versnellingsbak R1100RT model 96

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
cees

versnellingsbak R1100RT model 96

Bericht door cees »

Heren,

Nou is bekend dat de versnellingsbakken van de '95 en '96 modellen problemen kennen.
Nu heb ik enkele weken geleden mijn R1100 RT van '97 met 85000 km verkocht en rij nu met een R1100RT uit '96 met 32000 km. (Uit Duitsland gehaald, was echt een zondagmiddag motor maar dit gaat nu veranderen, haha)
Schakelen is een heel groot verschil de '96 schakelt veel fijner / makkelijker. Lijkt me dat dit niet alleen aan de kilometerstand ligt.
De '97 er had altijd een klein beetje problemen met naar de 2e opschakelen. Ging nooit 100% vlekkeloos.

Wie kan mij vertellen wat deze versnellingsbak problemen van de '95 en '96 modellen precies zijn?

bvd
Cees
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

lees de pdf op http://www.stolpje.nl/~cees/bmw/gearbox.pdf

Ja dus de pre 97 boxers hebben versnellingsbak problemen.
STerling Will

Bericht door STerling Will »

Mijn 1100RT is van '95. Het probleem met de versnellingsbak was voortijdige slijtage van de demping van de ingaande as waardoor bij optrekken of motorrem de as regelmatig een halve toer doorschoot wat natuurlijk een schokkerig rijgedrag gaf. Maar inderdaad ik vond ook dat de pre 97 bak véél vlotter en geluidlozer schakelde. De bak van 97 die ik later liet monteren schakelt nogal stroef en kraakt van 2de naar 3de.
Een ander probleem van sommige pre 97 bakken was veelvuldig uit versnelling springen, maar van dit heb ik nooit ies gemerkt bij de mijne.
jpblocken
Contacteer:

Bericht door jpblocken »

Idd. Ik had een soortegelijk defect met m'n RT1100 uit 96... Sprong uit héél eventjes uit derde versnelling, vooral vanaf 5000 rpm. Vanwege vervanging door een R1200RT niet meer laten herstellen.
> 20 jaar lid BMW MC Vlaanderen en Lid Blue Knights Belgium chapter III
Voormalig beroepshalve motorrijder (laureaat Esc Mot Pol Bru 1985 - ex-docent MoCy PLOT)
Mills

Bericht door Mills »

Hoi,
Willy ik heb momenteel hetzelfde probleem bij mijn RT van 96, enkel bij zwaardere belasting springt deze even uit 2e en denkelijk zoals je zegt springt die een halve toer verder terug tegoei. waarschijnlijk door slijtage en afronding van de nokjes op het tandwiel.
Zou het voldoende zijn om enkel het tandwiel van de 2e versnelling te vervangen en is dit zelf te doen?

Gr,
Mills
w

Bericht door w »

Dat probleem is de schakelvork van de 2de of 3rde versnelling, en waarschijnlijk heeft je tandwiel daar ook nog van afgezien.
Je kan het zelf doen, maar het is wel erg oppassen met de alles precies terug te zetten, ook de afstandsplaatjes enz. Ik ben er nooit aan begonnen, maar de John van hier op het forum heeft het al een paar keer gedaan
Mills schreef:Hoi,
Willy ik heb momenteel hetzelfde probleem bij mijn RT van 96, enkel bij zwaardere belasting springt deze even uit 2e en denkelijk zoals je zegt springt die een halve toer verder terug tegoei. waarschijnlijk door slijtage en afronding van de nokjes op het tandwiel.
Zou het voldoende zijn om enkel het tandwiel van de 2e versnelling te vervangen en is dit zelf te doen?

Gr,
Mills
STerling Will

Bericht door STerling Will »

Mills schreef:Hoi,

Gr,
Mills
Hoi Mills,
Het probleem met mijn versnellingbak was sletage op de nokken van de demping van de ingaande as, zie op de tekening onderdeel 4 en 5, en had in mijn geval niets met de tandwielen te maken. In het begin manifesteert dit zich alleen bij hoge belasting, bij verdere slijtage zal het zich ook bij mindere belasting voordoen.
Ingaande as koste toen om en bij de 500 €, zonder montage, daarom heb ik geopteerd voor een andere 2de hands bak van (héél belangrijk) na 97.
http://www.stolpje.nl/~cees/bmw/gearbox.pdf
deluc

Bericht door deluc »

ik ben hier nieuw op het forum
ik rij nu met een 1100rt '96
heb er nu een 2000km met gereden
het beestje geeft er 102k op staan en is nu 3dehands
maar top op heden geeft deze nog geen steekje laten vallen
het is wel als ik schakel dat deze hard klopt
misschien geeft de eerste of 2de eigenaar deze modificatie al laten uitvoeren,ik hoop het
aldus voorlopig geen problemen hier
en ik ga nu snel het nieuwe windscherm van givi eropzetten
word morgen weer leuk toeren
groeten
never driver faster then your angel can fly
Koert

Bericht door Koert »

Ik rij sinds 2 jaar met een 1100 RT van begin 97.
Zowel bij het opschakelen van 2e naar 3e, of bij het terugschakelen van 3e naar 2e durft hij knarsen, en als je niet vast doortrekt of terugduwt blijft hij zelfs tussen de versnellingen hangen.
Gezien ik niet zoveel kilometers rij heb ik hier nog geen kosten aan gedaan...
Plaats reactie