Waarom service-interval à 10.000km?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Waarom service-interval à 10.000km?

Bericht door moh_fan »

Naar aanleiding van een topic op het NL BMW Club forum:

Wat is heden ten dage de reden dat mijn motor, voorzien van hypermoderne techniek, nog steeds elke 10K km binnen moet voor een beurt?
Als ik met een scheef oog naar de automobiel-service-intervallen kijk ligt dat tussen de 15K à 20K km's of 1 jaar.

Het gaat mij om de motorische service.
Als ik een langduurtest lees (M&T, R1200RT, 100K) waarbij besloten wordt om er nog eens 100K achteraan te plakken omdat de tolerantiewaardes nog zowat normaal zijn, begrijp ik het helemaal niet meer!
En als ik dan ook nog eens hoor dat onze motoren makkelijk 200K kunnen doen, dan spreken we niet meer over een delicaat stukje techniek, maar over pure degelijkheid!
Toch?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Bericht door J »

Volgens mij ligt dit aan de kleppenregeling.

Moest mijn motor niet in garantie zijn zou ik ook maar om de 15 a 20K gaan.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

bij de jappen is het om de 5000Km

veel heeft te maken met het hoge toerental dat motoren van motorfietsen draaien
en kassa kassa
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Om effe een beetje :bsofftopic: te gaan, mijn huidige (nieuwe) firmawagen (diesel) moet volgens het bijhorend instruktieboekje alle 50.000 km binnen... :shock:

Blijkbaar is er op dit gebied wél vooruitgang mogelijk (ik doel op de auto's) en geldt dit niét voor motor's...

Motor is een 1.9 cdti die 125 pk'tjes sputtert, waar is de tijd van de 2-Ltr diesels met 65 pk... :-?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Dirk_R
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 apr 2007, 16:46
Locatie: NRT

Bericht door Dirk_R »

Een automotor heeft tegenwoordig hydraulisch geregelde kleppen, die regelen zichzelf. Een hoogtoetige (sport)motor heeft kleppen waarbij je de speling moet regelen.
Als je hogere toeren draait heb je ook meer slijtage (ook de olie kan slijten) en denk ik dat een beurtje om de 10k zeker niet teveel is.
Afbeelding
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Dirk_R schreef:...Een hoogtoetige (sport)motor heeft kleppen waarbij je de speling moet regelen.
Als je hogere toeren draait heb je ook meer slijtage (ook de olie kan slijten) en denk ik dat een beurtje om de 10k zeker niet teveel is.
Ik rijd geen hoogtoerige (sport)motor.
In mijn auto draait de motor 4000 omw/min bij 120 km/h.
Bij mijn RT is dat hetzelfde...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Guidoviv
Berichten: 245
Lid geworden op: 09 feb 2006, 12:02
Locatie: Rillaar
Contacteer:

Bericht door Guidoviv »

IRON GONZO schreef:bij de jappen is het om de 5000Km

veel heeft te maken met het hoge toerental dat motoren van motorfietsen draaien
en kassa kassa
Een Pan European moet maar om de 12000km binnen voor onderhoud.
http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Guidoviv schreef: Een Pan European moet maar om de 12000km binnen voor onderhoud.
Dan gaat m'n pa 2 keer teveel
Guidoviv
Berichten: 245
Lid geworden op: 09 feb 2006, 12:02
Locatie: Rillaar
Contacteer:

Bericht door Guidoviv »

Sven 12RT schreef:
Guidoviv schreef: Een Pan European moet maar om de 12000km binnen voor onderhoud.
Dan gaat m'n pa 2 keer teveel
Zelf heb ik 63000km gereden op 30 maanden met een Pan 1300 en altijd elke 12000 binnen voor onderhoud.
http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

IRON GONZO schreef:bij de jappen is het om de 5000Km
Niet allemaal hoor...de meeste nieuwe modellen zitten nu ook op 10k.
KTM moet om de 7,5k, ik ga om de 10k. Volsyntheet is niet versleten op zo'n korte termijn.
Nil volentibus arduum
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Bericht door bmwfreakske »

Dirk_R schreef:Een automotor heeft tegenwoordig hydraulisch geregelde kleppen, die regelen zichzelf. Een hoogtoetige (sport)motor heeft kleppen waarbij je de speling moet regelen.
Als je hogere toeren draait heb je ook meer slijtage (ook de olie kan slijten) en denk ik dat een beurtje om de 10k zeker niet teveel is.
Ik stel mij de vraag waarom ze dit niet op motos toepassen?ik denk dat dit perfect mogelijk moet zijn,net zoals de full syntetische,die gaat ook een pak langer mee.Remolie gaat bij de meeste auto's 70-80000km mee,bij de RT wordt de voorste kring al vervangen op 20.000.
Of is het inderdaad puur commerce??
Andalousie 09/2018
Gino GS
Berichten: 211
Lid geworden op: 25 jul 2007, 16:18
Locatie: Valkenswaard

Bericht door Gino GS »

bmwfreakske schreef:
Dirk_R schreef:Een automotor heeft tegenwoordig hydraulisch geregelde kleppen, die regelen zichzelf. Een hoogtoetige (sport)motor heeft kleppen waarbij je de speling moet regelen.
Als je hogere toeren draait heb je ook meer slijtage (ook de olie kan slijten) en denk ik dat een beurtje om de 10k zeker niet teveel is.
Ik stel mij de vraag waarom ze dit niet op motos toepassen?ik denk dat dit perfect mogelijk moet zijn,net zoals de full syntetische,die gaat ook een pak langer mee.Remolie gaat bij de meeste auto's 70-80000km mee,bij de RT wordt de voorste kring al vervangen op 20.000.
Of is het inderdaad puur commerce??
Bij hydraulische geregelde kleppen krijg je veel eerder last van zwevende kleppen bij hoge toeren. Dit heeft met het extra gewicht en de massatraagheid te maken.
F800GS
toerbaard
Berichten: 163
Lid geworden op: 24 okt 2005, 12:46
Woonplaats: thuis

Bericht door toerbaard »

ik controleer mijn klepspeling elke 10000 km
heb ze op 30000 km alle acht bijgeregeld
gecontroleerd op 40000 ....alles ok
daarna pas op 53000 ...... slechts eentje bijgeregeld !
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Bericht door K1200GT »

Misschien stemt de 10.000 Km interval overeen met het aantal Km dat de "gemiddelde" motorrijder (natuurlijk zijn er mensen die veel meer rijden :roll:) op een jaar aflegt? Om het jaar naar de garage, zeker ingeval van een winterstop, lijkt mij niet verkeerd (al was het maar om rem-en andere olie te controleren en desnoods te vervangen).
Als je ziet wat er bij de 10.000 Km inspectie gebeurt, dan valt dat best mee; kleppen worden zeker niet telkenmale bijgesteld (ik heb het over een BMW, niet een Ducati met desmodromische klepbediening).
:idea: BMW zou misschien wel zijn motorfietsen kunnen uitrusten met het systeem dat reeds lange tijd op zijn auto's wordt toegepast: de LED onderhoudsintervalindicatoren op het dashboard geven exact aan wanneer je op onderhoud moet, en de onderhoudsinterval wordt met name bepaalt door de wijze van gebruik (dus minder vaak gaan als je vooral lange afstanden doet); dat lijkt me efficienter dan vaste termijnen (10.000 km door rijder X zijn niet noodzakelijk hetzelfde als die van rijder Y).
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Wif
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 apr 2007, 13:37
Locatie: Zonhoven

Bericht door Wif »

GinoRT schreef:Bij hydraulische geregelde kleppen krijg je veel eerder last van zwevende kleppen bij hoge toeren. Dit heeft met het extra gewicht en de massatraagheid te maken.
Wil je dat eens uitleggen :?: :?: :?: :?: :?: :?:

't Zijn overigens niet de kleppen die hydraulisch geregeld zijn/worden, maar de klepspeling. De kleppen worden evengoed dichtgetrokken door klepveren. Ik zie het verband dus niet tussen hydraulisch geregelde klepspeling en zwevende kleppen...
Rakthi
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 sep 2004, 22:22
Locatie: niet hier

Bericht door Rakthi »

:yawn: :yawn: :yawn:
Laatst gewijzigd door Rakthi op 23 mar 2011, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

bmwfreakske schreef:... Of is het inderdaad puur commerce??
Ik ga het steeds meer denken...
Ik heb namelijk nog steeds geen plausibel verhaal gelezen waarom ik om de 10K binnen moet!
Is er misschien een mechanieker / monteur met het juiste antwoord?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
dirkske
Berichten: 238
Lid geworden op: 05 sep 2006, 02:51
Locatie: Hier, thuis of wat dacht je

Bericht door dirkske »

moh_fan schreef:
bmwfreakske schreef:... Of is het inderdaad puur commerce??
Ik ga het steeds meer denken...
Ik heb namelijk nog steeds geen plausibel verhaal gelezen waarom ik om de 10K binnen moet!
Is er misschien een mechanieker / monteur met het juiste antwoord?
Over olie is er waanzinnig veel te lezen, de waarheid dat zal een groot vraagteken blijven, ik heb nu al meer dan 2 jaar geleden, eens een vraag in die richting gesteld aan iemand van de buisiness, maar tot op heden niemand thuis, alhoewel het allereerst geen enkel probleem was.

Aan Shell Belgie heb ik ook eens een vraag gesteld aangaande een bepaald type olie, men gaf me een antwoord maar niet echt heel duidelijk, men stelde me de vraag waarvoor ze moest dienen, en jawel, van zodra men wist waarvoor, was het antwoord, daarvoor hebben we die en die olie, niets meer of minder, over de rest werd vanaf dan maar "wijselijk" gezwegen.

Geen olie is zowiezo slecht, dat is duidelijk, al de rest ??? Vroeger had men geen echte speciale motorolie, toen was auto-olie goed genoeg. VW met hun kevertjes die beschikten zelfs niet eens over een oliefilter, en die hun olie diende toen, jaren geleden, ook slechts na 5.000K ververst te worden.

Bepaalde tijdschriften durven het nu ook aan om te schrijven dat ze zich hebben laten leiden door de info verstrekt door de Merken.

Best is dat men zo min mogelijk weet, zo veel mogelijk bang is, de waarheid echt niet zegt, en de commercie die blijft prima draaien.

Ik denk dat eenieder het voor zich zal dienen uit te maken via de info die hij links en rechts kan verkrijgen, en dan de stap durft te zetten naar gezond verstand. Dat is mijn idee daarover zie.
Als ik het me goed herinner er is nu al olie voor vrachtwagens op de markt die hou je vast meer dan 100.000 km meegaat, ik durf het bijna niet te schrijven maar dacht zelfs gelezen te hebben tot 1miljoen Km :!: :shock:
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Bericht door bmwfreakske »

Ik doe nu mijn onderhoud en dat van verschillende vrienden zelf,met 30000 tot 40000km per jaar steek ik aardig wat centjes in mijn zak.
Geen full maar half syntetisch scheelt ook rap enkele tientallen euro's.
Andalousie 09/2018
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Bericht door K1200GT »

moh_fan schreef:
bmwfreakske schreef:... Of is het inderdaad puur commerce??
Ik ga het steeds meer denken...
Ik heb namelijk nog steeds geen plausibel verhaal gelezen waarom ik om de 10K binnen moet!
Is er misschien een mechanieker / monteur met het juiste antwoord?
Bedoel je met het "juiste" antwoord, het antwoord dat jij wil horen? Ik ben geen mechanieker, maar ik vrees dat niemand jouw het "juiste" antwoord kan geven (ik bedoel wat een moderne BMW motorfiets betreft). Ter illustratie: mijn BMW-auto (met dubbel VANOS, dus hydraulische klepbediening), die ik nagenoeg uitsluitend voor lange afstanden gebruik, en dan nog vooral autosnelwegen (inclusief Duitsland en snelheden met een "2" vooraan) heeft 25.000 Km of twee jaar geleden (inderdaad, ik rij weinig) zijn laatste onderhoud gehad. Op de onderhoudsintervalindicator heb ik nog twee blokjes; ik verwacht dat binnenkort het lampje voor het wisselen van de remvloeistof eerst zal gaan branden, vooraleer alle groene blokjes uit zijn. Als die 25.000 km uitsluitend uit korte afstanden hadden bestaan, of veel stop & go verkeer (en dus meer belasting en slijtage), dan was ik veel vaker voor onderhoud moeten gaan.... Hetzelfde geldt voor motorfietsen... ander gebruik = andere belasting = andere slijtage = eigenlijk andere onderhoudsinterval!). By the way, bij enduro motoren worden onderhoudsintervallen vaak in uren bepaalt (en dus niet in functie van de gereden afstand...)
Ook al controleer ik regelmatig alle peilen en drukken, stoort het mij helemaal niet dat mijn motorfiets (ik maak dus een onderscheid tusen motorfiets en auto) een keer paar jaar door de dealer wordt gecheckt, ook al weet ik dat met name de motorolie eigenlijk veel langer mee gaat (kijk maar eens naar de vereisten en andere keuringsnormen die aan olie worden gesteld, vooraleer ze bijvoorbeeld door US Army of andere strijdkrachten mogen worden gebruikt :wink: ).
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Bericht door w »

Als uwe beemer 250 ml/1000 km olie verbruikt hebt ge eigenlijk al 2,5 liter ververst op 10.000 KM
De enigste reden dat ge dan de olie aflaat is omdat ge de filter wilt vervangen, en dat gaat naturlijk moeilijk met de olie erin.

Ik heb me eens in lang vervlogen tijden door een "olie-typ" laten vertellen dat olie geen verminderde werking krijgt met de km's en "leeftijd" en dat dus eigenlijk dat verversen voor de olie zelf absoluut niet nodig is. En aangezien elke motor toch enigzinds vebruikt, je sowieso "ververst". Dus sneldraaiend of niet sneldraaien, de "smerings-eigenschap" blijft.
Hij ging hij nog een stap verder en beweerde dat verse olie een bepaalde zuurheid heeft en dat die zuurheid op de zuigerwand schade veroorzaakt.
Dus heb ik dat ook inderdaad toegepast.
Ik heb 2 VW passats gehad met beide meer dan 250.000 km, en heb bij beide slechts 2 maal de olie vervangen omdat ik de oliefilter wilde wisselen. Mijn oude getrouwe mercedes had meer dan 350.000 km toen ik heb dit jaar weg deed, en die heeft in het totaal 3 oliewissels gehad (puur omwille van de oliefilters).
Geen enkele van die auto's hebben ooit motorproblem gehad en de motor was nog steeds prima wanneer ik ze wegdeed.
Had ik misschien nog meer km kunnen doen als ik mooi alle olie-wissel intervals gedaan had ???? Misschien, maar op de hoeveelheid km die ik er mee heb kunnen doen, maakt me dat eigenlijk weinig uit.

De kleppenregeling, ralentie-afstelling en bougies, das' natuurlijk een ander paar mouwen en ik moet zeggen dat wanneer ge nieuwe bougies steekt en mooi de kleppen en ralentie afregeld op 10.000 km, dit toch wel een erg groot verschil maakt in motor-gedrag

Dus mijn puur persoonlijk, en ieder moet dit maar voor zichzelf uitmaken, is dat een onderhoud op 10K km een noodzaak is voor de afregeling, maar de olie blijft er gewoon in.
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Ik heb 2 VW passats gehad met beide meer dan 250.000 km, en heb bij beide slechts 2 maal de olie vervangen omdat ik de oliefilter wilde wisselen. Mijn oude getrouwe mercedes had meer dan 350.000 km toen ik heb dit jaar weg deed, en die heeft in het totaal 3 oliewissels gehad (puur omwille van de oliefilters).
Geen enkele van die auto's hebben ooit motorproblem gehad en de motor was nog steeds prima wanneer ik ze wegdeed.
Zéér interessant verhaal, kweenie of jullie gisternacht op Canvas de uitzending over onze olievoorraden hebben gezien... :shock: ...binnen enkele decennia zullen oliewissels om de 10.000km nog enkel voor de superrijken zijn weggelegd...onze opvolgers daarentegen zullen zich die dag 's ochtends weer ofvragen of er genoeg zon en/of wind zal zijn om op het werk te geraken...think about it... :!:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Begrijp mij niet verkeerd: Mijn moto gaat elke 10K naar de garage voor de voorgeschreven beurt.
Het is meer uit nieuwsgierigheid en een beetje verbazing, kijkende naar de vierwielers, dat ik dit topic startte.
Wellicht loopt de motor-industrie wel achter of zo... Ik bedoel, binnen de auto-industrie is het verlengen van de service-interval iets van de laatste jaren.
Dus wellicht zijn wij over een aantal jaren aan de beurt en hoef ik nog maar eens per jaar voor service.

En het is inderdaad verbazingwekkend dat je moto na een servicebeurt weer heel anders (beter) rijdt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Wel wel wel...ich bin ein bisschen wesen kuchen baai unsern Doitschen medemens und ich habe das folgenden gefunden :
Habe beim so eine BMW-Mitteilung über alle Neuerungen 2008 (alle Modelle) gesehen - bei der GS ist nur neu, daß der BC nun eine Service-Anzeige mit dabei hat (ähnlich wie beim Auto). Sonst nix.
Maw, op de 1200 GSA zal er idd een gelijkaardig systeem op de BC zitten zoals in de wagens...

@your service :wink:

ps bitte verontschuldigen sie mir aber mein Doitsch is ein bisschen ehhhh erbarmerlich...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Da's een interessante ontwikkeling!
Ben erg benieuwd wat dat dan met de intervallen gaat doen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Plaats reactie