Honda VFR?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Berre

Honda VFR?

Bericht door Berre »

Lees hier af en toe dat iemand zijn VFR vervangen heeft voor een BMW. Nu, ik denk er eigenlijk aan om het omgekeerde te doen. Rijd nu met een R1100R (eerste motor), maar het hart klopt sneller bij het zien van een VFR 800. Het werd me afgeraden om met een VFR mijn rijbewijs te gaan halen, te zwaar (hevig) voor eerste motor enz.... en toen de R1100R tegen het lijf gelopen. Heel content van, maar een VFR is toch echt wel bloedmooi. Hij moet trouwens dienen voor woon-werkverkeer, zomer en winter zo'n 80 km secundaire wegen elke dag... De moeite of scheur ik er mijn broek aan??? Mijn R1100R moet het nog een jaar uitzingen en dan kan ik stilaan denken aan vervangen (belastingtechnisch gezien dan toch).
Livin

Bericht door Livin »

Hallo,
Ik ga hier geen betoog houden voor een van de twee motoren maar wil er gewoon op wijzen dat voor woon-werk (hele jaar door) een cardan toch wel voordeliger is (inwerking regen - zout - e.d.)
Mvg,
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
Berre

Bericht door Berre »

Dat was ook een van de redenen om voor BMW te gaan toen ik de R1100R kocht...
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Berre, Martin M. weet er alles van, hij heeft twee VFR's gehad en heeft voor de aanschaf van zijn R1150RT ook meerdere modellen van andere merken proefgereden zoals ook anderen op het forum die Honda (Pan) en Yamaha (FJR) hebben proefgereden.

Misschien is het duidelijker als zij je proberen de verschillen uit te leggen :?
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Beemer

Bericht door Beemer »

Berre ik bol al sinds jaar en dag naar Brussel en mijn voorlaatste motor was een VFR. En inderdaad een dijk(mooie) van een motor maar als je
hem het hele jaar door gebruikt dan raad ik je toch een motor met meer
bescherming aan. Ik ben sinds vorig jaar overgestapt naar de RT en ik heb elke dag gemiddeld 20 tot 30 km file te verwerken en het tijdsverschil
met de VFR is echt miniem. In feite zou je beter twee motoren aanschaffen, ééntje om te werken en ééntje voor de fun.
De cardan, de verstelbare ruit de koffers (citykofferdeksels in mijn geval) maken de RT een ideale woon-werkfiets. Ik heb indertijd ook mijn hart laten spreken bij de aanschaf van de VFR maar als je in de winter bijna 5O km in de koude moet bollen dan is de fun er rap af.
Scarto

Bericht door Scarto »

Berre,

De perfecte motorfiets bestaat niet, maar deze benaderd die wel, in dit segment toch. Dik vijf jaar en 35.000 km. heb ik met de VFR750F gereden. Daarna kwam voor drie jaar de VFR 800i aan de beurt waarmee ik ruim 16.000 km. heb gebold. Hierbij geef ik je de pluspunten, nadien de minpunten.

Plus:
-Bedrijfszekerheid. Nooit defecten gekend.
-Zithouding. Geen extreme zit-of ligtoestanden.
-Uniek motorconcept en motorsound van de V-4 motor.
-Inruilwaarde ligt doorgaans hoger dan andere bikes in dit segment.
-HET compromis tussen toer en sportief gebruik.
-Ondanks andere berichten mooie verbruikscijfers; 5 tot 6,5 L/100km.
-Redelijke windbescherming
-DCBS-reminstallatie

Min.
-Geen bergvakken.
-Bij de 800i krijg je af te rekenen met een on-off gasregeling.
-Bij de 750F stel je dan achteraan gebarste kuipdelen vast.

Op mijn 43ste ben ik overgeschakeld naar een echte toerbuffel.

Groeten.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

een vriend van mij heeft zijn goldwing verkocht en een vfr gekocht.
Ja u leest het goed een GOLDWING tegen nen VFR
bij onze club zijn er nu 2 VFR rijders
de ene heeft veel last met de electronica en de ander heeft hem nog maar net.
Die ziet het zelfs niet zitten om het uurwerk te verstellen.
Mooi machientje en rijd zeer aangenaam (als er geen probs zijn met elec)
ik zou dan in uw geval opteren voor deR1100RS, R1150RS of nieuwe ST
de zit houding is bijna identiek en is ook zeer sportief.+ je hebt cardan
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
brit

Bericht door brit »

leuk te horen dat er hier nog iemand sterke interesse vertoont in de vfr800.

overweeg ook om mijn huidige brommer in te ruilen voor een vfr. toen ik de actie las die momenteel loopt begon ik nog meer te twijfelen om nu al de stap te doen (11200 euro geloof ik voor bouwjaar 2004 met abs en koffers - voor de abs versie is het normaal 13450 euro geloof ik).

ik heb er nog geen testrit opzitten met de vfr (vooral omdat ik dan pas echt vrees dat ik onmiddellijk zou willen ruilen).

de prijs vind ik wel een ferm minpunt. 13450 euro voor abs-versie en dat voor een 800cc motor. volgend jaar komt ook de vfr1200 eraan.

van electronicaproblemen heb ik nog niet gehoord, wel van batterijproblemen op de eerste series.

na de 10k beurt met mijn huidige brommer maak ik de balans op.
misterbean

Bericht door misterbean »

Ik ben in het bezit geweest van een vfr v-tec met abs.
Heb er 30.000 km mee gereden en een dijk van een motorfiets.
Goede baanligging en betrouwbare fiets.
Enigste probleem was de thermostaat en in garantie vervangen.
Rijcapaciteiten algemeen zijn zeer goed juist gemis van koppel en vermogen voor de vfr.Je voelt namelijk goed dat de motor meer aankan.
V-tec systeem zijn voorstanders en tegenstanders.
Voordeel op 6800 rpm schopke in uw kont omdat er namelijk 8 kleppen bij komen.Is 15 pk die erbij komt in minder dan 1000 rpm.
In de bochten met de v-tec soms wa minder als hij aanslaat dus bij sportief raggen best boven de 6800 rpm houden.Zeker bij nat weer opletten mee de v-tec in bochten.
Autostrade rond de 160 km/h slaat de v-tec aan en ik persoonlijk vond da ambetant omda ik veel rond die snelheid reed en zo'n gevoel v-tec open en sluiten.Dus beter 150 of meer rijden.
Windbescherming is goed maar ik vind toch nog redelijk wa wind op uw hoofd en schouders.DCBS systeem zeer goed maar abs slaat iets te laat aan.Soms kwan het achterwiel paar centimeter van de grond bij noodstop met de voorrem.Die acties zijn schoon van de japkes maar als ge eigenaar zijt van ne jap en ge moet hem overlaten is de leute eraf.
De nieuwprijs daalt maar uwen overname prijs ook :!: En zeker als er wa kilometers op staan.
Ikke nieuw gekocht vfr aan 12000 euro en 1j en 10 maand oud en 30.000 km nog 7250 euro voor gekregen bij overname. :?
Persoonlijk als ge woon werk verkeer doet en motor gebruikt voor plezier
ga voor ne RT, pan of FJR.Betere windbescherming en gebruiksvriendelijker.
Ikzelf ben overgestapt op ne 1150 RT en zou nimeer willen terugkeren 8)

Greetz misterbean :wink:
Motorijden is geen ontspanning maar een inspanning.
Berre

Bericht door Berre »

Alvast bedankt voor de info! Wat de bescherming betreft zal ze wel beter zijn als op mijn naked r1100r zeker? Ik ga zeker eens een testrit doen en als die meevalt probeer ik een tweedehandse versie met koffers en handvatverwarming te vinden. Maar eerst eens kijken of ik het koppel niet ga missen...
pirati

Bericht door pirati »

Ik van mijn kant heel erg geïnteresseerd in een Aprilia Futura (zelfde familie als de VFR), maar wegens heel tevreden van K1100RS blijft het bij bewonderen.

Komt er altijd goed uit in de tests, nadruk ligt meer op toer dan op sport.

Bij testrit stond ik echt versteld van de windbescherming (zelfs aan 200km/h moest je niet gaan liggen), ergonomie, wegligging en koppel (zelfde Rotax blok als in de alom gelauwerde RSV Mille).

Aprilia stopt wel met de productie, maar op internet staan er een aantal tweedehands te koop voor belachelijk lage prijs.
Nadelen: herverkoopwaarde zal dan ook wel laag liggen, geen cardan en geen ABS beschikbaar...

Als je niet afknapt op de looks (love'em/hate'em), zeker een te overwegen alternatief, als je het mij vraagt (but nobody does, of course...)
Flying Brick
brit

Bericht door brit »

Maar eerst eens kijken of ik het koppel niet ga missen...
ik vrees dat dat een heikel punt is als je van een bmw-motor komt... momenteel heb ik 115 nm en ik zou ze momenteel voor geen geld ter wereld willen missen. naar 80 nm is meteen een ferme sprong!

en ik heb zo al een hekel aan schakelen (maar mssch komt dat omdat bmw's nu geen voortreffelijke schakelbakken zijn...)
Lex
Contacteer:

Bericht door Lex »

Hoi Berre,
Op dit ogenblik rijd ik nog met een VFR800FI en heb daarmee nu 18000km
gebold tot op heden nog nooit problemen gehad ik zit nu te wachten op mijne rt1200 en zal binnenkort het echte verschil kunnen vertellen. Als ik zoveel plezier beleef aan den rt als met mijn vfr'ke dan ben ik tevreden.
En als ik moeder de vrouw kan overtuigen dan gaat de vfr niet weg anders dan wel maar met veeeel spijt in het hart.
http://www.starcom1.eu

Ook ik ben lid...
Scarto

Bericht door Scarto »

Lex schreef:Hoi Berre,
Op dit ogenblik rijd ik nog met een VFR800FI en heb daarmee nu 18000km
gebold tot op heden nog nooit problemen gehad ik zit nu te wachten op mijne rt1200 en zal binnenkort het echte verschil kunnen vertellen. Als ik zoveel plezier beleef aan den rt als met mijn vfr'ke dan ben ik tevreden.
En als ik moeder de vrouw kan overtuigen dan gaat de vfr niet weg anders dan wel maar met veeeel spijt in het hart.
Lex,

Uit ervaring zeg ik dit:

Ik heb enorm veel genoten van mijn VFR's, nu hou ik evenveel van mijn RT. Deze laatste is ook aangenaam te sturen. De prioriteiten liggen nu wel anders. Ook uw vrouwke zal de RT op gebied van zithouding en comfort zeker waarderen.
En inderdaad, had ik een grotere garage en een dikke geldbeugel...die VFR bleef naast de RT staan.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie