Koffers R1200RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Jean-Pierre

Koffers R1200RT

Bericht door Jean-Pierre »

Mijn vraag is of er nog zijn die problemen hebben om de zijkoffers open te krijgen. Model 2007 nog maar nieuw van Mei. De laatste week van Augustus naar Oostenrijk en Italie zo fier als een gieter met 2 nieuwe RT
en daar aangekomen kreeg ik een van de koffers niet open. Dat is op die 9 dagen verschillende malen voorgekomen, eens links dan rechts. Ook die 2de RT had er al eens last van. Samen aangekocht en met binnentassen. Ook een dagje zonder binnentassen was er terug een die moeilijk te open was. Het is net of ze vacuüm getrokken zijn.
2 De vraag is of er al iemand opgelet heeft dat er in de prijslijst BMW 2007 staat er nog altijd vermeld bij standaart toebehoren 2 tonige claxon,
alhoewel we bij het poetsen vaststelde dat er maar 1 bromfietsclaxonetje opzit. Bij de concessiehouder was men verbaast, toch was er iemand die het wist en vertelde dat het een besparings regel is bij BMW. Ik vind voor zo een stevig geprijzde moto schandalig. :-(
Na 100.000 km met R1100S overstap gemaakt naar blauwe R1200RT. Totaal verschillende moto. Nog maar 4 weken oud en bij ieder ritje al altijd nat geweest.
MVG
Jean-Pierre
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Het is net of ze vacuüm getrokken zijn.
Bekend fenomeen bij de allu. koffers op de GSA1200, 't is niet echt duidlijk uit je relaas maar heb je een probleem met het slot om ze te openen of is er geen probleem met het slot zélf doch om de koffer ehhh te openen, nadat je het slot hebt "opengedraaid" ?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Heb ik idd al vaker over gelezen, dat de koffers ivm vacuüm niet te openen zijn, mn in de bergen (afdalen = onderdruk in koffers). Probleem is misschien te ondervangen door onderaan achter een schoenveter of touwtje naar buiten te laten uitsteken. Dan voorkom je een luchtdichte koffer doordat de rubberstrip niet helemaal afsluit en heb je bij regen geen of nauwelijks last van lekkage.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Bij het openen van de koffers er op letten dat je het naar buiten geklapte handel nog iets verder opend dan dat hij vanzelf doet nadat u op de sleutel gedrukt heeft.
Er zit een soort van veiligheids-borging op.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

Heb soms voor dat het klepje niet omhoog gaat,het klikt wel los,als ik dan tegen het koffer deksel duw lost het soms of na enkele keren terug af te sluiten en terug te openen wil het ook al eens openspringen.
Andalousie 09/2018
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Ik heb het regelmatig voor gehad tijdens de Weissensee-trip : je opent een koffer boven op een pas en eens weer beneden zit hij in onderdruk waardoor hij wel dichtgeplakt lijkt. Een beetje het gelakte deksel naar voor of naar achter duwen en hij "zuigt lucht".
Lijkt mij een bewijs te zijn dat ze waterdicht zijn.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
K1200GT

Bericht door K1200GT »

moh_fan schreef:Bij het openen van de koffers er op letten dat je het naar buiten geklapte handel nog iets verder opent dan dat hij vanzelf doet nadat u op de sleutel gedrukt heeft.
Er zit een soort van veiligheids-borging op.
Yes, openen met sleuteltje alleen lukt (gelukkig) niet; de platte hendel die omhoogklapt nadat je het slot ontgrendelt, moet aan het uiteinde iets verder omhoog worden getrokken; pas dan gaat de koffer zonder moeite open (en dicht). Ik heb (nog?) geen last gehad van zg. vacuumtrekken. Wel ben ik er eens in geslaagd :oops: :oops: één van de drie haken van het deksel, naast de grendel te wringen bij het sluiten van de koffer. Het openen nadien was iets moeilijker. Vervolgens de haak terug recht gebogen en nu is alles paletti.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Coyote_s4

Claxon R1200RT

Bericht door Coyote_s4 »

Jean-Pierre schreef:2 De vraag is of er al iemand opgelet heeft dat er in de prijslijst BMW 2007 staat er nog altijd vermeld bij standaart toebehoren 2 tonige claxon,
alhoewel we bij het poetsen vaststelde dat er maar 1 bromfietsclaxonetje opzit. Bij de concessiehouder was men verbaast, toch was er iemand die het wist en vertelde dat het een besparings regel is bij BMW. Ik vind voor zo een stevig geprijzde moto schandalig. :-(
2 tonige claxon is inderdaad niet meer verkrijgbaar, er waren teveel vocht problemen mee, bij mij is er indertijd eentje vervangen in garantie.
Ik heb bij aankoop van mijn huidige RT gevraagd of het eventueel toch geplaatst kon worden, maar dan moet de kabelboom vervangen/aangepast worden. Dat zal wel het nodige kosten, en daarom moet ik het nu dus ook met een enkele claxon stellen :cry:
betaburned

Bericht door betaburned »

Ik heb dit al enkele keren meegemaakt nadat ik de koffer wat 'dichtgewrongen' had door een iets te brede binnentas die wat diende aangeduwd te worden, of bv twee A4 klasseurs. Het slot komt zo onder spanning bij sluiten (wat dan vaak nog vlot gaat), maar iets lastiger om opnieuw te openen. Door koffer terug aan te duwen & naar ik vermoed de spanning op het slot tegen te gaan, gaat de koffer terug open.
Glotetrotting around - R1200 GSA '14.
Plaats reactie