Nadat ik na een korte proefrit mijn eerste boxer heb gekocht (R850R), heb ik toch vragen.
Vorige week de motor op gehaald in Haarlem en de eerste rit naar Huis (Den Helder) gemaakt, viel mij het volgende op:
nadat ik de motor had gestart en op weg ging was alles prima;
daarna de snelweg op 120 op de klok en geen probleem;
toen terug naar 80 Km/h in de 5e versnelling bij ongeveer 3000 Rpm begon de motor wat in te houden.
Mijn vraag is, is dit normaal bij dit toerental of moet de motor beter afgesteld worden ???
Het zelfde verschijnsel doet zich ook voor bij 50 Km/h in de 3e versnelling (zo'n beetje het zelfde toerental).
Verder zit er op het dashboard een schakelaar die iets te maken heeft met de ABS maar wat ????
Motor heeft lang stilgestaan ? Zal dus wel behoorlijk vervuild zitten, en bougies hebben een zelfreiniging bij ongeveer 4.000rpm ; dus, ik denk dat je gewoon eens rustig aan het blokje moet her-roderen en naar je hand zetten. Ook olie nakijken en verversen als ie lang heeft stilgestaan
Hij zal soepeler beginnen draaien, minder gaan verbruiken en blokje zal mooi rond draaien.
Dat knopje ABS is om je ABS te desactiveren, dat stond toen nog op de motorfietsen, nu is ie altijd geactiveerd, behalve bij de GS, waar je de knop nog steeds terugvindt.
Succes
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Dag John,
Ik heb dezelfde motor en over dat inhouden weet ik niet echt veel .Maar de uitleg hierboven over dat knopje klopt niet. Je kan er de ABS niet mee aan of uitzetten. Wat doet het ding dan wel ...? In het geval van een ABSprobleem ( vaak te wijten aan een tekort aan spanning op de batterij) knipperen de 2 ABSlampjes op je dashboard afwisselend links en rechts. Dat blijft constant zo doorgaan om je ervan te verwittigen dat er een storing is. Als je dan het knopje even indrukt stopt dat geflikker. Om er enkele minuten later weer terug mee te beginnen. Een vrij overbodig knopje dus. Meestal verhelpt het contact eens uit en aan zetten het probleem.
Jan.
Dat heb ik dan de laatste 7 jaar nooit geweten. Dus je houdt het enkele seconden ingedrukt en hoe weet je dan dat de ABS uit is. Doen de lichtjes dan iets speciaals. En opnieuw dezelfde handeling om hem terug aan te zetten?
Op mijne grijze geschelpte stond ook een knopje en lampjes voor de ABS, spijtig genoeg was ie niet uitgerust met deze optie. Dus diende voor niks.
Als de rijeigenschappen niet beteren na een paar honderd kilometer zou ik hem toch maar eens laten nakijken. De 850 bolt echt heel soepel en is een van leukste motorfietsen waar ik ooit mee gereden heb.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Jan B schreef:Dat heb ik dan de laatste 7 jaar nooit geweten. Dus je houdt het enkele seconden ingedrukt en hoe weet je dan dat de ABS uit is. Doen de lichtjes dan iets speciaals. En opnieuw dezelfde handeling om hem terug aan te zetten?
Contact uit,ABS knop ingedrukt houden, contact aanzetten, wachten tot ABS lampje stopt met flikkerenen dan pas de knop loslaten. Vanaf dan rijd je zonder ABS
Om ABS terug aan te zetten moet je het contact uit en terug aan zetten...
Ik heb zojuist jouw manier uitgeprobeerd, maar het werkte niet !!!
Ik heb 2 lampjes voor de ABS en die blijven gewoon knipperen.
Als ik het contact aanzet en daarna op de ABS knop druk dan gaat de bovenste uit en blijft de onderste constant branden.
Voor wat betreft het inhouden / schokken heb ik voor volgende week vrijdag een afspraak bij de garage, zij gaan de bougies vervangen, de brandstofstekker verwijderen / aanpassen en de beide cilinders synchroniseren.
Ik houd u op de hoogte.
demito schreef:Contact uit,ABS knop ingedrukt houden, contact aanzetten, wachten tot ABS lampje stopt met flikkerenen dan pas de knop loslaten. Vanaf dan rijd je zonder ABS
Om ABS terug aan te zetten moet je het contact uit en terug aan zetten...
Dat werkt alleen bij een GS. Dit is het enigste type waar je de ABS kan afzetten
@Jason, dat knopje dient inderdaad om het pinken even te stoppen als de ABS in fout gaat
Je kan ermee ook je ABS volledig resetten maar dan moet je pin 15 (dacht ik) met de massa verbinden en dan die knop 8 seconden ingedrukt houden. Zoek eens op ABS + reset dan staat er wel ergens nog een tekening
Vandaag de motor opnieuw laten afstellen en er briks bougies in laten plaatsen.
Of het aan het afstellen ligt of aan de bougies of beide, ik weet het niet maar hij rijdt nu echt perfect.
Niks meer horten en stoten.
Joson schreef:Vandaag de motor opnieuw laten afstellen en er briks bougies in laten plaatsen.
Of het aan het afstellen ligt of aan de bougies of beide, ik weet het niet maar hij rijdt nu echt perfect.
Niks meer horten en stoten.
John
heb dit ook geprobeerd voor hetzelfde probleem ... NOPPES - 't is en blijft een boxer