Voorrang van rechts: ongeval

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ZORRO

Voorrang van rechts: ongeval

Bericht door ZORRO »

Zijn er nog mensen die iets identieks hebben voorgehad ? Ik rijd vandaag een straat in waarin de zijstraten voorrang van rechts hebben. Er staan een heleboel geparkeerde auto's en de dame die van rechts komt staat stil ; ik rijd door en ter hoogte van mijn zijbak grijpt ze mij. Resultaat: zijbak stuk, pinker, achterlicht, spatplaat enz. De dame heeft op haar papieren verklaard dat ze afkwam gereden, vertraagde en links en rechts heeft gekeken om dan haar voorrang te nemen. Wij van onze kant hebben verklaard dat ze stil stond, wij voorbij zijn gereden en achteraan worden gegrepen. Volgens onze garagist is de kans groot dat we dit zullen verliezen ook al zijn we helemaal achteraan gegrepen.
Harald

Bericht door Harald »

Ik vrees voor de zaak , Voorrang van rechts blijft van kracht , ook al ben je gestopt.
Dit was vroeger anders maar werd enkele jaren geleden veranderd :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Idd, daar zeg je zoiets, normaal was het vroeger toch als je je voorrang afgeeft door te stoppen, je geen redens meer had... blijkbaar is dit aangepast.. volgens Harald.. :oops:

Ik moet misschien eens http://www.wegcode.be uitpluizen...

Allez, ik hoop dat je schade nog meevalt financieel, gelukkig geen gewonden.. succes ermee :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ZORRO

Bericht door ZORRO »

dan loont het niet de moeite om te betwisten ? Wat ik nu wel besef is dat ik mijn RT 1150 goed onder controle heb want ik heb mezelf, mijn moto en mijn vrouwke rechtgehouden. Kan je ons anders nog goede raad geven ?
Harald

Bericht door Harald »

Dit staat in de rechtspraak van de site wegcode.

De bestuurder die voorrang geniet, verliest deze niet, wanneer hij stopt en zich vervolgens opnieuw in beweging zet, indien dit maneuver door de andere bestuurder niet kon worden bemerkt.
Cassatie, 10-11-1975, Pas 1976, I, 308-309.
[Terug naar artikel 17]

Sorry zorro
ZORRO

Bericht door ZORRO »

weet er iemand wat hieronder wordt verstaan: Art. 12.3.1 (voorrang van rechts)
De bepaling "Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de van rechts komende bestuurder" werd aangepast als volgt : "Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die op een regelmatige manier van rechts komt".. :cry: Wat de schade betreft zal dit volgens de garagist 60.000,-BEF bedragen, hijzelf heeft vorig jaar iets identieks gehad en is ook in onrecht uitgesproken. Ziet er niet goed uit voor ons :evil:
Harald

Bericht door Harald »

Goeie vraag ,zal slaan op de manier waarop.
V.B. iemand die met zijn fiets op het trottoir fietst en dan plots de rijbaan op komt gereden , dat zal niet op een regelmatige manier zijn .
Ook al komt die dan van rechts.
Of iemand die uit een éénrichtingstraat komt ( uit de verkeerde richting dus ) :wink:
ZORRO

Bericht door ZORRO »

BMW-rijders, ik krijg hoelanger hoe meer den indruk dat het uit onzen eigen zak zal moeten komen :cry: Het kan me verdorie toch niet beletten om met mijnen bmw te blijven toeren zenne en bedankt voor iedereen zijn steun (ook de mannen in 't blauw pakje :D . 'Mijn achterkant is misschien niet zo mooi met die plakband om alles bij elkaar te houden, maar dat weer van morgen kan ik toch niet links laten liggen hé
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

rottige situatie
maar aangezien je van achter bent aangereden zou ik het ook aanvechten en het er niet zomaar bij laten.
ze moet u dan ook zeker gezien hebben en aangezien zij stilstond.
Ik zou toch niet vertrekken als er een motor of ander voertuig mij net zou gekruist zijn.
ze is mischien een motorhaatster :twisted:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

Laat er in alle geval een verzekeringsexpert bijkomen en een degelijk bestek opmaken......als ze jou niet gezien heeft was ze zeker naar het zonneke aan't kijken,beetje raar als ze beweert naar links en rechts gekeken te hebben.......dan zou ze je toch gezien moeten hebben :!: :!: :!: :!: :twisted:
Andalousie 09/2018
Rikkes

Bericht door Rikkes »

Groot gelijk!
als je een rechtsbijstandverzekering hebt, mag je niet nalaten om het gedrag van de "aanrijdster" in twijfel te trekken. Elke bestuurder moet zich als een "voorzichtig huisvader" zich in het verkeer bewegen, ook diegene die van rechts komen.
R1150RT 10/2004
torro

Bericht door torro »

Ik vrees voor de afloop. Maar in de frustratie van het ongeval .... waren er mogelijke getuigen? Of niet aan gedacht? Want deze mensen zouden wel es het verschil maken (gemaakt hebben) !! Een goeie raad, sprokkel bij een ongeval steeds een getuige. Zelfs al meen je van jezelf zeker 'in je recht' te zijn. Maar de getuige moet dan wel het aanrijdingsformulier met naam en adres handtekenen. Achteraf bijvoegen is zinloos.
Het beste toegewenst !! peter
R 1100 R
ZORRO

Bericht door ZORRO »

Van getuige gesproken: van achter een tuinhuis sprongen er onmiddellijk een man en een tiener die alles bleken gezien te hebben. Toen ik vroeg naar de verwantschap bleek dat de echtgenoot en dochter te zijn. Er is niks genoteerd van of door getuigen vermits er geen zijn.
Stelo

Bericht door Stelo »

Hey Zorro,
Wat deden die 2 daar samen achter dat tuinhuis ??????

:lol:

Greetz,
Stelo
R1200RT
ZORRO

Bericht door ZORRO »

Vader en dochter achter een tuinhuis: hoe noemen ze dat ? :D
tosa

Bericht door tosa »

ergens in de wegcode staat een klein zinnetje dat zegt dat men ten alle tijde een kruispunt dubbel voorzichtig moet oprijden....misschien kan je hier iets mee aanvangen
w

Bericht door w »

@Zorro,

Dedju, ik lees het nog maar juist wat er gebeurd is. Dikke sh..t, en zoals ge zelf aanhaald, eigenlijk dikke besturings-fout van de autobestuurdster, maar wettelijk waarschijnlijk in haar recht.
Tja, ze zal redelijk verschoten zijn van hare vent met haar dochter achter het tuinhuiske...en dan maar verdwaasd rondrijden.

Veel sterke, en hopelijk niet teveel kostten en met veel geluk, toch 50% in recht.
Bruno

Bericht door Bruno »

Altijd het zelfde liedje, ik heb U niet gezien maar je reed te rap. Een geluk Zorro dat er geen lichamelijke schade is, zeker als je met twee rijd. Schade aan moto zal rap vergeten zijn. Ik zou toch goed informeren bij de verzekering en U niet laten afschepen.
BMW Motor Club Vlaanderen lid
ZORRO

Bericht door ZORRO »

Volgens de verzekering geldt het volgende: op een kruispunt trek je een groot kruis en voor al hetgeen binnen die cirkel valt geldt de voorrang van rechts. Voor het feit dat zij heeft verklaard 'vertraagd' te hebben gaan ze bekijken of het nuttig kan zijn dit tegen haar te gebruiken. Het maakt geen enkel verschil uit of je voor- of achteraan wordt gegrepen. We hebben wel laten noteren dat haar rijstijl toch wel aarzelend en twijfelachtig dient genoemd te worden. We moeten afwachten.
Lukas

Bericht door Lukas »

ZORRO schreef:Volgens de verzekering geldt het volgende: op een kruispunt trek je een groot kruis en voor al hetgeen binnen die cirkel valt geldt de voorrang van rechts. ....
Zeg dat nog eens a.u.b.
Snap hem niet.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
ZORRO

Bericht door ZORRO »

Wel ze bedoelen ermee dat voor al hetgeen op het kruispunt gebeurt de voorrang van rechts blijft gelden ook al heeft ze gestopt en zich nadien opnieuw in beweging gezet. Het is raar maar wettelijk, zo'n manier van rijden noemen ze een regelmatige manier van rijden ???
Plaats reactie