olielekkage via kabel oliedrukschakelaar .. van boven ??

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
karz
Contacteer:

olielekkage via kabel oliedrukschakelaar .. van boven ??

Bericht door karz »

Mijn R1100RS laat de laatste week een paar druppeltjes olie achter onder de linkertiet , met name als hij op de zijpikkel staat.

Had al een keer alles schoongemaakt om te kijken waar de olie vandaan kwam. Wachten wachten..niks...laten lopen tot bedrijfstemperatuur. Weer wachten..niks.
Na een paar ritjes toch weer olie, en steeds meer.
Leek echt erop dat de koppakking (dus niet de klepdekselpakking) lekte.

Vanavond weer alles schoon gemaakt. En een stuk gaan rijden. Weer geparkeerd op de zijpikkel en koekeloeren.

Ik was afwachtend naar de onderkant van de cilinder aan het kijken en toen zag ik opeens dat op de richeltjes van de oliefilter behuizing olie afzet begon te ontstaan.

Over de bovenste richel loopt het kabeltje van de olietemperatuursensor. Dus ik dacht, aha het komt via de oliesensor.

Toen ik het kabeltje bij de oliesensor weghaalde liep er nog olie uit het kabeltje (ofwel tussen het draadje en zijn huls). Begrijpelijk, maar de olie bleef komen :shock: , terwijl de olietempsensor nu droog bleef. :shock: :shock: .
Ik heb de behuizing van de startmotor weggehaald en het kabeltje gevolgd tot ergens onder de tank. Daarna werd het te donker.
De zijpikkelsensor die ook uit die regionen komt lijkt ook erg nat.

Morgen ga ik verder onderzoeken, maar ik vind het een sterk stuk dat de olielekkage dan van boven ergens komt , ver boven de cilinders en het oliepijl van het blok.

Kan eigenlijk alleen nog de oliekoeler zijn dunkt me ? :scratch:
Laatst gewijzigd door karz op 15 sep 2007, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100GS
BMW R1100RS
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

ben benieuwd naar het resultaat van uw verdere sectie op de RS

tis inderdaad een beetje raar klinken

olie leiding die van oliekoeler komt mischien door wrijving ergens doorgesleten???

ik wacht af

eventueel wat fotootjes plaatsen :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
karz
Contacteer:

Bericht door karz »

excuus , het gaat niet om de olietemperatuursensor maar om de oliedruk schakelaar.

Deze is ook de boosdoener bij nader inzien, waarschijnlijk heeft het draadje als een geleider gewerkt om de olie zo snel mogelijk weg te voeren bij de schakelaar. En heeft het draadje gisterenavond gewoon lang nodig gehad om uit te druppelen zeg maar.

Wat doet de oliedrukschakelaar precies ? toch alleen doorgeven als de druk te laag is ? Als ik meer toeren draai dan lijkt het of de olie eruit geperst wordt. :-?
BMW R1100GS
BMW R1100RS
Iron Gonzo

als je mij uw Email adres bezorgt zend ik er U 1 elektrisch schematje op :wink:
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
karz
Contacteer:

Bericht door karz »

ha Gonzo, ik had mijn bovenstaand bericht aangepast. Het is de oliedrukschakelaar.

Maar zo'n schema is nooit weg ;)
BMW R1100GS
BMW R1100RS
Iron Gonzo

heb ik gezien, maar was het niet vergeten :wink:
TRIUMPH TROPHY SE
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

De honda olie druk schakelaars zijn beter dan die van BMW en passen er gewoon in. Nieuwe pakking ring er onder is wel noodzakelijk.
Olie druk schakelaar maakt een amssa verbinding zodat het olie lampje aan is als de motor niet loopt of er geen olie druk is.
Dus is er olie druk dan schakelt ie de massa verbinding uit, lampje gaat uit.
Gaat ie onder het rijden branden, en de schakelaar is heel dan wacht u waarschijnlijk een revisie.
karz
Contacteer:

Bericht door karz »

CeesBmw schreef:De honda olie druk schakelaars zijn beter dan die van BMW en passen er gewoon in. Nieuwe pakking ring er onder is wel noodzakelijk.
Olie druk schakelaar maakt een amssa verbinding zodat het olie lampje aan is als de motor niet loopt of er geen olie druk is.
Gaat ie onder het rijden branden, en de schakelaar is heel dan wacht u waarschijnlijk een revisie.
Is dat spul gelijk voor iedere honda ?

Dus als ik zeg: 'doe mij een oliedrukschakelaar van een Honda..' , dan krijg ik meteen de juiste ?

Kun je dat ding trouwens vervangen zonder olie af te laten ?
BMW R1100GS
BMW R1100RS
Dwars

Bericht door Dwars »

karz schreef:
CeesBmw schreef:De honda olie druk schakelaars zijn beter dan die van BMW en passen er gewoon in. Nieuwe pakking ring er onder is wel noodzakelijk.
Is dat spul gelijk voor iedere honda ?

Dus als ik zeg: 'doe mij een oliedrukschakelaar van een Honda..' , dan krijg ik meteen de juiste ?

Kun je dat ding trouwens vervangen zonder olie af te laten ?
:silent: :-P
I am not a complete idiot, some parts are missing
karz
Contacteer:

Bericht door karz »

Dwars schreef:
:silent: :-P
Haha, heb toch maar een BMW schakelaar gepakt. Dat rijstgerei vertrouw ik niet helemaal :drunken:
BMW R1100GS
BMW R1100RS
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Ik kocht mijn maandag ochtend motor (R1100RS ) nieuw. Binnen een week was de olie druk schakelaar defect. Mijn dealer was honda suzukie en BMW dealer. Dus hij pakt gewoon een honda schakelaar, en die past perfect, is gewoon het zelfde en in 130000 kM niet stuk gegaan. Na 2 kilometer-teller kabels heb ik daar ook maar een iets langere (5 cm) honda kabel op gezet. Is niet meer stuk gegaan. De bocht van de KM kabel bij het voorwiel is te scherp daarop breken ze snel.

Verder zijn de 93..96 serie 1100 boxers gewoon beroerd, ik schreef een maandag morgen motor maar ze werken niet op maandag.
karz
Contacteer:

Bericht door karz »

Dat heb ik ook gehoord idd, daarom heb ik vorig jaar ene gekocht met plus 60000 km, dan weet je wel zeker dat een groot deel van de euvels achter de rug is. Toen is alleen de gear-indicatorschakelaar onder garantie vervangen want die kon alleen nog maar 4 en 5 aangeven.

Nu zit hij op de 78000 en het eerste wat me nu gebeurt is die oliedrukschakelaar van 9 euro.

Ik mag nog niet klagen vind ik.
:wink:
BMW R1100GS
BMW R1100RS
rafe56

Bericht door rafe56 »

Hey,
Mijn R1100R (96 - 42000km) lekt dus ook aan de li-cyl. Vroeger droog, na vervanging van kapotte oliedruksensor lekt ie ook. Het is een miniscuul lek en ik heb niet de indruk dat het via die schakelaar loopt maar via de koppakking. Eén enkel druppeltje op de grond als ie langer dan 10 min op zijpikkel heeft gestaan. Middenbok niks Heb alles nog eens schoongeveegd en als ik morgen thuiskom nog eens kijken waar het vandaan komt, en als ik ze ooit geplaatst krijg doe ik er nog foto's bij
Gr Rafe,
Plaats reactie