Vreemd geluid 1100RT
Moderator: GVN
Vreemd geluid 1100RT
Sinds gisteren heb ik dan eindelijk mijn R1100RT. Het is een prachtige machine. Vanmorgen ben ik er direkt mee naar mijn werk gereden. Het viel me echter op dat af en toe als ik over een drempel rij er een vreemd geluid vanuit de voorvork lijkt te komen. Het is een metaalachtige "klonk". Nadere inspectie levert echter zo op het eerste gezicht geen bijzonderheden op. Hebben mensen hier ervaring mee?
groet,
Ton
groet,
Ton
"The problem with the French is that they dont have a word for entrepreneur."
George W. Bush
George W. Bush
Gefeliciteerd met je motor.
Vermoedelijk heeft je motor ABS. Dit zou het geluid kunnen verklaren.
Wanneer je de rem nog bekrachtigd hebt op de drempel en er is een oneffenheid waardoor je voorpartij "licht" wordt of geheel van de grond komt, dan krijg je een "blokkeerneiging", waardoor er een verschil in draaisnelheid van de twee wielen is. Het ABS grijpt dan in op het voorwiel.
Dit gaat gepaard met de fameuze"klonk". Die komt echter vooraan onder je tank vandaan want daar zit namelijk de hele ABS regelunit.
Mogelijk is dit in deze situatie het geval. IK heb hetzelfde model en het komt bij mij ook regelmatig voor.
Zoek eens wat op over het ABS op jouw motor op dit forum. Er is heel wat over te vinden.
Veel rijplezier nog en kom eens langs in " het Meuleke " tijdens de maandelijkse regionale avond Zuid Limburg.
Vermoedelijk heeft je motor ABS. Dit zou het geluid kunnen verklaren.
Wanneer je de rem nog bekrachtigd hebt op de drempel en er is een oneffenheid waardoor je voorpartij "licht" wordt of geheel van de grond komt, dan krijg je een "blokkeerneiging", waardoor er een verschil in draaisnelheid van de twee wielen is. Het ABS grijpt dan in op het voorwiel.
Dit gaat gepaard met de fameuze"klonk". Die komt echter vooraan onder je tank vandaan want daar zit namelijk de hele ABS regelunit.
Mogelijk is dit in deze situatie het geval. IK heb hetzelfde model en het komt bij mij ook regelmatig voor.
Zoek eens wat op over het ABS op jouw motor op dit forum. Er is heel wat over te vinden.
Veel rijplezier nog en kom eens langs in " het Meuleke " tijdens de maandelijkse regionale avond Zuid Limburg.
Wat een verstandige aankoop 
Een metaalachtige "klonk" vanuit de voorvork bij rijden drempel?
Lijkt me niet van de ABS te komen.Je remt toch niet op dat moment.
Het "test-geluid" van de ABS,bij eerst vertrek bv. klinkt toch anders.
Mij lijkt het dat er iets raakt,botst?Of je voorvering is ten einde en/of je rijdt TE HARD de drempel op???Door de telelever van de BMW is er weinig of geen gevoel in het stuur met de staat van de weg onder je.In elk geval heel anders dan bij een conventionele voorvork.Vandaar dat vele rij-instructeurs ,als eerste moto een telever-bmw afraden:men gaat vlug veel te hard rijden.(een citroën-2PK gevoel van de rijweg(niets dus) met een sterke motor dan,geen 2PK).
Ik schrijf dit ,omdat het je eerste BMW lijkt.(ik rij zelf met een 1100RT),en je misschien gewoon even voorzichtiger moet rijden? voor jezelf dan.Eens op de km-teller letten,ruit omlaag=wind- snelheid gevoel ?Maar ook zeker alles nog eens goed nakijken.Het Meuleke bezoek en raad vragen is zeker geen slecht idee.
Een metaalachtige "klonk" vanuit de voorvork bij rijden drempel?
Lijkt me niet van de ABS te komen.Je remt toch niet op dat moment.
Het "test-geluid" van de ABS,bij eerst vertrek bv. klinkt toch anders.
Mij lijkt het dat er iets raakt,botst?Of je voorvering is ten einde en/of je rijdt TE HARD de drempel op???Door de telelever van de BMW is er weinig of geen gevoel in het stuur met de staat van de weg onder je.In elk geval heel anders dan bij een conventionele voorvork.Vandaar dat vele rij-instructeurs ,als eerste moto een telever-bmw afraden:men gaat vlug veel te hard rijden.(een citroën-2PK gevoel van de rijweg(niets dus) met een sterke motor dan,geen 2PK).
Ik schrijf dit ,omdat het je eerste BMW lijkt.(ik rij zelf met een 1100RT),en je misschien gewoon even voorzichtiger moet rijden? voor jezelf dan.Eens op de km-teller letten,ruit omlaag=wind- snelheid gevoel ?Maar ook zeker alles nog eens goed nakijken.Het Meuleke bezoek en raad vragen is zeker geen slecht idee.
rt
proficiat met je aankoop en veel veilige km toegewenst , ik rij ook met een rt maar is me nog niet opgevallen ( rij er wel traag over)
en inderdaad tijdens remen op zo nen drempel werkt abs dit heb ik wel al gehoord
eerstkomende dagen zal ik er eens extra op letten
alvast succes en welkom hier
bompa
en inderdaad tijdens remen op zo nen drempel werkt abs dit heb ik wel al gehoord
eerstkomende dagen zal ik er eens extra op letten
alvast succes en welkom hier
bompa
Bedankt heren!
Het is niet alleen mijn eerste BMW, het is zelfs mijn eerste motor.
Ik rij zeker niet te hard. Het geluid viel me op toen ik langzaam door de straat reed. Dinsdag zal ik er bij Motorhuis Hasselt eens naar laten kijken.
groet,
Ton
Het is niet alleen mijn eerste BMW, het is zelfs mijn eerste motor.
Ik rij zeker niet te hard. Het geluid viel me op toen ik langzaam door de straat reed. Dinsdag zal ik er bij Motorhuis Hasselt eens naar laten kijken.
groet,
Ton
"The problem with the French is that they dont have a word for entrepreneur."
George W. Bush
George W. Bush
rt
rt van stal gehaald vandaag en speciale op gelet maar ik hoor niets abnormaal buiten de vering die in en uitgaat op zo een drempel , beste is inderdaad garage of nen r rijder laten mee rijden mvgr bompa
hou ons zekers op de hoogte van het fenomeen
hou ons zekers op de hoogte van het fenomeen
Kijk eens naar je voorspatbord. Het kan zijn dat die bij het indrukken van de vering tijdens het nemen van een drempel bovenaan ergens tegen bonkt. De sporen daarvan kan je duidelijk zien (als je goed kijkt). Als dit het geval is, drempels langzamer nemen.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Re: Vreemd geluid 1100RT
EasyRider schreef:Sinds gisteren heb ik dan eindelijk mijn R1100RT. Het is een prachtige machine. Vanmorgen ben ik er direkt mee naar mijn werk gereden. Het viel me echter op dat af en toe als ik over een drempel rij er een vreemd geluid vanuit de voorvork lijkt te komen. Het is een metaalachtige "klonk". Nadere inspectie levert echter zo op het eerste gezicht geen bijzonderheden op. Hebben mensen hier ervaring mee?
groet,
Ton
Bij mij is dat ook zo (R1100RT) als ik een beetje te rap over de drempel rij....dikke "klak", en ik heb ook eens nagevraagd maar heb er nooit echt een volledig antwoord op gehad. Schijnbaar vering volledig ingedrukt en spatbord raakt dan.
Het gebeurd niet als je iets rustiger over de drempel gaat.
Bij mij soms ook hetzelfde fenomeen,
ik denk dat het ook eventueel valt te zoeken bij de 'zwevende' remschijven,
als die tussenbusjes wat speling vertonen kan de schijf dat metaalgeluid veroorzaken,
probeer eens op kasseien te rijden en lichtjes je voorrem aanhalen, dan zou het geluid moeten weg zijn,
bij ons hier in Brugge mag ik bijna constant de rem lichtjes aanhalen of ik krijg precies het geluid alsof er een bout los zit in het motorblok
joske
ik denk dat het ook eventueel valt te zoeken bij de 'zwevende' remschijven,
als die tussenbusjes wat speling vertonen kan de schijf dat metaalgeluid veroorzaken,
probeer eens op kasseien te rijden en lichtjes je voorrem aanhalen, dan zou het geluid moeten weg zijn,
bij ons hier in Brugge mag ik bijna constant de rem lichtjes aanhalen of ik krijg precies het geluid alsof er een bout los zit in het motorblok
joske
1990-2007: R80/7RT ; 2007-...: R1100RT