Wanneer banden vervangen???

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
hla
Contacteer:

Wanneer banden vervangen???

Bericht door hla »

Er zijn heel wat topics over ervaring met dit of deze bandensoort, en hoeveel Km er met die of die gereden zijn.

Dat kan allemaal interessant zijn, maar ik zie niet direct iets staan over hoeveel slijtage een band mag hebben vooraleer er vervangen moet worden.

Ik denk eraan om mijn banden volgende week te laten vervangen.
Is dit te vroeg of nodig?
Hoe kan ik dat zien/meten?

Ik heb achteraan een +/- plat vlak van een 50 mm breed.
Vooral veel minder slijtage. Slechts slijt van +/- 25 mm breed en toch nog redelijk bol.

Ik rij meestal gewoon rechtdoor, dus geen zwaar bochtenwerk. Vandaar het plat vlak achteraan.

Dus: wat nu? Vervangen of niet?
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Schalkseruiter, d'as de uitleg van een autoband, en klopt volgens mij niet voor een moto.

Ik heb achteraan een Metzeler Roadtec Z6, en die band heeft eigenlijk GEEN profiel in het midden, dus daar waar hij de grond raakt bij het rechtdoor rijden :!:
Je moet echt al in een bocht zitten omdat er profiel de grond zou raken. Het profiel begint pas op +/- 40 mm breedte.

Regen moet dus op een andere manier verwijderd worden bij een moto dan de standaard groeven in de band van een auto.
Mogelijks de kleinere raakopp. en de druk op de grond maken groeven niet direct noodzakelijk.

http://cgi.ebay.nl/MOTORRADREIFEN-180-5 ... otohosting[/img]

R1200RT

moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

hla schreef:Ik heb achteraan een Metzeler Roadtec Z6, en die band heeft eigenlijk GEEN profiel in het midden, dus daar waar hij de grond raakt bij het rechtdoor rijden :!:
Je moet echt al in een bocht zitten omdat er profiel de grond zou raken. Het profiel begint pas op +/- 40 mm breedte.
Ook jou band pakt water op vanuit het midden.
Even gebruik makende van de gehavende band van Stelo uit een ander topic, zie je dat het loopvlak
wat lichter is dan de zijkanten.
Afbeelding
In het loopvlak / raakvlak beginnen de groeven om het water af te voeren.
M.a.w. het loopvlak is breder dan de breedte van het goefloze gedeelte.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Dwars

Bericht door Dwars »

een moto heeft toch geen last van water/aquaplanning :-? heeft dientengevolge in principe helemaal geen profiel nodig..
I am not a complete idiot, some parts are missing
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

D'as inderdaad mijn band.

En wanneer is die nu versleten????

Hoe platter het grondvlak, hoe meer profiel er in het loopvlak zit.
Dat kan toch geen maatgeving zijn?

Misschien wanneer het begin van het profiel (dus het punt zo dicht mogelijk in de midden) te ondiep wordt???

R1200RT

hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Dan is die uitleg dus blijkbaar toch ook geldig voor motobanden.

Blijft de vraag : waar moet je nu de profieldiepte juist meten?

In het midden van het profiel, dus an de zijkant van de band?
Of aan het begin van het profiel, dus op +/- 2 cm van het centrum van het loopvlak?

De slijtage zal daar altijd eerst beginnen, en zal bijna nooit aan het midden van het profiel komen omdat dit veel te veel aan de zijkant is.

Dus wat teld dan?

R1200RT

Alianalan

Bericht door Alianalan »

hla: Je moet echt al in een bocht zitten omdat er profiel de grond zou raken.
Hallo, ben geen bandenkenner en de band waar het over gaat ken ik al helemaal niet maar ben wel van mening dat zelf in een slap bochtje dat profiel z'n werk al mag (moet) doen.

Verder zou ik die merktekentjes idd in't oog houden, die zitten er met een reden op maar ga ook eens na hoe oud de band is (max 5 jaar, ik ga zelf voor max 3 jaar, als men het verleden van de band niet kent). BTW, hoeveel km heeft die band al?

2 dingen waar ge niet op moogt besparen zijn olie en banden (ooit in een ver verleden geleerd van een 50K/j beemerrijder). Twijfel? Vervangen dat ding :!:
En diene dat er nu opligt verkopen aan iemand die meer bochten doet of .... andere route nemen en er zelf wa meer doen :wink: Das plezant zene. :grin:
Mvg, Alianalan
R 1100 RS - 1995
Gino GS

Bericht door Gino GS »

Je moet gewoon het profiel meten daar waar het het minst diep is. Dat zal vaak in het midden zijn. Als de zijkanten nog genoeg profiel hebben en in het midden niet meer dan heb je gewoon pech. Je moet er voor zorgen dat je nooit minder dan 2 mm hebt. Met minder wil je echt niet rijden.

Ik vervang overigens ook altijd mijn voorband mee als de achterband is versleten. Dat rijdt gewoon weer lekkerder. Ik zou proberen om voor en achter in ieder geval het zelfde merk en type te plaatsen.

Motorrijden kost gewoon geld en besparen op banden is het laatste wat je moet doen. Die stukjes rubber zorgen wel voor het contact tussen je motor en het wegdek en ik denk dat we allemaal wel kunnen bedenken wat er kan gebeuren als dat niet optimaal is.
F800GS
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Dwars schreef:een moto heeft toch geen last van water/aquaplanning :-? heeft dientengevolge in principe helemaal geen profiel nodig..
Waarom kiezen ze in de racerij dan toch voor banden met profiel als de race nat is?
Lijkt me toch om water af te voeren om zo meer grip te creëren.

En het is aquaplaning...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Freddie

Bericht door Freddie »

Kan zijn dat Dwars alleen met droog weer rijdt, en dan heeft ie inderdaad geen profiel nodig :wink:
Alleen oom agent vindt dat er profiel op moet zitten. :-?
Zijn eens aangehouden op de snelweg met een groepje.
Het enige wat de heren deden was naar de achterbanden kijken van de motoren. Jou en jou en die van jou heeft onvoldoende profiel, en dat zijn dan drie bekeuringen. :-(

Afbeelding
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Met een vorige moto het ik steeds de bandenboer (garagist) zelf laten beslissen of mijn banden moesten vervangen worden of niet.
Dat was een Honda CB750. Ik heb toen, op zijn advies, gewisseld bij 25000 Km :!:

Met mijn Scarver (BMW) heb ik 15000 Km gereden en de banden waren nog niet versleten. Ik heb die moto toen verkocht/vervangen door de RT.

Nu heb ik 15000 Km op de teller, en als ik alles lees en hoor, dan kan ik er gerust nog 5000 bij doen.
Ook de voorband, waar wel duidelijk een profiel op zit over de volle breedte van de band, kan gerust nog enkele duizende aan. Het profiel is zeker nog groot genoeg.

Ik heb een collega rijder (30 jaar ervaring op snelheids en toermotoren) eens laten kijken. Hij kent mijn rijstijl. Zeker nog goed voor 5000 Km was zijn antwoord.

De slijtindicatoren zitten inderdaad ook op die band, maar ze zijn heel slecht aangegeven. Daar zit ik nog enkele mm boven. Dus als we die moeten geloven is er nog geen enkel probleem.
De diepte van de gleuven is overal inderdaad nog heel wat.

Mijn probleem is gewoon : veel te veel woon-werk en dus altijd gewoon rechtdoor. En dan hebben de gleuven geen invloed omdat ze de weg niet raken. Wel krijg je een platte kant onderaan de banden.
Wanneer die te groot wordt, dan zijn mijn banden versleten.
Wat nu "te groot" is, zal wel een vraagteken blijven.

Ik weet dat ik met mijn honda voelde wanneer ik een bocht nam, en van het vlakke gedeelte overging naar de "zijkant" van het wiel. Dat gaf steeds een klein wipje of hapering, en dat heb je niet bij een nieuw schoeisel.

Ik voel dit nu nog niet, en denk dat dat het signaal zal zijn om te wisselen.

Maar zowiezo, wanneer ze nu blijven zitten, dan gaan ze er toch binnen 5000 Km eraf. Zowel voor als achter.

R1200RT

Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Ik vervang banden ook wanneer ze te erg :

- loopvlakken krijgen (zéér onaangenaam gevoel wanneer je bij het insturen van een bocht van het ene naar het andere vlak gaat)
- vervormen of torderen aan de profielblokken (schuin afslijten ofte cupping)

Meestal heb ik één van die zaken voor er sprake is van slijtage tot aan de indicatoren.
Nil volentibus arduum
p.raaymakers1

Bericht door p.raaymakers1 »

Over het ontbreken van profiel in het midden van de Metzeler Z6 achterband.
Het is een misvatting dat de achterband geen water zou moeten kunnen afvoeren. Ook bij de motor kan aquaplanning optreden.
Echter de Metzeler Z6 achterband heeft dit profiel omdat de bijbehorende voorband speciaal daarvoor ontworpen is. Deze rijd nl de weg "droog" voor de achterband. Daardoor is het mogelijk dat deze in het midden van het loopvlak geen profiel heeft.
Dit betekent dus wel dat de Metzeler Z6 ALTIJD in combinatie met de Z6 voorband gemonteerd moet worden. Dus NOOIt in combinatie met een ander type band.
Peter Bosman

Bericht door Peter Bosman »

De banden van een motor zijn niet te vergelijken met die van de auto. De krachten die van een motor op de weg moeten worden gebracht zijn enorm en het raakvlak met de weg is zeer klein.....enkele vierkante centimeters. Is de band versleten (kijk naar de indicatieblokjes) dan absoluut vervangen. De totale samenstelling van de band is dan namelijk onvoldoende geworden en met veiligheid ga je niet onderhandelen. Aquaplaning bij een motorband komt voor als deze te plat is afgesleten. Door een vergroting van het raakvlak kan hier water tussen blijven (weg en band) gelijk een brede autoband. Dan moet je echt gaan oppassen. Indien je in de regen geen spoor meer ziet op de weg achter je van je eigen motor (Spiegels) dan zit je er dicht tegen aquaplaning aan. Oppassen dus. Normaal hoeven er geen groeven in een motorband te zitten voor de afvoer van regenwater omdat het raakvlak zo klein is dat het water er tussen uit geperst gaat worden. Vandaar dat droge spoor.

In de racerij werkt men voor regenbanden met een andere soort rubbercompount en dan kunnen enkele groeven belangrijk zijn voor de afvoer van warmte. De regenbanden zijn voor droog weer geen optie omdat ze enorm slijten en door de warmte zelfs verbranden.
Doe niet of elke bocht de laatste is, er komt hierna vast nog wel een volgende
VFooR

Bericht door VFooR »

p.raaymakers1 schreef:Over het ontbreken van profiel in het midden van de Metzeler Z6 achterband.
Het is een misvatting dat de achterband geen water zou moeten kunnen afvoeren. Ook bij de motor kan aquaplanning optreden.
Echter de Metzeler Z6 achterband heeft dit profiel omdat de bijbehorende voorband speciaal daarvoor ontworpen is. Deze rijd nl de weg "droog" voor de achterband. Daardoor is het mogelijk dat deze in het midden van het loopvlak geen profiel heeft.
Dit betekent dus wel dat de Metzeler Z6 ALTIJD in combinatie met de Z6 voorband gemonteerd moet worden. Dus NOOIt in combinatie met een ander type band.
Dat klopt volkomen.

Elke band, zowel met als zonder groeven op het middenvlak, slijt vierkiant bij lang autostrade rijden.
De Z6 heeft zeker slijtinicatoren waar je de slijtage kunt zien (de indicatoren die in de groef het dichts tegen het midden staan). Als je daar nog enige millimeters boven zit, is het oké.
Trouwens wordt de rubbersamenstelling bij een gevordere slijtage minder. Het beste rubber ligt nog steeds bovenaan. Vooral pirelli heeft dat. De michelin doet dat minder.

Een pilot road (de gewone) staat ervoor gekend dat hij zeer lang meegaat in het midden. Hij kan gecombineerd worden met gelijk welke voorband.

Veel succes.
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Na overleg met enkele mensen, en advies van de technieker tijdens mijn onderhoud (Mabbe) heb ik gesloten om hem nog even te laten liggen.
Ik heb nu 15000 Km en moet er waarschijnlijk nog 5 bij kunnen doen.

Aangezien mijn jaarlijks gemiddelde relatief laag ligt, kom ik dan uit op Juni volgend jaar.
Wanneer ik dan half Mei beide banden laat vervangen, dan past dat ook heel goed met ons jaarlijkse motoreisje van eind Mei. 8-)

En anders vervang ik hem juist voor de Belgische winterperiode. D'as meestal pas in Februari, dus heb ik nog wel wat tijd.

Bedankt voor de uitleg in ieder geval.
Ik heb het één en ander bijgeleerd.

Zo weet ik nu onderandere dat er wel degelijk indicatoren op mijn banden staan, en dat ik er nog enkele mm vanaf zit.
Dus in de gaten houden is de boodschap :wink:

R1200RT

George Michael

Bericht door George Michael »

Ik heb met mijn Pilot Road (1) er al 16.500 km op zitten. Bij 30.000 km zijn voor en achter vernieuwd. Niet slecht vindt ik zo. Ben nog niet bij de slijtage-tekens, maar merk wel enige afplatting en minder grip van nat. Hoop dat ze nog ongeveer 3.500km meegaan. Dan gaat ie voor zijn 50.000 km beurt.

Al met al ben ik niet ontevreden. Zal ik hierna voor de Pilot Road 2 gaan?
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
Relax

Bericht door Relax »

Absoluut. Kijk ff in een paar andere topics.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

en moto heeft toch geen last van water/aquaplanning Confused heeft dientengevolge in principe helemaal geen profiel nodig..
Sorry zeer geachte vrienden .... maar daar geloof ik dus niks van ! En ik laat het me ook NIET aanpraten !
Met mijn excuses :wink:
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

"Geen last" is idd nogal sterk uitgedrukt, eerder : "weinig last".
Het bolle profiel snijdt veel gemakkelijker door het nat dan het platte profiel van bvb een autoband.

Als je band in vlakken gereden is, of vierkant gelijk ze zeggen, en er is bijgevolg ook niet teveel profiel meer over dan zou het wel eens kunnen tegenvallen.
Nil volentibus arduum
Relax

Bericht door Relax »

Perfecte woordkeuze.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie