codeer stekker
Moderator: GVN
-
Patrick H
codeer stekker
Zijn er r 1150rt rijders die in het bezit zijn van de "roze codeer stekker" en deze eens kunnen uitmeten met een multi meter----ohm meting---
Ik bedoel hier mee de contacten van de stekker zelf gedemonteerd uit de moto.
Volgens het elektrisch schema zouden deze contacten onderling verbonden zijn, nu had ik graag geweten of dit zo is en of er eventueel een weerstands waarde tussen de contacten aanwezig is, zoja tussen welke contacten en welke waarde.
Nu ga ik er van uit dat op deze roze behuizing de nummers
31---(waarschijnlijk massa door verbinding)
86---( vermogen toestand, het zou kunnen dat deze oneindig weerstand
geeft)
87---(?? wel of geen Lambda??)
87a---(???nog niet uit gekomen, komt nog wel)
indien er durvers zijn deze kunnen eens proberen de behuizing te verwijderen en hier inkijken naar eventueel elektronische componenten
op mijn rt ontbreekt de stekker spijtig genoeg, ook ben ik er nog niet zo zeker van dat definitief verwijderen van deze stekker de juiste oplossing is.
(Deze vraag vloeit voort uit een van de onderwerpen van de oude forum)
patrick h
R1150rt , 2001
Kawa Drifter 2000
Ik bedoel hier mee de contacten van de stekker zelf gedemonteerd uit de moto.
Volgens het elektrisch schema zouden deze contacten onderling verbonden zijn, nu had ik graag geweten of dit zo is en of er eventueel een weerstands waarde tussen de contacten aanwezig is, zoja tussen welke contacten en welke waarde.
Nu ga ik er van uit dat op deze roze behuizing de nummers
31---(waarschijnlijk massa door verbinding)
86---( vermogen toestand, het zou kunnen dat deze oneindig weerstand
geeft)
87---(?? wel of geen Lambda??)
87a---(???nog niet uit gekomen, komt nog wel)
indien er durvers zijn deze kunnen eens proberen de behuizing te verwijderen en hier inkijken naar eventueel elektronische componenten
op mijn rt ontbreekt de stekker spijtig genoeg, ook ben ik er nog niet zo zeker van dat definitief verwijderen van deze stekker de juiste oplossing is.
(Deze vraag vloeit voort uit een van de onderwerpen van de oude forum)
patrick h
R1150rt , 2001
Kawa Drifter 2000
Nothing on my bike is sponsored by my wife!
R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
Patrick,
Origineel steekt er een codeplug met serienummer *********625 in - roze van kleur. Sommige dealers verwijderen deze plug inderdaad.
In zo'n plug zit niks geen electronica .... enkel worden sommige van de pinnetjes doorverbonden en dit geeft een soort code door aan de motronic unit, die dan een bepaalde instelling gaat aannemen. In de roze plug zijn 30,87 en 87A doorverbonden. Er zitten trouwens maar drie pinnetjes op.
Je zou dit dus kunnen simuleren met 3 kleine platte stekkertjes en 2 stukjes draad. Alhoewel, je moet wel precies weten op welke plaats de pinnetjes komen. Ik kan eventueel een fotootje mailen. Even vergelijken met een andere ... Trouwens je dealer heeft er vast een hoop liggen.
Als je stekker er terug in stopt moet je de motronic "resetten" door hem even spanningsvrij te maken - zekering 5 er een paar minuutjes uithalen.
Ik rij met een 2002 RT mét plug - op 1000km is ze er uit gehaald door de dealer maar ik heb ze later teruggezet. Verdelers vertellen hierover ook vaak de vreemdste dingen - ik heb eea dan ook zelf uitgezocht. Mijn bronnen? Een BMW dealer in Apeldoorn en een techneut van het Nederlands GS-forum ...
Vele groeten,
Stephen
Origineel steekt er een codeplug met serienummer *********625 in - roze van kleur. Sommige dealers verwijderen deze plug inderdaad.
In zo'n plug zit niks geen electronica .... enkel worden sommige van de pinnetjes doorverbonden en dit geeft een soort code door aan de motronic unit, die dan een bepaalde instelling gaat aannemen. In de roze plug zijn 30,87 en 87A doorverbonden. Er zitten trouwens maar drie pinnetjes op.
Je zou dit dus kunnen simuleren met 3 kleine platte stekkertjes en 2 stukjes draad. Alhoewel, je moet wel precies weten op welke plaats de pinnetjes komen. Ik kan eventueel een fotootje mailen. Even vergelijken met een andere ... Trouwens je dealer heeft er vast een hoop liggen.
Als je stekker er terug in stopt moet je de motronic "resetten" door hem even spanningsvrij te maken - zekering 5 er een paar minuutjes uithalen.
Ik rij met een 2002 RT mét plug - op 1000km is ze er uit gehaald door de dealer maar ik heb ze later teruggezet. Verdelers vertellen hierover ook vaak de vreemdste dingen - ik heb eea dan ook zelf uitgezocht. Mijn bronnen? Een BMW dealer in Apeldoorn en een techneut van het Nederlands GS-forum ...
Vele groeten,
Stephen
-
Patrick H
Dag Stephen,
Het is dan inderdaad zo dat hier geen elektronica in zit enkel door verbindingen.
Ook lijkt het mij wat raar dat men aansluiting 87 van de massa verwijdert, daar deze dient om de motronic de lambda sonde te herkennen ?? Ik ga ervan uit dat men dan een soort storing doet ontstaan en dat hierdoor de motronic een correctie uitvoert op het inspuit hoeveelheid brandstof.
nog een vraagje, zou het kunnen dat er op de stekker dan evetueel de nummers 2,5,6,8 staan i.p.v. 30,86,87,87a
groetjes patrick h
Het is dan inderdaad zo dat hier geen elektronica in zit enkel door verbindingen.
Ook lijkt het mij wat raar dat men aansluiting 87 van de massa verwijdert, daar deze dient om de motronic de lambda sonde te herkennen ?? Ik ga ervan uit dat men dan een soort storing doet ontstaan en dat hierdoor de motronic een correctie uitvoert op het inspuit hoeveelheid brandstof.
nog een vraagje, zou het kunnen dat er op de stekker dan evetueel de nummers 2,5,6,8 staan i.p.v. 30,86,87,87a
groetjes patrick h
Nothing on my bike is sponsored by my wife!
R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
Inderdaad. Men beweert dat door het verwijderen van de stekker de computer op zoek gaan naar een CO-regeling die er niet is (wij hebben een Lambda sonde)en dan maar het mengsel instelt op een vaste waarde, rijker dus. Je merkt dat ook aan je verbruik. Op de plug staan wel degelijk die nummers: 30,86,87,87A ... maar die staan niet op de contactdoos op de motor.
Groet,
Stephen
Groet,
Stephen
-
George Michael
Bij mij is ook de roze stekker eruit. Op een van de pinnen die over is heb ik een extra led-je geplaatst. dus met alleen met contact uit krijgt het led-je stroom. Tijdens contect aan geen stroom. Zou dit kwaad kunnen, houden we misschien dan de motronic voor de gek? Dacht zelf van niet omdat bij contact aan het pinnetje geen stroom geeft.
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?