ABS aan/uit

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
buurma

ABS aan/uit

Bericht door buurma »

beste mede-BMW-freaks,
mijn R1100rt heeft afgelopen jaar een nieuwe accu gekregen, omdat bij het starten de ABS-controlelampjes aan-en uit gingen. Mijn BMW-dealer zei dat dit komt doordat de accu te weinig spanning heeft voor het veel stroom vragende ABS.
Maar met de nieuwe accu blijft het probleem voortduren. Contact aan, starten en zodra motor aanslaat, knipperen ABS lampjes. Maar zet ik direct contact weer af en meteen weer aan/starten, dan gaat het bijna altijd goed! Geen ABS-lampjes meer die knipperen.
Wie weet welk ABS-spook mij parten speelt?
WernerB.
Ittie
Contacteer:

Bericht door Ittie »

Dit is een bekend probleem met deze motor, nieuwe types hebben dit niet meer.
Zelf heb ik er ook last van. Deze winter ben ik van plan om dit op te lossen door een relais er bij te plaatsen die de ABS pas naar de spanning laat kijken als de motor gestart is.
Dan hoop ik er definitief vanaf te zijn. Want al dat ge-herstart lijkt mij ook niet bevordelijk voor de startmotor.
Kijk maar eens op de volgende website: http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/AB ... ge_Fix.htm
Je moet wel een beetje handig zijn. :-)

R
edargpu

Bericht door edargpu »

Beste Buurma,
als je de motor start van een 1100RT is het helemaal normaal dat de lichtjes van de ABS blijven flikkeren,maar ze moeten wel uitgaan van zodra je de motor in beweging zet,daarmee bedoel ik van zodra je gaat rijden moeten ze uitgaan.
Dus uit uw verhaal te lezen is alles normaal met uw motor.
Edargpu3 :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
buurma

Bericht door buurma »

beste Edargpu3,
de knipperende ABS lampjes gaan niet uit als ik ga rijden! Ze blijven de gehele rit knipperen. Om dol van te worden!
Ik vraag mezelf dan ook af of nogmaals een nieuwe accu plaatsen ( maar dan een gel-accu en geen gewone) de oplossing is. Deze types zouden niet zo snel een te lage spanning hebben.
WernerB
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Effe voor de duidelijkheid : knipperen ze tesamen of eerst de éne en dan de andere ?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Toedel

Bericht door Toedel »

Hoi, ik had hetzelfde voor met m'n R12GS. Heb de accu vervangen door een Hawker Odyssey. Sindsdien geen problemen meer met aanslaan van de motor, of knipperende ABS-lampjes. De BMW batterijen zijn -zwak uitgedrukt- een beetje ondermaats. Voor meer info : http://www.accucentrale.com (waar ik overigens geen belang in heb).
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
p@rick

Bericht door p@rick »

Heb in 1999 hetzelfde voorgehad met mijn toenmalige R1100RS, maar na het vervangen van de batterij was alles terug prima in orde.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
fRaaS

Bericht door fRaaS »

gewoon abs resetten en alles is terug ok.
zie hiervoor ergens in forum, is reeds meerdere keren aan bod gekomen.

gr,
Fraas
Ittie
Contacteer:

Bericht door Ittie »

Bij mij heeft dat allemaal niet geholpen, accu resetten etc etc. :cry:
Nog steeds om en om geknipper na het starten.
Daarom ga ik deze winter bovenstaande oplossing inbouwen.

R
edargpu

Bericht door edargpu »

buurma schreef:beste Edargpu3,
de knipperende ABS lampjes gaan niet uit als ik ga rijden! Ze blijven de gehele rit knipperen. Om dol van te worden!
Ik vraag mezelf dan ook af of nogmaals een nieuwe accu plaatsen ( maar dan een gel-accu en geen gewone) de oplossing is. Deze types zouden niet zo snel een te lage spanning hebben.
WernerB
Da de eventuele oplossing zoals Toedel zegt: nieuwe batterij Hawker Odyssey :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
buurma

Bericht door buurma »

Computer is inmiddels gereset, BMW-dealer meldde dat accuspanning tijdens starten tot 10,1 volt zakt. Dit zou onder de minimale spanning liggen waardoor mijn probleem zich blijft voordoen.
Zijn advies: toch maar een goede accu erin.
Denk dat ik jullie adviezen voor een Hawker ga opvolgen.
Have a nice BMW-day!
WernerB
Denzel

accu-lampjes

Bericht door Denzel »

Hoi beste Beemers

Heb ook hetzelfde probleem met abs-lichtjes als hierboven beschreven. Is het probleem zeker verholpen met een nieuw "HAWKER" batterij of is dit niet zeker ?

Ik heb mijn rt nu een maand of twee.
Fantastische moto. Toen ik hem ging afhalen zeiden ze me dat het kon zijn dat ik tegen de winter een nieuwe batterij zou nodig hebben. ondertussen heeft hij al aan de druppellader gehangen, maar heeft niet geholpen. Ik wil echter wel niet wachten tot ik op een morgen mijn rtke niet meer aan de praat krijg.

Hij start nu nog zonder problemen en de batterij heeft 's morgens geen moeite als hij koud heeft.
Laat het me weten.
Life is a lesson, you'll learn it when your through.
Joskevh

Bericht door Joskevh »

Toen ik hem ging afhalen zeiden ze me dat het kon zijn dat ik tegen de winter een nieuwe batterij zou nodig hebben. ondertussen heeft hij al aan de druppellader gehangen, maar heeft niet geholpen.

Denzel en natuurlijk ook alle anderen,

dit zijn identiek dezelfde woorden die ik kreeg van de vorige eigenaar van mijn R1100RT. Ook bij mij hangt hij elke nacht aan de druppellader, en elke morgen knipperen de ABS lichtjes afwisselend.
Ik los het op door, ofwel hem 2 minuutjes voor de deur te laten warmdraaien (ondertussen garagepoort dichtgooien, pot op de kop en handschoentjes aan) en daarna motor stilleggen en herstarten, ofwel vertrekken en na 200 à 500m stoppen, motor stilleggen en ook herstarten, meestal is het dan zeker opgelost.

Toch overweeg ik om deze winter over te schakelen op een gel-batterij

groeten,
1990-2007: R80/7RT ; 2007-...: R1100RT
Plaats reactie