remschijven scheefgetrokken?
Moderator: GVN
-
boxer short
remschijven scheefgetrokken?
Kan iemand mij raad geven? Mijn 1200 RT heeft 18.000 km, ik rem zeer weinig (gebruik altijd motorrem). Maar de laatste tijd ondervind ik dat bij het (vrij hevig) remmen, (moest dat onlangs doen om nog net niet door het rood licht te gaan), mijne moto met zijne kop begint te schudden. Er zitten dus trillingen op... Ik heb een paar honderd km geleden mijn voorband laten vervangen (is nu een Michelin Pilot Road II), en ik heb de indruk dat het toen begonnen is, daarvoor met BT020 is me dat nooit opgevallen. In de bandentests in allerlei tijdschriften vind ik dat de Michelin vrij onderhevig zou zijn aan shimmy, maar dat is dan toch weer een ander verschijnsel, daar heb ik geen last van. Bij normaal rijden heb ik niks geen trillingen. Maar kromgetrokken remschijven op 18.000 km, heeft er daar iemand "ervaring" mee? Dat is verdorie toch wel héél vroeg? Of zou het aan het uitbalanceren van de band liggen, of aan de aard van de band zelf? Of beeld ik mij iets in, of is het normaal dat bij hevig remmen de zaak begint te trillen?
Niets is geheel waar, en zelfs dit niet.
Gewone fiets - racefiets - Yamaha Diversion - BMW R 1200 RT
Hoi,
Als je het probleem gekregen heeft van af de nieuwe band??Mag ja er al zekers van zijn dat er iets niet juist is.
Kan ook zijn als je de motor juist een poetsbeurd heeft gegeven en de motor een aantal dagen op stal heeft gezet,dat juist waar de remblokken op de schijf hebben gestaan ,daar juist roest op de schijven is gekomen.Maar dat kan u zien aan de schijven.Is dat niet het geval,ging ik terug naar de bandenboer en legde het probleem uit.Kan zijn dat er een loodje niet goed op de velg heeft gezeten en onderweg er af is gegaan.
grts paul
Als je het probleem gekregen heeft van af de nieuwe band??Mag ja er al zekers van zijn dat er iets niet juist is.
Kan ook zijn als je de motor juist een poetsbeurd heeft gegeven en de motor een aantal dagen op stal heeft gezet,dat juist waar de remblokken op de schijf hebben gestaan ,daar juist roest op de schijven is gekomen.Maar dat kan u zien aan de schijven.Is dat niet het geval,ging ik terug naar de bandenboer en legde het probleem uit.Kan zijn dat er een loodje niet goed op de velg heeft gezeten en onderweg er af is gegaan.
grts paul
-
Iron Gonzo
Re: remschijven scheefgetrokken?
een kromme schijf lijkt mij raar als ik de uitleg leesboxer short schreef:Kan iemand mij raad geven? Mijn 1200 RT heeft 18.000 km, ik rem zeer weinig (gebruik altijd motorrem). Maar de laatste tijd ondervind ik dat bij het (vrij hevig) remmen, (moest dat onlangs doen om nog net niet door het rood licht te gaan), mijne moto met zijne kop begint te schudden. Er zitten dus trillingen op... Ik heb een paar honderd km geleden mijn voorband laten vervangen (is nu een Michelin Pilot Road II), en ik heb de indruk dat het toen begonnen is, daarvoor met BT020 is me dat nooit opgevallen. In de bandentests in allerlei tijdschriften vind ik dat de Michelin vrij onderhevig zou zijn aan shimmy, maar dat is dan toch weer een ander verschijnsel, daar heb ik geen last van. Bij normaal rijden heb ik niks geen trillingen. Maar kromgetrokken remschijven op 18.000 km, heeft er daar iemand "ervaring" mee? Dat is verdorie toch wel héél vroeg? Of zou het aan het uitbalanceren van de band liggen, of aan de aard van de band zelf? Of beeld ik mij iets in, of is het normaal dat bij hevig remmen de zaak begint te trillen?
zoals John aangeeft, vermoedelijk ABS dat in gang vloog om slippen te voorkomen.
dan krijg je zo een schokkend gevoel.
doe eens een test
rij 40Km/uur en rem langzaam (ABS mag dus niet aan gaan)
rij 40Km/uur en trek alles eens dicht (noodstop)
als je bij langzaam remmen geen trillingen waarneemt
en bij noodstop wel is het de ABS
als je het niet durft of vertrouwd, raadpleeg uw dealer
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
boxer short
Bedankt mannen! Da's een snelle reactie. Ja, Gonzo, ik heb de noodstop al uitgeprobeerd: ABS werkt perfect, bij "normaal" maar goed doorremmen véél minder trillingen dan bij ingrijpen van ABS, maar er zijn er meer dan vroeger. Als het ABS ingrijpt, knippert er dan een lichtje op het dashboard of zo (niet dat ik op dat moment dan tijd heb om naar de lichtjes te kijken natuurlijk...)? En nog iets: toen de band gemonteerd werd, vond ik dat dat uitbalanceren nogal primitief ging: het wiel op een standaard, en dan kijken of het in enkele posities of standen "neutraal" blijft hangen en niet begint te draaien. Méér is er niet gebeurd. De loodjes zijn zelfs niet verplaatst, het was van den eerste keer goed... Het kàn natuurlijk. Maar als het wiel in onbalans is, dan zou ik dat toch ook voelen tijdens het gewoon rijden, of niet? En inderdaad, kromme schijven, daar kan ik niet bij zenne, met mijn rijstijl, en op die kilometerstand... Ik zoek in de richting van dat uitbalanceren. Is er niet zoiets als statisch en dynamisch balanceren? Wat ik gezien heb was -denk ik- nogal primitief statisch uitbalanceren. Vooral het feit dat het lood niet moest verplaatst worden vind ik vreemd, maar het is niet uitgesloten natuurlijk.
-
moh_fan
- Contacteer:
BronWielen die uit balans zijn, veroorzaken bij bepaalde snelheden trillingen. Dat kan leiden tot vroegtijdige, ongelijkmatige bandenslijtage en slijtage aan de wielophanging van de auto. Zorg ervoor dat uw banden worden gebalanceerd als ze voor het eerst worden gemonteerd en als banden opnieuw worden gemonteerd na een reparatie. De wielbalans moet direct worden gecontroleerd als er trillingen worden waargenomen.
De beste manier om uit te leggen wat balanceren is, is om uit te leggen wat een gebrek aan balans is. Als een band op een wiel wordt gemonteerd, worden twee net niet perfecte componenten samengevoegd. De kans dat deze samengevoegde componenten een absoluut nauwkeurige gewichtsverdeling in radiale en dwars richting hebben is onwaarschijnlijk klein. Gewoonlijk kan een wiel twee soorten onbalans hebben: statische onbalans en dynamische onbalans.
Statische onbalans: treedt op als er een zware of juist een lichte plek in de band zit. In dit geval rolt de band niet gelijkmatig en krijg je een op- en neergaande beweging van het wiel
Dynamische onbalans: treedt op bij een ongelijke gewichtsverdeling aan een of beide zijden van het dwars centrum van het wiel. Dynamische onbalans veroorzaakt een slingerende wiel.
In de meeste gevallen komen beide soorten onbalans voor na montage van een band en is dynamisch balanceren nodig om een juiste gewichtsverdeling te verkrijgen. Om het wiel te balanceren, monteert een technicus het wiel op een balanceermachine, die het wiel ronddraait om de zwaardere kant van het wiel op te sporen. Het balanceersysteem geeft dan aan de technicus aan waar hij een contragewicht moet plaatsen op de velg om de onbalans op te heffen.
Hoi Boxer,
Ik lees in u antwoord al een grote fout (DE LOODJES ZIJN NIET VERPLAAST)
Dat is al niet de mannier van werken.
Als men een nieuwe band monteerd,Alle loodjes van de velg,zien dat de band goed op de velg gesprongen is,ook de draairichting van de band,dan het best op zo een primitief statief de band uitbalanceren
ja u leest het goed,dat primitief ding is nog altijd het best voor een moto wiel uit te balanceren (moet wel in orde zijn).
Als er lood moet geplakt worden kan dat maar op één plaats zijn,bevoorbeeld;er moet 20 gr.geplakt worden is dat op 1 plaats 10 gr.lings en 10 gr rechs van de velg.
En niet 20 cm verder nog 1,dat is niet de regel van de kunst,maar op 1 plaats.
Zie maar is naar een nieuwe motors van BMW, de loodjes hangen maar op 1 plaats van de velg
grts paul
Ik lees in u antwoord al een grote fout (DE LOODJES ZIJN NIET VERPLAAST)
Dat is al niet de mannier van werken.
Als men een nieuwe band monteerd,Alle loodjes van de velg,zien dat de band goed op de velg gesprongen is,ook de draairichting van de band,dan het best op zo een primitief statief de band uitbalanceren
Als er lood moet geplakt worden kan dat maar op één plaats zijn,bevoorbeeld;er moet 20 gr.geplakt worden is dat op 1 plaats 10 gr.lings en 10 gr rechs van de velg.
En niet 20 cm verder nog 1,dat is niet de regel van de kunst,maar op 1 plaats.
Zie maar is naar een nieuwe motors van BMW, de loodjes hangen maar op 1 plaats van de velg
grts paul
[quote="boxer short"]Kan iemand mij raad geven? Mijn 1200 RT heeft 18.000 km, ik rem zeer weinig (gebruik altijd motorrem). Maar de laatste tijd ondervind ik dat bij het (vrij hevig) remmen, (moest dat onlangs doen om nog net niet door het rood licht te gaan), mijne moto met zijne kop begint te schudden. Er zitten dus trillingen op...
ik heb identiek het zelfde probleem. Je kan je het best voorstellen alsof de remblokjes op een heel klein stukje op de remschijven niet pakken zodat je inderdaad een trilling krijgt in de kop. Volgens mij heeft dit niets te maken met de banden maar is er iets mis aan de schijven. Je voelt immer de trillingen bij het remmen tot je praktisch stil staat. Volgens mij kan je dus chemie uitsluiten. Deze week demonteer ik het zootje en zal eens kijken of er met de blote oog iets te zien valt. Ik vermoed dat ergens de schijven moeten een neep hebben. Kan er mij iemand zeggen of kromme remschijven 20.000km onder garantie valt of wordt dit aanzien als slijtage? Garantie loopt nog tot november
ik heb identiek het zelfde probleem. Je kan je het best voorstellen alsof de remblokjes op een heel klein stukje op de remschijven niet pakken zodat je inderdaad een trilling krijgt in de kop. Volgens mij heeft dit niets te maken met de banden maar is er iets mis aan de schijven. Je voelt immer de trillingen bij het remmen tot je praktisch stil staat. Volgens mij kan je dus chemie uitsluiten. Deze week demonteer ik het zootje en zal eens kijken of er met de blote oog iets te zien valt. Ik vermoed dat ergens de schijven moeten een neep hebben. Kan er mij iemand zeggen of kromme remschijven 20.000km onder garantie valt of wordt dit aanzien als slijtage? Garantie loopt nog tot november
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Bij een kromme remschijf worden de blokjes en zuigers weggeduwd, waardoor je bij de eerste rembeweging veel minder tot zelfs geen remdruk hebt. Pas na één of 2 keer pompen komt de normale remdruk terug.
Als je dat niet voelt, is er met die schijven niks mis en zullen ze al zeker geen neep gekregen hebben.
Als je dat niet voelt, is er met die schijven niks mis en zullen ze al zeker geen neep gekregen hebben.
Nil volentibus arduum
Een kromme remschijf kun je vrij makkelijk zien.
Even de motor opbokken en zorgen dat je voorwiel vrij kan draaien.
Dan je wiel een slinger geven en met een schijfmaat even kijken of de afstand tussen het geleidingsbeen (vorkpoot) constant blijft.
Normaal gebruik je een meetklok met een hevel. Maar niet iedereen heeft zo'n ding.
Even de motor opbokken en zorgen dat je voorwiel vrij kan draaien.
Dan je wiel een slinger geven en met een schijfmaat even kijken of de afstand tussen het geleidingsbeen (vorkpoot) constant blijft.
Normaal gebruik je een meetklok met een hevel. Maar niet iedereen heeft zo'n ding.
-
boxer short
Ah, die opmerking over kromgetrokken schijven door Raketman stelt mij al wat meer gerust, en ze lijkt me ook de logica zelve. Maar ik las hier op het forum nogal wat over "zwevende schijven", er zou speling moeten op zitten. De mijne zitten boomvast hoor... er is dààr toch niets mis mee? Als dat in orde is, zie ik maar één verklaring: de band, en dat ga ik zo snel als mogelijk laten checken. Alleszins bedankt voor de hulp mannen! CeesBmw, jouw opmerking is technisch, ik ken die dingen (schijfmaat, geleidingsbeen) niet, kun je wat meer uitleg geven?
-
Motard de l'Allier
- Contacteer:
Kmoet eerlijk zijn... heb er ook al zitten aan denken omdat het fenomeen voorkomt bij m'n oudje...(Ja Koen, jij had em... en ik heb hem)Motard de l'Allier schreef:Speling op het balhoofd??
Mvg Motard de l'Allier
De vraag is hier:... schud hij van links naar rechts of van boven naar onder?
Schud hij van links naar rechts, dan kunnen het de schijven zijn
Schud hij van boven naar onder, dan kunnen het de schijven niet zijn dacht ik zo...en kan het speling op het balhoofd zijn.
-
Kurt Steyaert
Mmmmja, ik ben ook al aan het zoeken met google. Mijn voorremmen grijpen niet gelijkmatig aan, dwz bij het remmen heb je meer-minder-meer-minder-enz wrijving. Niet prettig.
Ik heb de originele BMW schijven bij het 50.000 km onderhoud laten vervangen door identieke, nieuwe, maar na 4500 km zit ik weer met hetzelfde probleem. Dus ben ik op zoek naar schijven die wél gelijkmatig remmen mogelijk maken.
Alle suggesties zijn welkom. Alvast bedankt.
Ik heb de originele BMW schijven bij het 50.000 km onderhoud laten vervangen door identieke, nieuwe, maar na 4500 km zit ik weer met hetzelfde probleem. Dus ben ik op zoek naar schijven die wél gelijkmatig remmen mogelijk maken.
Alle suggesties zijn welkom. Alvast bedankt.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Volgens mij (plaatjes info) heeft een R1200RT geen zwevende schijven.
Zwevende schijven zijn remschijven die met enige speling zijn vast gemaakt aan het wiel. Hier zitten bussen tussen zodat de schijf axiaal kan bewegen r.o.v. de draairichting van het wiel.
Jouw fiets heeft dat niet. Ik spreek van een geleidebeen omdat BMW er geen veren in heeft gestopt, vering en besturing zijn gescheiden bij de voorwiel ophanging. Maar de afstand tussen de vorkpoot en de remschijf dient constant te zijn bij vaste (dus niet zwevende) remschijven.
meetklok met hevel kun je e.e.a. snel meten. Maar met een schuifmaat gaat het ook. Maak de schuifmaat op 1 of andere manier vast op de onderpoot van de vork. Steek de diepte meet staaf uit tot vlak bij de schijf. Geef het wiel een slinger en kijk of de tussen ruimte groter dan wel kleiner wordt.
Is dit zo dan schijf krom..
Zwevende schijven zijn remschijven die met enige speling zijn vast gemaakt aan het wiel. Hier zitten bussen tussen zodat de schijf axiaal kan bewegen r.o.v. de draairichting van het wiel.
Jouw fiets heeft dat niet. Ik spreek van een geleidebeen omdat BMW er geen veren in heeft gestopt, vering en besturing zijn gescheiden bij de voorwiel ophanging. Maar de afstand tussen de vorkpoot en de remschijf dient constant te zijn bij vaste (dus niet zwevende) remschijven.
meetklok met hevel kun je e.e.a. snel meten. Maar met een schuifmaat gaat het ook. Maak de schuifmaat op 1 of andere manier vast op de onderpoot van de vork. Steek de diepte meet staaf uit tot vlak bij de schijf. Geef het wiel een slinger en kijk of de tussen ruimte groter dan wel kleiner wordt.
Is dit zo dan schijf krom..
beste,boxer short schreef:Kan iemand mij raad geven? Mijn 1200 RT heeft 18.000 km, ik rem zeer weinig (gebruik altijd motorrem). Maar de laatste tijd ondervind ik dat bij het (vrij hevig) remmen, (moest dat onlangs doen om nog net niet door het rood licht te gaan), mijne moto met zijne kop begint te schudden. Er zitten dus trillingen op... Ik heb een paar honderd km geleden mijn voorband laten vervangen (is nu een Michelin Pilot Road II), en ik heb de indruk dat het toen begonnen is, daarvoor met BT020 is me dat nooit opgevallen. In de bandentests in allerlei tijdschriften vind ik dat de Michelin vrij onderhevig zou zijn aan shimmy, maar dat is dan toch weer een ander verschijnsel, daar heb ik geen last van. Bij normaal rijden heb ik niks geen trillingen. Maar kromgetrokken remschijven op 18.000 km, heeft er daar iemand "ervaring" mee? Dat is verdorie toch wel héél vroeg? Of zou het aan het uitbalanceren van de band liggen, of aan de aard van de band zelf? Of beeld ik mij iets in, of is het normaal dat bij hevig remmen de zaak begint te trillen?
voorlopig heb ik nog geen oorzaak. Jij wel? Aan de remschijven merk ik niets speciaals
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
-
moh_fan
- Contacteer:
Afgelopen maandag zijn mijn remschijven onder garantie vervangen. Ze hebben het 13K km volgehouden... 
Het probleem van schokkend tot stilstand komen was er al van voor de 10K km.
Met schokkend bedoel ik dat de remwerking, vooral bij langzaam rijden en zachtjes remmen, voelbaar toe- en afnam.
Ik ben aan de gang gegaan met een Hollandse schuifmaat, maar hiermee lukte het mij niet om een afwijking te meten.
Bij de 10K km beurt heeft de monteur de diagnose kromme schijven gesteld.
Bij navraag in de garage kon men mij vertellen dat ik niet de eerste was met dit probleem...
Het probleem van schokkend tot stilstand komen was er al van voor de 10K km.
Met schokkend bedoel ik dat de remwerking, vooral bij langzaam rijden en zachtjes remmen, voelbaar toe- en afnam.
Ik ben aan de gang gegaan met een Hollandse schuifmaat, maar hiermee lukte het mij niet om een afwijking te meten.
Bij de 10K km beurt heeft de monteur de diagnose kromme schijven gesteld.
Bij navraag in de garage kon men mij vertellen dat ik niet de eerste was met dit probleem...