Info mbt extra verlichting

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Willy

Info mbt extra verlichting

Bericht door Willy »

Hallo,
't Is al vaak ter sprake gekomen, maar ik heb niet gevonden wat ik wil weten:
Er bestaat een LED strip in 't rood, heel toepasselijk Knight Rider genoemd.
Het ding kan als extra achterlicht dienen maar kan ook pulseren als er geremd wordt
(althans de eerste 5 seconden, dan vast branden).
De KR wordt oa. door http://www.Lumimoto.com uit Denderleeuw verdeeld.
Heeft er iemand zo'n KR en is het de moeite waard (prijs is geen punt, moeite van plaatsen wel :oops: ).

Iets anders: ik vind dat je een motor best ziet aankomen als hij op een baan met betonplaten
naar je toe komt, het denderen van de koplamp trekt bijzonder de aandacht. Ik kan me
voorstellen dat zoiets moet kunnen gesimuleerd worden, mogelijk door een strip met felle witte
LED's aan de bestaande verlichting toe te voegen. Let wel, ik heb het niet over de bestaande
stroboscooplichten of passeerlichten die met een vaste regelmaat knipperen, maar over
een meer willerkeurig knipperen zoals in de hierboven geschetste situatie op betonwegen.
Als zoiets bestaat zou ik graag weten waar ik het kan vinden, zoniet weet ik graag of het idee op
zich zinvol lijkt (want wat niet is kan er eventueel komen).
Groeten,
Willy
Tommeke

Bericht door Tommeke »

Ik kan me voorstellen dat zoiets moet kunnen gesimuleerd worden, mogelijk door een strip met felle witte LED's aan de bestaande verlichting toe te voegen
Hiermee opletten dat je wettelijk bezig blijft, 't is maar een opmerking.

Wat uw vragen betreft zal ik u niet verder kunnen helpen. Succes in de zoektocht.
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Willy

Bericht door Willy »

Gelijk heb je, 't is minstens in de grijze zone, maar met een beetje licht erbij..... :razz:
Maar even serieus, 't is denk ik net zo grijs als een fiets met enkel knippervelichting vooraan,
wat natuurlijk geen excuus op zich is. Anderzijds is er al eens begrip voor iets dat eigenlijk
niet mag maar aantoonbaar de veiligheid kan verhogen en niemand hindert (hoop ik)
Evengoed bedankt voor de tip,
Willy
Stef RT

Bericht door Stef RT »

Hallo,

en wat dan met de felle ledbars van de audi A5.
Als die wettelijk zijn zullen wij er ook wel mogen bijzetten zeker.
Ik denk dat als ze wit licht geven (of iets dat er op trekt) en constant branden, er dan geen probleem is.

Groeten, Stef 8-)
BMW MC Vlaanderen lid / R1150RT silver / John's xenonbeemer
PaulM

verlichting

Bericht door PaulM »

@Willy,

waarom plaats je dan niet gewoon een nummerplaathouder waar zo'n led in zit ,aasluiten op je achterlicht en remlicht en klaar is Kees! euh willy.

Moto2000 verdeeld deze zeker.

greetz
Paul
Your heart is free, have the courage to follow it!

Highlandbrother 2005
Scotland rider 2006
Italy 2007
Provence 2008
Zwarte Woud 2009
Ierland 2010
Nergens 2011 + 2012
R1100RT,R1150GS,R1200GSA
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Of maak het zelf 8-)

Afbeelding

Eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat edargpu3 (hier ook op het forum) dit voor mij (en voor hemzelf, uiteraard) gemaakt heeft :oops:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Willy

Bericht door Willy »

Bedankt voor de feedback. Achteraan komt het wel in orde, al dan niet met wat huisvlijt :-)
Nu de voorzijde nog, ik heb al wat schema's gevonden om flikkerende lichteffecten te bekomen, we zien wel.
Willy
DirK12RS

Bericht door DirK12RS »

hoi willy,
ik heb der vanvoor 2 LED lampjes opgezet met 6 elk lampjes en deze zijn oorspronkelijk ontworpen om in een....borrelsteen te plaatsen....!!!
het geeft niet echt licht (ik bedoel dat je der nie echt iets mee ziet) maar het valt wel vree goed op.....en da was de bedoeling !!!
achteraan heb ik een ledlamp (16 leds) bij Louis in aken gekocht , hier kan je kiezen of het continu brand met je achterlicht , alleen met je remlicht of gecombineerd.
heb dan gekozen om te branden bij het remlicht ,valt beter op vind ik. als je je e-mail doorstuurt zend ik wat foto's door.
Rooie K1200RS rijer.........
Stelo

Bericht door Stelo »

Hoi folks,

Voor de voorkant, is het zoiets wat je bedoelt?

Afbeelding

Deze 2 ledstripjes heb ik via het net in Nederland besteld, hebben me nauwelijks 11 euro gekost, ze werken op 12Volt DC, en ze zijn waterdicht.

Zie daarvoor : http://www.leds-buy.nl/waterdichte-witt ... p-207.html

In combinatie met het Xenonlicht op mijn motorfiets heeft het een mooi en proper effect. Het valt meer op dan een gewoon voorlicht van een motorfiets, en in het donker is het mij al opgevallen dat voorliggende voertuigen heel makkelijk plaats laten om me te laten voorbijrijden.
Dus ben ik er tevreden van.

Let wel, ze knipperen niet. Ik wil het toch wel graag wettelijk houden.

Greetz,

Stelo
8-)
R1200RT
Willy

Bericht door Willy »

Tja, dat knipperen is nu juist waar ik naartoe wil, ttz een flikkering die een goede imitatie is van een aankomende motorfiets, bij voorkeur op een baan met betonplaten zodat de koplamp bij elke overgang wat dendert. Ik wil dit niet met de koplamp zelf maar met een toegevoegde verlichting doen, met LED's gaat dat trouwens beter dan met een gloeilamp. Wettig toegestaan is dat niet helemaal denk ik :grin:
Het is maw de bedoeling om beter gezien te worden door tegenliggers en loopt wellicht vooruit op de dag dat alle motorvoertuigen met verlichting zullen (moeten) rijden.
Willy
yellow

Bericht door yellow »

En wat als je de nieuwe voorlampkes vast zet met rubber blokskes ertussen? Elke trilling van de motor zal dan wel opvallen door het 'verings' effect...
Willy

Bericht door Willy »

Ja, da's misschien een goed idee, precies de reden dat ik er hier over begonnen ben :razz:
Men heeft nogal gauw de neiging om een oplossing te zoeken binnen het eigen vakgebied,
een "buitenstaander" heeft soms een veel objectievere kijk op de dingen.
Het is vast de moeite waard om er mee te experimenteren, de stugheid van de ophanging
zal de mate van denderen van het licht bepalen en uiteindelijk gaat het over het simuleren
van een verschijnsel met eenmechanische oorzaak.
Willy
Plaats reactie