Lap, eerste kou en platte batterij

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Jerommeke

Lap, eerste kou en platte batterij

Bericht door Jerommeke »

Eergisteren een beetje miserie gehad met den 1150RT. :-(

Na een tussenstop van ongeveer 1 uur vertrok ik met mijn RT huiswaarts, tenminste... wilde ik vertrekken.

Door de tussenstop stond de motor half koud / half warm. De eerste startpoging mislukte, en 'k weet dat de tweede er dan niet gemakkelijker op wordt... (vorige winter eens meegemaakt). Uit ondervinding beste optie: 2 minuutjes contact uit en wachten, daarna shoke op (had ik eigenlijk de eerste keer al moeten doen... maar ja, 't was dan ook de eerste koude hé en het laatste half jaar geen greintje startproblemen gehad) en opnieuw aan de startknop hangen. Maar na enkele seconden: geen fluit beter dan de eerste keer. Mijn vrees kwam uit, enkele pogingen verder: batterij zo goed als volledig op, klokje sprong zelfs op 00:00 :cry:

Dan maar de pechdienst gebeld, en 'k was snel (wel uurtje wachten) weer op weg naar huis. De motor is van 2001 en ik vermoed dat het de eerste batterij is (heb hem zelf nog maar sinds begin 2006). De volgende dag de motor uit de garage gehaald en met bang hartje gestart, met choke... en yep: na een kleine aarzeling was den RT weer in form, :grin:

Ik dan rechtstreeks naar Lievens Mechanics om een nieuwe batterij te laten steken, om 9.00u aan de deur zonder afspraak en direct geholpen: mooie service. De mechanicien zei dat het inderdaad wel tijd werd voor een verse.

Nu nog een vraagje? Als de batterij zijn beste tijd gehad heeft, is het dan makkelijk om 't spel aan de praat te krijgen indien er bvb. iemand je enkele meters kan duwen? En wat is dan de beste manier om te vertrekken? Bedankt voor de tips... Hopelijk heb ik ze niet direct nodig...
demito
Contacteer:

Re: Lap, eerste kou en platte batterij

Bericht door demito »

Jerommeke schreef:Nu nog een vraagje? Als de batterij zijn beste tijd gehad heeft, is het dan makkelijk om 't spel aan de praat te krijgen indien er bvb. iemand je enkele meters kan duwen? En wat is dan de beste manier om te vertrekken? Bedankt voor de tips... Hopelijk heb ik ze niet direct nodig...

Kies een schoon bergafke of laat u duwen, choke op, tweede versnelling, koppeling ingetrokken tot je voldoende speed hebt en los de koppeling plots. Al meermaals met succes toegepast in de tijd dat mijn stratmotor niet meer meewilde.

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
semtex
Contacteer:

Bericht door semtex »

Heb zelfde probleem gehad vandaga en gisteren. Gelbatterij waarschijnlijk ver op.
Starten is dan na een paar keer proberen wel gelukt.. maar den ABS bleef uitgeschakeld.
Guidoviv
Contacteer:

Bericht door Guidoviv »

demito schreef:
Jerommeke schreef:Nu nog een vraagje? Als de batterij zijn beste tijd gehad heeft, is het dan makkelijk om 't spel aan de praat te krijgen indien er bvb. iemand je enkele meters kan duwen? En wat is dan de beste manier om te vertrekken? Bedankt voor de tips... Hopelijk heb ik ze niet direct nodig...

Kies een schoon bergafke of laat u duwen, choke op, tweede versnelling, koppeling ingetrokken tot je voldoende speed hebt en los de koppeling plots. Al meermaals met succes toegepast in de tijd dat mijn stratmotor niet meer meewilde.

T
Heel belangrijk,vergeet niet om uw kontakt op te zetten.
http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

demito schreef:Kies een schoon bergafke of laat u duwen, choke op, tweede versnelling, koppeling ingetrokken tot je voldoende speed hebt en los de koppeling plots.
Das héél tof voor diegene die aan't duwen is. Die knotst dan met zijn gezicht tegen uwe rug aan en hangt als een slappe vod op de achterkant van uwen bike te bengelen met twee verstuikte polsen :roll: :-P .

Maaaaar het werkt idd wél 8-)
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Geerty

Bericht door Geerty »

Zet de moto in 2de. Kontakt aan. Zet u recht op uw pedalen en laat u duwen. Van het moment dat ge iets of wat snelheid hebt laat ge u als een steen, dus voeten van pedalen, op uw zadel vallen. Tegelijk koppeling loslaten en gas geven. Door de impact slaat de motor aan en weg zijt ge !
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Geerty schreef:Zet de moto in 2de. Kontakt aan. Zet u recht op uw pedalen en laat u duwen. Van het moment dat ge iets of wat snelheid hebt laat ge u als een steen, dus voeten van pedalen, op uw zadel vallen. Tegelijk koppeling loslaten en gas geven. Door de impact slaat de motor aan en weg zijt ge !
en dan per ongeluk ne wheelie doen met losse voeten als ge door de impact te hard aan het gas hangt. Ik zie het al zo voor mij :grin: :grin: :grin:
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Tommeke

Bericht door Tommeke »

gene schrik hebben van diene weelie. Ge moet dat een paar keer proberen als ge niet in panne staat. Kwestie van te oefenen. Op den duur kunt ge hem dan zelfs zelf in gang lopen op een plat stuk. Contact aan en in tweede, koppeling in, gewoon naast lopen, eens hij bolt springt ge er in amazonezit op en de moment dat ge op het zadel ploft laat ge de koppeling los.
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Geerty

Bericht door Geerty »

Dat is inderdaad een even goeie oplossing. Om een wheelie te trekken in 2de moet ge wel heel goei papieren hebben toch ... :!: :!:
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

nog beter om in gang te lopen is

laat hem gewoon in neutraal staan
contact op
lopen ( indien mogelijk bergaf en u laten duwen)
eens voldoende snelheid er op springen en zonder koppeling gewoon naar 2de schakelen.

gegarandeerd suc6
spreek uit ervaring :!: :oops:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
poestexas

Bericht door poestexas »

ik had vroeger een r1100rt en het is mij ook eens overkomen dat de batterij plat was. Ik woon echter bovenaan een serieuze bergop. Dus niet getreurd en liet mij naar beneden bollen, met contact aan en dan in 2e...
resultaat: achterwiel in de slip, niet starten en op de lange duur beneden de berg gesukkeld en nog niets verder. Dus te voet met de motor aan de hand weer naar boven.... buurman rolde zich van het lachen en ik grolde van het zweten
met startkabels startte hij dan wel onmiddellijk
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Dd

Bericht door Dd »

kleine opmerking:
destijds met mijn Japannerke batterij helemaal leeggelopen (eigen schuld), en dan mag je duwen en bergaf gaan zo hard als mogelijk, de injectie wordt niet gevoed en er start helemaal niks...

Dd
AfbeeldingAfbeelding Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
de Ron

Bericht door de Ron »

als hij start bij het in gang lopen heb je veel geluk,heb vroeger eens gehad dat de motor plots afsloeg bij het rijden. Ik reed nog een 30 à 40 km/uur. Ik dacht geen probleem, in stond nog in 2de of 3de versnelling en liet de koppeling los om terug te kunnen starten. Gevolg, een dikke zwarte streep van de achterband, maar motor niet in gang gekregen. Contact even af, terug starten en weg was hij.
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

Tja, je hebt plat en RATS PLAT.

Met een batterij die net te weinig levert om te starten, kan je de zaak nog aanduwen.

Als je de motor bijvoorbeeld in de garage zet en lichten laat branden of een andere verbruiker laat aan staan gedurende lange tijd, dan is de batterij echt helemaal leeg ofte rats plat. In dat geval helpt duwen / lopen / bergaf bollen niet. De dynamo krijgt geen opwekspanning en levert ook geen spanning. Geen vonk aan de bougie, niks marcheert. Startkabels werkt dan wel.

Een batterij die zo diep ontladen is geweest, kan je meestal ook niet meer tot leven wekken door opladen.

Salut,
Michel
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

MiGSel schreef:Een batterij die zo diep ontladen is geweest, kan je meestal ook niet meer tot leven wekken door opladen.
Dat is het keyword, want mij lukte het een paar weken geleden nog wél. Daarom was ik na de ijskoude nacht in Calais ongerust over startproblemen 'smorgens, maar .... no problemo 8-) . Vraag is: hoelang is het uitstel van executie :razz:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

BiemeRT schreef:Vraag is: hoelang is het uitstel van executie?
Ja, dat bedoel ik.
Je kunt ze wel opladen, maar naar mijn ervaring is die batterij toch om zeep en bij de eerste echte kou doet ze het weer niet.
Salut,
Michel
Afbeelding
dirkske

Bericht door dirkske »

MiGSel schreef:........ ofte rats plat. In dat geval helpt duwen / lopen / bergaf bollen niet. De dynamo krijgt geen opwekspanning en levert ook geen spanning. Geen vonk aan de bougie, niks marcheert......
Naar het schijnt zou je met een voldoende grote condensator, je motor wel aan den "babbel" kunnen brengen met een platte of geen batterij.
Ik heb het nog niet geprobeerd, Maar denk van het wel ooit eens uit te testen.
Jerommeke

Bericht door Jerommeke »

Ik heb het vorig weekend even geprobeerd (van een helling laten bollen en koppeling laten lossen in 2e versnelling) en inderdaad: motor in gang gekregen. Merci voor de tips.

Om hem echter zelf in gang te lopen tegen die snelheid en er dan op te springen...? Dat zie ik nog niet direct zitten... 'k vrees een beetje om den RT tegen de grond te laten kletsen, en dat hebben we niet graag :cry:
animal

Bericht door animal »

ik had vroeger een r1100rt en het is mij ook eens overkomen dat de batterij plat was. Ik woon echter bovenaan een serieuze bergop. Dus niet getreurd en liet mij naar beneden bollen, met contact aan en dan in 2e...
resultaat: achterwiel in de slip, niet starten en op de lange duur beneden de berg gesukkeld en nog niets verder.

Ook al voor gehad dus dat van die bergaf......... zorg maar dat hij lang genoeg is want met een klein bergafken lukt het dus niet (ik spreek uit ervaring)
Plaats reactie