GPS
Moderator: GVN
Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
GPS
ik heb de indruk dat steeds meer motorrijders geen ritje meer kunnen rijden zonder hun onafscheidelijke vriend GPS.
Ik dacht dat de functie van een GPS was : van A naar B via de korste weg, eventueel via C.
Ikzelf heb er geen, noch op m'n bike, noch in m'n wagen en ik zie er ook het nut niet van in ... voor mezelf dan ....
Het is toch plezant om je route uit te stippelen op een kaart, of om eens zo maar naar een bestemming te rijden, links en rechts eens een weggeltje in te slaan onder het motto " we zien wel waar we uitkomen ".
Op deze manier heb ik al menig mooi plekje of weggeltje ontdekt ...
Dat is voor mij de fun van het motorrijden, de vrijheid van de biker ...
Ik dacht dat de functie van een GPS was : van A naar B via de korste weg, eventueel via C.
Ikzelf heb er geen, noch op m'n bike, noch in m'n wagen en ik zie er ook het nut niet van in ... voor mezelf dan ....
Het is toch plezant om je route uit te stippelen op een kaart, of om eens zo maar naar een bestemming te rijden, links en rechts eens een weggeltje in te slaan onder het motto " we zien wel waar we uitkomen ".
Op deze manier heb ik al menig mooi plekje of weggeltje ontdekt ...
Dat is voor mij de fun van het motorrijden, de vrijheid van de biker ...
Laatst gewijzigd door leslie op 26 okt 2007, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- mdc
- Webmaster

Re: GPS PRO EN CONTRA
Volgens mij een verkeerde indrukleslie schreef:ik heb de indruk dat steeds meer motorrijders geen ritje meer kunnen rijden zonder hun onafscheidelijke vriend GPS.
Verkeerd gedacht, de goedkopere modellen wel (auto gebruik). Die dat gebruikt worden op de moto kan je routes plannen tot in de detail.leslie schreef:Ik dacht dat de functie van een GPS was : van A naar B via de korste weg, eventueel via C.
Doen wij toch ook hoor, voor onze pc, dan op de gps en geen gerotzooi meer met kaartje omplooien, blaadje omdraaien.leslie schreef:Het is toch plezant om je route uit te stippelen op een kaart,
Kan ook nog met gps, voordeel is dan wel, als je teveel weggetjes in slaat weet je nog altijd waar je bent.leslie schreef: of om eens zo maar naar een bestemming te rijden, links en rechts eens een weggeltje in te slaan onder het motto " we zien wel waar we uitkomen"
Ik ook...leslie schreef:Op deze manier heb ik al menig mooi plekje of weggeltje ontdekt ...
Heb je nog altijd en zelfs meer met een gpsleslie schreef:Dat is voor mij de fun van het motorrijden, de vrijheid van de biker ...
Marc
R1250RT 2020
R1250RT 2020
Misschien kan de vraag (by the way, ik heb vooralsnog geen GPS, maar volgend seizoen zou dat best kunnen veranderen) anders gesteld worden: "Welke zijn volgens de doorgewinterde GPS gebruikers, de nadelen (als die er zijn?) van GPS t.o.v. van de kaart/roadbook?"
Ik heb me bijvoorbeeld al afgevraagd wat je doet wanneer je (zonder PC of laptop) op vakantie bent en je op je bestemming routes wil uitstippelen voor je GPS?
Bedankt alvast.
Ik heb me bijvoorbeeld al afgevraagd wat je doet wanneer je (zonder PC of laptop) op vakantie bent en je op je bestemming routes wil uitstippelen voor je GPS?
Bedankt alvast.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
niet Pro, maar ook niet Contra
Kan mij volledig in uw visie vinden Leslie.
Ik houd er ook niet van mij te veel te binden aan voorgeprogrammeerde toestanden.
Ik ben een fervente Michelinkaart-gebruiker. Gebaseerd op stafkaarten met oog voor de nodige details en mooie routes.
Tot hiertoe altijd route gepland door het opschrijven van de achtereenvolgende plaatsen en wegnummers.
Maar daar begint nu juist het probleem. Als de eerstvolgende bestemming of wegnr niet op de wegwijzers staat
vermeld moet de kaart worden geraadpleegd EN mijn zicht is niet meer zoals enkele jaren terug (ouderdom, weet je wel),
dus wordt het kaartlezen "on the road" heel omslachtig (stoppen, helm afzetten, leesbril opzetten en omgekeerd).
Dus gaat de aandacht stillekesaan richting GPS. Maar der zijn echter nog enkele dingen die mij vooralsnog tegenhouden:
de mapsourcekaarten zijn in de verste verte nog géén Michelinkaarten, en iets dat ons regelmatig overkomt: wijzigen
van route (geplande route te lang of 't is slecht weer in de gekozen bestemming).
Tot heden was dit even stoppen op een terraske, kaart bekijken nieuwe opsomming opschrijven en vooruit.
Ik denk dat dit laatste met de GPS-toestanden niet in een handomdraai op te lossen is.
Er zal dus meer aan de geplande route gehouden worden. Maw.: weg vrijheid, weg avontuur.
Ik ben nog steeds niet overtuigd.
trikke
Ik houd er ook niet van mij te veel te binden aan voorgeprogrammeerde toestanden.
Ik ben een fervente Michelinkaart-gebruiker. Gebaseerd op stafkaarten met oog voor de nodige details en mooie routes.
Tot hiertoe altijd route gepland door het opschrijven van de achtereenvolgende plaatsen en wegnummers.
Maar daar begint nu juist het probleem. Als de eerstvolgende bestemming of wegnr niet op de wegwijzers staat
vermeld moet de kaart worden geraadpleegd EN mijn zicht is niet meer zoals enkele jaren terug (ouderdom, weet je wel),
dus wordt het kaartlezen "on the road" heel omslachtig (stoppen, helm afzetten, leesbril opzetten en omgekeerd).
Dus gaat de aandacht stillekesaan richting GPS. Maar der zijn echter nog enkele dingen die mij vooralsnog tegenhouden:
de mapsourcekaarten zijn in de verste verte nog géén Michelinkaarten, en iets dat ons regelmatig overkomt: wijzigen
van route (geplande route te lang of 't is slecht weer in de gekozen bestemming).
Tot heden was dit even stoppen op een terraske, kaart bekijken nieuwe opsomming opschrijven en vooruit.
Ik denk dat dit laatste met de GPS-toestanden niet in een handomdraai op te lossen is.
Er zal dus meer aan de geplande route gehouden worden. Maw.: weg vrijheid, weg avontuur.
Ik ben nog steeds niet overtuigd.
trikke
Laatst gewijzigd door Trikke op 26 okt 2007, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaan we hier de " mierenneuker " uithangen ???John schreef:tJa? Waarom vraag je dan achter de pro en contras?leslie schreef:![]()
ja, mdc , zo heeft iedereen gelijk .... voor mij hoeft ne GPS niet ....
![]()
Ik heb alleen m'n mening geschreven over het gebruik van een GPS om toerritjes te maken.
Ik doe op de " ouderwetse manier ", jij schijnbaar met GPS. Iedereen z'n zin !!!
De titel is ondertussen veranderd in " GPS " - zonder meer
Laatst gewijzigd door leslie op 26 okt 2007, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
GSrijder
- Contacteer:
Leve de GPS, tijdens onze eerste meerdaagse ritjes hebben we meer dan eens onderweg zitten kloten met de kaart.
Bij goed weer valt het mee, bij het rijden in de regen en je moet stoppen om de kaart te raadplegen is minder gezellig.
Nu zetten wij mooi onze ritten op voorhand uit of je vraagt aan anderen of zij een mooie rit hebben ( zoals hier op het forum).
Ook dankzij de GPS hebben wij al baantjes ontdekt die wij anders nooit zouden inrijden.
We zijn ooit eens via GPS een baantje ingereden waar een bord stond dat de baan doodliep maar we konden er toch lekker door ( mits het doorwaden van een kleine waterloop ) en dat is ook een deel van het avontuur.
Bij goed weer valt het mee, bij het rijden in de regen en je moet stoppen om de kaart te raadplegen is minder gezellig.
Nu zetten wij mooi onze ritten op voorhand uit of je vraagt aan anderen of zij een mooie rit hebben ( zoals hier op het forum).
Ook dankzij de GPS hebben wij al baantjes ontdekt die wij anders nooit zouden inrijden.
We zijn ooit eens via GPS een baantje ingereden waar een bord stond dat de baan doodliep maar we konden er toch lekker door ( mits het doorwaden van een kleine waterloop ) en dat is ook een deel van het avontuur.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
ik moest ook geen gps hebben, allemaal show en trendy dacht ik..
nu heb ik er één, en ik kan je zeggen, het is toch wel prachtig hoor. ik heb ook jaren op de kaart gereden en routes uitgestippeld erop (om dan na 30km telkens de kaart te moeten verplooien) en dat is inderdaad leuk, maar met een gps kom je volgens mij op nog veel leukere plaatsjes dan met een kaart + als je afgeweken bent je gemaakte route ben je er zo weer op.
ander voordeel: je moet eens proberen vanuit het midden van een grote, voor u een onbekende stad te rijden op je kaart.. dat gaat inderdaad ja, maar ik ben er zeker van dat dit met een gps veel relaxer en sneller zal gaan. een grote stad inrijden is nooit een probleem, maar eruit rijden en meteen op je goede weg zitten, dat is soms niet zo simpel..
ook al is het maar om van A naar B te rijden, dan nog heeft hij voordelen, vraag dat maar eens aan pakjesdiensten die veel adressen moeten vinden.. het bespaart de baas een hoop tijd en brandstof.
nadeel: het is verslavend (doch, dat bepaal je zelf). ook vergeet een mens wel eens een gewone kaart bij een daguitstap en weigert de gps eens dienst, dan heb je wel pech dat je geen kaart hebt natuurlijk, maw, reken niet té veel op uw gps en zorg dat je steeds nog de kaarten van de landen waar je in reist bij je hebt.
ikzelf gebruik voor het maken van routes een gewone kaart, mapsource en mijn gps, volgens mij een goede combinatie want ze hebben allen hun pro en contras
mvg
nu heb ik er één, en ik kan je zeggen, het is toch wel prachtig hoor. ik heb ook jaren op de kaart gereden en routes uitgestippeld erop (om dan na 30km telkens de kaart te moeten verplooien) en dat is inderdaad leuk, maar met een gps kom je volgens mij op nog veel leukere plaatsjes dan met een kaart + als je afgeweken bent je gemaakte route ben je er zo weer op.
ander voordeel: je moet eens proberen vanuit het midden van een grote, voor u een onbekende stad te rijden op je kaart.. dat gaat inderdaad ja, maar ik ben er zeker van dat dit met een gps veel relaxer en sneller zal gaan. een grote stad inrijden is nooit een probleem, maar eruit rijden en meteen op je goede weg zitten, dat is soms niet zo simpel..
ook al is het maar om van A naar B te rijden, dan nog heeft hij voordelen, vraag dat maar eens aan pakjesdiensten die veel adressen moeten vinden.. het bespaart de baas een hoop tijd en brandstof.
nadeel: het is verslavend (doch, dat bepaal je zelf). ook vergeet een mens wel eens een gewone kaart bij een daguitstap en weigert de gps eens dienst, dan heb je wel pech dat je geen kaart hebt natuurlijk, maw, reken niet té veel op uw gps en zorg dat je steeds nog de kaarten van de landen waar je in reist bij je hebt.
ikzelf gebruik voor het maken van routes een gewone kaart, mapsource en mijn gps, volgens mij een goede combinatie want ze hebben allen hun pro en contras
mvg
Ik heb momenteel nog geen GPS.
En die heb ik afgelopen week verdomme hard gemist. Hopeloos op zoek geweest naar een straat in Tienen. Plus omleggingen in Willebroek en daar ook verkeerd gereden.
Slechts twee problemen:
1. ne GPS is en blijft toch wel duur in aankoop
2. met mijn technisch- en computervernuft zal 't gene vette zijn om er mee te werken
En die heb ik afgelopen week verdomme hard gemist. Hopeloos op zoek geweest naar een straat in Tienen. Plus omleggingen in Willebroek en daar ook verkeerd gereden.
Slechts twee problemen:
1. ne GPS is en blijft toch wel duur in aankoop
2. met mijn technisch- en computervernuft zal 't gene vette zijn om er mee te werken
-
Little John
dat is toch duidelijk - weeral oeverloze discussies en een dosis gelul !Trikke schreef:Wat bedoel je, J?J schreef:laat jullie weer niet vangen he
trikke
waarom zo een topics plaatsen ? er is al genoeg info te vinden op dit forum en menig motorrijder kan hier de nodige inspiratie opdoen om al of niet een gps te kopen.
Ikzelf heb GPS en wil niet anders - gemakkelijker - veel veiliger (dan naar die kaarten steeds te moeten kijken en zoeken)
elk zijn waarheid .....
gps
@ J
ik was al mee
waarom een vraag stellen als je toch géén antwoord wil weten
Moderator denk dat er een slotje op mag voor het weer .........
@ Leslie
succes met de wegenkaarten
ik was al mee
waarom een vraag stellen als je toch géén antwoord wil weten
Moderator denk dat er een slotje op mag voor het weer .........
@ Leslie
succes met de wegenkaarten
Your heart is free, have the courage to follow it!
Highlandbrother 2005
Scotland rider 2006
Italy 2007
Provence 2008
Zwarte Woud 2009
Ierland 2010
Nergens 2011 + 2012
R1100RT,R1150GS,R1200GSA
Highlandbrother 2005
Scotland rider 2006
Italy 2007
Provence 2008
Zwarte Woud 2009
Ierland 2010
Nergens 2011 + 2012
R1100RT,R1150GS,R1200GSA
GPS ??
Aangezien mijn opmerkingen hier blijkbaar niet in goede aarde vallen, heb ik ze in de vorm van vragen op het
GPS-forum gesteld. Niet om een oeverloze discussie uit te lokken, maar om antwoorden te krijgen waardoor ik
misschien kan overstappen op GPS gebruik (eerst aanschaf).
Zie GPS-gebruik
trikke
GPS-forum gesteld. Niet om een oeverloze discussie uit te lokken, maar om antwoorden te krijgen waardoor ik
misschien kan overstappen op GPS gebruik (eerst aanschaf).
Zie GPS-gebruik
trikke
Sorry, maar ik begrijp hier iets niet. Wat is het probleem om aan ervaren GPS gebruikers te vragen welke nadelen zij ervaren tov landkaarten. Als een dergelijke vraag onmiddellijk als hoogst persoonlijke kritiek wordt gezien door al diegenen die meer dan gelukkig met hun GPS zijn, dan denk ik dat we serieus verkeerd bezig zijn.dat is toch duidelijk - weeral oeverloze discussies en een dosis gelul !
waarom zo een topics plaatsen ? er is al genoeg info te vinden op dit forum en menig motorrijder kan hier de nodige inspiratie opdoen om al of niet een gps te kopen.
Ikzelf heb GPS en wil niet anders - gemakkelijker - veel veiliger (dan naar die kaarten steeds te moeten kijken en zoeken)
elk zijn waarheid .....
Ik ben het er mee eens dat de starter van dit topic zijn vraag op een andere, vooral minder vooringenomen
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Ik rijd tot nu met de motor nog steeds zonder GPS, dwz dat ik de ritjes van de club op roadboek rijd. En ja soms loopt dit wel eens fout. Afgelopen zondag was het nog eens zover. 's Morgens 'snel, snel' mijn roadboek geladen en een aanduiding overlapt. Ik wist totaal niet meer waar ik was en vond geen aanknoping meer op het roadboek.
Dit is de eerste maal dat dit gebeurde maar door omleidingen ben ik al meer in de problemen gekomen en dan lijkt mij gps toch wel makkelijk.
In de wagen heb ik sinds kort wel gps (liggen). Deze gebruik ik enkel als ik de weg zelf niet weet en als ik bijna ter plaatse kom zet ik deze pas aan.
Wil ik gps op de moto? Ja, maar roadboek en kaart zullen steeds aanwezig blijven.
Dit is de eerste maal dat dit gebeurde maar door omleidingen ben ik al meer in de problemen gekomen en dan lijkt mij gps toch wel makkelijk.
In de wagen heb ik sinds kort wel gps (liggen). Deze gebruik ik enkel als ik de weg zelf niet weet en als ik bijna ter plaatse kom zet ik deze pas aan.
Wil ik gps op de moto? Ja, maar roadboek en kaart zullen steeds aanwezig blijven.

-
Little John
@K1200GT
het gaat er gewoon om, dat mensen eens moeten leren ZELF onderzoek te doen en alles eerst een uitpluizen vooraleer ze de vragen op het forum plaatsen. Meestal zijn deze vragen al eens beantwoord, dmv de "zoek"funktie kan je al heel wat terugvinden, maar neen, de gemakkelijke manier - een topicsken starten en we zien wel ....
Ikzelf heb 1 1/2 jaar eerst alles uitgezocht ivm GPS, winkels afgelopen, tijdens de ritten aan gebruikers gevraagd en zo kom je al een heel eind ...
Hierbij hou ik mijn betoog voor afgesloten.
het gaat er gewoon om, dat mensen eens moeten leren ZELF onderzoek te doen en alles eerst een uitpluizen vooraleer ze de vragen op het forum plaatsen. Meestal zijn deze vragen al eens beantwoord, dmv de "zoek"funktie kan je al heel wat terugvinden, maar neen, de gemakkelijke manier - een topicsken starten en we zien wel ....
Ikzelf heb 1 1/2 jaar eerst alles uitgezocht ivm GPS, winkels afgelopen, tijdens de ritten aan gebruikers gevraagd en zo kom je al een heel eind ...
Je bent duidelijk niet over één nacht ijs gegaan vooraleer tot de aanschaf over te gaan.Little John schreef:@K1200GT
Maar ik dacht nu juist dat een forum kon dienen om al uw inspanningen (winkels aflopen,
gebruikers aanspreken, enz .. Héél positief) te bundelen en veel geloop en moeite kon besparen.
De opsteller van dit topic heeft misschien niet de juiste formulering maar K1200GT's reactie:
en mijn vraag op het GPS-forum zijn heel concreet en niet discussieoproepend (toch niet de bedoeling)K1200GT schreef:Misschien kan de vraag (by the way, ik heb vooralsnog geen GPS, maar volgend seizoen zou dat best kunnen veranderen) anders gesteld worden: "Welke zijn volgens de doorgewinterde GPS gebruikers, de nadelen (als die er zijn?) van GPS t.o.v. van de kaart/roadbook?"
Bedankt alvast.
en ik hoop dan ook van antwoorden te krijgen.
trikke
sorry
Aan zowel de kaart- en gpsgebruikers,
doe wat jullie willen doen, gelijk of geen gelijk , goed of slecht ...
het forum is er voor alle leden, iedereen heeft het recht van vrije mening ... lees eens aandachtig mijn topic, ik doe alleen een vaststelling, ik stel geen vragen pro of contra ....
alleen stel ik vast, ook in andere topics op dit forum, dat sommige bmw-rijders meer belang hechten aan allerlei toeters en bellen op hun bike, dan aan het echte motorrijden. En dan maar smalend en denegrerend reageren op dit forum.
Voor mij is dit hoofdstuk afgesloten ....
doe wat jullie willen doen, gelijk of geen gelijk , goed of slecht ...
het forum is er voor alle leden, iedereen heeft het recht van vrije mening ... lees eens aandachtig mijn topic, ik doe alleen een vaststelling, ik stel geen vragen pro of contra ....
alleen stel ik vast, ook in andere topics op dit forum, dat sommige bmw-rijders meer belang hechten aan allerlei toeters en bellen op hun bike, dan aan het echte motorrijden. En dan maar smalend en denegrerend reageren op dit forum.
Voor mij is dit hoofdstuk afgesloten ....