Beginnersmotor

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

ECM schreef:Van een GS650 ga je spijt krijgen!! Een 1150GS zit je veel beter, en om te leren rijden maakt het helemaal niks uit. Gewoon een beetje rustig aan doen en alles uitproberen.
Mensen, gewoon naar z`n avatar kijken, niet serieus nemen :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
w

Bericht door w »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door w op 14 sep 2007, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Ik heb énorme bewondering voor J-P, dat weet ie maar al te goed, en heb van hem al vele dingen opgestoken, en ik ben nooit te oud om te leren (een goede insteek, voor alles)

Wat mijn ervaringen zijn :

- Examen gedaan met een F650GS, héél tevreden van de motor, zeker voor een beginnend motorrijder
- R1150R gekocht als beginnersmotor, gék van een R1150GSA op dat moment, niet gedaan.
De R wordt ook dikwijls de "vrouwenmotor" genoemd, evenals destijds de "scarver".
Waarom geen R850R ? Wel, de motor was dan wel wat minder hevig, maar het gewicht is geen gram verschillend, en de prijs (500 EUR extra voor een R1150R) was geen excuus.

Nu, nog steeds gék van een GS, zeker de GSA, maar heb nog steeds niet geruild omdat ik m'n R nu eindelijk ken, en weet te apprecieren. Met een GS (1200) heb ik al meermaals kunnen proefrijden, en de motor rijdt "makkelijker" dan m'n huidige R.

Ik was blij dat ik met die F van de rijschool kon starten, want een R op m'n eerste opstap ging zeker een verkeerde beslissing zijn, nadat ik de steunen van de F aan de grond reed (na het examen) kwam de R, en de volgende wordt waarschijnlijk een GSA, ergens voor de looks, ergens voor de freude am fahren, en zeker de boxer, die me veel vertrouwen gaf als motorblok, een viercilinder is garantie voor een foto-album, dus dan blijf ik liever met beide voetjes op de grond en doe het langzaam aan.

De wijze man zei op de behendigheidsdag tegen me, dat ik ook eens wat meer moest oefenen (toen met m'n R1150R), natuurlijk zoals ik hier ook al las, was bij mij hetzelfde antwoord : "ja, maar als ie eens tegen de vlakte gaat, dan kost het veel leergeld..." en toen besefte ik ook dat zijn andere gesprek de volle waarheid was, dat ik eigenlijk ergens een afdankertje moest hebben om mee te spelen en experimenteren, en dat ga ik zeker doen voor de off-road, want ik kijk uit naar een R100G/S PD of een R80G/S om op te knappen en leuk off-road te gaan, zonder dat je daarvoor een R1200GSA moet gaan bekrassen...

En ik, ik heb respect voor iedereen die meer kennis heeft dan mij, voor mijn medemens en zeker voor mensen (rij-instructeurs) zoals J-P, die me zonder énige verplichting al véél heeft bijgeleerd, al was het maar gewoon door een babbeltje in de Oase. Hoedje af ! ;)
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ECM
Contacteer:

Bericht door ECM »

J-P schreef:
ECM schreef:Van een GS650 ga je spijt krijgen!! Een 1150GS zit je veel beter, en om te leren rijden maakt het helemaal niks uit. Gewoon een beetje rustig aan doen en alles uitproberen.
!Not :D

Maar idd: J-P kan het weten.. gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

ECM schreef:
J-P schreef:
!Not :D

Maar idd: J-P kan het weten.. gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren.
effe apeldoorn bellen :lol: :lol: :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
danielGS

Re: Beginnersmotor

Bericht door danielGS »

Antoine schreef:Hallo GS rijders,
Ik ben een 42 jarige, 1m98 grote en 95 kg zware beginnende motorrijder met als enige ervaring een initiatiecursus (Aktief). Een GS 1100 of GS 1150 is mijn droommachine ( omwille van mijn grote gestalte maar deze motor lijkt mij ook fantastisch). Toch vrees ik dat ik momenteel de ervaring mis om met zo'n zware motor buiten te komen. Daarom denk ik eraan om mij een GS 650 aan te schaffen. Lijkt dit jullie een goede beslissing of zou ik het mij toch riskeren om meteen een 1100 of 1150 aan te schaffen?
Bezorg me maar goede raad!
Antoine.

Ik heb ze alle twee staan , mijn vrouw rijd 650 en ik 1150 , nu vind ik persoonlijk dat die 1150 ondanks z'n gewicht stukken beter rijd dan die kleine ........MAAAAAR , om te leren rijden zou ik toch de 650 nemen , door z'n minder gewicht is ie veel handelbaarder om te berijden en kan je je meer concentreren op het verkeer , want daar loert het meeste gevaar.

PS Ik ben geen spraakwaterval en typ met 2 vingers (elk op z'n beurt) :lol: :lol:
toetindendroai

R1150GS
R80GS basic
G650X Challenge
JohanDB
Contacteer:

Re: Beginnersmotor

Bericht door JohanDB »

danielGS schreef:
Antoine schreef:Hallo GS rijders,
Ik ben een 42 jarige, 1m98 grote en 95 kg zware beginnende motorrijder met als enige ervaring een initiatiecursus (Aktief). Een GS 1100 of GS 1150 is mijn droommachine ( omwille van mijn grote gestalte maar deze motor lijkt mij ook fantastisch). Toch vrees ik dat ik momenteel de ervaring mis om met zo'n zware motor buiten te komen. Daarom denk ik eraan om mij een GS 650 aan te schaffen. Lijkt dit jullie een goede beslissing of zou ik het mij toch riskeren om meteen een 1100 of 1150 aan te schaffen?
Bezorg me maar goede raad!
Antoine.

Ik heb ze alle twee staan , mijn vrouw rijd 650 en ik 1150 , nu vind ik persoonlijk dat die 1150 ondanks z'n gewicht stukken beter rijd dan die kleine ........MAAAAAR , om te leren rijden zou ik toch de 650 nemen , door z'n minder gewicht is ie veel handelbaarder om te berijden en kan je je meer concentreren op het verkeer , want daar loert het meeste gevaar.

PS Ik ben geen spraakwaterval en typ met 2 vingers (elk op z'n beurt) :lol: :lol:
...maar je zegt meteen de essentie :wink:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Yep... alle goeie rijders hier rijden blijkbaar met de makkelijkst bestuurbare motor.... de GS. Hopelijk ligt het niet aan de motor, maar wel aan hun eigen rijstijl dat ze ze goed zijn :wink:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Antoine, hopelijk heb je tussen de verschillende meningsverschillen ergens wel de nodige nuttige informatie opgevangen. Laat je die woordentirade niet afschrikken om in de toekomst nog vragen of ervaringen met ons te delen.
Mensen zijn nu eenmaal mensen, de één al wat beter ervaren in die materie dan de andere. Voor wat het waard is, heb van J-P ook reeds zeer nuttige informatie gekregen en toegepast.
Een mens is nooit te oud om te leren en elke dag leer ik nog bij. Gelukkig anders zou ik nu een oude zaag zijn die steeds mijn gelijk wenst te halen.
Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

JH. schreef:Yep... alle goeie rijders hier rijden blijkbaar met de makkelijkst bestuurbare motor.... de GS. Hopelijk ligt het niet aan de motor, maar wel aan hun eigen rijstijl dat ze ze goed zijn :wink:
Maar zijn ze op een GS begonnen, dat is de vraag :wink: Ik alvast niet.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

De praktijk is de beste leerschool,véééééééééél rijden om het even met wat,ieder soort motor heeft zijn eigen eigenschappen,en lap er af en toe nog een cursuske bij,na meer dan vijfentwintig jaar met de moto gereden te hebben heb ik onlangs nog aan zo'n cursus mee gedaan.Spijt van dat ik het niet vroeger heb gedaan.
Graag,hééééééél graag zou ik met JP de baan willen opgaan....daar kun je nog wat van opsteken :!: :!:
Ik heb ook een GS en dat ding is heel soepel en wendbaar maar geef mijn RTke maar om rond te bollen.
Btw,ik ben begonnen met een Honda Amigo...Kreidler..flandria....Zundapp en dan de grote overstap was een Kawasaki Z 750 naked .
Je moet rijden met wat je graag rijdt en ga er enkele testen,als je je goed voelt op een motor is je zelfvertrouwen ook een stuk beter.
Andalousie 09/2018
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

JH. schreef:
LOMAX schreef:Ziezo, daar ben ik weer van af...

Maar van da manneke uit B.......... nog niet :wink:

Hij geeft wel toe dat ie met een licht brommerke is begonnen, maar durft er niet bij te vertellen dat zijn steunwielekes er drie jaar blijven op staan zijn... Och ja.. bron: "van horen zeggen'
Als elf-jarige op trial van vader en jij?
Btw: tevens is een eigen speleding chip-tunen en uitlaat-upgraden ook niet van een filosofie die met een motorfiets met een 'dikke nekken' imago strookt. Enerzijds ga je zitten lullen over veilig leren rijden opstappen en lopen... en anderzijds loop je te stoefen met tuning en andere puberale uitspattingen... Inderdaad... eerst volwassen worden in da boeregat van 21,94km²

Hmmm, bespeur ik hier enige frustratie? :twisted:
Kurt Steyaert

JH. schreef:En nu wordt het tijd om een kat een kat te noemen...

Ik ben volledig akkoord met de stelling van JP dat een lesje links of rechts een must is... doch laten we niet veralgemenen...; Eens je een rijopleiding hebt moeten doen om je rijbewijs te mogen gaan afleggen, is de basis al gelegd. De fouten zijn gecorrigeerd en de basis is er met de paplepel ingegoten...

Persoonlijk... Ik rij m'n achten, zelfs op de LT, maar dat type motor vraagt niet om met je pedalen of carenage over de grond te kunnen slepen tot je schoenzolen er zelfs door gehalveerd worden;..... en als je hierom een slechte motorrijder genoemd wordt omdat je respect hebt voor het materiaal waarop je rijdt... Nou moe... Eerbied voor je eigendom noem ik dat. Ben je een slechte motorrijder omdat je aan veilige snelheid een op/afrit neemt aan een snelheid van 80-90km/u met de prijs van een set banden in het achterhoofd en een betere omdat je die banden na 5000km moet vervangen en als een gek de zijkanten van je velg kan afslijten? Ik probeer om putdeksels en zebrapaden te vermijden, doch dit kan niet altijd... Ik noem het 'bewust' motorrijden, defensief de straat op.

Maar ja... Persoonlijke meningen tellen hier niet meer. Ik begon met m'n eerste motor waar ik ooit mee de baan op kwam (na een honda camino en een honda Vision in m'n tienerjaren geen gas met de rechterhand meer gegeven...gedurende meer dan tien jaar) en had er geen enkel probleem mee... Een paar honderd kilometer motorgewenning en dan de gevaren van de weg proberen te omzeilen door ermee geconfronteerd te worden. Met 60000km in twee jaar tijd geen slechte ervaringen opgedaan die mijzelf of de medeweggebruiker in de problemen brachten.

Mijn advies uit mijn ervaringen.... dat werd hier toch gevraagd niet?

Of vroeg de starter van het topic de mening van de professionelen onder ons?... dan had ie dat beter direct in de titel gezet.

Tevens vroeg ik of de topicstarter ook niet om door ..... (en ja... dit keer met naam en toenaam)... ene Kurt Steyaert uit Bassevelde (oeps.. tis eruit.. tegen beter weten in....) de huid volgescheten te worden met schunnige taal en onvolwassen verwijten. Niet alleen hier maar in elk topic waar zijn naam tevoorschijn komt is het resultaat een hele twistpagina vol met elkaar op te jutten en uit te maken. Ik maak mezelf ook schuldig aan off-topic gezever, maar ga hiermee niet in de aanval met termen als onnozelaar, onkundige moderatoren, zeveraar....dikke nek, oude seniele bompa enz enz. Het moest eruit, maat sommigen werden hier voor veeeeel minder gebanned en/of op de vingers getikt. Och ja... kben weer de slimsten, maar ik zeg hoe het is.

Manmanman toch, zielig ventje! Af en toe eens ademen, je hersens krijgen duidelijk te weinig zuurstof! Termen zoals onkundige moderatoren en seniele bompa komen niet uit door mij geschreven topics. Voor persoonlijke aanvallen, spaar uw energie voor vrijdag. Benieuwd of je dan nog zoveel te vertellen gaat hebben? :twisted:

Moderatoren, ware het niet interessanter voor dit forum om zo'n idioten aan een IQ-test te onderwerpen vooraleer ze hun "hersenscheten" hier zomaar kunnen neerposten?

Grtz Kurt
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Kurt Steyaert schreef:
Moderatoren, ware het niet interessanter voor dit forum om zo'n idioten aan een IQ-test te onderwerpen vooraleer ze hun "hersenscheten" hier zomaar kunnen neerposten?

Grtz Kurt

Goed idee!!!!

Afbeelding

de jouwe ook zo goed?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

JH. schreef: Afbeelding

de jouwe ook zo goed?
Hoe moeten we dit nu interpreteren? Voor een west vlaamse vent op leeftijd ben je best intelligent ofzo? :twisted:
J-P

Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Kurt Steyaert

141 sorry :oops:
Ben je dan ook al gecontacteerd door mensa be ?
Als je eens op bezoek komt, zal ik je de bewijsstukken voorleggen :wink:
Grtz Kurt
Rakthi

Bericht door Rakthi »

Er hier wederom een mooi voorbeeld dat IQ geen waarborg is voor verstand of volwassen gedrag!
Graag terug on topic

Dank U
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Voeg dan zelf eens wat zinnigs toe dat on topic is zou ik dan zeggen... maar in het kader van de hoffelijkheid hier op het forum doe ik het maar niet :wink:

Even zonder zever, aangeven dat iets niet on topic is is ook niet on topic :wink:
J-P

Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Heeft er al iemand, tss de al dan niet gefrustreerde antwoorden in, een zinnig antwoord op Antoine zijn nochtans simpele vraag gegeven? Ik denk van wel doch wil ik jullie vragen om terug naar de essentie van het Topic te willen gaan.
Want het kaf van het koren scheiden staat nu eenmaal niet in onze jobomschrijving als Mod.
Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Antoine: koop een F650 en leer eerst rijden.
J-P

Frans

Bericht door Frans »

Een occasie 650 gs ideaal om te leren , licht goedkoop en wordt achteraf gemakkelijk overgenomen bij aankoop van een zwaarder model. Veel geld zal je er dan niet aan verliezen. Ben er ooit mee naar Ushuaia gereden meer off dan paved road en het machientje had reeds 77 dkm op de teller, zonder problemen, 100 km in de sneeuw en veel minder gevallen dan 2 reisgenoten met een 1150 gsa en veel minder olieverbruik dan een paar andere met een Yamaha xt.
Volg JP zijn raad maar zou ik zeggen.
danielGS

Bericht door danielGS »

Frans schreef:Een occasie 650 gs ideaal om te leren , licht goedkoop en wordt achteraf gemakkelijk overgenomen bij aankoop van een zwaarder model. Veel geld zal je er dan niet aan verliezen. Ben er ooit mee naar Ushuaia gereden meer off dan paved road en het machientje had reeds 77 dkm op de teller, zonder problemen, 100 km in de sneeuw en veel minder gevallen dan 2 reisgenoten met een 1150 gsa en veel minder olieverbruik dan een paar andere met een Yamaha xt.
Volg JP zijn raad maar zou ik zeggen.
Die is nog ouder dan ik :wink: dus , die kan het weten :razz: :razz:
toetindendroai

R1150GS
R80GS basic
G650X Challenge
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Zal`t goan ja?! :twisted:
J-P

danielGS

Bericht door danielGS »

J-P schreef:Zal`t goan ja?! :twisted:
da was monne graptjie wi Pol :razz: :razz:

btw. ik hoor en lees graag je tips over veilig motorrijden , doe zo voort :wink:
toetindendroai

R1150GS
R80GS basic
G650X Challenge
Plaats reactie