OPGELOST/ Afstandsbediening voor verlichting ea.

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
JH.
Contacteer:

OPGELOST/ Afstandsbediening voor verlichting ea.

Bericht door JH. »

De denkbox draait op volle toeren, maar ik zit met wat vragen.
Lossen we het samen op?

Het gaat om het volgende:

Bij het aansluiten van lichten, gps, en andere toeters en bellen komen we soms tot de constatatie dat het wegwerken van bekabeling en knopjes niet altijd voor de poes is.

Ik zit nu met een idee om de de schakelaars te vervangen door een afstandsbediening met een viertal functies, zodat tot vier toeters of bellen kunnen geactiveerd worden.

Hoe zie ik voor elkaar?

In een 'doosje' dat plaats moet bieden voor het wegbergen van 4 relais (1 per tool), wat bekabeling en een zekering, en tevens de ontvanger van de afstandsbediening. Dit kan je rechtstreeks aansluiten op de batterij en vervolgens de + en de - van de tool op het doosje.

=> 1 voedingskabel (+)van de batterij naar een zekering en van deze zekering naar het doosje. Eens in het doosje wordt deze draad gesplitst naar de vier relais. (aansluitnummer 30)

=> de vier relais (aansluitnummer 86) aansluiten op 1 massakabel in het doosje en dan deze ene kabel vanuit het doosje naar de - van de batterij of een massa aan het kader

=> vanuit elke relais (aansluitnummer 87) wordt vertrokken met een kabel naar de + van je apparaat dat je wil aansluiten... Vier uitgaande kabeltjes dus. Deze kan je reeds voorzien van een connectorplug zodat je je nieuwe tool hierop direct kan aansluiten.

=>en nu komen we bij het nummer 85 van elke relais. Dit aansluitpunt gaat dus naar de schakelaar en van de schakelaar naar een stroombron. (hierover hebben we al veel gezegd... bijvoorbeeld de plus van achterlicht, voorlicht, enz... )

Ikzelf gebruik hiervoor een by-pass vanop de voedingskabel die van de batterij komt. Op deze manier moet je niet gaan prutsen aan de electriciteitsdraadjes van de motor zelf (of het veilig is... graag ook een antwoord hierop)

Nu heb ik in gedachten om de vier schakelaars die elk een relais bedienen te vervangen door 1 afstandsbediening en 1 bijhorende ontvanger. De afstandsbediening geeft een signaal aan de ontvanger die op zijn beurt de juiste relais in werking stelt. De ontvanger gaat mee in het zelfbouwdoosje.
Dus de 4 functies van de ontvanger worden elk op hun beurt verbonden met de refererende relais op nummer 85 en zouden hun stroom krijgen via de hierboven beschreven by-pass vanop de voedingskabel die van de batterij komt.

Eens het doosje is geplaatst dicht bij de batterij moet dus enkel nog de + van je gadget aansluiten op het doosje en de min van je gadget op de massa. Twee draadjes per gadget dus, en dat verminderd natuurlijk het werk bij het plaatsen.

Nu de hamvraag:

Waaraan moet deze ontvanger voldoen (zoals bijvoorbeeld 12V aankunnen.... ) Mijn eerste gedacht ontstond toen ik een draadloze deurbel ter hand nam... doch deze werkt blijkbaar op twee penlitebatterijen van 1.5V... Drie volt dus en ik vrees dat dat niet zou gaan wegens de 12V van de batterij.

..... en waar zou ik deze zender/ontvanger op de op kunnen tikken... (modelbouw of zo?)

Voer voor de winteravonden die voor de deur staan... en voor jullie brein!
Laatst gewijzigd door JH. op 02 okt 2007, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

om uw afstandsbediening te doen werken ga je al een voeding nodig hebben (batterij)

verder ga je een sturing nodig hebben, bestaande uit printplaat en componenten die op hun beurt via een ontvanger de relais zullen bedienen.

je hebt dan nog verschillende signalen
infrarood
frecquenties

dus moet je nog een keuze maken.
bij frequenties moet je opletten dat je niet ergens dezelfde hebt dan de TV van uw buur of van een auto

je kan eventueel eens expirimenteren met een aftermarket deuropeningsysteem van een auto

zie het al gebeuren dat iedere keer de buur zapt uw lichten in gang springen :lol:
of je duwt op uw afstandsbediening van de auto en uw koffers springen open :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Aangezien er op een LT toch veel plaats is, moeten deze toch een plaatsje kunnen krijgen...?

Afbeelding

De stroomvoorziening na contact laat je binnenkomen op de pinnen die normaal in het stopcontact gaan. De sturing van de relais op de plaats waar je normaal je stekker instopt... en op het knopje duwen van de afstandsbediening en datgene wat je wil werkt.

Goed idee?
Afbeelding
RBee

Bericht door RBee »

JH. schreef:
Goed idee?
Voor een mobilhome wel. :lol:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Alé jongens help JH toch eens zijn kerstboom afwerken tegen oudejaar.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
dirk bruijns
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

Velleman heeft deze mogelijkheid in zijn gamma,
veel beter en goedkoper gaat ge het niet vinden.
Wally

Bericht door Wally »

Alé jongens help JH toch eens zijn kerstboom afwerken tegen oudejaar
Ge hebt het precies een beetje moeilijk met de juiste timing :razz:
Leven is het meervoud van lef!
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Wally schreef:
Ge hebt het precies een beetje moeilijk met de juiste timing :razz:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

... wie weet mogen we tegen dan nog kerstbomen zetten en zijn de bûches de noël vervangen door dadels :roll:

alle gekheid op een stokje...

Hier de site die Dirk aanhaalt.
Afbeelding
Wulf

Bericht door Wulf »

om het simpel te houden,

een vierkanaals ontvanger die voor deuropeners wordt gebruikt. Deze werken rechtstreeks op een een gelijkspanning tussen 12V en 24V.
bijhorend een mini zender met 4 knoppen.
De ontvanger is ongeveer 8 op 8 cm en 2cm dik.
De zender 5cm op 3cm en 1,5cm dik.

zender en ontvanger werken via het rollingcode princiepe, dus de code is zogoed als uniek.
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

JH. schreef:Aangezien er op een LT toch veel plaats is, moeten deze toch een plaatsje kunnen krijgen...?

Afbeelding
Dat soort schakelaars hebben me al eens uit m'n bed gehaald 's nachts...
Ik gebruik een antieke regenwaterpomp wanneer ik de auto/moto was. Maar dat ding blijft dus draaien zolang het onder stroom staat. En om de één of andere reden heeft dat al eens overdag de hele regenput leeggetrokken, en één keer 's nachts staan pompen...
Nu trek ik de hele handel uit de stekker bij niet-gebruik.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Love it :wink:
Afbeelding
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Quote:

Ge hebt het precies een beetje moeilijk met de juiste timing
[/quote]

ja wally t'is Just !Dat JH maar oplet dat er geen vuurwerk :evil: :evil: :evil: uit zijne beemer komt!!! :shock: tegen OUDEJAAR
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Kan eenvoudiger mbv Autoswitch, helemaal als je via een van de autoswitchschakelaars een extra voedingskastje aansluit waar weer meerdere gebruikers op aangesloten zijn.(max.4) Er zijn immers altijd wel accessoires die je tergelijkertijd gebruikt. Geen afstandsbediening maar gewoon middels bestaande stuurschakelaars.

http://www.autoswitch.com

Using Multiple Autoswitches on the Same Vehicle

The negative pulse models AS5NB, AS5NB2 and AS5NG2, and AS5NCY all use the turn signal cancel button on the BMW motorcycles. That button sends a negative pulse to the controller. (It grounds the wire).

Using the AS5NB the unit detects only the long pulse. The button release time is after 1.2 seconds but before 10 seconds. On the AS5NCY there is no 10 second time limit. But that unit's only for CycleGadget's special customers.

Then on the same vehicle, use an AS5NB2 or the garage model NG2. This type "sees" ONLY the 2 quick short tap pulses. These are just touch and release tpe and spaced within 1 second. This switch ignores the long pulse that only the other unit will "see", and vice versa.

The second switch is great for activating a second set of lights or a whole separate power panel doing other things. This writer set it up for separate control of blinding (to oncoming drivers even in daylight) Hella HID lamps. One was plenty for night time city while both would be on for rural solitary riding, creating my own daylight up ahead.

The above covers use of TWO switches on a BMW moto (pre CAN-BUS). To add another TWO Autoswitches for a total of 4, just use the high beam trigger for the AS5P (long pulse) and AS5P2 for the two quick pulses. This writer used the P2 on a new 1200GS via the tail light brake bulb. I do 2 quick touches the brake lever to activate the AS5P2. This is not a recommended activation method.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Luc VG

Bericht door Luc VG »

.
Goedemorgen,

Ziehier de simpelste en goedkoopste oplossing.
En .... het werkt perfect. Ik gebruik ze al 2 jaar intensief.

http://shop.wiltec.info/tabshop/Shop-Bi ... -97556.jpg

Deze module heeft al de nodige relais ingebouwd. (zelfs tot 20A)
Er zijn 2 uitvoeringen. Eén met aan/uit funktie. En één met een momentcontact.

Bestel gerust bij deze firma. Ze is te vertrouwen.
Heb er al vanalles besteld en altijd perfect afgehandeld.
Zeker een aanrader.

http://shop.wiltec.info/tabshop_s/wilte ... tiges.html

Voor vragen en instalatie kan ik indien nodig nog wel tips geven.
Met plezier gedaan.

Mvg, Luc VG :grin:
.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

dat begint al binnen de prijzen te vallen!

Betaalbaar en eenvoudig...
Afbeelding
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Bestel gerust bij deze firma. Ze is te vertrouwen.
Heb er al vanalles besteld en altijd perfect afgehandeld.
Zeker een aanrader.
Kan ik volmondig beamen, heb er LED's gekocht voor mezelf en enkele forumleden en prima afgehandeld :thumleft:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Heb de oplossing gevonden (voor op de Lt welliswaar) die voldoet aan mijn wensen.

Handige verdeeldoos 4 aansluitingen op sigarettenaasteker met schakelaar per aansluitpunt.

Stop het doosje in je vakje op de benzinetank, sluit aan op de sigarettenaansteker (of rechtstreeks op de batterij als je wil) en je kan tot vier toeters en bellen aan/uitschakelen met een schakelaar.

De bedoeling was toch om de afstandsbediening in dat vakje te bergen... dus kan ik dan zowel dit doosje daar wegstoppen...

Afbeelding

hier te koop voor iets meer dan 12 euro.

Tevens ga ik nog dit alarm erbij kopen.... Kwestie van toch wat geluid te produceren bij verplaatsing :wink:

Afbeelding...

was ik al een tijdje achter op zoek... Twee draadjes aanluiten (geen ingewikkelde manoevres aan het contact, vier-pinkers... gewoon Plug and Play in feite...
Afbeelding
bijnaextuc

Bericht door bijnaextuc »

JH. schreef:

Afbeelding...
Dat alarm is wel goedkoop vind ik (40€).
Als je het getest hebt en goed is bevonden ga ik mss ook zoèèn bestellen.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

op het eerste zicht...

plaatsje zoeken
aansluiten op de batterij met plus en min

en klaar is installatie....

Bevat een ingebouwde shocksensor en gaat af bij beweging van je hebbeding.

Makkelijker kan niet volgens mij :roll:
Afbeelding
beemer-san

Bericht door beemer-san »

hoi,

je kan bij http://www.conrad.be ook verschillende soorten afstandsbedieningen vinden, 't is even zoeken,maar keuze te over.
ik gebruik een afstandsbediening op de 2.4 Ghz (portiersloten openen van een auto bvb,) om bij aankomst in de donker enkele lichten te aktiveren aan mijn caravannetje, zodoende te zien waar ik mijn poot zet! ( van de bmw
:razz: )

groetjes
ex honda 550 four, ex honda cx 500,ex honda deauville......ex 850rt
blij dat'k eindelijk met een bmw 1150 rt rij begot.....zaaalig machien!
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

de kogel is door de kerk...

Ik maak het zelf.

De topic over doosje om toeters en bellen aan te sluiten indertijd heeft me terug aan het denken gezet en ik ga er werk van maken...

Een doosje met 4 relais.

Op het doosje zullen telkens 4 aansluitpunten per relais zitten om een voeding van je gadget, een min van je gadget, een voeding voor een schakelaar en een aansluiting op de relais voor de schakelaar.

Je zal dus 4 extra toeters kunnen aansluiten met de twee draadjes van de gadget en twee draadjes voor de schakelaar.

Aan het doosje een aansluiting voor de plus en de min van de batterij.

Ik zal alles posten in een nieuw topic met foto's en een soort handleiding zodat de knutselaars die het willen het ook kunnen namaken :wink:
Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Opgelost...

Vandaag een product gekocht van carpoint

=> Switch box with remote / 4 channel (ofte: schakelkast met afstandsbediening.

4 onafhankelijke aansluitmogelijkheden voor diverse accesoires.
universele afstandsbediening voor het aktiveren van mistlampen, verstralers, led, neon...

Afbeelding

prijs: 30 euro

je sluit aan op batterij of andere 12V leveraar.
je sluit aan op een massa

en vervolgens heb je twee draadjes per tool die je wenst aan te sluiten (+ en -)
Afbeelding
Luc VG

Bericht door Luc VG »

JH. schreef:Opgelost...

Vandaag een product gekocht van carpoint

=> Switch box with remote / 4 channel (ofte: schakelkast met afstandsbediening.

4 onafhankelijke aansluitmogelijkheden voor diverse accesoires.
universele afstandsbediening voor het aktiveren van mistlampen, verstralers, led, neon...

prijs: 30 euro

je sluit aan op batterij of andere 12V leveraar.
je sluit aan op een massa

en vervolgens heb je twee draadjes per tool die je wenst aan te sluiten (+ en -)

Dit lijkt sterk op mijn idee. (zie enkele berichten hoger)
Alleen twijfel ik er aan of hier de benodigde relais ingebouwd zijn.
In de modellen die ik aangaf is dit in ieder geval wel zo.
Bij uw model is er een antenne op de afstandbediening. Lijkt mij niet zo handig.

Hopelijk heb je de goede keuze gemaakt. De prijs is anders al een meevaller.

Succes ermee.

Mvg, Luc VG
.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

tot op heden nog steeds geen problemen gehad...

De relais (type microrelais) zitten in het doosje...4 stuks ... eentje per circuit.

Verstralers/mistlichten - gps - achtermistlicht zijn erop aangesloten. Is eveneens handig om je lieveling te zoeken op een donker plekje...
Afbeelding
Plaats reactie