betalen, zeker aan je trekken zal komen ! Er staan een paar honderd oude motorfietsen tentoongesteld – velen al gerestaureerd, alsmede een stuk of honderd oude wagens uit de racestal van Barath, én een kleine honderd vliegtuigen (echte he !) Als ik deraan terug denk komt de zever me al terug in de mond !
Een voorsmaakje : http://www.l4l.be/index.php?option=com_ ... id=755#755
Als we in de toekomst in deze mooie streek opnieuw passeren, komen we dus zeker bij Veerle en Frank terug op bezoek, zeker om ook de Zeppelin, en zijn vriendinnetje Donna goedendag te zeggen, Zeppelin, die zeker het hart van Hilde gestolen had !
Deze kamer krijgt een zeer goed verdiende 9 op 10 van ons,
La maison de Margot, tussen de wijngaarden van Crezancy en Sancerre
Hun webstek is : http://www.chambres-margot.com/
Deze mooie chambre d'hote, ligt helemaal tussen de wijngaarden van de streekt rond Sancere. Zeer mooi gelegen, vriendelijke mensen, rustig, met druiventeelt aan de overkant van de straat ! Ze beschikken over drie zeer mooie kamers met verzorgde badkamers toen wij daar waren. Ondertussen zijn er twee kamers bijgekomen in een annexwoning. De ontvangst is correct en vriendelijk, en het ontbijt is wat je elders ook krijgt. Koffie, thee, warm brood en croissants met confituur en kaas en yoghurt.
Motorfiets staat op een eigen geasfalteerde parkingske, achter een haag, dus van de weg af.
Het is een mooie streek om te toeren. En om de lokale wijn te degusteren moet je der zelfs niet op de bike ! Verschillende producenten liggen op loopafstand.
Bezoek in de buurt dus zeker Sancerre en Briar met zijn speciale botenbrug !
De prijs valt er reuze mee, al moet ik zeggen dat de weg ernaar niet echt makkelijk te vinden is. Maar met ne gps en een radde tong lukt dat wel !
Deze kamers krijgen van on een mooie 7,5 op 10.
Een half puntje verspelen ze doordat ze ook geen avondeten voorzien
Pluneret, 15 minuten van Carnac, Evelyne Le Mero, tel 02 97 57 76 54
Geen website. Voor zover ik weet toch niet. Correctie dank zij Luc :
http://www.chambresdhotes-lomelec.com/
Was een kamer die we toen ook op de laatste minuut ontdekt hadden. Erg rustig gelegen en, zoals hier boven vermeld, net 20 minuutjes (die 15 staat er voor de haastige manne
Dat , de megalieten van Carnac (die toen wij der waren gratis te bezichtigen waren) en het presque'ile Quiberon. Moet je zeker eens gezien hebben in die streek. Tis een vrij rustige streek waar het mooi toeren is. Niet te veel toerisme en niet eens zo erg ver van de kust. Erg groen ook. De kamers (drie of vier dacht ik) waren er proper en mooi onderhouden. Badkamer en toilet waren dik in orde. De ontvangst was erg goed. Klein minpuntje (in de ogen van mijn madam dan) was dat je wel geen sleutel van je kamer kreeg ! Alleen een sleutel van de voordeur. Mevrouw Le Mero geeft wel een ontbijt, zoals gebruikelijk in de meeste kamers in Frankrijk, maar ook geen avondeten.
Motorfiets staat op een kleine grindparking, van de weg af, achter een rij struiken.
Als je dan toch erop uit moet om te eten s'avonds ga dan zeker eens naar de „Creperie au Galettes d'Antan“. Vraag wel aan je gastvrouw om te reserveren ! Dit is een geweldige gelegenheid ! De diensters zijn allemaal ex-danseressen van dansgroepen a la „folie bergeres“, en de zaak hangt dan ook vol met aandenkens van die tijd. Een zeer goed bezochte zaak, met tonnen sfeer ! Bovendien zijn de dames gekleed op een zeer smaakvolle manier die me wat doet denken aan de bordelenstijl van de jaren 20, zoals je dat wel eens in gedateerde films ziet. Daar je galettes en crepes gaan eten is een belevenis. Schitterend ! En de cider is er een aanrader ! Bovendien niet erg ver van onze chambre. Doen daar !!! Je gaat er met een dikke buik en een ferme glimlach buiten !
Deze kamer krijgt ook een welverdiende 7,5 op 10 van ons.
Tot zover voor dit moment.
Volgend jaar plannen we zeker om eens tot in de Province te geraken, en als het lukt de regio van Carcassonne der bij te doen. Uitgebreid verslag van de kamers die we dan zullen aandoen krijgen jullie zeker !
Maar laat dit niemand nu beletten om zijn ervaringen en adviezen hieronder te poosten !