MOTOR VALT UIT IN EERSTE
Moderator: GVN
MOTOR VALT UIT IN EERSTE
Beste kenners,
Ik zit net aan mijn eerste duizend km., en ik vrees dat ik de hoofdprijs weer heb: als ik motor aanzet in neutraal en versnelling in eerste duw, valt motor uit. Ik heb dit nu al negen keer gehad en meestal lukt het wel met iets meer gas te geven of gewoon opnieuw te proberen.
Mijn vraag: het zal weer moeten lukken als ik het meld aan dealer dat dan juist alles wel werkt. Op wat moet ik wijzen om te maken dat ze het probleem serieus nemen ??? Dank
Ik zit net aan mijn eerste duizend km., en ik vrees dat ik de hoofdprijs weer heb: als ik motor aanzet in neutraal en versnelling in eerste duw, valt motor uit. Ik heb dit nu al negen keer gehad en meestal lukt het wel met iets meer gas te geven of gewoon opnieuw te proberen.
Mijn vraag: het zal weer moeten lukken als ik het meld aan dealer dat dan juist alles wel werkt. Op wat moet ik wijzen om te maken dat ze het probleem serieus nemen ??? Dank
stilvallen
Staat je zijpikkel soms niet uit?
Soms heb ik dat ook
Soms heb ik dat ook
Your heart is free, have the courage to follow it!
Highlandbrother 2005
Scotland rider 2006
Italy 2007
Provence 2008
Zwarte Woud 2009
Ierland 2010
Nergens 2011 + 2012
R1100RT,R1150GS,R1200GSA
Highlandbrother 2005
Scotland rider 2006
Italy 2007
Provence 2008
Zwarte Woud 2009
Ierland 2010
Nergens 2011 + 2012
R1100RT,R1150GS,R1200GSA
-
WALTER GSAdventure
ward,
Van op afstand moeilijk te zeggen hé.
Als je de motor voor de eerste keer gaat starten zet je berst toch even de choke een weinig op. ( het is geen echte choke maar als begrip snappen we dit allemaal).
Ge trekt de choke volledig op en laat hem vanzelf terugkomen. Motor starten en toch zo'n 500 meter rijden alvorens voledig af te zetten.
Bij warme motor de " choke " niet gebruiken.
Als de motor draait de zijpikkel staat uit en je zet hem in eerste valt de motor stil = veiligheid.
Kan zijn dat er aan dat contact misschien iets scheelt.
Motor kan misschien te nipt afgesteld staan.
Wanneer op inspectie?
Hoeveel km al?
Niet ongerust maken.

Van op afstand moeilijk te zeggen hé.
Als je de motor voor de eerste keer gaat starten zet je berst toch even de choke een weinig op. ( het is geen echte choke maar als begrip snappen we dit allemaal).
Ge trekt de choke volledig op en laat hem vanzelf terugkomen. Motor starten en toch zo'n 500 meter rijden alvorens voledig af te zetten.
Bij warme motor de " choke " niet gebruiken.
Als de motor draait de zijpikkel staat uit en je zet hem in eerste valt de motor stil = veiligheid.
Kan zijn dat er aan dat contact misschien iets scheelt.
Motor kan misschien te nipt afgesteld staan.
Wanneer op inspectie?
Hoeveel km al?
Niet ongerust maken.
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
-
Dirk Pauwels
Als Ward ne GS1200 heeft gaat dat van die choke niet op, d'er zit er nl genen op
Kzou toch maar es aandachtig naar 't contactje vd zijpikkel kijken, kan echt niets anders bedenken wat het zou kunnen zijn.
Mvg,
Dirk
Kzou toch maar es aandachtig naar 't contactje vd zijpikkel kijken, kan echt niets anders bedenken wat het zou kunnen zijn.
Mvg,
Dirk
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Niet te rap pannikeren,De motor moet nog binnen voor zijn 1000 Km verteld u.de motor krijgt dan niet alleen nieuwe olie maar de kleppen moeten gesteld worden enz.... .Als u dan nog dat probleem heeft,dat is wat anders, maar u zal voelen als na de 1000 beurt terug op u motor stapt hij veel beter gaat rijden.Laat eerst de techniekers hun werk doen. 
Thanks allen, en volgende week mag ie binnen. Na de eerste duizend vermoed ik dat ik geleidelijk aan wat sportiever mag rijden; nu is mijn vraag: wanneer ik het machien precies vierduizend toeren laat maken, dan gaat hij een goede honderdtien. Wanneer ik echter langere afstanden moet maken, lijkt me dit een beetje weinig. Kan een GS zonder schade aan de motor vijf of zesduizend toeren aan ??? En kan ik dat langere tijd vol houden, natuurlijk met één oog op de temperatuurmeter ??
-
Dirk Pauwels
Na de 1000 km reed de mijne nie echt veel fijner, gewoon 't zelfde... Verwacht er maar niet te veel van. En de GS kan 5-6000 tpm aan, de vraag is of jij dat kan. 180 kruissnelheid, met zo'n klote scherm erop? Dan hang ik eraan als een vlag bij windkracht 10 zenne... Met een fatsoenlijk scherm is't geen probleem.ward schreef:Thanks allen, en volgende week mag ie binnen. Na de eerste duizend vermoed ik dat ik geleidelijk aan wat sportiever mag rijden; nu is mijn vraag: wanneer ik het machien precies vierduizend toeren laat maken, dan gaat hij een goede honderdtien. Wanneer ik echter langere afstanden moet maken, lijkt me dit een beetje weinig. Kan een GS zonder schade aan de motor vijf of zesduizend toeren aan ??? En kan ik dat langere tijd vol houden, natuurlijk met één oog op de temperatuurmeter ??
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Eventjes terug te komen op de Zijpikkel.
Bij mijnen K 1200 S, die heeft soort gelijkaardig probleem.
Als de zijpikkel uitstaat, je legt de motor af en dan klap je die in en start de motor kan je niet vertrekken. Dienen Computer denkt dat die pikkel nog uitstaat. Dus eventjes de pikkel uitzetten, starten, inklappen en dan aanzetten.
Het is raar maar een fenomeen dat bij andere BMW's ook alreeds voorgekomen zijn.
Als de zijpikkel uitstaat, je legt de motor af en dan klap je die in en start de motor kan je niet vertrekken. Dienen Computer denkt dat die pikkel nog uitstaat. Dus eventjes de pikkel uitzetten, starten, inklappen en dan aanzetten.
Het is raar maar een fenomeen dat bij andere BMW's ook alreeds voorgekomen zijn.
"Once you drive BMW, always ..."
@ Ward
Het gaat snel op de 1200 GS en voor je het weet rij je aan kruissnelheden van 160km en zit je nog fluitend rechtop.
De top van de mijne ligt volgens ons germain op 224km/uur.
Dit uiteraard op de Duitse autobahn
Maar dit is maar bijzaak want ik rij die GS vooral voor zijn handelbaarheid en gebruiksgemak.
GRTS Danny
Het gaat snel op de 1200 GS en voor je het weet rij je aan kruissnelheden van 160km en zit je nog fluitend rechtop.
De top van de mijne ligt volgens ons germain op 224km/uur.
Dit uiteraard op de Duitse autobahn
Maar dit is maar bijzaak want ik rij die GS vooral voor zijn handelbaarheid en gebruiksgemak.
GRTS Danny
Re:
Hehe, ik heb denk ik het zelfde voorgehad eergisteren. Ik rij op mijn werk het straat over om te gaan tanken ...
Leg hem stil, zet de zijpikkel uit en trek hem op de middenbok. Tank de motor vol en haal em van de middenbok. Klap de zijpikkel in en start de motor. Hup in eerste ... valt dat ding stil terwijl de pikkel heel goed dichtgeklapt is.
Enkele keren na elkaar starten en terug hetzelfde. Vervolgens motor af, zijpikkel uit en even met de vinger tikken op dat kontaktje. Vervolgens motor gestart met zijpikkel uit (wat voorheen niet ging ????) inklappen en wegwezen
Nadien geen probleem meer gehad .... strange zulle
mvg
Stef
Leg hem stil, zet de zijpikkel uit en trek hem op de middenbok. Tank de motor vol en haal em van de middenbok. Klap de zijpikkel in en start de motor. Hup in eerste ... valt dat ding stil terwijl de pikkel heel goed dichtgeklapt is.
Enkele keren na elkaar starten en terug hetzelfde. Vervolgens motor af, zijpikkel uit en even met de vinger tikken op dat kontaktje. Vervolgens motor gestart met zijpikkel uit (wat voorheen niet ging ????) inklappen en wegwezen
Nadien geen probleem meer gehad .... strange zulle
mvg
Stef
K1200S schreef:Eventjes terug te komen op de Zijpikkel.
-
Shulty
Re: Re:
Gewoon ff een beetje inspuiten met WD 40.Steffz1 schreef:Hehe, ik heb denk ik het zelfde voorgehad eergisteren. Ik rij op mijn werk het straat over om te gaan tanken ...
Enkele keren na elkaar starten en terug hetzelfde. Vervolgens motor af, zijpikkel uit en even met de vinger tikken op dat kontaktje. Vervolgens motor gestart met zijpikkel uit (wat voorheen niet ging ????) inklappen en wegwezen![]()
![]()
Nadien geen probleem meer gehad .... strange zulle![]()
mvg
Stef
K1200S schreef:Eventjes terug te komen op de Zijpikkel.
Misschien zout en vuil tussen het contact, trouwens als het kouder is gaat alles wat stroever....
Grts
R1150GSA '04
R1200GSA '10
R1200GSA '10
Re: MOTOR VALT UIT IN EERSTE
Ik had het weer voor dat em steeds in 1 ste stilviel maar nu heb ik gevonden wat er aan de hand was.
Blijkbaar kan de sensor die achter het scharnierpunt vn de pikkel zit van het het scharnierpunt wegschuiven over dat stalen pinnetje. Als de sensor te ver wegschuift kan je niet vertrekken in eerste. Als ik de sensor terug zo dicht mogelijk tegen het scharnierpunt schuif is er geen enkel probleem. Je kan dat stalen pinnetje waar de sensor opgeschoven zit goed zien als je aan de andere (zij)kant van de moto op je knieën gaat zitten onder het motorblok naar de pikkel kijkt.
Waarom kan dat trouwens over dat stalen pinnetje heen en weer geschoven worden ? Kan ik dat niet vaster bevestigen op één of andere manier ?
mvg
Stef
Blijkbaar kan de sensor die achter het scharnierpunt vn de pikkel zit van het het scharnierpunt wegschuiven over dat stalen pinnetje. Als de sensor te ver wegschuift kan je niet vertrekken in eerste. Als ik de sensor terug zo dicht mogelijk tegen het scharnierpunt schuif is er geen enkel probleem. Je kan dat stalen pinnetje waar de sensor opgeschoven zit goed zien als je aan de andere (zij)kant van de moto op je knieën gaat zitten onder het motorblok naar de pikkel kijkt.
Waarom kan dat trouwens over dat stalen pinnetje heen en weer geschoven worden ? Kan ik dat niet vaster bevestigen op één of andere manier ?
mvg
Stef
Re: MOTOR VALT UIT IN EERSTE
Iemand een idee betreffend bovenstaande ervaring , vraag ?
mvg
Stef
mvg
Stef