romain schreef:Hoy K1200 GT,
Wat bedoel je uit "uitgaande demping",is dit de draaiknop van de veer regelen. Mijn banden waren o.k.
Romain.
Ik ken de schokdemper/veer van de R1100RT niet, maar bij de K1200RS gaat het om het schroefje onderaan de schokdemper (net boven de bevestiging aan de achterbrug (of swingarm in mooi NL), dat je met een platte schroevendraaier open of dicht kan draaien; dit moet zeker in de handleiding uitgelegd staan. Wat de instelling van de demping betreft, kan je, als je veel tijd hebt, experimenteren door eenzelfde testparcours telkens opnieuw af te leggen met verschillende instellingen (mijn Guzzi heeft voor-en achter Oehlins; ik heb gelukkig een Duitse vriend die nogal meticuleus is met die dingen en het regelwerk voor mij heeft gedaan; bij BMW toch maar voor ESA gekozen)

.
Wat de veervoorspanning betreft (= de draaiknop, of de grote "rondel" waarvoor je de grote haaksleutel nodig hebt) kan je bij stilstand de negatieve veerweg (= verschil tussen beladen en onbeladen toestand) meten. Het verschil in hoogte tussen beladen en onbeladen toestand mag maximum 1/3 (van de meetwaarde in onbeladen toestand) bedragen. In principe moet het verstelbereik van de veervoorspanning toelaten deze norm te handhaven. Is dat niet zo, dan denk ik dat er een probleem is (onaangepaste veer of versleten).
Was je alleen of met duo onderweg (met duo kan het wel eens gebeuren dat bij snel rijden en diepe oneffenheden de vering uitzonderlijk doorslaat)?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF

, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL