Boxermotor - zijdelingse krachten bij schakelen
Moderator: GVN
Boxermotor - zijdelingse krachten bij schakelen
Hello,
'k Sta te verlangen om mij een R1150RT aan te schaffen. Een boxermotor heeft mijn hart gestolen om meerdere redenen. Een vriend stelt echter dat hij niet zo gek is van een motorfiets met boxermotor omdat deze bij het schakelen telkens een lichte zijwaartse slag zou maken. Dit zou heel vervelend zij bij het rijden tussen file's. Is dit werkelijk zo, of is dit fel overdreven ?
Eventueel de ervaringen van jullie?
Dank bij voorbaat.
Groetjes,
Stelo
ps. kersvers nagelnieuw aanwezig op jullie forum.
'k Sta te verlangen om mij een R1150RT aan te schaffen. Een boxermotor heeft mijn hart gestolen om meerdere redenen. Een vriend stelt echter dat hij niet zo gek is van een motorfiets met boxermotor omdat deze bij het schakelen telkens een lichte zijwaartse slag zou maken. Dit zou heel vervelend zij bij het rijden tussen file's. Is dit werkelijk zo, of is dit fel overdreven ?
Eventueel de ervaringen van jullie?
Dank bij voorbaat.
Groetjes,
Stelo
ps. kersvers nagelnieuw aanwezig op jullie forum.
R1200RT
-
J-P
- Contacteer:
Het is inderdaad nogal overdreven, ik heb er in de file in ieder geval nog nooit last van gehad. Eigenlijk heb ik uberhaubt nog nooit last gehad van die zijwaardse reakties...
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
boxermotor - zijdelingse krachten
Lijkt mij inderdaad een zwaar overdreven statement. Ik rij zelf met een GS, heb tijdens rijden en traag laveren tussen files op de E40 en op de ring nog nooit enige hinder ondervonden. wanneer je stilstaat, en je geeft even snel een paar keren brutaal gas, dan voel je het effekt, maar ook dat is nooit hinderlijk en dus verwaarloosbaar.
Rekkem.....Ligt dat soms niet langs de kanten van Kortrijk
Waarom Kortrijk??....Een collega uit Kortrijk heeft een jaar of twee terug met een RT proef gereden en vond toen dat dit kreng onbestuurbaar werd in de bochten door de zijdelingse krachten van de boxer-motor
.
Momenteel rij ik reeds zes maand met een 1150RT en maak de volgende conclusie
Die vent had gewoon geen verstand van motorrijden
.
Groeten.
Waarom Kortrijk??....Een collega uit Kortrijk heeft een jaar of twee terug met een RT proef gereden en vond toen dat dit kreng onbestuurbaar werd in de bochten door de zijdelingse krachten van de boxer-motor
Momenteel rij ik reeds zes maand met een 1150RT en maak de volgende conclusie
Die vent had gewoon geen verstand van motorrijden
Groeten.
-
J-P
- Contacteer:
J-P
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Stelo,
Allereerst welkom op ons forum !
Het is een feit dat BMW met de cardanaandrijving werkt en dat daardoor wel krachten ontstaan die anders zijn dan een ketting- of riemaandrijving.
De zijdelingse krachten komen ook voort van de middelpunt kracht van het vliegwiel die anders staat dan om het even welke motor... maar of je dat allemaal voelt.. ik heb het gevoeld toen ik de motor ging halen, met nieuwe remmen, banden, koppeling, allez "a virgin"... eenmaal ik 20km op de teller had staan was het compleet verdwenen.
Enige wanneer je het nog kan voelen (minder of niet meer met de 1200 modellen dankzij de balansassen en het uitgeholde vliegwiel) is als je aan het rijden bent, je koppeling intrekt , naar stationair toerental gaan en effe gas geven. Zo voel je nog die beweging, maar anders helemaal niet meer.
Veel succes ! en misschien binnenkort welkom in de BoXerwereld. Once you're in, you will never get out...

Allereerst welkom op ons forum !
Het is een feit dat BMW met de cardanaandrijving werkt en dat daardoor wel krachten ontstaan die anders zijn dan een ketting- of riemaandrijving.
De zijdelingse krachten komen ook voort van de middelpunt kracht van het vliegwiel die anders staat dan om het even welke motor... maar of je dat allemaal voelt.. ik heb het gevoeld toen ik de motor ging halen, met nieuwe remmen, banden, koppeling, allez "a virgin"... eenmaal ik 20km op de teller had staan was het compleet verdwenen.
Enige wanneer je het nog kan voelen (minder of niet meer met de 1200 modellen dankzij de balansassen en het uitgeholde vliegwiel) is als je aan het rijden bent, je koppeling intrekt , naar stationair toerental gaan en effe gas geven. Zo voel je nog die beweging, maar anders helemaal niet meer.
Veel succes ! en misschien binnenkort welkom in de BoXerwereld. Once you're in, you will never get out...
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

Hey gasten,
Veel dank voor jullie snelle en spontane reacties.
'k Ben dus op mijn gemak gesteld.
Dezen vriend rijdt momenteel ook met K75 in privé, op het werk met verschillende andere motoren. Misschien heeft hij die indruk omdat hij vaak wisselt tussen motoren van verschillende merken.
Ik laat me dus niet van mijn stuk brengen, en zal hem van het tegendeel overtuigen.
Greetz,
Stelo
Veel dank voor jullie snelle en spontane reacties.
'k Ben dus op mijn gemak gesteld.
Dezen vriend rijdt momenteel ook met K75 in privé, op het werk met verschillende andere motoren. Misschien heeft hij die indruk omdat hij vaak wisselt tussen motoren van verschillende merken.
Ik laat me dus niet van mijn stuk brengen, en zal hem van het tegendeel overtuigen.
Greetz,
Stelo
R1200RT
Allemaal mee akkoord, Pascal. Maar de bewering dat je door die krachten ofwel langs de buitenkant van de bocht het decor invliegt, ofwel langs de binnenkant op je tetter smakt, houdt langs geen kanten steek.pascal schreef:Men noemt die krachten presesiekrachten.
Afhankelijk van het gewicht en de hartafstand
En de reactie die u voelt is een presesie koppel .
m.a.w als men een koppel oplegt aan een snel tollende massa zal zich een andere koppel preceseren en dit 90 graden verdraaid in de wijzerzin.
In kom van VFR naar RT en met deze laatste is het ook heerlijk te toeven in bochtenwerk. Mij hoor je niet klagen. Indien dit anders moest blijken zou ik het hier ook uitgespugd hebben.
Groeten.
Het enige wat er valt te vertellen i.v.m. zijdelingse krachten is het volgende.
Bij het starten voel je de boxer wat naar rechts trekken.
Normaal verschijnsel dacht ik , de inwendige kracht van de pistons moet ergens naartoe.
Moest er niet mee te rijden zijn ,zouden ze er geen BOXERCUP op nahouden , alwaar ze loeihard door de bochten schuuren en daarbij met de cylinders de grond raken .
Stuur die " vriend " naar een tuincentrum en laat hem rijden met een grasmaaier , mogelijks gaat hij dan van grond door de roterende kracht van het mes

Bij het starten voel je de boxer wat naar rechts trekken.
Normaal verschijnsel dacht ik , de inwendige kracht van de pistons moet ergens naartoe.
Moest er niet mee te rijden zijn ,zouden ze er geen BOXERCUP op nahouden , alwaar ze loeihard door de bochten schuuren en daarbij met de cylinders de grond raken .
Stuur die " vriend " naar een tuincentrum en laat hem rijden met een grasmaaier , mogelijks gaat hij dan van grond door de roterende kracht van het mes
-
Iron Gonzo
hier schuin over mijn deur is een grote grasmaaier verdeler.
hij kan er 100den soorten testen om van de grond te gaan.

hij kan er 100den soorten testen om van de grond te gaan.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
awel stelo, als da waar zou zijn en zo erg zou zijn, dan moet ik wel ne crack zijn !
elke dag files in overvloed, schakelen, remmen, gas open, noem maar op !
enige moment dat ik daar iets van voel is in stilstand als je even aan je gas draait. dan "trekt" de motor heel kort even naar rechts ... maar niet in die mate dat je je voeten aan de grond moet nagelen om hem recht te houden hoor ...
enige moment dat ik daar iets van voel is in stilstand als je even aan je gas draait. dan "trekt" de motor heel kort even naar rechts ... maar niet in die mate dat je je voeten aan de grond moet nagelen om hem recht te houden hoor ...
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
GOLDEN 5 member