Uitvallen remmen R1150RT

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Patrick V

Bericht door Patrick V »

Ik heb mijn remolie bij Motor Care laten vervangen (volledig) en de leidingen laten ontluchten. Er zouden acht nippels zijn waar er ontlucht moet worden.
p.s. rij al 55.000 Km met mij 1150rt en nog geen remprobleem gehad.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
dxamet

Bericht door dxamet »

Heeft iemand enig iedee wat zo'n remsysteem vervangen kost????
Hallo fliksken78,

Moest ik dit voorhebben zou ik gans dat servo- en ABS-gelul er uitsmijten en een (stalen)remleiding plaatsen van de remhevel naar het voorwiel en hetzelfde van de rempedaal naar het achterwiel. Lekker simpel zoals: "ik vraag het aan" :wink:
Zelf heb ik ook een gs met deelintegraal remmen en ABS. Ik heb er nog geen problemen mee gehad, maar is dit nu een tikkende tijdbom? :shock:
Groeten,
dixamet
flikske78

Bericht door flikske78 »

Hey Obiwan,

Ik denk dat je mijn verhaal een beetje uit de context trekt.
Ten eerste heb ik de motor niet zelf uit Duitsland gehaald, maar van een Belgische particulier gekocht die hem wel uit Duitsland had gehaald.
Ten tweede heb ik hem niet goedkoper gehad als een Belgisch exemplaar
Ten derde doe ik inderdaad het onderhoud zelf wegens goedkoper. Vindt ge het raar met die prijzen die ze bij BMW tellen??? :shock: :shock:
Ten VIERDE wil ik toch ook nog even kwijt dat het geen gewoon remsysteem is gelijk elke andere motor. Het is wel degelijk een moeilijk systeem om te ontluchten.
En dan last but zeker not least.
Het is niet mijn bedoeling van te teren op het coulancepotje van de Belgische importeur. Ik stel me enkel vragen bij het feit dat dit toch wel een behoorlijk dure machine is waarvan de remmen na 21600km ineens enkel remmen als ze er goesting in hebben.
En gij vindt het raar dat ik moord en brand schreeuw als de dealer me daarbij 1500 euro lichter wil maken en via deze weg me dan maar een nieuwe 1200rt probeert te verpatsen?? En dat terwijl mogelijks dit euvel door BMW voorzien is van een verlengde garantie juist omwille van het feit dat ze het euvel maar al te goed kennen.
:-x
Wat zou anders nog een reden zijn waarom ze van het systeem zijn afgestapt??? ALS de remmen werken, heb ik er niets als positieve woorden voor.

Maar ja Obiwan, gij vindt het blijkbaar normaal dat op een motor, van nieuwprijs zo'n slordige 16000 euro, de remmen na twee a drie jaar enkel nog werken als ze goesting hebben. :!: :!:

Hey Dixamet,

Bedankt voor de tip, maar ik heb de motor juist ook voor het ABS systeem gekocht. Ik zou niet meer zonder willen. Op mijn vorige motor (vfr 750 '96) eens een incident gehad waar ik met ABS een stuk eenvoudiger was stilgekomen. Sindsdien zorgt ABS bij mij vooral voor een veiliger gevoel, doch tot nu toe nog nooit nodig gehad. De evo remmen zijn dan ook wel subliem op het vlak van verdeling ven het remvermogen over de beide wielen. Ik kan me op dat vlak niets beters wensen.

Groeten
archi

Bericht door archi »

Flikske87,

je bent technieker, je doet het onderhoud zelf maar kan de remoliereservoirs onder de tank niet vinden???
Sorry, maar waar ben je dan mee bezig?

Voor alle duidelijkheid: dit is een foto van de servo/ABS unit zoals in de eerste modellen gebruikt. Ondertussen zijn de dopjes wat gewijzigd maar dat is bijkomstig.

Afbeelding

Beide reservoirs zitten links, boven elkaar, met middenin een electrische connector en rechts ervan de overloopleiding (ondertussen gewijzigd en op de foto met een wit dopje afgesloten). Beide leidingen lopen samen met de overloopleiding van de benzinetank gewoon naar buiten onderaan de motor, achter rechter voetsteun. Deze leiding doet tevens dienst als ontluchting omdat, bij zakken van het vloeistofniveau door slijten van de remblokken, er anders een vacuum zou ontstaan, of andersom, als je nieuwe remblokken steekt, er anders druk zou ontstaan in het circuit.

Het niveau van de remvloeistof wordt met een sensor gemeten en indien te laag, krijg je een foutmelding via de ABS controlelichtjes. Er is dan uiteraard niets mis met je ABS en een beetje remolie bijvullen lost het probleem op.

Nog verder te zien: rechts de 6 ontluchtingsnippels van het regelcircuit (verbonden met het reservoir op het stuur en aan het rempedaal). Het regelcircuit dient om de 2 jaar voorzien te worden van nieuwe remolie. De remolie van het wielcircuit (met de reservoirs onder de tank dus) dient om het jaar ververst te worden, dus de reservoirs bijvullen en aftappen aan de remklauwen.
Om de twee jaar moet je dus beide kringen verversen en dat betekent 6 nippels onder te tank, waarvan je er twee tweemaal moet ontluchten, dus 8 en 3 aan de klauwen. 11 nippels, 4 reservoirs, tank eraf en stipt de procedure volgen maakt dat je er niet op een uurtje mee klaar bent.

mvg,
Eric
Obiwan

Bericht door Obiwan »

[quote="flikske78"]Hey Obiwan,
Ik denk dat je mijn verhaal een beetje uit de context trekt.
Ten eerste heb ik de motor niet zelf uit Duitsland gehaald, maar van een Belgische particulier gekocht die hem wel uit Duitsland had gehaald.
Ten tweede heb ik hem niet goedkoper gehad als een Belgisch exemplaar
Ten derde doe ik inderdaad het onderhoud zelf wegens goedkoper. Vindt ge het raar met die prijzen die ze bij BMW tellen??? :shock: :shock:
Ten VIERDE wil ik toch ook nog even kwijt dat het geen gewoon remsysteem is gelijk elke andere motor. Het is wel degelijk een moeilijk systeem om te ontluchten.
En dan last but zeker not least.
Het is niet mijn bedoeling van te teren op het coulancepotje van de Belgische importeur. Ik stel me enkel vragen bij het feit dat dit toch wel een behoorlijk dure machine is waarvan de remmen na 21600km ineens enkel remmen als ze er goesting in hebben.
En gij vindt het raar dat ik moord en brand schreeuw als de dealer me daarbij 1500 euro lichter wil maken en via deze weg me dan maar een nieuwe 1200rt probeert te verpatsen?? En dat terwijl mogelijks dit euvel door BMW voorzien is van een verlengde garantie juist omwille van het feit dat ze het euvel maar al te goed kennen.
:-x
Wat zou anders nog een reden zijn waarom ze van het systeem zijn afgestapt??? ALS de remmen werken, heb ik er niets als positieve woorden voor.

Maar ja Obiwan, gij vindt het blijkbaar normaal dat op een motor, van nieuwprijs zo'n slordige 16000 euro, de remmen na twee a drie jaar enkel nog werken als ze goesting hebben. :!: :!:

Een Duitse Importfiets en dan het zelfde betalen voor een officieel ingevoerde fiets is niet slim lijkt me zo.
Onderhoud duur? Valt wel mee toch.
Het is idd een moeilijk te ontluchten systeem, als je niet weet hoe het moet. Gezien de KMstand bij aanschaf, de huidige KMstand en je vragen over het ontluchten mogen we er dus van uitgaan dat het remsysteem nu voor het eerst onderhoud krijgt. (Als je tegen de dealer bij iedere beurt zegt "Doe maar niets aan de remmen" is het onderhoud idd goedkoper.
Ik vind het dus idd vreemd dat je moord en brand schreeuwt als iets het niet doet terwijl het niet volgens de voorschriften onderhouden is.
Dat ze van het elektrohydraulische remsysteem zijn afgestapt omdat het niet zou voldoen is een aanname van jou en geen vaststaand feit.
Ik zou het zelfs normaal vinden dat de remmen van een motorfiets die € 30.000,- gekost heeft het, na 3 jaar zonder enig onderhoud, niet meer doen. Je remmen doen het trouwens gewoon nog hoor. Welliswaar in de restremfunctie. Maar met harder knijpen wordt de zelfde remweg behaald als wanneer de bekrachtiging het wel doet. Het is beslist niet mijn bedoeling om hier een af-zeik verhaaltje van te maken. Het is door dit soort verhalen dat je je afgaat vragen wat er eerder was. De Remproblemen bij BMW of de BMW rijder die het onderhoud zelf doet.
Wil je bezuinigen op het onderhoud, zoek dan een goede dealer met wie je afspraken maakt over het uitbesteden van sommige onderhoudklussen die je boven de pet gaan of die speciaalgereedschap vereisen en werkzaamheden die je zelf wilt doen. Je hebt dan iig het bijkomend voordeel dat modificaties gewoon uitgevoerd worden die je nu mist doordat de fiets volledig uit het zicht van de/een dealer is.
Ik wens je succes met de afhandeling en hoop dat eea via de coulance regeling word opgelost.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
11rt

Bericht door 11rt »

Enkele opmerkingen ,als het mag :
1) en de belangrijkste: hou aub met elkaar en dealers vanalles te verwijten.
2)ik rij met een 1100 ,geen praktische ervaring of praktijk-kennis over servo-remmen.Op de 1150RT betreft het ,zoals al beschreven,een elektrisch aangedreven servo. (mooi maar nergens voor nodig om goed te remmen ,maar het is nu zo op dat model)
3) de dealer "kent" je motor niet.Hij leest de fout (5x).Logisch dat die ,als diagnose voorstelt die servo te vervangen.Die gaan niet zo vlug "prutsen" aan die servo ,in de hoop hem terug in orde te krijgen.Die neemt dat risico niet,voor veiligheid/verantwoordelijkheid ,onbekende moto/klant,enz.Trouwens met al die wereldwijde (internet)perikelen over die servo,zal BMW als diagnose een nieuwe Servo-blok voorstellen lijkt me.
Als het systeem later terug hapert (het is nu ook geen "stabiele" storing,reklameert de klant ook .)En als je nog erbij zegt dat je openlijk in het forum de fout beschrijft,ga ,moest ik dealer zijn ,je probleem niet oplossen ,tenzij door volledige vervanging van het Abs/Servo blok.Er wordt nu al ruzie gemaakt ,stel ik maar vast, en er is nog niks gebeurd.

4) Zoals ik en anderen regelmatig zeg:eerst basis:ttz volledig ,correct onderhoud,dan eventueel verder zoeken mocht de storing niet verholpen zijn:
Laat ,door een vakman , het hele circuit grondig en voldoende doorspoelen met nieuwe remolie.Laat de plunjertest ruim uitvoeren.Het zou kunnen dat het systeem dan hersteld is.Vraag eens wat MH Hasselt daarvan vindt,als test,tegen betaling uiteraard.De remolie moest sowieso al vervangen zijn. Zoniet kan er in de electronica ook een sporadische hapering zitten ,of de pomp zelf defect.
Verder uitzoeken ,zonder vervangen,wordt dan,via dealer, waarschijnlijk te duur.MH Hasselt is een goede bekwame dealer,naar mijn ervaring tot nu toe.
5)mocht na onderhoud/plunjertest je probleem nog niet opgelost zijn,kan ik mij voorstellen ,dat bmw je GEEN gratis servo/abs blok gaat geven,gezien je geen onderhoudsbewijzen kan voorleggen,lijkt me.
6) en zijn niet alle bmw motoren duitse motoren? Nooit gehoord dat er voor België andere gebouwd worden.Onder andere USA kan wel wat verschillen.
alle succes.En hopelijk geen 1500€ kosten .Dat is heel veel geld.
Geen verwijten,maar oplossing zoeken.
flikske78

Bericht door flikske78 »

Okè,

Uit de reactie heb ik begrepen dat ik waarschijnlijk deels zelf mis ben door, zoals jullie zeggen, door gebrekkig onderhoud. Lijkt me aannemelijk als ik hier lees dat de remmen om het jaar hun onderhoud vergen. Hier ben ik dus de mist ingegaan. Dacht dat dit, zoals bij een gewoon remsysteem, om de tietalduizend kilometer pas moest gebeuren.

Wat het herstllen of vervangen betreft blijf ik echter bij mijn standpunt.
Bij BMW Hasselt werd geen woord gezegd over onderhoud van het systeem. Zij stelden onmiddellijk, weliswaar na diagnose met hun computer, voor om de pomp te vervangen. Op mij vraag of het misschien niet om een luchtbel in het systeem ging, werd dit afgedaan als zeer onwaarschijnlijk.
Nogmaals dus. Het is voor mij ook niet de bedoeling om mekaar hier verwijten naar de kop te beginnen slingeren of naar de dealers.

Ik heb intussen wel mijn schrijven gericht naar de Belgische importeur. Reden hiervan is gewoon te zoeken in het feit dat de twee Limburgse dealers mij onmiddellijk elk een andere verhaal vertelden. Bij de ene wel eventueel de mogelijkheid tot garantie en bij de andere totaal niet.

En nogmaals. Indien de fout bij mij ligt, ben ik niet te groen om zelf voor mijn problemen op te komen en hier ook zelf voor te betalen. Doch hoor ik intussen van andere bronnen (spijtig genoeg geen officiele bmw instanties) dat dit wel degelijk een gekend probleem is bij de EVO remmen van BMW en dat hier een verlengde garantie op loopt.
Wie dan niet probeert deze garantie te verkrijgen is in mijn ogen, nieuwe of oude fiets en Duits of Belgisch en zelf onderhouden of niet...., redelijk stom.

Daarom heb ik dus in eerste instantie dit onderwerp op het forum aangekaart.
Alleszins toch allemaal bedankt voor de reacties tot nog toe. Ik zal zeker rekening houden met de tips en tricks die reeds gegeven werden.
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

flikske78 schreef:Hey Xantingo,

Bedankt voor de reactie.
Ik had jouw topic echter ook al gelezen.
Naar aanleiding van jouw topic heb ik in eerste instantie zelf al eens de kuip gedemonteerd om op zoek te gaan naar dat vermeende extra reservoir. Echter, na een tijdje sleutelen, niets daarvan kunnen aantreffen onder de tank. Wel staat daar inderdaad de abs unit met de hoofdremcilinder en elektrische pomp. De hele rimram dus.
Ik vermoed echter dat ze bij jouw motor hier het één en ander ontlucht hebben. Ik tref hier inderdaad enkele nippels aan die daar mogelijks voor kunnen dienen.
Waarschijnlijk is bij het vernieuwen van de remblokken daar dan ook geen remvloeistof uitgekomen, maar wel bij het reservoir aan het stuur en/of onder het zijpaneel rechts aan het zadel. Althans dat vermoed ik.
Geef even feedback aub. :wink:
Ik heb er zelf de kuip niet afgehaald, dat is gebeurd bij L&C. Ze hebben me daar verteld dat ze er olie hebben bijgedaan in een reservoir ergens onder de tank. Waar precies weet ik niet, ik heb dit niet met eigen ogen gezien, maar ik ben bij L&C tot hiertoe altijd correct behandeld geweest, ondanks het feit dat ik er maar een sporadische klant ben. Ik geloof dus wel degelijk dat er olie is bijgevuld.

Bovendien is er olie uit dat reservoir gelopen na het monteren van de nieuwe remblokken, en niet uit de reservoirs aan het stuur of achter het zijpaneel.
De man die mijn motorfiets onderhoudt (geen BMW-verdeler, maar ook geen onbekende op dit forum...) heeft me getoond waar de olie uitliep, en dat was onderaan de motorfiets, ter hoogte van de uitlaat.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
flikske78

Bericht door flikske78 »

Hey Xantingo,

Intussen heb ik aan de hand van de foto van Archi hierboven inderdaad gezien dat er ook een reservoit onder de tank zit.
Ik dacht echter dat ik moest zoeken naar een gelijkaardig reservoir als op het stuur en/of onder het zadel.
Daardoor heb ik er, denk ik, overheen gekeken.
Ze zullen dus inderdaad ook sel olie bijgevuld hebben.

Archi, merci voor de foto en de uitleg.

Ik ga seffens eens naar de invoerder bellen. Zien of die mijn schrijven hebben ontvangen en of ze al iets meer kwijt willen hierover.

Groeten
archi

Bericht door archi »

Flikske78,

zonder dank en succes met het oplossen van je probleem.
Hou je ons op de hoogte van de afloop?

mvg,
Eric
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Heb dit ook voorgehad op een 1200GS in de dolomieten, reed al enkele dagen met een driehoek en knipperend ABS lampje, remblokken waren nieuw en er zat voldoende olie op alle reservoirs. Aanvankelijk geen problemen, remwerking ok. bij het begin van een afdaling (dus nog geen sprake van overhitting of zo) plots geen voorrem meer, (niet zoals het aanslaan van ABS, dat gevoel ken ik en is iets volledig anders) dan weer ineens wel, lag er bijna over......eenmaal bekomen vd emotie met een fluwelen handje verder afgedaald, net toen ik weer wat vertrouwen begon te krijgen weer van dat....beneden gestopt en met de hulp van een collega passenparaderijder de ABS sensors gereinigd voor en achter. Hingen vol metaalslijpsel. Sindsdien geen problemen meer gehad. 1 vd organisatoren vd passenparade had iets dergelijks voor, met dit verschil dat die helemaal geen servo meer had, dus enkel nog noodfunctie. Bij hem hielp sensors reinigen niet en is de ABS module vervangen.
Ik rij voortaan (als ik er aan denk) met het ABS uitgeschakeld in de hoop dat ik iets dergelijks niet meer voorheb....Het feit dat BMW ondertussen van het systeem is afgestapt zegt genoeg....
Probeer nog eens de sensors te reinigen, kost niets, kun je zelf en baat het niet dan schaadt het ook niet.....
Ik vraag me af of de originele pompen (op het stuur en vd achterrem) zonder die ABS-servo rimram voldoende zouden werken, dus met stalen remleidingen van remklauw naar pomp, zoals vroeger dus....In geval mijn ABS module defect zou zijn zou ik voor een dergelijke oplossing opteren, desnoods met een andere radiaal pomp op het stuur, heb zo al 20 jaar gereden, dus die onbetrouwbare ABS zou ik nie missen
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
flikske78

Bericht door flikske78 »

Hallo Collegea motards,

Met deze wens ik éénieder op de hoogte te brengen van de verdere evolutie in de hierboven vermelde topic.

Intussen ben ik op aanraden van verschillende mensen naar een niet-officiële bmw garage geweest om de remmen eens te laten ontluchten. Dit gebeurde bij Lambert Heijnen uit Bocholt. De man heeft vele jaren bij BMW in Nederland gewerkt en beschikt dus over de nodige jaren ervaring. Service en ervaring en een schappelijke prijs!!! Meer moet dat niet zijn. Alhoewel. EERLIJK is de man ook nog eens. Eerder verwees hij mij immers reeds door naar de officiële garage omdat ze mij aldaar, volgens hem, moesten helpen met een tussenkomst van BMW. Nu heeft hij het remsysteem gewoon ontlucht en klaar was ie. Sindsdien doen de remmen het terug naar behoren. :lol: :lol:
Kostprijs: 126 euro (incl. nieuwe boitolie, cardanolie, koppelingsvloeistof en dus nieuwe remvloeistof en uiteraard ook het werk).
Ik dus blij als een kind. Had ik nu al gezegd dat ik zeer tevreden was over de man!!! :!:

En ja ik weet dat we hier de BMW dealers niet zwart mogen maken. Toch zijn ze mij daar voorgoed kwijt. Grotendeels omdat ze mij 1500 euro lichter wilden maken, terwijl de remmen dus eigenlijk alleen ontlucht moesten worden. Daarbij zouden zij waarschijnlijk wel de vergoeding van BMW Belgium teruggevorderd hebben. :shock: :shock: In mijn ogen crapuleus :!: :!:

Los daarvan, en nu ga ik pas echt enkele BMW fanaten tegen de schenen stampen, bevestigd dit euvel enkel mijn vermoeden dat het merk waar ik vroeger op reed toch degelijker was. Daarom heb ik besloten om terug over te stappen naar dat merk. Ik heb een nieuwe, weliswaar lichtere, Honda Deauville 700 besteld en daarom staat mijn RT ook op dit forum te koop.
Moesten er, ondanks het omschreven proleem op dit forum, geïnteresseerden zijn. De prijs is 9500euro. Remmen wel degelijk gemaakt. Verder is ie dan ook in topconditie, buiten een kras op de rechter spiegel en koffer. Bouwjaar 2004. Eerste maal in verkeer op 03/2005. Km stand 22000. Afbieden heeft geen zin. Dan gaat ie naar een niet-bmw dealer.

Toch allemaal nog veel plezier met uw BMW's.
Ik had alleszins ook veel plezier aan de mijne.

Misschien nog even relativeren. BMW is wel degelijk ook een goed merk. Mijn voorkeur gaat gewoon uit naar Honda. Het belangrijkste is dat je je goed voelt met wat je rijdt.
Ik heb test gereden op zo'n Deauville. En ik moet zeggen dat ie echt volwassen is geworden en toch zeer handelbaar is.

See You all on the road!!

Blijven wuiven hoor :-P
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

woon werk is zo'n deauville een heel goede keuze, met 2 + bagage op vakantie gaan die 59pktjes het mogen kunnen zenne.....

Ik betwijfel of het probleem met je BMW ABS opgelost is door te ontluchten, lijkt mij eerder een onbetrouwbare ABS module. Aangezien het probleem enkel sporadisch voorkwam, (als er lucht op zit zou je het altijd moeten hebben denk ik) hoe kun je dan nu weten dat het definitief is opgelost?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Dirk Pauwels schreef:Aangezien het probleem enkel sporadisch voorkwam, (als er lucht op zit zou je het altijd moeten hebben denk ik) hoe kun je dan nu weten dat het definitief is opgelost?
Je zou kunnen stellen : door er eens goed mee te beulen. Maar zelfs met een "goeie" zou ik dat in dit geval niet durven.
Nil volentibus arduum
Willy

Bericht door Willy »

Omdat ik wel eens naar een R lonk ben ik de topics zoals deze aan 't afschuimen, ik kom hier nu pas en heb enkele vragen:
Zit er op alle huidige modellen zo'n bangelijk remsysteem?
Het komt me redelijk vreemd voor dat het uitvallen van de remdruk een gevolg zou zijn van een aantal van de hier vernoemde oorzaken, als dat het geval is dan brengt zo'n systeem meer gevaar dan veiligheid mee denk ik.
Nu ja, het is natuurlijk van alle tijden dat er wel eens problemen zijn, mijn K75RT uit 1994 heeft ook ABS en die heeft ook problemen gekend (was uiteindelijk een relais met een slechte soldering) maar die behield tenminste zijn remdruk.
Die pomp, is daar een goede reden voor, als ik me niet vergis gaat dat ook best zonder, of niet. En wat er niet is kan niet uitvallen (zal wel te simpel geredeneerd zijn zeker :-)
Willy
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

De nieuwe modellen zijn voorzien van een I-ABS II remsysteem die niet meer over servo-motoren beschikt, het is dus een hele andere manier van werken.

Foto van bijvoorbeeld de R1200R

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij heeft men nog perfect restdruk, en geen zoemende motoren meer.
Het I-ABS II heeft een nieuwe positieve wending gegeven aan het ABS systeem op de motorfiets.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Toedel

Bericht door Toedel »

Lollig, die onbetrouwbare ABS-dozen.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Willy

Bericht door Willy »

Hallo Jürgen,
Weet je ook vanaf welk bouwjaar BMW deze "back to the future" evolutie van het ABS systeem heeft doorgevoerd?
Willy
Steffz1

Re: Uitvallen remmen R1150RT

Bericht door Steffz1 »

Vandaag van mijn werk teruggereden door de file met mijn K1200R tot ik op een bepaald moment stevig moest afremmen.
Plotseling merk ik via een bijna doodervaring op dat ik geen rembekrachtiging meer heb ...
als je normaal kunt rekenen op degelijke remmen is het wel even schrikkenen is het abs snel beginnen knipperen ...
Aangezien het niet de eerste keer is dacht ik effe aan de kant stilleggen en terug starten en het probleem is opgelost.
Niets is minder waar en aangezien ik toch in de buurt van een BMW dealer was hebben ze die aan de computer gehangen.
Volgens het inlezen van de computer hebben ze enkele storingen geconstateerd van de voorste rermhendel. Na het resetten van deze storingen ging het wel opgelost geraken. Contact terug op en even in de remhendel knijpen om te konstateren dat het lichtje van de ABS snel pinkt en dat we de rembekrachtiging niet horen zoemen. Computer er terug aangekoppeld en ze zien dat de hoofdremcilinder 195 bar aangeeft wat niet normaal is volgens de technieker ... dus rustig naar huis gereden om morgen naar mijn dealer te gaan. De moto is net 4 weken uit garantie en als ik dat hier lees hoop ik echt niet dat ik dat aan mijn been heb ... tenslotte hebben ze zelf al gezegd dat er veel problemen met dat systeem zijn ...

In ieder geval vind ik deze situatie "het plotseling wegvallen" van de rembekrachting levensgevaarlijk want ik ben er zeker van als ik achter de auto's reed ipv tussen de auto's dat ik niet toekwam met mijn remweg .... tssss ik moet er niet aan denken ...

mvg

Stef
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Na even zoeken kom ik hier terecht .... weer typisch :-? Wat zou ik te vertellen heb als ik het niet meer kon vertellen ?

De Duitse overheid procedeert tegen BMW wegens het in gevaar brengen van het verkeer.

Voorwerp van deze procedure zijn ongeveer 250.000 BMW motorfietsen (hierin begrepen het vlaggeschip K 1200 S), waarbij het ABS en de rembekrachtiging uitvallen als de batterij en de alternator niet voloende spanning kunnen leveren, wijl het ABS een hoog stroomverbruik heeft.

De bestuurder wordt hierdoor verrast in kritieke situaties. Hij dient, door het uitvallen van de rembekrachtiging, de voorremgreep veel krachtiger in te knijpen om tot een voldoende remvertraging van de (zware) machine te komen. Omdat ook het ABS uitvalt, dient de bestuurder er evenwel voor te zorgen dat het voorwiel niet blokkeert.

Er heeft zich al een ongeval met gekwetste voorgedaan tijdens een veiligheidstraining op het oefenterrein van de ADAC te Stuttgart.

BMW is al meer dan een jaar op de hoogte van het probleem, doch roept de machines niet terug, omdat men geen oplossing ziet voor dit complexe probleem.

Het volledige artikel vind je hier:

http://www.tagesschau.de/wirtschaft/meldung175088.html

Blijkbaar is dit wel een gekend probleem en ik kan u verzekeren dat het niet prettig is om mee te maken ....

mvg

Stef
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Weet je waar ik zo'n probleem mee heb op dit forum dat zogenaamd voor en door BMW rijders is het volgende. Wrslk ga ik daar geen vrienden mee maken maar het zij zo : Als je dergelijk ernstig probleem voorhebt en je post dat hier dan is iedereen plotseling in stilzwijgen gehuld. Niet de eerste keer dat ik dit opmerk, Guido&Viv kunnen daar ook van meespreken toen zijn boite en zijn kardan het een paar keer begeven heeft ... Ik heb de indruk dat ge hier niets verkeerd moogt zeggen over het geliefde merk hier ...

Gezien bovenstaand artikel geef ik BMW een kans om dit op een korrekte manier op te lossen. Als dit niet kan dan zal het de hard way gaan want zelfs met een lage accuspanning mag dit niet kunnen en moeten ze maar een sterkere stroombron voorzien. Het is niet zonder reden dat men voor de K1200 serie het ABS systeem kompleet veranderd hebben en de rembekrachtiging gelaten hebben voor wat ze is.
Indien dit niet opgelost kan worden op een korrekte manier dan zullen de gevolgen voor BMW zijn en diegene die me kennen, mijn dealer ondertss ook, weten dat ik zoiets niet naast mij neer leg. Test-aankoop, het gerecht en de nodige persaandacht zal er aan gegeven worden.
Wrslk wil niemand dan nog een K1200R hebben en dan blijf ik nog met de mijne zitten

Had ik dit voorgehad als ik bvb in de Alpen op een alpencol zou gereden hebben of ik plotseling moest remmen aan een rood licht stond ik wrslk gewoon niet stil. Nu reed ik al een geluk gewoon tussen de file door ipv te crashen achter op een auto ...

mvg

Stef
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Weet ge wat het toppunt is :

Deze morgen motor gestart - euvel was verdwenen en rembekrachtiging werkt terug - dan maar alles aan wat ik kon aansteken - grootlicht, vier pinkers en na een tijdje met een mindere accu het probleem opnieuw kunnen simuleren. Waardoor de rembekrachtigin opnieuw uitviel ...

Hier gaat het feitelijk om en dat zou iedere BMW technicus moeten weten nietwaar : een platte batterij of een batterij die minder stroom geeft zou nooit de oorzaak mogen zijn van de rembekrachtiging die uitvalt terwijl de motor draait.
Een batterij kan op eender welk moment defect geraken.

Hij is nu in de garage , ik ben benieuwd wat men er gaat aan doen.

mvg

Stef
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

... wat ze in de garage zullen doen?

+> een nieuwe batterij steken!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Willy

Bericht door Willy »

Niet dat het helpt, maar het is niet de eerste keer dat men bij BMW rare ontwerpen maakt die mogelijk de veiligheid in het gedrang brengen.
Bij de originele K reeks wordt via een relais de belasting van de accu verlaagd op het moment dat er gestart wordt, om zo de startmotor voorrang te geven.
Dit op zo'n manier gedaan dat die bewuste relais in normaal gebruik altijd bekrachtigd wordt en de stroom vloeit daarbij door de startmotor naar massa via de sleepborstels en de rotorwikkeling.
Een slecht contact in die borstels (vanwege corrosie van de lamellen van de startmotor bijvoorbeeld) doet dan tijdens het rijden ineens (onderandere) alle verlichting uitvallen. Mischien niet zo bangelijk als "betonnen" remmen, maar best beangstigend in de duisternis. Aan deze ontwerpfout is gemakkelijk te verhelpen door de logica van het systeem om te keren, ze hebben het nooit gedaan, het zou ook betekenen dat men erkent een bok geschoten te hebben en dat ligt blijkbaar nogal moeilijk.
't Is niet om iemand te ontmoedigen, maar ik wil het nog zien gebeuren dat BMW (of eender welk merk als het om iets vergelijkbaars gaat) "met terugwerkende kracht" alle betrokken motorfietsen zou terugroepen, behalve misschien als ze er juridisch toe verplicht zouden worden.
Wat de oorverdovende stilte betreft die u aanklaagt als het over een euvel van het geliefde merk gaat, ik zou dit enigszins durven relativeren. Degenen die er geen last van hebben kunnen al niet in eigen naam spreken, een aantal leden zie ik bevestigend antwoorden als het onderwerp ter sprake komt, er zijn er wellicht ook die het liever niet willen weten, maar dat is wellicht een kleine minderheid (en er zijn er zoals ik die tot nogtoe de aanschaf van een dergelijke fiets hebben uitgesteld, mede door de problemen met het remsysteem - zeker bij een privé tweedehands aanschaf)
Indien u (constructieve) voorstellen heeft mbt tot het falen van het bewuste remsysteem kan daar misschien een zinvolle discussie over gevoerd worden.
Mijn steun heeft u alvast,
Willy
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

JH. schreef:... wat ze in de garage zullen doen?

+> een nieuwe batterij steken!
Ja en daarmee is alles opgelost natuurlijk :roll:

mvg

Stef
Plaats reactie