R1200RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Blue
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2007, 21:29

R1200RT

Bericht door Blue »

Hallo allemaal,

'k ga een R1200RT aankopen denk ik, alhoewel ik de R1150RT de knapste vind, maar de dealer wist me te vertellen (ondanks dat ik duidelijk zei dat ik zowieso een 2de handse ging nemen)
dat de 1200 beter was omwille van
1) balansassen
2) minder verbruik (+-1l)
3) betere en totaal nieuwe versnellingsbak

jullie mening?

Ik zocht zowieso een lage km R1150RT dus de prijzen zijn ook niet zo heel ver uit elkaar, een goeie 2004 R1150RT betaal je +-8500-9000euro en voor +-12000 heb je een 2005 R1200RT waarbij de R1200RT dan nog vaak meer opties heeft (cruise, verwarmd zitvlak, ESA, ...)


Nu ben ikzelf 2m groot (vooral lange benen, en normaal bovenlichaam) en vraag me af of dit gaat lukken met vb regen, wind.
De bedoeling is de moto zoveel mogelijk te gebruiken en de auto meer aan de kant te laten.
(heb al gezien dat ik dan vb best verlaagde steunen neem en een Nedplex scherm?)

Verder denk ik wel dat de BMW de ideale moto is, wil een 20.000km per jaar gaan doen en twijfel tussen de Yamaha FJR of de RT, maar ik denk dat met mijn lengte de FJR te weinig beschutting zal bieden en deze keer doet de snelheid me er niet toe.
Verder heeft de BMW me altijd al wel bekoord en als je ziet dat hij goed genoeg is voor de zwaantjes zal hij ook wel voldoen aan mijn eisen denk ik dan :grin:

Reed tot nu toe, puur hobby en plezier, met een Honda VTR (een van de langere moto's op de markt, maar dat was niet woon-werk verkeer)
Blue
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2007, 21:29

Bericht door Blue »

mmm, heeft er iemand al een Kawa 1400GTR gezien?
Surfte net toevallig naar de kawa site en die lijkt me ook wel interessant?
Biedt op eerste zicht meer bescherming dan een FJR maar evenveel als een RT zie ik niet direct?

Hetgene wat ik aan de R1150RT net zo mooi vond is de vloeiende gesloten lijn en deze is totaal weg bij de R1200RT en vind ik ook niet terug op de GS.

pffffff en ik had nu net mijn keuze gemaakt.
Fox30
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)

Bericht door Fox30 »

Blue schreef:Hetgene wat ik aan de R1150RT net zo mooi vond is de vloeiende gesloten lijn en deze is totaal weg bij de R1200RT.
Ik zou het niet beter kunnen formuleren en zal mijn R1150 RT ook niet snel voor een R1200RT inruilen.
Voor het budget wat je vooropstelt ga je wel een 2001 of 2002 vinden, maar een twinspark 1150 ga je toch iets duurder betalen.
Kijk maar eens naar de aanbiedingen die er op dit forum staan.
En bij de dealer mag je er gerust 1000 tot 1500 eurootjes bijtellen.
Als ik een 1200RT aan minder dan 12000 euro zou zien staan vraag ik me al direct af waarom die prijs zo laag is.
Ten slotte rij je op details na met het nieuwste model.
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Bericht door p@rick »

Ben sinds einde augustus fiere eigenaar van een nieuwe zilvergrijze 1200RT (model 2008) die op dit eigenste moment al terug bij de dealer staat. Hola Pola, don't panic, gene paniek, niets aan de hand met de beemer, hij is daar gewoon omdat ie morgen zijn onderhoudsbeurt van 1000 km krijgt. En ja, 'k weet het, 'k heb lang gedaan over die eerste 1000 km.

Mijn vorige moto was een zilvergrijze R1150RT waarmee ik op ongeveer 5,5 jaar iets meer dan 80000 km gereden heb.
Mijn bevindingen na 1000 km :
- de motor draait bijzonder aangenaam en soepel
- schakelen gaat véél vlotter dan bij de 1150
- hele goeie remmen
- de moto is véél beter wendbaar dan de 1150, zeer betrouwbaar in bochten.
- zithouding is misschien niet veel beter (ben zelf 1,87) maar zeker niet slechter dan op de 1150. Mijn vrouw heeft tot nu toe één keer meegereden achterop en beweert dat de 1200 veel aangenamer zit dan de 1150.
- verbruik : mijn gemiddeld verbruik tot nu toe volgens de boordcomputer is 5,3 liter. Bij eenzelfde rijstijl zou het na het inrijden nog wat moeten zakken, maar omdat je uiteindelijk vlotter en sneller gaat rijden, zal dat verbruik ongeveer gelijk blijven of lichtjes stijgen. Ik denk dat 5,5 à 5,6 gemiddeld haalbaar moet zijn bij een vlotte maar verantwoorde rijstijl. De 1150 heeft daar altijd minstens een halve liter boven gezeten.

Toen ik de 1200RT voor 't eerst zag, vond ik zijn lijn maar niets, en zelfs toen ik 'm al besteld had, bleef ik volhouden dat ik de 1150RT toch nog altijd mooier vond. Aan de nieuwe look raak je echter bijzonder vlug gewend, en zonder de 1150 nu ineens niét meer mooi te vinden moet ik toch toegeven dat de 1200RT eigenlijk best wel een hele mooie eigentijdse moto is.

Denk dat dit zowat de belangrijkste punten zijn die ik je momenteel kan opsommen. Als je meer wil weten, stuur je maar een pm'tje.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Blue
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2007, 21:29

Bericht door Blue »

Als je een beetje rondzoekt vind je wel een 1150's van 2003-2004 voor 8500-9000euro.
Voor de 1200 heb ik er al meerdere aan 12000-13000euro
waarbij de 13000euro versies de full options zijn met minder dan 20k km.

Bedankt alvast voor de goeie reacties.
mmm, was vastbesloten voor de R1200RT te gaan maar door op die website de 1400GTR te zien twijfel ik weer.
Denk dat ik misschien best eens voor een testrit met beide ga en dan pas beslis.
Als ik de foto's zie zit je wel goed beschut bij een R1200RT en dat lijkt me minder op de meer sportieve Kawa.

Ik moet toegeven dat de looks van de R1200RT al een beetje beginnen te komen, daar waar ik em in het begin echt aartslelijk vond en maar bleef surfen voor de R1150RT is dat nu al geminderd en zoek ik meer en meer op de R1200RT. (maar kwa looks is de 1150 voorlopig nog net iets mooier.)
Maar aangezien ik zowieso voor de duurdere ga denk ik dat ik meer plezier ga hebben van de 1200 versie, puur omdat deze toch iets langer zijn waarde zal vasthouden vermoed ik doordat het het "nieuwe" model is op deze moment.

Geeft BMW zelf veel korting tijdens vb auto/moto salon?
Doordat ik BTW kan terugtrekken is een nieuwe eventueel ook een optie, maar dan zou ik precies wachten tot autosalon?
(maar vind persoonlijk +18.000 voor een moto veel geld...
daar waar ik bij +-14000euro nog net vind kunnen)
:-?
Gele
Berichten: 432
Lid geworden op: 23 jan 2006, 00:04
Locatie: sint kruis - Brugge
Contacteer:

Bericht door Gele »

Als je over enkele jaren uw motor van de hand doet zal je meer krijgen voor de 1200 wegens recenter model :wink:

In 't begin vondt ik hem ook lelijk maar ben het ondertussen gewoon en met enkele "design"stickers erop is de mijne nu officieel erkend als kunstwerk. (met zelfgemaakt certificaat van kunstwerkerkening)
Gele: wel snel , niet rap
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

5,6 liter op een 1200RT vind ik zelfs wat aan de hoge kant, of er moet veel stad inzitten. Op wat grotere baan gaat het richting 5 liter.
Qua beenruimte valt het best mee, een Pan ST1300 is niet geschikt voor mij.
De verlaagde voetsteunen die ik nodig had op m'n 1150GS (knieproblemen) heb ik op de RT nog niet gemist.

Het scherm zal je moeten vervangen, ik heb het Nedplex met flip. Heb ondertussen een Secdem verhoogd zonder flip gezien op een andere RT.
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Bericht door K1200GT »

Blue schreef: Bedankt alvast voor de goeie reacties.
mmm, was vastbesloten voor de R1200RT te gaan maar door op die website de 1400GTR te zien twijfel ik weer.
Denk dat ik misschien best eens voor een testrit met beide ga en dan pas beslis.
Als ik de foto's zie zit je wel goed beschut bij een R1200RT en dat lijkt me minder op de meer sportieve Kawa.
Ik ben echt benieuwd naar jouw ervaringen met de Kawa, vooral gelet op jouw gestalte :grin: Op papier is de Kawa waarschijnlijk sexier dan de RT, maar wat de praktijk betreft, denk ik dat je niet veel moeite zal hebben om een keuze (voor de RT) te maken (rekening houdend met je eerste bericht!).
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
HanzThePanz
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 apr 2006, 17:13
Locatie: Amersfoort

Bericht door HanzThePanz »

Ik vond die Kawa ook wel een aardig alternatief voor de RT... Tot ik die achterlijk grote uitlaat op een beurs zag. Deze was trouwens al beschadigd bij het achteruit steken (denk ik). Kan je nagaan hoe ver dat ding uitsteekt. Verder viel me op dat de plastic reservoirtjes op het stuur wel ontzettend knullig aan doen als je de keurige schakelaars en handvatten van BMW gewend ben. BMW heeft nog een jaar of vier om een K1200RT op de markt te zetten met een korte wielbasis, anders zijn ze me kwijt als klant. Wat de power betreft vind ik de huidige RT maar erg matig en snak ik weer naar een viercilinder.
Don't fix it if it ain't broken...
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

In april dit jaar een 1200RT gaan rijden. Daarvoor 4 jaar / 80.000km op een 1150RT (TwinSpark) gedaan.
Mijn bevindingen zijn hetzelfde als hierboven beschreven door p a t r i c k.
Heb er nu een kleine 11.000km opzitten en nog steeds :roll: stap ik elke morgen met veel plezier op mijn moto. Afbeelding
Mijn benzineverbruik ligt nu op 5ltr/100km.
Over de zithouding kan ik je niet adviseren. Ik zie tegen u op met mijn 177cm...

Het beste advies dat ik je kan geven is: ga op alle drie eens proefrijden!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
VutteRT
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 aug 2006, 15:37
Locatie: Tilburg

Bericht door VutteRT »

Ik heb nu ongeveer 23000 km op de 1200 rt gereden en kan beamen dat alles hierboven over de 1200 geschreven is, waar is. Fijne toermotor, soepel en na tijdje zelfs mooi :-) .
Grtjs VutteRT
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
Risse57
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 sep 2007, 11:47
Locatie: Steenokkerzeel

R1200RT

Bericht door Risse57 »

Beste,
Heb 1 jaar gereden met een 1200RT en kan er niets slecht van zeggen. De wind- en regenbescherming was voor mij optimaal(ben 1,85m groot).
Qua look van Rt, tja...daar moet je voor vallen.
Ik heb nu mijn RT afgezet voor een K1200GT doch dit heeft enkel te maken voor de motor.(Power)
Voor de rest is het een en al waarheid wat de andere Beemers U vertellen ivm met 1200RT.
Heb bijzonder goede herinneringen aan de RT.
Groetjes
VEEL MOTORPLEZIER EN "KEEP IT SAFE".
R1100RT 96
R1200RT 06
K1200GT 07
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Bericht door MOTOBLOG »

Ben 1,79 m. De bescherming op de R1200RT vind ik optimaal. Ik kan motorisch enkel refereren naar een 1100RT, en dat verschil is groot. Heb met model '05 van de R1200RT makkelijk duizenden kilometers afgelegd in elk seizoen. Nu dus zelf een '07 model aangeschaft. Motorisch gezien een fijn ding met absoluut genoeg power. Goede weerbescherming en stil achter de ruit. Goed comfort en prima wegligging, heerlijk sturen, prima remmen. Nooit problemen gekend met de '05 behalve een linkerknipperlicht drukknop die in garantie werd hersteld. Die moto heeft nu meer dan 100.000 km gelopen (m&t).
Blue
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2007, 21:29

Bericht door Blue »

mmm klinkt allemaal zeer lovend.
Het zou wel eens sneller kunnen gaan dan ik zelf eerst dacht.

Heb morgen een afspraak bij een dealer voor een directiemoto.
Een 2007 model, +-6maand oud, Full option (buiten Radio, wel radiovoorbereid en geen tractiecontrole) alle andere opties wel.
(zetel-, handvat verwarming, cruise, koffers, ESA, BC, Bandendruk, witte pinkers, ...
Heeft minder dan 7000km gelopen.
EN ik kan nog altijd de garantie verlengen tot 2jaar dus tot 2011.
Klinkt allemaal positief.
Passeer in de voormiddag nog eerst langs een kawa dealer voor een testrit met de 1400GTR en dan richting de BMW dealer.

Ik hou jullie op de hoogte.

alvast bedankt voor de goeie opmerkingen en ervaringen!

PS: ik weet ook niet wat ik moet verwachten kwa powergevoel, kan alleen zeggen dat ik kwa auto's veel meer gewoon ben en ook de VTR zal sneller aanvoelen (door geen bescherming) maar deze keer zoek ik de ideale woon-werk combinatie en niet zozeer de snelheid.
De VTR blijft normaal dus de kicks kan ik daar nog op zoeken.
Rij ik er niet meer op gaat die ook weg.
fingers crossed 8-)
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Bericht door MOTOBLOG »

onderschat de boxer niet. dit is geen grap: je heb een wagen van 500 PK nodig op die R1200RT te volgen, althans tot dik 180/u. Daarna bouwt de trekkracht af. Sprinten doet het boxerblok in 3.5 sec naar 100 km/u.
Het enige is het "gevoel" van snelheid, op een naakte motor is dit altijd hoger, en hoe dichter je bij de grond zit/ligt ook ...

Om je nog een idee te geven, met die '05 heb ik anderhalf jaar geleden op het circuit van Folembray nog mee met M&T actief initiatie gegeven, en we reden er vlot mee rond tussen alle blades, R1's zonder dat die ons los kregen. Nogmaals, onderschat 't beestje niet ;-)
Blue
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2007, 21:29

Bericht door Blue »

Nee, daarom dat ik er ook al bij zei; op de VTR is het "gevoel" sneller
door de weinige bescherming.

en met de kicks op de VTR bedoelde ik eerder, het naakte gevoel, lichtere fiets, ... zit hoofdzakelijk tussen de oren, dat weet ik ook wel hoor.

Maar kwa auto's is het toch tekort hoor :-P
dagdagelijkse ga ik er niet over, misschien wel, misschien niet (E46 M3) maar met de spielerij voor't weekend ga je moeten passen +900pk :twisted: )

Ben wel benieuwd, verwacht enorm veel van de R1200RT, dus hopelijk kom ik niet teleurgesteld terug...maar zal wel niet 8-)
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Bericht door K1200GT »

Blue schreef: Maar kwa auto's is het toch tekort hoor :-P
dagdagelijkse ga ik er niet over, misschien wel, misschien niet (E46 M3) maar met de spielerij voor't weekend ga je moeten passen +900pk :twisted: )
Ik neem aan dat de "spielerei" van het weekend op een circuit wordt gebruikt? Circuitrijden lijkt me, tenminste wat het benodigde vermogen betreft (en dat hangt dan ook nog af van het circuit.. zie verder), nogal verschillend van de openbare weg. Je kan met een K1200S zonder enige moeite heel (lees "veel te") snel onderweg zijn op de openbare weg. Op de Nordschleife kan je er ook heel vlot mee onderweg zijn, maar een goed rijder met bijvoorbeeld een F800S zal je niet ver achter je kunnen laten (ondanks dat de F "slechts" de helft aan vermogen heeft)... Jouw M3 zal op de Nordschleife veel last hebben van een Lotus Elise, niettegenstaande het vermogen van de Elise minder dan de helft van de M3 bedraagt. Ga je dan van de Nordschleife naar het nabijgelegen Grand Prix circuit, dan lijk je stil te staan met de K1200S (ik overdrijf, maar door de breedte van de rijbaan heb je moeite om te realiseren hoe snel je eigenlijk gaat), en met de F800S nog veel meer... Ik wil maar zeggen, megavermogens betekenen imho niet veel, vooral als je ze niet kan gebruiken (gezien de verkeersomstandigheden op onze overvolle wegen).
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Blue
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2007, 21:29

Bericht door Blue »

Begrijp me niet verkeerd hé,
ik ben het VOLLEDIG met je eens, op alle gebied.
Het is nog altijd de persoon achter het stuur of aan het stuur
en de situatie van de weg die het moet toelaten.

Ik doelde eerder op: puur snelheidsgevoel, de kick.
En ik weet ook heel goed dat de kick ook heel groot zal zijn als je vb met de RT een bepaald stuk vlot kan nemen.

Alleen bedoelde ik, de echte kick van optrekken haal ik elders.
Voor mij gaat de RT louter er zijn als ideale reiscompagnon voor langere afstanden en hopelijk lekker beschut :wink:
Daarom dat ik deze keer voor de eerste keer met mijn "ouder wordend" verstand wil beslissen.
Vroeger zou ik gezegd hebben; ik wil die Kawa, puur omdat die 155pk heeft en geen 110, nu denk ik na, weet ik voor wat ik em ga willen gebruiken en besef ik dat ik met 110 meer dan voldoende heb en neem ik liever betere (denk ik althans) beschutting.


Veel mensen onderschatten idd zaken als gewicht, rijdersverschillen, baan, omstandigheden, ... en gaan zich koning van de weg wanen met alle narige gevolgen vandien!
(de spielerei is idd puur circuit, 4wd en +-1100kg, rolkooi, ...)

PS: de nordschleiffe heb ik mezelf beloofd NOOIT te doen met de moto,
ik vind dat levensgevaarlijk voor met de moto te doen, als auto is het al gevaarlijk en dan heb je nog auto's die helemaal geen rekening houden met de motards wat het voor hen nog gevaarlijker maakt... :shock:
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Bericht door MOTOBLOG »

wat K1200GT zegt is een feit. Hoog vermogen blijft een verkoopsargument voor alle fabrikanten, doch is meestal goed voor toogpraat en 'de mijne is dikker en langer' terwijl 90% van die rijders het niet eens weten te gebruiken.

Vorig jaar nog op de BMW dagen te Francorchamps deed ik met een F880S velen de broek af op het technisch gedeelte en moest enkel toegeven in de blanchimont en op het lange rechte stuk naar les combes terwijl er mannen rondreden met dubbel vermogen. Met een goed stel veren en slicks was het verschil zeker nog kleiner geweest.

Op de openbare weg geniet ik vooral van het uitgesmeerde koppel en vermogen, veel handelbaarder en inzetbaarder.

De R1200RT stuurt erg aangenaam voor een toermotor. Je kan er best gzwind de bocht mee om. het flitsende stuurgedrag van een hypersport mag je uiteraard niet verwachten.

Wat het comfort betreft zit je zeker goed.
Blue
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2007, 21:29

Bericht door Blue »

klinkt perfect 8-)


Alleen zal alles door omstandigheden nog even moeten wachten.
heb vandaag beslist door een aantal gebeurtenissen het nog uit te stellen :-(

Ik laat jullie zowieso een seintje zodra ik voor de RT ga kijken.

alvast bedankt voor alle gegeven info :wink:
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Bericht door K1200GT »

Blue schreef: PS: de nordschleiffe heb ik mezelf beloofd NOOIT te doen met de moto,
ik vind dat levensgevaarlijk voor met de moto te doen, als auto is het al gevaarlijk en dan heb je nog auto's die helemaal geen rekening houden met de motards wat het voor hen nog gevaarlijker maakt... :shock:
De zogenaamde "touristenfahrten" (= vrij rijden) zijn inderdaad te vermijden, zeker tijdens het weekend, of het moet voetbal of zoiets zijn (tijdens het laatste WK voetbal was ik toevallig in de buurt met mijn Guzzi (95 Pk ocharme :grin: ), en had het circuit nagenoeg voor mezelf :lol: :lol: ).
Maar, een rijvaardigheidscursus met Motorrad Action Team of BMW, of andere organisaties, op de Nordschleife kan ik zeker aanraden. Heb al vaker aan de Motorrad Action cursussen deelgenomen en heb enorm veel bijgeleerd over mezelf en mijn motorfiets. Het gaat er tijdens die cursussen niet om, om zo snel mogelijk rondjes af te malen, maar om zo gelijkmatig mogelijk (dus weinig remmen of schakelen) mooie (ideale) lijnen te volgen en je eigen mogelijkheden op een verantwoorde wijze te verleggen. Er zitten dan ook zowel GS'en, RT's als R1's of F4's in het deelnemersveld. Kijk eens op http://www.motorradonline.de/actionteam ... .80295.htm
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Plaats reactie