ABS 1150GS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
archiS

ABS 1150GS

Bericht door archiS »

Hallo, ik heb een vraagje in verband met de ABS en de rembekrachtiging op mijn 1150GS.
Tijdens mijn verlof in Ierland moesten we onze Ierse compagnon volgen door Dublin in volle avondspits ... nu die mannen rijden gelijk zotten, normaal moet je daar links rijden, maar als daar teveel auto's staan ga je toch gewoon rechtsrijden en als dat niet kan is er nog de busstrook of het fietspad ... het voetpad was ook populair ... en als dat allemaal niet meer kan, begint de slalom tussen al het wachtend verkeer :twisted:
Enfin, dat lukte allemaal nog aardig maar:
het temperatuur metertje gaf 7 blokjes aan
en toen heeft mijn ABS of rembekrachtiging het een tweetal keer laten afweten bij het naderen van een rond punt

telkens begon het rode driehoekje en het ABS lampje te branden en ging het remmen heel zompig

gelukkig is het bij die twee keer gebleven en heeft ie het niet meer gehad tijdens de volgende 3000km, oef

nu zal ik wel in het onderhoudsboekje dat de moto ooit is binnengeweest voor een recall betreffende de ABS

de vraag nu:
heeft iemand iets gelijkaardigs meegemaakt?
en waar kan dit mee te maken hebben, of is dit een toevalligheid?

voor mij was deze reis ook de eerste echt grote GS test ... en aangezien de moto bij de vorige eigenaar ervoor tijdens het laatste jaar "maar" 3000km had gedaan, voor de moto ook weer eens goed werken geblazen
Ondertussen heb ik al 10000km gereden op 8 maand ... dus wel een klein verschil :grin:

alvast bedankt voor de reacties!

groetjes,
Steven
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Het is gewoon je batterij die het wilde rijden (je mag er fier op zijn om zo gek te doen, maar ja.... das uw probleem) niet aankan en niet kan recupereren.

Tijdens het herhaaldelijk gek acceleren en daarna als een gek in de remmen te gaan vraagt je beemer nu eenmaal veel van je batterij... en die kan niet genoeg energie leveren om je abs op tijd weer 'opgeladen' te krijgen.

Duitse rijscholen hebben dit probleem in het verleden reeds aangeklaagd bij bmw zelf, en hen gewezen op het gevaar dat hierbij kan gepaard gaan, doch... het blijft.

Minder gek doen... en het zal je beemerplezier en de veiligheid van jezelf en je medeweggebruiker ten goede komen.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

JH. schreef:Het is gewoon je batterij die het wilde rijden (je mag er fier op zijn om zo gek te doen, maar ja.... das uw probleem) niet aankan en niet kan recupereren.

Tijdens het herhaaldelijk gek acceleren en daarna als een gek in de remmen te gaan vraagt je beemer nu eenmaal veel van je batterij... en die kan niet genoeg energie leveren om je abs op tijd weer 'opgeladen' te krijgen.
Je bedoelt het goed, maar het is eerder zo :

door het wilde rijgedrag gaat het ABS-systeem te veel en te kort na elkaar in werking. Het ABS-systeem van BMW in combinatie met de servoremmen vraagt zodanig veel stroom dat de alternator niet kan volgen en bijgevolg in eerste instantie de batterij gaat aanspreken en draineren. Diezelfde alternator wordt dan vervolgens op zijn maximumcapaciteit aangesproken omdat hij, naast de gewone belasting zoals lichten, ontsteking, boordcomputer,...nu ook nog eens een leeggetrokken batterij mag beginnen bijladen. Doordat die alternator op dat moment op zijn maximum capaciteit belast wordt, kan hij een volgende ABS-stroomafname niet meer trekken en gaat het spanningsniveau door de knieën zakken. De ABS-module en de remservo hebben een bepaald spanningsniveau nodig om correct te werken, de alternator duikt daar onder en de beide onderdelen schakelen uit...
Met als gevolg geen ABS en geen servo meer voor een korte tijdsspanne.

Een mooi voorbeeld van slecht ontwerp...
Nil volentibus arduum
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Ben ik blij dat ik géén ABS heb!!!!
Gek doen of niet,wat ben je met zo'n systeem,als het onder extreme situaties dienst weigert!!!!BMW onwaardig :shock: :shock: :shock:
Is het voor die reden mischien,dat een kameraad van mij tijdens een circuitsessie het ABS op z'n R1200GS moest uitschakelen van de instructeur???
Frank :-)
archiS

Bericht door archiS »

Bedankt voor de uitleg !

Ik kan jullie verzekeren dat ik hier zeker niet fier over ben ... ik vond het totaal onverantwoord om zo te rijden. De Ier in kwestie heeft trouwens tijdens de rest van het verlof bewezen dat zijn organisatorische kwaliteiten (toch wel vereist als je drie buitenlanders je land wil laten zien) echt wel te wensen over lieten.
Voor de rest zijn het heel sympathieke en joviale mensen en hebben we ons geweldig goed geamuseerd ... maar wat het motorijden betreft, hebben wij het na dag twee (een dag van 650km) en dat avontuur in Dublin, overgenomen en zijn we zelf beginnen plannen.
Dat je als je kop trekt toch wel af en toe moet controleren of de hele rij achter je nog mee is, was ook een totaal onbekend concept. Als nummer twee in de rij is dat gewoonlijk niet direct een probleem, maar als je nummer vier of vijf bent, is het een ander verhaal ... gewoonlijk hang ik graag van achter omdat je dan gemakkelijker je eigen tempo kan rijden, rustig rondkijken wanneer je dat wil, zonder dat je daarbij iemand hindert ... en aan het volgende kruispunt (als er van richting veranderd wordt) wacht er gewoonlijk toch iemand van de groep ... ik ben ze dus wel een paar keer kwijt geweest. :-x

Maar wat jullie uitleg betreft, ben ik wel teleurgesteld in het ontwerp van het remsysteem ... een lekker gevoel heb je niet echt op je machine wanneer je remmen plots vreemd beginnen doen en je ganse lampenwinkel op het dash begint te branden.
Toch goed om te weten dat het zich kan voordoen ... maar van BMW zou je meer verwachten.
Laatst gewijzigd door archiS op 13 sep 2007, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Oneshark

Bericht door Oneshark »

DJAIRO schreef:Ben ik blij dat ik géén ABS heb!!!!
Gek doen of niet,wat ben je met zo'n systeem,als het onder extreme situaties dienst weigert!!!!BMW onwaardig :shock: :shock: :shock:
Is het voor die reden mischien,dat een kameraad van mij tijdens een circuitsessie het ABS op z'n R1200GS moest uitschakelen van de instructeur???
Ook voor een off roadsessie moet deze uitgeschakeld worden Frank :wink:
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
flikske78

Bericht door flikske78 »

Hey Steven,

Ik heb gelijkaardige problemen gehad met mijn r1150rt.
Bij mij was de oorzaak een te laag remvloeistofniveau in de hoofdrempompdinges... onder de tank. Op helling doet ie het soms dan ineens niet meer. Bij BMW wilde men een nieuwe pomp steken die mij zonder werk al 1500 euro zou kosten.
Nu opgelost door het systeem te ontluchten.
Ik geloof echter dat je mijn topic hierover ook al gelezen hebt. Anders moet je maar eens 'remservo' intikken bij de zoekfunctie.

Groeten
one-one

Bericht door one-one »

DJAIRO schreef:Ben ik blij dat ik géén ABS heb!!!!
Djaro...
je moet even objectief bekijken waarom ABS gemaakt is...
op circuit heb je dit niet nodig, een rallywagen heeft die ook niet...
ABS is er om in normale rijomstandigheden je te helpen als er een onvoorziene omstandigheid is ( noodsituatie) je veiligheid te vrijwaren...
dus ABS is subliem
anderzijds als je extreem gaat rijden ( en nu ik moet zeggen dat ik ook als buzze gegeven heb) is dat daar niet voor gemaakt, alhoewel, ik heb dit nog niet meegemaakt en ik kan je verzekeren als we begeleidingen doen mijn abs geregeld in werking treedt
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one

Bericht door one-one »

archiS schreef:Bedankt voor de uitleg !

Ik kan jullie verzekeren dat ik hier zeker niet fier over ben ... ik vond het totaal onverantwoord om zo te rijden. De Ier in kwestie heeft trouwens tijdens de rest van het verlof bewezen dat zijn organisatorische kwaliteiten (toch wel vereist als je drie buitenlanders je land wil laten zien) echt wel te wensen over lieten.
Voor de rest zijn het heel sympathieke en joviale mensen en hebben we ons geweldig goed geamuseerd ... maar wat het motorijden betreft, hebben wij het na dag twee (een dag van 650km) en dat avontuur in Dublin, overgenomen en zijn we zelf beginnen plannen.
Dat je als je kop trekt toch wel af en toe moet controleren of de hele rij achter je nog mee is, was ook een totaal onbekend concept. Als nummer twee in de rij is dat gewoonlijk niet direct een probleem, maar als je nummer vier of vijf bent, is het een ander verhaal ... gewoonlijk hang ik graag van achter omdat je dan gemakkelijker je eigen tempo kan rijden, rustig rondkijken wanneer je dat wil, zonder dat je daarbij iemand hindert ... en aan het volgende kruispunt (als er van richting veranderd wordt) wacht er gewoonlijk toch iemand van de groep ... ik ben ze dus wel een paar keer kwijt geweest. :-x

Maar wat jullie uitleg betreft, ben ik wel teleurgesteld in het ontwerp van het remsysteem ... een lekker gevoel heb je niet echt op je machine wanneer je remmen plots vreemd beginnen doen en je ganse lampenwinkel op het dash begint te branden.
Toch goed om te weten dat het zich kan voordoen ... maar van BMW zou je meer verwachten.
I Love the Irish people :wink:
ride with pride
one-one
gsa 1150
Plaats reactie