Duocomfort zadel R1200GS(A)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
LudwiGSA

Duocomfort zadel R1200GS(A)

Bericht door LudwiGSA »

De S heeft er 4.5 jaar, 5 seizoenen en 60 k KM opzitten en wij (ik dus) hebben zin in iets anders. Te verbeteren tegenover de S zijn hoofdzakelijk het duocomfort op langere meerdaagse reizen en bagagecapaciteit. 1-dagstrips doet mevrouw met haar eigen 650 GS.

We hebben al een uitgebreide proefzit gehouden op verschillende modellen / merken en wat opvalt is dat op de meeste BMW-modellen het pilootzadel zo ruim bemeten is dat gezien onze fysieke bouw mijn duo meestal net op de rand van het duozadel komt te zitten (tenzij we een halve meter tussen ons beiden in laten). De modellen waar dit probleem zich het minste voordoet zijn de GS'en en K1200R(sport) (maar daar zit dan weer zo een vervelende bult op waardoor een zadelombouw omvermijdelijk is indien we voor dit model zouden gaan - voor de kritische lezers, het gebrek aan bagagecapaciteit van een KR(sport) kan opgelost worden door after market aanbieders).

We gaan uiteraard de komende weken nog proefrijden maar wat zijn jullie ervaringen (of die van jullie duo) met het duogebruik van een R1200GS(A) ? Helt het duozadel van de GSA niet teveel naar voor, zeker als het pilootgedeelte in de laagste stand staat, waardoor de duo op de rand komt te zitten vanaf de eerste keer stevig remmen ? Zijn er mensen die duo-ervaring hebben op beide modellen ? Kan de duo het zonder problemen 400 KM (geen autostrade) uithouden op een dagrit ?

Ik (en ons madam) kijken alvast uit naar jullie reactie.

LudwigS
Tomini

Bericht door Tomini »

Ik (en ons madam) kijken alvast uit naar jullie reactie.
hihi, van wie is uw madam dan nog zoal? :wink: :razz:

ik kijk al vol verlangen uit naar wat hier gaat besproken worden, word weer een interessant onderwerp.
One life... live it
2008-2010 1200gsa rood
2010-... 1200gsa "30year"
LudwiGSA

Bericht door LudwiGSA »

Hela met ons lachen ! Nooit gehoord van majestatisch meervoud :-o ? Trouwens, voor zover ik me de lessen Nederlands herinner wordt worden in de derde persoon met dt geschreven :wink:
Ik kijk in elk geval ook uit naar de reacties !
Rik'sGS

Bericht door Rik'sGS »

Hoi Ludwig,

Ik en mijn madam hebben er sinds vorig jaar juni samen 27.000km opzitten op de GS, waarbij dagtrippen van 5à600km geen uitzondering zijn.
Ik heb ze tot nu toe nog nooit horen klagen over het standaard duozadel.
De zadel van de piloot is standaard verlaagd, en dit terwijl ik toch 1,87m groot ben. Waarom dat verlaagd zadel. Ik zit liever "in" de moto als er "op".
We hebben vorig jaar testritten gedaan met de GSA en de RT.
Zitcomfort bij de GSA: geen problemen in allerlei omstandigheden. Ze vond het in vergelijking met de 1150GS en de 1200GS wel hoog om op te stappen.
Bij de RT, die geweldig goed rijd, zat ze gelijk in ne zetel, maar vanaf het moment dat ik aan de rem durfde komen begon ze te schuiven.
Dat zijn onze bevindingen van de zadels.

Groetjes en veel succes met je zoektocht/nieuwe motor.
R1100RT '97
R1150GS '01
R1200GS '06
R1200GS '11
khwb851

zitcomfort gs1200

Bericht door khwb851 »

1 juli 2005: Waasland tot ongeveer Goteborg zweden: 1200 km non-stop: piloot geen probleem, duo geen probleem

2 juli 2005: Goteborg tot Trondheim Noorwegen, met kleine omweggetjes hier en daar: nog eens ruim 1000 km: piloot geen probleem, duo geen probleem

Terugtocht vanuit Zuid-Zweden tot Waasland: dik 1000 km, waarvan zeker 500 km in de gietende regen: piloot geen probleem, duo geen probleem

conclusie: op een GS kun je blijven rijden

groeten

khwb
filerijder

gs en duo

Bericht door filerijder »

Mijn ega rijdt al jaren mee.
Maar op deze GS 1200 is zij hoogst ongelukkig. Eenmaal boven de 120 begint haar hoofd links / rechts te slagen van de turbulenties. Hoe ik het scherm ook verzet: geen oplossing. Uiteindelijk een kleinood gekocht bij wunderlich om vooraan het sdherm iets te verhogen: is opmerkelijk beter.
Eenmaal een testrit gedaan met een GSA. Mijn vrouw had bijna mijn GS ingeruild voor d eGSA gezien het comfort van de duo wat volgens haar hemelsbreed verschil is.
Noot op de 1100GS en op de 1150GS had mijn vrouw nooit last van turbulenties. het ligt dus aan de GS in combinatie met onze lengte.
F650 (96) -> R1100GS (99) -> R 1150 GS (2002) -> R1200 GS (06) --> R 1200 GSA
LudwiGSA

Bericht door LudwiGSA »

Bedankt voor de reacties. Het is dus na lang wikken wegen en vele testritten een GSA geworden. De timing is dankzij de "kofferaktie" enkele maanden vervroegd ...

LudwigS -> LudwiGSA
Den Dirk

Re: gs en duo

Bericht door Den Dirk »

filerijder schreef:Mijn ega rijdt al jaren mee.
Maar op deze GS 1200 is zij hoogst ongelukkig. Eenmaal boven de 120 begint haar hoofd links / rechts te slagen van de turbulenties. Hoe ik het scherm ook verzet: geen oplossing. Uiteindelijk een kleinood gekocht bij wunderlich om vooraan het sdherm iets te verhogen: is opmerkelijk beter.
Eenmaal een testrit gedaan met een GSA. Mijn vrouw had bijna mijn GS ingeruild voor d eGSA gezien het comfort van de duo wat volgens haar hemelsbreed verschil is.
Noot op de 1100GS en op de 1150GS had mijn vrouw nooit last van turbulenties. het ligt dus aan de GS in combinatie met onze lengte.
Wat is dat kleinood dan?
Heb jij als chauffeur er ook voordeel van?
I like my bike!!
filerijder

Bericht door filerijder »

Afbeelding

Het zijn de twee verticale aluminium stukjes die het mogelijk maken het scherm aan de voorste bevestiging wat hoger te zetten. Het scherm staat dus nu onder een iets scherpere hoek.
Het helpt en was nog betaalbaar.

(een GSA scherm = 500€ zonder de garantie dat het betert aangezien het duozadel van een GSA minder dik is dan dat van een GS. )

Te vinden bij Wunderlich.
F650 (96) -> R1100GS (99) -> R 1150 GS (2002) -> R1200 GS (06) --> R 1200 GSA
Plaats reactie