GS spaakvelgen herstellen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
demito
Contacteer:

GS spaakvelgen herstellen

Bericht door demito »

Ik heb ooit eens een serieus gedeukte velg laten richten bij motorrad Latem. Goed werk van die jongens. De velg was serieus uit den haak en staat nu min of meer recht, maar er zit echter nog stees een slag in van ongeveer een halve centimeter. Op zich niet zo erg (ze hadden me verteld dat ze dat moeilijk volledig recht zouden krijgen) ware het niet dat mijn stuur trilt en het begint op mijun systeem te werken (zit waarschijnlijk in het kopke, maar ja...).

Iemand een adres waar men een 1150 GSA velg opnieuw perfect kan laten zetten tegen een schappelijke prijs, i.e. niet de belachelijke 800 of zo pleuro die ze bij BMW vragen voor een nieuw wiel. Ik weet dat die spaken op de zijkant van de wielen al eens problemen geven voor de doordeweekse velgenhersteller.

Tnx for the reply,

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
J
Contacteer:

Bericht door J »

Ik heb er enkel weken geleden nog twee velgen + tkc 80 op kapaza gezien voor 500€

Je moet beslist daar eens kijken of dit niet de goedkooptste oplossing is, miss ééntje in occasie,
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Als er een adres is waar ze het voor elkaar krijgen dan moet je hier zijn
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Rik'sGS

Bericht door Rik'sGS »

Misschien eens informeren bij een motorhandel die voornamelijk aan crossmodellen werken. Ik den dat die daar wel raad mee weten.
R1100RT '97
R1150GS '01
R1200GS '06
R1200GS '11
jovdt

velg

Bericht door jovdt »

Of je ze kan perfect herstellen hangt af van waar de slag zit.Als de afwijking links of rechts is valt het te rechten.Wanneer de bult op de velg zit (je wiel niet meer perfect rond) dan vrees ik voor de zaak en zou uitkijken voor tweedehands.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Mij hebben ze ooit verteld dat dat type van spaakvelgen heel moeilijk te herstellen is, tenzij je een nieuwe rim laten spaken op de oude naaf. Dat zal Haan wheels ongetwijfeld kunnen, maar elke BMW dealer zou dat ook moeten kunnen. Ik zou een andere, rechte 2de hands velg zoeken, en deze bijhouden voor een 21" ombouw of voor terrein gebruik, daar speelt een voorvelg met een slag in nie zoveel rol hé.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

Haan Wheels zijn naar verluidt dé experts ter zake.

Maar ik zou ook eerder een goed tweedehands wiel kopen denk ik...

Salut,
Michel
Afbeelding
Crosskabouter

Bericht door Crosskabouter »

Oppassen bij aanschaf tweedehandswiel. Als je met de twinspark rijdt, is vanaf dat model ook het voorwiel licht gewijzigd. Er zit een andere bevestiging op voor de ABS-ring dan bij de vorige serie, en dan moet ook de ABS-ring worden vervangen alsook de sensor :roll:
Ik spreek uit ervaring.
Off topic, er heeft toch niemand nog een tweedehands setje TKC'tjes in de stal liggen, zou deze graag eens monteren om het offroad-efect te proberen, maar als het niet bevalt is de aanschaf van een nieuw paar toch wel veel geld vind ik...

Greetz,

Paulus
!!! De weg is wijzer dan de wegwijzer !!!
E1

Bericht door E1 »

Hey Tom,
Als je opnieuw rechte velg wil, zit er maar één ding op... Ofwel tweedehands ander wiel zoeken, ofwel nieuwe velg op je wiel laten zetten. Zoals gezegd kan je dan naar 21" gaan als je nog veel onverharde paden wil opzoeken (vooral in zand handig). Maar je kan ook bij 19" blijven.
Voor het herspaken moet je niet naar Haan. In Borsbeek tegen Antwerpen zit er toffe gast (Gregory van Topwheels) die dat ook profesioneel doet (al meerdere wielen laten maken, nog niet voor BMW). Steekt dan bv een Excel velg op je naaf van je bmw-wiel. Velg zelf is iets van ongeveer 180€. Daar komt dan nog deel bij voor spaken en speciale tussenstukken voor BMW-naaf en nog iets voor het monteren. Ik was telkens rond de 250€ kwijt per wiel, maar zal voor jou dus wel meer zijn. Geef maar seintje als je telefoonnummer wil.
Een mogelijk nadeel van Excel velgen is wel dat je niet langer tubeless kan rijden (spaken zitten dat in het midden van de velg), maar met dikke binnenband kan je weer goed verder...
Groeten, Ywan.
PS: Ben ooit met velg met bluts in naar Gregory gegaan. Die wou die niet rechten omdat er in het aluminium haarfijne scheurtjes komen. Zowel bij het veroorzaken van de bluts als het terug rechten...
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

E1 schreef:Hey Tom,
Als je opnieuw rechte velg wil, zit er maar één ding op... Ofwel tweedehands ander wiel zoeken, ofwel nieuwe velg op je wiel laten zetten. Zoals gezegd kan je dan naar 21" gaan als je nog veel onverharde paden wil opzoeken (vooral in zand handig). Maar je kan ook bij 19" blijven.
Voor het herspaken moet je niet naar Haan. In Borsbeek tegen Antwerpen zit er toffe gast (Gregory van Topwheels) die dat ook profesioneel doet (al meerdere wielen laten maken, nog niet voor BMW). Steekt dan bv een Excel velg op je naaf van je bmw-wiel. Velg zelf is iets van ongeveer 180€. Daar komt dan nog deel bij voor spaken en speciale tussenstukken voor BMW-naaf en nog iets voor het monteren. Ik was telkens rond de 250€ kwijt per wiel, maar zal voor jou dus wel meer zijn. Geef maar seintje als je telefoonnummer wil.
Een mogelijk nadeel van Excel velgen is wel dat je niet langer tubeless kan rijden (spaken zitten dat in het midden van de velg), maar met dikke binnenband kan je weer goed verder...
Groeten, Ywan.
PS: Ben ooit met velg met bluts in naar Gregory gegaan. Die wou die niet rechten omdat er in het aluminium haarfijne scheurtjes komen. Zowel bij het veroorzaken van de bluts als het terug rechten...

ik ben idd aan het denken aan een 21'' wiel. Als ik het dan toch moet laten herspaken. Maar wat dan met het spatbord? Ik zie me hier in BE nog niet hele dagen in de regen rondtuffen zonder spatbord vooraan. En wat met de ABS ring. Bestaat daar een 21'' versie van?

T
Afbeelding
Dirk Pauwels

demito schreef:
E1 schreef:Hey Tom,
Groeten, Ywan.

ik ben idd aan het denken aan een 21'' wiel. Als ik het dan toch moet laten herspaken. Maar wat dan met het spatbord? Ik zie me hier in BE nog niet hele dagen in de regen rondtuffen zonder spatbord vooraan. En wat met de ABS ring. Bestaat daar een 21'' versie van?

T
Die ABS ring blijft toch gewoon op de naaf zitten? Hoef je toch niet aan te passen? En als je naar 21"gaat voor off road, kun je ABS er beter afgooien toch? Daar kun je off road niets mee aanvangen en de motor wordt er 5 kg lichter door.....Touratech zal ongetwijfeld wel een oplossing hebben voor dat spatbord. De moto gaat wel wat zwaarder insturen en misschien ook wel beetje kanteleffect, maar zal in terrein veel beter zijn ding doen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
grandru
Contacteer:

Bericht door grandru »

@demito

ik zie dat je het abs hoofdstuk al gelezen hebt op het gs-forum
abs 2, géén probleem
abs 3 :http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... &start=135
groeten
E1

Bericht door E1 »

Een 21" wiel zou naar het schijnt passen onder spatbord, maar hangt wel af van de band die je monteert. Wel spatbord verwijderen als je in modder gaat rijden. Andere mogelijkheid is spatbord van TT te monteren.
Mogelijk moet je ook je remleidingen verleggen (ineens stalen steken als dat nog niet het geval is).
ABS-ring vermoedelijk ook aanpassen. Je kan misschien eens kijken naar die van de HP2. Of heeft die ook 18" achterwiel?
Mijne euro is ondertussen gevallen. Als echte enduro heeft HP2 natuurlijk geen ABS :oops: .
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

remleidingen verleggen is enkel voor een 1100 dacht ik (correct me if I'm wrong). Snelheidsmeter en kimlometerteller zal dan ook niet echt juist meer functioneren denk ik...

Stalen remleidingen zijn standaard op een GSA...

T
Afbeelding
Dirk Pauwels

demito schreef:remleidingen verleggen is enkel voor een 1100 dacht ik (correct me if I'm wrong). Snelheidsmeter en kimlometerteller zal dan ook niet echt juist meer functioneren denk ik...

Stalen remleidingen zijn standaard op een GSA...

T
Mij geheugen is een zeef, kan mij niet herrineren dat er op mijne 1150 een tellerblokje op de vooras zat, maar zit de opnemer vd snelheidsmeter en dus ook km teller niet op de boite of de cardan?
grandru
Contacteer:

Bericht door grandru »

Zit op de vooras, allé bij mijn 1150 toch.
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Dirk Pauwels schreef:
Die ABS ring blijft toch gewoon op de naaf zitten? Hoef je toch niet aan te passen? En als je naar 21"gaat voor off road, kun je ABS er beter afgooien toch? Daar kun je off road niets mee aanvangen en de motor wordt er 5 kg lichter door.....Touratech zal ongetwijfeld wel een oplossing hebben voor dat spatbord. De moto gaat wel wat zwaarder insturen en misschien ook wel beetje kanteleffect, maar zal in terrein veel beter zijn ding doen.

De omwentelsnelheid van je voorwiel verandert bij een groter wiel. Om te vermijden dat ABS denkt dat voor- en achterwiel niet meer synchroon draaien en dus zouden slippen, moeten er 5 gaatjes bij ib de ABS ring.
ABS eraf is geen optie. Ik doe wel off road maar de moto is ook mijn enige vervoermiddel en ik ben er dagelijks mee op de weg. Als ik off road rijd zet ik de ABS gewoon af.

T
Afbeelding
khwb851

velg richten

Bericht door khwb851 »

topwheels
couwberghs
+32477580152

deze jongens hebben ooit mijn achtervelg gericht van 1150 gs

zitten in borsbeek, bij antwerpen

http://www.topwheels-belgium.com/contact.cfm

als je er zelf aan wil beginnen, er staat een handleiding op internet
ik probeerde het, en kwam aan 1 mm slag, wat ruim binnen de bmw-toleranties ligt

maar je moet engelengeduld hebben, en dat had ik niet

succes !

khwb
Plaats reactie