Ik gebruik al een jaar of zeven de motor voor de dagelijkse verplaatsing naar het werk. Ik probeer daarbij een vlotte rijstijl aan te wenden maar constateer daarbij toch het volgende: als je je als motorrijder vlotjes door het verkeer wil begeven bega je toch vaak enkele overtredingen.
Hierbij een opsomming wat vast volgens de letter van de wet als overtreding wordt aanzien:
- snelheidsovertredingen: ik scheur niet als een gek over de weg, maar op de autosnelweg is de max snelheid toch nog steeds 120 km/h en mijn wijzer bevindt zich toch vaak in het gebied tussen 130 en 140 (en veel volk, ook motards passeert mij vlotjes)
- rechts inhalen: niet echt van links naar rechts laveren en weer terug en opnieuw en opnieuw, maar wel een hele reeks linksrijders langs de rechterzijde inhalen en terug invoegen (er zijn slechts 2 rijstroken op de expressweg Knokke-Antwerpen).
- foutief voorsorteren: veel volk op de rijstrook om rechtdoor te rijden en niemand om linksaf te slaan? => dan maar op de afsla-strook tot vooraan rijden en daar de rij induiken
- doorlopende witte lijnen overschrijden: niet echt inhalen waar het niet mag, maar bij het tussen de file filteren bv voor de Kennedytunnel zit de doorlopende lijn dan weer eens links en vervolgens weer rechts van mij...
Ik zie de meeste motards op de weg een soortgelijk gedrag vertonen, dus zijn wij nu allen verkeershooligans of is dit eigen aan motorrijden?