R1100RT advies nodig
Moderator: GVN
R1100RT advies nodig
Heren,
Morgen ga ik kijken naar een R1100RT uit 1995 (!). Origineel Duitse motor, nu 5 jaar in handen van huidige eigenaar. 47.000km, maar geen onderhoudsboekje. De huidige eigenaar verteld dat hij de motor gekocht heeft bij Quality Bikes in Herent. Daar zeiden ze dat de versnellingsbak en cardan reeds vervangen waren. Er zijn hier echter geen bewijzen van.
Het laatste onderhoud was in januari.
Het wordt mijn eerste motor dus ik heb er echt geen donder verstand van. Daarom neem ik een goede vriend mee die al wat jaren motor rijdt (weliswaar een ander merk)
De vraagprijs is inmiddels onderhandeld naar 4000 euro. De koper beweert dat ik echt niets verkeerds achter de motor moet zoeken, en dat hij in goede staat is.
Nu is mijn vraag eigenlijk de volgende: Is het de moeite waard om naar zo'n motorfiets te kijken? Of zouden jullie hier allemaal een veto over uitspreken als dat zou kunnen.
Een motorhandelaar die ik vandaag belde om advies gebruikte het moment om een van zijn eigen motoren te promoten. Hij stelde voor dat ik een zelfde motorfiets uit 1996, inclusief onderhoudsboekje, bij hem zou kopen voor 5000 euro. Voor deze prijs is dat echter zonder garantie.
Wat is nu wijsheid?
Alvast bedankt voor de input.
Ton
			
			
									
						
							Morgen ga ik kijken naar een R1100RT uit 1995 (!). Origineel Duitse motor, nu 5 jaar in handen van huidige eigenaar. 47.000km, maar geen onderhoudsboekje. De huidige eigenaar verteld dat hij de motor gekocht heeft bij Quality Bikes in Herent. Daar zeiden ze dat de versnellingsbak en cardan reeds vervangen waren. Er zijn hier echter geen bewijzen van.
Het laatste onderhoud was in januari.
Het wordt mijn eerste motor dus ik heb er echt geen donder verstand van. Daarom neem ik een goede vriend mee die al wat jaren motor rijdt (weliswaar een ander merk)
De vraagprijs is inmiddels onderhandeld naar 4000 euro. De koper beweert dat ik echt niets verkeerds achter de motor moet zoeken, en dat hij in goede staat is.
Nu is mijn vraag eigenlijk de volgende: Is het de moeite waard om naar zo'n motorfiets te kijken? Of zouden jullie hier allemaal een veto over uitspreken als dat zou kunnen.
Een motorhandelaar die ik vandaag belde om advies gebruikte het moment om een van zijn eigen motoren te promoten. Hij stelde voor dat ik een zelfde motorfiets uit 1996, inclusief onderhoudsboekje, bij hem zou kopen voor 5000 euro. Voor deze prijs is dat echter zonder garantie.
Wat is nu wijsheid?
Alvast bedankt voor de input.
Ton
"The problem with the French is that they dont have a word for entrepreneur."
George W. Bush
			
						George W. Bush
- 
				Iron Gonzo
 - Berichten: 9612
 - Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
 
vind je voor 4000 echt uw ding niet in België??
je heb de gegevens van de dealers en waar hij op onderhoud is geweest.
wat belet je om eens navraag te doen bij hen??
kan zeer goed zijn dat je nooit problemen gaat hebben.
maar eens hij daar de deur uit is en in uw handjes zit.
is hij er vanaf.
dit is een risico die je moet nemen of laten.
eens testrit mee doen (als hij het toelaat) en deftig doorgassen
vooral veel met de viteskes spelen
			
			
									
						
							je heb de gegevens van de dealers en waar hij op onderhoud is geweest.
wat belet je om eens navraag te doen bij hen??
kan zeer goed zijn dat je nooit problemen gaat hebben.
maar eens hij daar de deur uit is en in uw handjes zit.
is hij er vanaf.
dit is een risico die je moet nemen of laten.
eens testrit mee doen (als hij het toelaat) en deftig doorgassen
vooral veel met de viteskes spelen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
			
						TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
De motor is te koop in Belgie! 
Ik heb de BMW dealer het chassisnummer laten nakijken, en zo kwamen we er achter dat het origineel een Duitse motor is.
Ik begrijp dat het altijd een risico zal zijn als je zo'n moto prive koopt.
Zijn er meer mensen die een moto zouden kopen zonder onderhoudsboekje?
			
			
									
						
							Ik heb de BMW dealer het chassisnummer laten nakijken, en zo kwamen we er achter dat het origineel een Duitse motor is.
Ik begrijp dat het altijd een risico zal zijn als je zo'n moto prive koopt.
Zijn er meer mensen die een moto zouden kopen zonder onderhoudsboekje?
"The problem with the French is that they dont have a word for entrepreneur."
George W. Bush
			
						George W. Bush
- 
				Iron Gonzo
 - Berichten: 9612
 - Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
 
ja ik  
 
heb het trouwens al altijd gedaan.
nog nooit een nieuwe motorfiets gekocht
altijd 2dehandsen met ongeveer 50000Km op de teller (behalve mijn ZZR660 geweest die had er 28000 )
eerst testritje
indien goed is hij verkocht
oke ik heb wel een klein beetje technische kennis
dat is mischien wel een voordeel
			
			
									
						
							heb het trouwens al altijd gedaan.
nog nooit een nieuwe motorfiets gekocht
altijd 2dehandsen met ongeveer 50000Km op de teller (behalve mijn ZZR660 geweest die had er 28000 )
eerst testritje
indien goed is hij verkocht
oke ik heb wel een klein beetje technische kennis
dat is mischien wel een voordeel
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
			
						TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
- 
				Werner Von C.
 - Berichten: 4288
 - Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
 - Woonplaats: Grimbergen
 - Locatie: Vlaams Brabant
 - Contacteer:
 
1995's hebben nog de "gevoelige" versnellingsbak, vanaf '97 dacht ik is deze gemodificeerd (andere lagers e.d.), feit dat de boite reeds is vervangen wijst in deze richting...is het een gemodificeerde boite zou het ok moeten zijn...
An sich rijden er genoeg '95-s rond zonder problemen, je mag het niet veralgemenen.
Quality-bike's is als zaak betrouwbaar, vaak doen ze ook voor de meer technische zaken hun Bmw's binnen bij een officiële Bmw-dealer in de buurt.
Zo van achter de pc is het natuurlijk moeilijk raad geven in dergelijke.
Anderzijds kun je wel voor een iets hoger bedrag bij een dealer kopen en heb je 1-jr garantie, maar een jaar is dan ook weer vlug om hé.
En voor hetzelfde geld kun je met deze motor nog makkelijk en zonder zorgen de 150.000 km halen.
Suc6 met je keuze !
			
			
									
						
							An sich rijden er genoeg '95-s rond zonder problemen, je mag het niet veralgemenen.
Quality-bike's is als zaak betrouwbaar, vaak doen ze ook voor de meer technische zaken hun Bmw's binnen bij een officiële Bmw-dealer in de buurt.
Zo van achter de pc is het natuurlijk moeilijk raad geven in dergelijke.
Anderzijds kun je wel voor een iets hoger bedrag bij een dealer kopen en heb je 1-jr garantie, maar een jaar is dan ook weer vlug om hé.
En voor hetzelfde geld kun je met deze motor nog makkelijk en zonder zorgen de 150.000 km halen.
Suc6 met je keuze !
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
			
						Reeds 2x een 2dehandsmotor gekocht die onderhouden is geweest bij een officiele BMW-dealer. De laatste was een k1100rs onderhouden in hamme, 3500€ facturen op 2 jaar. Het laatste onderhoud was net uitgevoerd.De staat van de moto was dramatisch en ronduit levensgevaarlijk (er ONTBRAKEN aan beide zijden busjes van de voorste schijven, degene die er nog waren, waren filterdun) Bovendien lekten beide vorkbenen,zelfs na herhaaldelijke herstelling.(na MIJN herstelling nooit meer (50000km) gelekt). 
Later een gelijkaardig verhaal met een R1100RT, pas BMW-onderhoud gehad (397EURO!!!!), moto gaan halen en er was duidelijk iets mis met de wegligging, er zat 3 cm speling op het achterwiel (lagers cardanswing) en na verwijderen van de mof kwam +/- 0.5 liter olie uit de cardantunnel. Als zulke zaken niet opgemerkt wordt bij een BMW dealer is ongehoord.Daarna steeds ABS fout: de batterij was OVERVOL, en overgelopen op de kabelboom v/d abs, batterij dus bijgevuld door een prutser die de panelen niet eerst verwijderd heeft.
Onlangs mijn huidige r1200rt binnengedaan bij mijn dealer in wilrijk omdat bmw mij verplicht ivm de garantie. Thuisgekomen hangt mijn blok onderaan onder de olie en blijkt er veel te veel olie in te zitten,(foto's gemaakt!) Dan maar wat olie afgetapt en het blok proper gemaakt, maar dit kan toch niet nadat je pas 520€ hebt betaald! (230€ aan 10k onderhoud)
MORAAL: Een motor die je koopt bij een partikulier die zelf zijn onderhoud doet is voor mij steeds een betere keus, die mens besteed ruim tijd aan het onderhoud.
Een BMW moto is blijkbaar alleen verkoopbaar met een ingevuld onderhoudsboekje, goed voor de dealers maar zeker geen garantie op een goede moto.
Om te antwoorden op je vraag; als de boite en cardan ooit vervangen geweest zijn door een recenter onderdeel moet dit te zien zijn aan de fabrikagestempels, BMW heeft op elk onderdeel een gietstempeltje waarop jaar én week af te lezen zijn, dit kan een aanwijzing zijn.
Doe een proefrit en als de moto goed rijdt en schakelt is hij toch ok.
4000€ voor een '95 is toch genoeg hoor, mijn '98 1100RT is pas verkocht aan +/- dezelfde prijs.
			
			
									
						
										
						Later een gelijkaardig verhaal met een R1100RT, pas BMW-onderhoud gehad (397EURO!!!!), moto gaan halen en er was duidelijk iets mis met de wegligging, er zat 3 cm speling op het achterwiel (lagers cardanswing) en na verwijderen van de mof kwam +/- 0.5 liter olie uit de cardantunnel. Als zulke zaken niet opgemerkt wordt bij een BMW dealer is ongehoord.Daarna steeds ABS fout: de batterij was OVERVOL, en overgelopen op de kabelboom v/d abs, batterij dus bijgevuld door een prutser die de panelen niet eerst verwijderd heeft.
Onlangs mijn huidige r1200rt binnengedaan bij mijn dealer in wilrijk omdat bmw mij verplicht ivm de garantie. Thuisgekomen hangt mijn blok onderaan onder de olie en blijkt er veel te veel olie in te zitten,(foto's gemaakt!) Dan maar wat olie afgetapt en het blok proper gemaakt, maar dit kan toch niet nadat je pas 520€ hebt betaald! (230€ aan 10k onderhoud)
MORAAL: Een motor die je koopt bij een partikulier die zelf zijn onderhoud doet is voor mij steeds een betere keus, die mens besteed ruim tijd aan het onderhoud.
Een BMW moto is blijkbaar alleen verkoopbaar met een ingevuld onderhoudsboekje, goed voor de dealers maar zeker geen garantie op een goede moto.
Om te antwoorden op je vraag; als de boite en cardan ooit vervangen geweest zijn door een recenter onderdeel moet dit te zien zijn aan de fabrikagestempels, BMW heeft op elk onderdeel een gietstempeltje waarop jaar én week af te lezen zijn, dit kan een aanwijzing zijn.
Doe een proefrit en als de moto goed rijdt en schakelt is hij toch ok.
4000€ voor een '95 is toch genoeg hoor, mijn '98 1100RT is pas verkocht aan +/- dezelfde prijs.
Dank voor de input. Ik spring nu in de wagen om de moto te bekijken.
Ik zal zeker zoeken naar de fabricagestempels.
4000 euro genoeg geld? Bij BMW Hasselt vragen ze voor een '96 1100rt bijna 7000 euro. Op Kapaza en 2dehands.be vragen ze foorgaans ook nog flinke prijzen.
Ik zal een paar foto's maken.
			
			
									
						
							Ik zal zeker zoeken naar de fabricagestempels.
4000 euro genoeg geld? Bij BMW Hasselt vragen ze voor een '96 1100rt bijna 7000 euro. Op Kapaza en 2dehands.be vragen ze foorgaans ook nog flinke prijzen.
Ik zal een paar foto's maken.
"The problem with the French is that they dont have a word for entrepreneur."
George W. Bush
			
						George W. Bush
tweedehands
Kijk eerst eens op http://www.motocare.be. Ik ga daar op onderhoud en de baas Jan is een correcte kerel...
verder zou ik je aanraden toch nog wat meer te zoeken via internet, er staat genoeg te koop, bovendien komt de winter eraan, dan zijn er zeker zaakjes te doen .... neem je tijd ....
als je twijfelt aan de correctheid van de verkoper of aan de technische kant van de motorfiets, gewoon laten staan ....
			
			
									
						
										
						verder zou ik je aanraden toch nog wat meer te zoeken via internet, er staat genoeg te koop, bovendien komt de winter eraan, dan zijn er zeker zaakjes te doen .... neem je tijd ....
als je twijfelt aan de correctheid van de verkoper of aan de technische kant van de motorfiets, gewoon laten staan ....
Had mijn camera wel mee, maar had de batterij in de lader gelaten. Helaas geen foto's dus.
De dag liep heel anders dan gepland. Een vriend die al lang motor rijdt belde vanmorgen vanwege ziekte af. Dus ging ik maar alleen op pad. Terwijl ik onderweg was naar de RT werd ik gebeld door iemand in Hasselt met de vraag of ik niet eens wilde komen praten. Ik had hem al enige tijd geleden gecontacteerd over zijn RT, maar daarna niets meer gehoord.
Uiteraard ben ik eerst naar Kortenberg gereden voor de sinusblauwe 1100RT. Vriendelijke vent en een redelijke RT. Als leek viel het me op dat de bok en zijsteun volledig verroest waren. Verder was de voorband volledig versleten en was de rechter spiegel kapot. De proefrit was prima. De motor liep goed, en ik zat goed achter de verhoogde ruit. Verder had de motor op het eerste gezicht geen lekkage of schade. Het laatste onderhoud was in het voorjaar geweest, maar daar was geen documentatie van.
Afscheid genomen met de afspraak dat ik nog zou bellen. Vervolgens naar Hasselt gereden.
Het betrof (ook) een sinusblauwe RT ('96) met 51.000 km. De motor was altijd onderhouden geweest in Hasselt en verkeerde in een prachtige conditie. Geen roest of schade, en naast de standaard uitrusting was de versnellingsbak gereviseerd. Het gevoel bij deze motorfiets was heel anders dan bij de fiets in Kortenberg. Deze fiets was met liefde onderhouden. We hebben een kwartiertje over de prijs gepraat en toen waren we eruit.
Handen geschud en afgesproken dat de motor nog een nieuwe grote beurt krijgt in Hasselt (en meteen een hoger scherm).
Tadaaaa! En dan heb je opeens een 1100RT!
Ik ben er erg blij mee.
Allemaal enorm bedankt voor de input en berichten die ik mocht ontvangen. Zodra de motor voor mijn deur staat zal ik een aantal foto's plaatsen (tegen die tijd is mijn batterij wel opgeladen). Dit zal over een week of twee zijn.
groet,
Ton
 
  
			
			
									
						
							De dag liep heel anders dan gepland. Een vriend die al lang motor rijdt belde vanmorgen vanwege ziekte af. Dus ging ik maar alleen op pad. Terwijl ik onderweg was naar de RT werd ik gebeld door iemand in Hasselt met de vraag of ik niet eens wilde komen praten. Ik had hem al enige tijd geleden gecontacteerd over zijn RT, maar daarna niets meer gehoord.
Uiteraard ben ik eerst naar Kortenberg gereden voor de sinusblauwe 1100RT. Vriendelijke vent en een redelijke RT. Als leek viel het me op dat de bok en zijsteun volledig verroest waren. Verder was de voorband volledig versleten en was de rechter spiegel kapot. De proefrit was prima. De motor liep goed, en ik zat goed achter de verhoogde ruit. Verder had de motor op het eerste gezicht geen lekkage of schade. Het laatste onderhoud was in het voorjaar geweest, maar daar was geen documentatie van.
Afscheid genomen met de afspraak dat ik nog zou bellen. Vervolgens naar Hasselt gereden.
Het betrof (ook) een sinusblauwe RT ('96) met 51.000 km. De motor was altijd onderhouden geweest in Hasselt en verkeerde in een prachtige conditie. Geen roest of schade, en naast de standaard uitrusting was de versnellingsbak gereviseerd. Het gevoel bij deze motorfiets was heel anders dan bij de fiets in Kortenberg. Deze fiets was met liefde onderhouden. We hebben een kwartiertje over de prijs gepraat en toen waren we eruit.
Handen geschud en afgesproken dat de motor nog een nieuwe grote beurt krijgt in Hasselt (en meteen een hoger scherm).
Tadaaaa! En dan heb je opeens een 1100RT!
Ik ben er erg blij mee.
Allemaal enorm bedankt voor de input en berichten die ik mocht ontvangen. Zodra de motor voor mijn deur staat zal ik een aantal foto's plaatsen (tegen die tijd is mijn batterij wel opgeladen). Dit zal over een week of twee zijn.
groet,
Ton
"The problem with the French is that they dont have a word for entrepreneur."
George W. Bush
			
						George W. Bush
- 
				Iron Gonzo
 - Berichten: 9612
 - Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
 
hoe een situatie veranderen kan
proficiat met uw RT
			
			
									
						
							proficiat met uw RT
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
			
						TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
- 
				Iron Gonzo
 - Berichten: 9612
 - Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
 
http://www.bmw-mc-vl.be/be/nl/index.htmlEasyRider schreef:Nu nog even lid worden van de club!
dit kan online
doorklikken naar club lid
en online inschrijven
of via een onthaalmedewerker in uw omgeving
die vind je terug op de zelfde site
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
			
						TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
