Sherman
Belastingsvraagje
Moderator: GVN
Belastingsvraagje
Ik ben al aan mijn 2de motor bezig met fiskaal inbrengen i.v.m. woon-werkverkeer. Dit lukt mij aardig
.Ik zit nu echter met een vraagje : 2007 is het laatste jaar dat ik mijn huidige motor kan inbrengen. Ik sta op het punt van een volgende (tweedehands) motor te kopen. Kan ik deze (volgende) motor al inschrijven in bijvoorbeeld november 2007 (een faktuur dus van 2007), maar pas beginnen inbrengen vanaf 2008 of moet de faktuur wel degelijk opgemaakt zijn in 2008? En hoe gaat het dan in zijn werk i.v.m. mijn vorige (huidige) motor die eigenlijk afgeschreven is eind 2007?...
Sherman
Sherman
K 100 RS - R 1100 RT - R 1150 RT - K 1200 GT - R 1200 GS Triple Black
Als je de nieuwe al inschrijft in Nov 2007, dan schrijf je die ook al af voor een volledig jaar 2007, althans de aankoop/afschrijving. De andere kosten blijven gewoon doorlopen en zijn als dusdanig aftrekbaar. De afschrijving van de 'oude' motor vervalt dan wel voor dit jaar. Beetje rekenen en simuleren dus, om de meest rendabele oplossing te vinden.
-
hla
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Het komt eropneer dat je geen twee motoren tegelijk kunt afschrijven.
En de jaren lopen vanaf de datum van aankoop.
Wissel je dus in het laatste jaar van de oude, dan ben je dat jaar van de oude kwijt, maar mag je starten met de nieuwe.
Vul je de oude nog in zijn laatste jaar in terwijl je de nieuwe al hebt, dan verlies je het eerste jaar van de nieuwe.
Dus in beide gevallen doe je een verlies. Maar wat het minste kost moet je dus effectief gaan uitrekenen.
Wacht je tot in 2008 met de aankoop, dan blijven de regels hetzelfde maar dan heb je nergens last van.
In 2008 mag je de oude dan niet samen met de nieuwe aftrekken.
Maar de oude was reeds afgeschreven, dus je kon die toch al niet meer inbrengen, en dan begin je dus met de nieuwe. En dus doe je geen verlies.
Kun je niet gewoon de nieuwe aankopen op 01.01.2008 ?
Op die paar maand zal het ook wel niet komen zeker?
En de jaren lopen vanaf de datum van aankoop.
Wissel je dus in het laatste jaar van de oude, dan ben je dat jaar van de oude kwijt, maar mag je starten met de nieuwe.
Vul je de oude nog in zijn laatste jaar in terwijl je de nieuwe al hebt, dan verlies je het eerste jaar van de nieuwe.
Dus in beide gevallen doe je een verlies. Maar wat het minste kost moet je dus effectief gaan uitrekenen.
Wacht je tot in 2008 met de aankoop, dan blijven de regels hetzelfde maar dan heb je nergens last van.
In 2008 mag je de oude dan niet samen met de nieuwe aftrekken.
Maar de oude was reeds afgeschreven, dus je kon die toch al niet meer inbrengen, en dan begin je dus met de nieuwe. En dus doe je geen verlies.
Kun je niet gewoon de nieuwe aankopen op 01.01.2008 ?
Op die paar maand zal het ook wel niet komen zeker?
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
hangt ook af van de manier van afschrijven, degressief of liniair,
liniaire afschrijving maakt het niet uit in welk jaar je hem (of haar) verkoopt.
schrijf je degeressief af dan is het intressant om hem (haar) in het derde jaar te verkopen, je moto heeft een hoge tweedehandswaarde en hij is al voor meer dan de helft afgeschreven.
of je hem (haar) in januari of december koopt, je mag in dat jaar maar 1 moto afschrijven, natuurlijk is de nieuwe dan het voordeligste
een nieuwe moto kan je zowiezo degressief afschrijven, een jonge tweedehandse kan ook maar hierover kan de belastingsinspecteur moeilijk doen.
indien je 5 jaar of langer doet met uwe moto maakt het eigenlijk weinig verschil
liniaire afschrijving maakt het niet uit in welk jaar je hem (of haar) verkoopt.
schrijf je degeressief af dan is het intressant om hem (haar) in het derde jaar te verkopen, je moto heeft een hoge tweedehandswaarde en hij is al voor meer dan de helft afgeschreven.
of je hem (haar) in januari of december koopt, je mag in dat jaar maar 1 moto afschrijven, natuurlijk is de nieuwe dan het voordeligste
een nieuwe moto kan je zowiezo degressief afschrijven, een jonge tweedehandse kan ook maar hierover kan de belastingsinspecteur moeilijk doen.
indien je 5 jaar of langer doet met uwe moto maakt het eigenlijk weinig verschil
-
hla
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
sman, U antwoord hier eigenlijk niet helemaal correct.sman schreef:hangt ook af van de manier van afschrijven, degressief of liniair,
liniaire afschrijving maakt het niet uit in welk jaar je hem (of haar) verkoopt.
Ieder jaar dat je hem vroeger verkoopt dan de voorziene afschrijving, is een jaar verloren. Dit is zowel bij degressief als bij lineair.
Als je van in het begin beslist om hem vroeger(te vroeg) te verkopen, dan is inderdaad degressief afschrijven interessanter. Dan doe je minder verlies, maar verlies doe je zowieso.
Beslis je hem te houden over de volledige periode (of langer), dan is er inderdaad geen verschil tussen beide systemen.
Maar Sherman heeft zijn moto al en vraagt wat te doen. Eind 2007 of begin 2008
En dan is zijn conclusie de enige correcte keuze.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Ik heb nu wel een probleempje : de factuur van de occasiemotor kan enkel opgemaakt worden voor 11/2007. Ik ben echter van plan om de tweedehandsmotor begin 2008 officieel in te schrijven. Mag ik hem dan vanaf 2008 inbrengen voor de belastingen, of speelt de datum van de factuur een rol?
K 100 RS - R 1100 RT - R 1150 RT - K 1200 GT - R 1200 GS Triple Black