de eerste ervaringen na 2000 km met de K1200GT 2007

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
piva

de eerste ervaringen na 2000 km met de K1200GT 2007

Bericht door piva »

wat me vooral opgevallen is na enkele jaren RT en GS gereden te hebben en nu mijn eerste 2000 km met een GT 2007:
- het is een prachtige machiene met een zeer soepele motor
- het geluid bij het schakelen blijft een zaak van oefenen en ervaren, toch spijtig dat dit niet vermeden kon worden, de tips van Erwin waren hierbij zeer nuttig
- de benzinemeter is niet erg correct, na een goede 300 km begint de BC reeds een waarschuwing te geven alhoewel er nog heel wat kilometers kunnen gereden worden
- tegenover mijn laatste motor, een 1150 GS, is dit een zeer "zware" motor, vooral bij lage snelheid en bij korte maneuvers moet je goed bij de pinken zijn en het zal nog wel enkele maanden oefenen zijn alvorens ik even handig ben met de GT als met de GS als dit al mogelijk zal zijn
- mijn vrouw rijdt zeer graag mee al klaagt ze wel over de wind, zelfs bij de GS ondervond ze minder wind als passagier, enigzins begrijpelijk, anderzijds spijtig, als iemand me info kan bezorgen over goede communicatietoestellen in de helm zijn die welkom
- het scherm is voor velen en dus ook voor mij iets te laag
- aan het geluid ben ik nog steeds niet gewend geraakt, al rijd ik in 6de versnelling, nog steeds wil ik eentje hoger schakelen omdat ik denk dat de motor te veel toeren maakt
- de overstap naar de GT is moeilijker dan ik had verwacht al ben ik er van overtuigd dat dit alles te maken heeft met gewoonte, geduld zal hierbij de boodschap blijven
- spijt heb ik zeker niet, het is een zeer mooie en goede motorfiets met zeer veel mogelijkheden maar naar mijn mening met 25 jaar rij ervaring zeker geen motor voor beginners

groeten aan iedereen en tot latere ervaringen,

eric
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Mooi en eerlijk verslag!

... en natuurlijk veeeeeel veilige kilometers me je nieuwe beest!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

yep mooi uit de doeken gedaan

en proficiat met uw 2000Km
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
wwwimmm

Bericht door wwwimmm »

Zonder betweterig te willen doen, maar uw evaluatie van de eerste 2000km lijkt sterk op de typische positieve én negatieve kritiek van iemand die na 25j bokken en schokken op een aftandse boboboxer, eindelijk een stap verder durft te zetten op de technologische snelweg. :grin:
Anders gezegd, het heeft vooral te maken met de omschakeling van 2-cylinder naar 4-cylinder, of dat nu een GT is of niet.
Met mijn K1200S(akkoord, met een iets agressievere mapping) heb ik na bijna 3 maand en ±10kkm hoogstens als 4 keer in 6de versnelling gereden en dan toevallig of niet telkens op ‘die Autobahn’. Een 4-cylinder (her)begint waar een 2-cylinder het al opgeeft! :roll:

De wendbaarheid van een GS daarentegen is helaas wél te hoog gegrepen. Dat heeft dan vooral te maken met houding/stuur, balhoofdhoek/naloop en gewicht. Je kan niet alles hebben maar wel héééél veel. :wink:

De discussie van windbescherming, ruiten en/of zeilen is totaal niet aan mij besteed... :-?
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Ik ken iemand die de stap bijna in de omgekeerde richting gezet heeft. Hij is van de k1200r overgestapt op de GSA1200. Deze persoon dacht dat de k1200r goed stuurde tot hij overstapte op de GSA die gewoonweg veel lichter stuurde. De k1200GT daarentegen is misschien niet volledig vergelijkbaar met de k1200r maar de motor is toch dezelfde.

Wat ik zo prachtig vind aan de k1200r is het koppel en de altijd aanwezig zijnde kracht die deze motor heeft ... het daarbijhorend geluid is wel echt de max ;-)

mvg

Stef
Wulf

Bericht door Wulf »

Ik heb nu 31000km met de gt. Zoals Wimmmm schrijft de motor rijdt zalig in een versnelling lager dan je denkt. Het geluid is dan inderdaad grauw. De wind bescherming is en ander verhaal, een gt is geen gs en zeker geen rt, je zit hoger op de motor en niet in de motor. Je kan grotere windschermen monteren dan je heb minder directe wind maar veel meer turbelentie voor de bestuurder en de passagier, probeer eens je scherm lager te plaatsen waardoor de wind glijdt langs je helm.

grts Patrick
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
Risse57

Bericht door Risse57 »

Hallo,
Eerlijk verslag. Ikzelf heb ook bijna 3000 km afgereden op een maand tijd.
Uw ervaringen zijn de mijne, behalve dat mijn vrouw wel zegt dat ze goed zit en geen last heeft van de wind, niettegenstaande ze 1,73m groot is.
Wat betreft systemen communicatie, kijk eens naar de side van NOLAN Helmen.
Groetjes.
VEEL MOTORPLEZIER EN "KEEP IT SAFE".
R1100RT 96
R1200RT 06
K1200GT 07
Consigliori Wim
Contacteer:

Bericht door Consigliori Wim »

Steffz1 schreef: Wat ik zo prachtig vind aan de k1200r is het koppel en de altijd aanwezig zijnde kracht die deze motor heeft ... het daarbijhorend geluid is wel echt de max ;-)
Right on ! :wink:
BMW K1200R / VW Touareg 2.5 /
There can be only one ! - Highlander. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
K1200GT

Bericht door K1200GT »

De overstap van een GS naar een GT is inderdaad nogal groot, en ik kan me voorstellen dat 2000 Km eigenlijk te weinig zijn om reeds volledig vertrouwd te zijn met je nieuwe aanwinst. Aan de andere kant denk ik ook dat sommige van de ervaringen die je vermeldt, heel persoonlijk zijn, en dus subjectief; net trouwens als die van om het even wie (inclusief wat ik hier beneden schrijf :wink: ).

Het is bijna zoiets is als appelen en peren vergelijken. Niemand kan beweren dat appels beter zijn dan peren (of omgekeerd), maar de ene heeft liever appels, de andere peren. Natuurlijk is een GS veel wendbaarder aan lage snelheid, maar daar koop je eigenlijk geen GT voor. De BC-toestanden zou ik met niet teveel aantrekken; de mijne heeft ook zijn kuren (ik zou 10l per 100 Km verbruiken, terwijl ik eigenlijk op basis van het aantal getankte liters aan 5.75 a 7 l kom). Voor enkele weken reed ik met een 1200GS in de Cevennes en was (samen met mijn duo) onaangenaam verrast door de harde ophanging (ondanks herhaaldelijk bijregelen van voorspanning en demping) van de GS in vergelijking met mijn GT. Ik miste naast het vermogen en koppel bij lage toerentallen ook het geluid van mijn GT... De windbescherming van een GT is ook veel beter, maar dat kan subjectief zijn....over subjectiviteit gesproken, als ik van mijn GT afstap om met mijn Guzzi te gaan rijden heb ik tijdens de eerste km de indruk dat ik met een 125cc onderweg ben, zo klein lijkt de Guzzi in vergelijking met de GT :lol: .

Dus: geef jezelf en je duo de tijd om aan de GT te wennen en je zal ondervinden wat een prachtmotor het is. By the way, Erwin heeft dit ook reeds geschreven, maar schakelen met slechts twee vingers op de koppeling en de koppeling slechts half intrekken doet wonderen in de lage versnellingen.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
krisGT

Bericht door krisGT »

Hoi,

Op de 40000km tijdens de afgelopen 8 md is zowat alles wat kon, kapot gegaan en vervangen geweest. Nog enkele vervangingen zijn in bestelling.

Dikke proficiat voor de pechverhelping, de service en garantie. Daar valt niets op aan te merken.

+/- 250 km per dag is toch veel eigenlijk.

Allé, hopelijk hebt gij er meer geluk mee.
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Awel Schalkse hierboven hebt ge uwen info... :shock: :-P
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
21#Joeri

Bericht door 21#Joeri »

krisGT schreef:
Op de 40000km tijdens de afgelopen 8 md is zowat alles wat kon, kapot gegaan en vervangen geweest. Nog enkele vervangingen zijn in bestelling.
:bsquest: Ik heb op m'n S nog maar 6000km op de teller staan. Wat moet ik mezelf bij " zowat alles " voorstellen ???

Dat is niet veel belovend ... met mijn twee voorgaande Beemers (R1150GS en R1100S) anders nooit problemen gehad :cheers:
R1200R ('16) + Street Triple R ('14)
Past: ZX-6R -> R1150GS -> R1100S -> K1200S -> 1098 -> R1200S -> R1200R -> M1100 EVO -> R1200S -> K1300S -> RSV4RR -> Stelvio NTX
krisGT

Bericht door krisGT »

Legion schreef: :bsquest: Ik heb op m'n S nog maar 6000km op de teller staan. Wat moet ik mezelf bij " zowat alles " voorstellen ???
Kijk, in de garage kreeg ik als antwoord, dat er problemen zijn met dit type motor. De problemen die ik heb gehad en nog heb, kunnen niet onmiddellijk opgelost worden. Er wordt bij BMW gezocht naar een oplossing, maar die is er voorlopig nog niet. Iedereen met dit type zal over een poos een brief ontvangen (geen idee wanneer) waarbij men zich zal moeten melden in een garage ter herstelling, of ter vervanging. Na 15000 km zijn de problemen begonnen. Met zowat alles, bedoel ik zowat alles. Maar allé, gelukkig is mijn stuur nog niet losgeschoten.

groeten
21#Joeri

Bericht door 21#Joeri »

krisGT schreef:
Legion schreef: :bsquest: Ik heb op m'n S nog maar 6000km op de teller staan. Wat moet ik mezelf bij " zowat alles " voorstellen ???
Kijk, in de garage kreeg ik als antwoord, dat er problemen zijn met dit type motor. De problemen die ik heb gehad en nog heb, kunnen niet onmiddellijk opgelost worden. Er wordt bij BMW gezocht naar een oplossing, maar die is er voorlopig nog niet. Iedereen met dit type zal over een poos een brief ontvangen (geen idee wanneer) waarbij men zich zal moeten melden in een garage ter herstelling, of ter vervanging. Na 15000 km zijn de problemen begonnen. Met zowat alles, bedoel ik zowat alles. Maar allé, gelukkig is mijn stuur nog niet losgeschoten.

groeten
:bshelp: :roll: :roll: :bshelp: ik hou mijn hart al maar vast ...
R1200R ('16) + Street Triple R ('14)
Past: ZX-6R -> R1150GS -> R1100S -> K1200S -> 1098 -> R1200S -> R1200R -> M1100 EVO -> R1200S -> K1300S -> RSV4RR -> Stelvio NTX
Wulf

Bericht door Wulf »

da is straf, problemen?

Ik heb nu 31000km en heb tot nu toe geen problemen gehad, en ik hoop dat het zo blijft. Volgende week ga ik eens bellen naar mijn dealer voor mijn volgend onderhoud, ik ben eens benieuwd of hij iets af weet van een terugroep actie.

Trouwens de motor van Gt is toch dezelfde als van de R en de S ?

We zien wel :-?
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
Plaats reactie