ratelend geluid 1150 GS

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dusoif
Contacteer:

ratelend geluid 1150 GS

Bericht door Dusoif »

Een aantal maanden geleden bemerkte ik voor het eerst een ratelend geluid komende van mijn motor. Dit was steeds aan ongeveer hetzelfde toerental en in dezelfde versnelling.
Ik krijg hoe langer hoe meer de indruk dat dit geluid er nu constant is. Als ik gas bijgeef, ook in neutraal verhoogt de frequentie van het ratelen, of misschien eerder tikken. Voor zover ik er iets kan uit opmaken komt het zo te horen van de linker cilinder. Het geluid is te vergelijken met dat van een kaart dewelke ik vroeger tussen de spaken van mijn bmxke stak maar dan al een geluk iets zachter. :-)
Mijn motor is een 1150 GS twinspark van 2003, er staan nu ongeveer 35000km op. Iemand enig idee?
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

of kettingspanner
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Pete
Contacteer:

Bericht door Pete »

Heb dat ook eens gehad, kon ook niet inschatten van waar het exact kwam of wat het was... :shock:

Na controle bleek het de distributieriem te zijn die versleten was en tegen de behuizing "kletterde" (was geraffeld).

Dat is dus ook een optie... :-?

Pete
1150 GS (bj 2000)

Sans Souci Member
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Ik volg den john, kleppen nazien dus!
Distributieketting na 35000 km lijkt mij onwaarschijnlijk!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Distributieketting na 35000 km lijkt mij onwaarschijnlijk!
niet de ketting maar de riem. Ik denk dat hij de alternatorriem bedoeld. Die maakt inderdaad een ratelend geluid als die uitgerafeld is. Je kan dat nakijken door vooraan het deksel weg te nemen. Als de riem uitgerafeld is, snel vervangen want die slaagt daar in de buurt alles kapot (ook de halgevers = dure grap :-x ).
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
SGS

Bericht door SGS »

Schelpen van de krukas mss. Heb dit zelf ook gehad.

Heeft de motor ooit zonder of veel te weinig olie gedraaid?

Als je het geluid links hoort is het de rechterkant.

Je kan dit nakijken door olie af te laten in een propere bak, als hier dan metaalschilfers in liggen, zijn de schelpen uitgelopen.

grts
BMW R1100GS/ Aprilia 1000 Tuono
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

Had vorig jaar ook last van ratelende motorblok, bij mij was het de linkse kettingspanner. Heb deze vervangen door het nieuwere type ( verbeterd ontwerp) en probleem was opgelost.

Grtz Kurt
Dusoif
Contacteer:

Bericht door Dusoif »

Alvast bedankt voor de reacties. Ik hou jullie op de hoogte als ik weet wat het is.
Plaats reactie