Batterij
Moderator: GVN
Batterij
Ik heb zopas een okkasie R1150GS gekocht (reeds lang een droom, waarvoor ik een tijdje moest sparen). Wellicht overkill vermits ik zeker geen kilometervreter ben, maar soit, dit is de motor die ik echt wilde en die me ook ligt (handelbaarheid, ik ben ook vrij groot van gestalte, enz...). Bon, om een lang verhaal kort te maken. De motor zal af en toe wel eens stilstaan (ik heb een erg drukke werkagenda).
Komt natuurlijk de vraag, hoe houd ik mijn batterij in goede conditie. De oplossing ligt voor de hand: een druppellader. Maar, in de garage waar mijn motor gestald wordt, is geen electriciteit en ook geen mogelijkheid om die er te krijgen (huurgarage in gebouw aan overkant van straat ).
De zaak waar ik de motor heb gekocht, stelt volgende oplossing voor. Koop een autobatterij, 12V min 19Amp/uur. Hang die permanent (via een stekker) aan de motor en laad die autobatterij eens per maand op. Dan zal de motorbatterij, ook in de winter OK blijven.
Mijn vraag. Is dit een goede oplossing, heeft iemand daar ervaring mee?
Komt natuurlijk de vraag, hoe houd ik mijn batterij in goede conditie. De oplossing ligt voor de hand: een druppellader. Maar, in de garage waar mijn motor gestald wordt, is geen electriciteit en ook geen mogelijkheid om die er te krijgen (huurgarage in gebouw aan overkant van straat ).
De zaak waar ik de motor heb gekocht, stelt volgende oplossing voor. Koop een autobatterij, 12V min 19Amp/uur. Hang die permanent (via een stekker) aan de motor en laad die autobatterij eens per maand op. Dan zal de motorbatterij, ook in de winter OK blijven.
Mijn vraag. Is dit een goede oplossing, heeft iemand daar ervaring mee?
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Je kan ook gewoon de batterij uitbouwen tijdens de wintermaanden en bij je binnen in huis bewaren. Dan af en toe eens aan de druppellader leggen (of permanent, maar zal niet nodig zijn) en opnieuw inbouwen na de stilstand. Een beetje werk, maar wel een oplossing 
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

Bij mij gaat de batterij er in de winter ook gewoon uit en staat hij in huis en hangt er een druppellader aan.JüRgen schreef:Je kan ook gewoon de batterij uitbouwen tijdens de wintermaanden en bij je binnen in huis bewaren. Dan af en toe eens aan de druppellader leggen (of permanent, maar zal niet nodig zijn) en opnieuw inbouwen na de stilstand. Een beetje werk, maar wel een oplossing
Is echt niet zo veel werk het in en uit bouwen en zo sta je minder voor verassingen als je in de winter toch eens een ritje wil maken.
-
tweecilinderke
Je kan misschien ook een batterijslot ertussen steken dat is hetzelfde dan afkoppelen, in de winter zou ik ze er wel uithalen en aan de druppellader hangen.
Maar meestal met een goede batterij mag je moter wel een weekje of 3 zonder probleem stilstaan
Maar meestal met een goede batterij mag je moter wel een weekje of 3 zonder probleem stilstaan
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
Willy
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik het bij het uitbouwen (in de winter) en een druppellader ga houden, voor de rest moet het me wel lukken om minstens om de 3 à 4 weken met de motor te rijden. Een vriend (die met een R1150R) rijdt, heeft me ondertussen verzekerd dat ik met deze GS alle gelegenheden om te rijden, zal benutten... 
Batterij
Een batterij zou je best opladen aan een 10de van haar capaciteit. bat. van 12 amp. opladen max. aan 1.2 ampere/uur. Een druppellader is ideaal,en ij mag er constant aanhangen. OPTIMA 3 bvb. . Batterij in de motor laten,de bijgeleverde kabelaansluiten a.d.batterij, en langs onder het zadel buitenkomen,er zit een isolatiekapje op.
GO FOR
Batterij
Een batterij zou je best opladen aan een 10de van haar capaciteit. bat. van 12 amp. opladen max. aan 1.2 ampere/uur. Een druppellader is ideaal,en ij mag er constant aanhangen. OPTIMA 3 bvb. . Batterij in de motor laten,de bijgeleverde kabelaansluiten a.d.batterij, en langs onder het zadel buitenkomen,er zit een isolatiekapje op.
GO FOR
-
Dirk Pauwels
Re: Batterij
Hij heeft genen elentriek in zijn garage....dus moet elke keer batterij uitbouwenV013926 schreef:Een batterij zou je best opladen aan een 10de van haar capaciteit. bat. van 12 amp. opladen max. aan 1.2 ampere/uur. Een druppellader is ideaal,en ij mag er constant aanhangen. OPTIMA 3 bvb. . Batterij in de motor laten,de bijgeleverde kabelaansluiten a.d.batterij, en langs onder het zadel buitenkomen,er zit een isolatiekapje op.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
MiGSel
- Contacteer:
Een kameraad in Engeland heeft ook een garage zonder stroomvoorziening.
Hij heeft een ladertje op zonenergie, met het zonnepaneeltje in de garagepoort ingebouwd.
Hij is hier heel tevreden over. Dit is dat ding:

Je kunt het online kopen hier.
Salut,
Michel
Hij heeft een ladertje op zonenergie, met het zonnepaneeltje in de garagepoort ingebouwd.
Hij is hier heel tevreden over. Dit is dat ding:

Je kunt het online kopen hier.
Salut,
Michel
-
Iron Gonzo
indien je een kabeltje rechtstreeks naar de batterij legt werkt het wel op de 1200 reekspaulh schreef:ik heb een druppellader van BMW voor 1150 te koop. Mijn R1200GS werkt niet met die. Zie bij rubriek TE KOOP op dit forum
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
fronteradriver
Vandaag wou ik ook mij gs eens starten na 9 maanden stilstand...maar het dashboard lichte zelfs niet op...
Ik heb ook geen stroom in mijn garage box en haal de batterij er uit tijdens lange stilstand...maar deze keer niet..
Volgens de optimate II is de batterij dood. Ze is 2 Jaar oud...nog garantie bij RAD?
Misschien kan ze nog herstellen na lange oplaadtijd.
Om toch geen risico te nemen tijdens mijn Eifel weekend toch maar een nieuwe Landport accu aangschaft bij SB Lovendegem voor 49 euro
Ik heb ook geen stroom in mijn garage box en haal de batterij er uit tijdens lange stilstand...maar deze keer niet..
Volgens de optimate II is de batterij dood. Ze is 2 Jaar oud...nog garantie bij RAD?
Misschien kan ze nog herstellen na lange oplaadtijd.
Om toch geen risico te nemen tijdens mijn Eifel weekend toch maar een nieuwe Landport accu aangschaft bij SB Lovendegem voor 49 euro
Gl1800 (2002)
Swt 400 (2010)
Django 50 (2016)
Swt 400 (2010)
Django 50 (2016)
Als een accu dood gegaan is omdat hij zo'n lange periode zonder aandacht gebleven is dan vind
ik het niet opportuun om te proberen een andere te bekomen via garantie.
Dit gezegd zijnde, het is mij al meermaals gebeurd dat de Optimate zei dat een accu dood is,
maar dat er na een aantal pogingen er toch leven in de brouwerij kwam met een normaal werkende
accu als uiteindelijk resultaat. Daarom denk ik dat het de moeite kan lonen om een aantal
keren een laadcyclus met de Optimate te starten, de toestand kan er enkel beter op worden.
ik het niet opportuun om te proberen een andere te bekomen via garantie.
Dit gezegd zijnde, het is mij al meermaals gebeurd dat de Optimate zei dat een accu dood is,
maar dat er na een aantal pogingen er toch leven in de brouwerij kwam met een normaal werkende
accu als uiteindelijk resultaat. Daarom denk ik dat het de moeite kan lonen om een aantal
keren een laadcyclus met de Optimate te starten, de toestand kan er enkel beter op worden.
Plaats een Odyssey batterij, die kan je zonder problemen een mmand of 2 stil laten staan, die zijn er voor gemaakt...
R1200GS LC
-
toeternietoe
Als je alle berichten leest die er al over batterijen geplaatst zijn, dan zou je gaan denken dat spullen nog moeilijker en mysterieuzer zijn dan zwarte magie.
Een batterij in goede toestand kan zonder enig probleem minstens twee maand gestockeerd worden zonder bijladen (opgeladen en op een koele plaats). Een batterij die tekenen van vermoeidheid vertoont vervang je onmiddellijk. Wie geld heeft voor een dure motor, moet toch niet vrekkig gaan doen over de prijs van een batterijtje? Ik begrijp echt niet waarom zo veel mensen zo geobsedeerd zijn door wat zij druppelladers noemen. Als je die continu moet gebruiken scheelt er ofwel iets met de batterij, ofwel met het laadcircuit van je motor. In al de jaren dat ik al met de motor rijdt, heb ik mijn batterijlader nog maar zeer occasioneel moeten gebruiken.
Een batterij in goede toestand kan zonder enig probleem minstens twee maand gestockeerd worden zonder bijladen (opgeladen en op een koele plaats). Een batterij die tekenen van vermoeidheid vertoont vervang je onmiddellijk. Wie geld heeft voor een dure motor, moet toch niet vrekkig gaan doen over de prijs van een batterijtje? Ik begrijp echt niet waarom zo veel mensen zo geobsedeerd zijn door wat zij druppelladers noemen. Als je die continu moet gebruiken scheelt er ofwel iets met de batterij, ofwel met het laadcircuit van je motor. In al de jaren dat ik al met de motor rijdt, heb ik mijn batterijlader nog maar zeer occasioneel moeten gebruiken.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
R 1200 GS LC
Klopt als een zwerende vinger!
Het (occasionele of regelmatige) gebruik van een (druppel)lader geeft waarschijnlijk veel mensen
een gerust gevoel. Dat kan echter bedrieglijk zijn omdat het aankomende problemen met de accu
kan verdoezelen. Het gevolg kan dan zijn dat men, omdat men niet gewaar wordt dat de accu,
bij het starten van de motor bijvoorbeeld, het stilaan moeilijker krijgt, opeens geconfronteerd
wordt met een accu die het in 't geheel niet meer doet.
Het (occasionele of regelmatige) gebruik van een (druppel)lader geeft waarschijnlijk veel mensen
een gerust gevoel. Dat kan echter bedrieglijk zijn omdat het aankomende problemen met de accu
kan verdoezelen. Het gevolg kan dan zijn dat men, omdat men niet gewaar wordt dat de accu,
bij het starten van de motor bijvoorbeeld, het stilaan moeilijker krijgt, opeens geconfronteerd
wordt met een accu die het in 't geheel niet meer doet.
-
John
- Contacteer:
Enheuuu...druppellader constant aangesloten laten? Vergeet het maar!
Omdat hier verschillende Beemers in de garage staan had ik een aantal Optimate's gekocht en aan de motors gehangen.
Na een dikke 6 maanden bleken al die batterijen droog te staan en dus voor de vuilbak.
Omdat hier verschillende Beemers in de garage staan had ik een aantal Optimate's gekocht en aan de motors gehangen.
Na een dikke 6 maanden bleken al die batterijen droog te staan en dus voor de vuilbak.