Opnieuw verchromen wielen
Moderator: GVN
Opnieuw verchromen wielen
dag allen,
Voor een recent gestart restauratieprojectje (nog geen BMW, wel een oud frans brommertje) zoek ik een goede oplossing om de chroom van de wielen te vernieuwen. Polijsten gaat niet meer, daar op sommige plaatsen de chroom is weggeroest (op de spaken is dat volledig het geval).
iemand enige suggestie ?
Bedankt voor reacties
Voor een recent gestart restauratieprojectje (nog geen BMW, wel een oud frans brommertje) zoek ik een goede oplossing om de chroom van de wielen te vernieuwen. Polijsten gaat niet meer, daar op sommige plaatsen de chroom is weggeroest (op de spaken is dat volledig het geval).
iemand enige suggestie ?
Bedankt voor reacties
R1100GS 1994
"Reizen is je openstellen voor de wereld"
Bedankt voor reacties.
Ik vind de enige optie opnieuw laten verchromen, want ik wil het ding volledig in originele staat terug. Voor alle andere stukken volstaat polijsten, maar de wielen vallen wat tegen.
Btw: het gaat om een Peugeot "104" - 49cc bouwjaar 1973. Gekocht voor een prikje in volledige en originele staat. motor loopt al terug zeer goed, nu nog alles perfect proper krijgen.
Bedoeling is eens een eerste simpel projectje te doen, om dan een oude R (45/65/..) aan te pakken...
Ik vind de enige optie opnieuw laten verchromen, want ik wil het ding volledig in originele staat terug. Voor alle andere stukken volstaat polijsten, maar de wielen vallen wat tegen.
Btw: het gaat om een Peugeot "104" - 49cc bouwjaar 1973. Gekocht voor een prikje in volledige en originele staat. motor loopt al terug zeer goed, nu nog alles perfect proper krijgen.
Bedoeling is eens een eerste simpel projectje te doen, om dan een oude R (45/65/..) aan te pakken...
R1100GS 1994
Als het enkel de chroom is die gebladderd is, en het metaal van de velgen zelf is niet ingevreten door roest, dan is het geen enkel probleem.
Tijdens één van de zovele processen die doorlopen worden wordt het oude chroom immers volledig verwijderd. Dus hoe dat eraan toe is maakt totaal niet uit.
Een vakman last zelfs putjes op, slijpt ze vlak en begint dan pas met verzinken/verkoperen/chromeren.
Je moet natuurlijk ook de wielen volledig ontspaken en de velgen los binnendoen.
Nadien opnieuw laten spaken met verchroomde RVS-spaken, bvb bij Topwheels.
Tijdens één van de zovele processen die doorlopen worden wordt het oude chroom immers volledig verwijderd. Dus hoe dat eraan toe is maakt totaal niet uit.
Een vakman last zelfs putjes op, slijpt ze vlak en begint dan pas met verzinken/verkoperen/chromeren.
Je moet natuurlijk ook de wielen volledig ontspaken en de velgen los binnendoen.
Nil volentibus arduum
-
sprint
Voor een oude R ok, maar toch niet voor een Peugeot 104Raketman schreef:Als het enkel de chroom is die gebladderd is, en het metaal van de velgen zelf is niet ingevreten door roest, dan is het geen enkel probleem.
Ik bedoel maar dat hij dan wel duur komt
Marnix.

Nieuwe chroom is ook niet meer origineel en zal afsteken tegen al de rest (lak en chroom delen die wel nog goed zijn). Zou je niet beter op een beurs tweedahandse wielen kopen, zullen goedkoper zijn en wel origineel.Kweethet, maar als hij hem persé weer origineel wilt...
Dus volledig akkoord met Sprint. Kostprijs van chromage is niet in verhouding met de waarde van een 104. Wil hij dat perse toch doen, OK maar verschiet later wanneer je de brommer ooit zou verkopen. Ik schat dat de waarde tussen een peugeot met of zonder goede wielen ongeveer 10 € verschilt. Mocht het nu nog een specialleken zijn, bvb Royal Nord, daar kan je het voor doen maar daar spreken we over een waarde die zelfs de meeste BMW's overtreft. Alles heeft z'n prijs ........
Merci voor de reacties allemaal.
Nog één bedenking: restaureren gaat voor mij over het zo goed mogelijk origineel zetten. Of dat dan een Solex, een BMW R25 of "maar" een Peugeot 104 is, maakt dan niet veel uit. 4t is maar voor welk model je als liefhebber kiest..
Als je elk stukje werk zou moeten relaeren aan de toekomstige verkooprijs, dan begin je er beter niet aan zeker.
In dit geval: alle andere chroom staat echt nog perfect (bijna ongeloofelijk hoe dat meer dan 30 jaar bewaard is gebleven !), dus is het te jammer om wielen onder te hebben die afsteken.
Ik ga alvast op zoek naar andere wielen met chroom in betere staat.
Nog één bedenking: restaureren gaat voor mij over het zo goed mogelijk origineel zetten. Of dat dan een Solex, een BMW R25 of "maar" een Peugeot 104 is, maakt dan niet veel uit. 4t is maar voor welk model je als liefhebber kiest..
Als je elk stukje werk zou moeten relaeren aan de toekomstige verkooprijs, dan begin je er beter niet aan zeker.
In dit geval: alle andere chroom staat echt nog perfect (bijna ongeloofelijk hoe dat meer dan 30 jaar bewaard is gebleven !), dus is het te jammer om wielen onder te hebben die afsteken.
Ik ga alvast op zoek naar andere wielen met chroom in betere staat.
R1100GS 1994
-
RopaS
Probeer eens op http://www.Marktplaats.nl-Motoren en brommers.
In Nederland vindt je 'bijna' alles voor old timers!
Marc L.
In Nederland vindt je 'bijna' alles voor old timers!
Marc L.
BMW,
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'