abs krans / kroon overzetten r1100rs 1993

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
karz
Contacteer:

abs krans / kroon overzetten r1100rs 1993

Bericht door karz »

Hoi,

Ik rij een bmw r1100rs uit 1993 , en de remschijven zijn binnenkort aan vervanging toe.
Nu kan ik een setje op de kop tikken waar nog genoeg vlees op zit. Alleen zit ik dan met de ABS krans op de linkerschijf.

Deze abskrans zit met imbus boutjes vast op de dragers van de schijf.

Nu kan ik 2 dingen doen volgens mij.

Of ik boor gaatjes en tap schroefdraad in de dragers van de nieuwe schijf zodat ik de krans kan overzetten.

Of ik haal die busjes los (semi zwevend) en zet de nieuwe schijf op de dragers van de oude schijf.

Iemand daar een idee over ?

Ter verduidelijking : Het gedeeltje waar 'lucas' opstaat noem ik drager , en het remgedeelte ' de schijf' .

Afbeelding
BMW R1100GS
BMW R1100RS
karz
Contacteer:

Bericht door karz »

nog duidelijker:

Afbeelding

de nieuwe schijf heeft de gaatjes niet waar 8 in moet. Dat is het probleem.
BMW R1100GS
BMW R1100RS
Joson

Bericht door Joson »

Ik zou het niet doen, als de ABS ring niet exact in het midden van het wiel komt te zitten dan krijg je serieus probleem met het uit ballanceren van je wiel.

John
:roll:
karz
Contacteer:

Bericht door karz »

Joson schreef:Ik zou het niet doen, als de ABS ring niet exact in het midden van het wiel komt te zitten dan krijg je serieus probleem met het uit ballanceren van je wiel.

John
Goed punt.

Maar daar heb ik met optie 2 geen last van.

Dus zeg maar 4,3 en 2 overal loshalen en de nieuwe schijf op de drager plaatsen en dan de busjes 4,3 en 2 weer sluiten (waarschijnlijk nieuwe busjes)
BMW R1100GS
BMW R1100RS
Joson

Bericht door Joson »

Ook voor optie 2 geld een balanceerprobleem
Deze busjes kun je naar mijn idee niet zomaar plaatsen en dan een beetje vastklinken.
Bedenk wel het zijn je remmen waar je nu op probeert te bezuinigen en er kan wel eens een dag komen dat je die heel erg hard nodig hebt.
Mijn advies niet aan gaan knoeien en gewoon origineel terugplaatsen.

John
John
Contacteer:

Bericht door John »

Joson schreef:Ook voor optie 2 geld een balanceerprobleem
Deze busjes kun je naar mijn idee niet zomaar plaatsen en dan een beetje vastklinken.
Bedenk wel het zijn je remmen waar je nu op probeert te bezuinigen en er kan wel eens een dag komen dat je die heel erg hard nodig hebt.
Mijn advies niet aan gaan knoeien en gewoon origineel terugplaatsen.

John
Sorry naamgenoot maar waar haal je het vandaan? Waarom zou je problemen met ballans krijgen? Dat past toch allemaal? Ik zie echt niet in wat er kan mislopen hoor! Zelfs zelf gaatjes boren en tappen is ook niet verkeert hoor! Zolang het maar juist gebeurd is er niks aan de hand.
Voor iemand met twee linkerhanden (sorry voor de uitlating)kan dit allemaal hokus pokus klinken maar dan gaan stellen dat het gevaarlijk is?
Nu wil ik niet gaan beweren dat jij met twee linkerhanden zit hé! Maar technisch... denk ik niet dat je daar echt thuis in bent.
Eén ding wil ik wél kwijt aan de poster...ben je zeker dat het nog goede schijven zijn? En als ze nog goed zijn maar toch wat groeven vertonen, zet ze dan even op een draaibank oid en vlak ze eerst. Want de kans is groter van met verglaasde remblokjes te zitten als ze (je reeds gebruikte remblokjes)niet de tijd krijgen van in te slijten op het (nieuwe) remvlak. Of je moest nieuwe steken, dan is de kans minder. Maar, en dan zijn we terug wat ik eerder aanhaalde, slijp ze eerst terug vlak.
Joson

Bericht door Joson »

Sorry John

Maar nu heb ik in mijn werkzame leven nogal wat te maken gehad met trillingsanalyse en de oorzaken van trillingen.
Dus ga mij nu niet vertellen dat je gewoon maar een beetje kunt gaan zitten boren.
Ik ben er bijna van overtuigd dat zelfs de verbindingsbussen van de zwevende schijf als gebalanceerde set geplaats worden.

John
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Ik ben er bijna van overtuigd dat zelfs de verbindingsbussen van de zwevende schijf als gebalanceerde set geplaats worden.
Nope , dan zouden ze stuk voor stuk genummerd moeten zijn naar analogie van de plaats waar ze moeten in passen.

Als je beroepshalve te maken hebt met trillingsleer, zet dan eens een remschijf op een proefopstelling , ik denk dat je grote ogen zal opzeten hoeveel onbalans er is op een nieuwe schijf :roll:
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

IK heb zelf alle busjes vervangen, de kosten zijn dat niet.
remschijf op een vlakke plaat neerleggen en dan de borgveren verwijderen van de bussen. Daarna alles over beunen met NIEUWE bussen en borgveren.
John
Contacteer:

Bericht door John »

Joson schreef:Sorry John

Dus ga mij nu niet vertellen dat je gewoon maar een beetje kunt gaan zitten boren.

John
Sorry John, wél dus :wink: Als je nu in een krukas of nokkenas gaatjes gaat boren heb je gelijk. Dan moet dat wel degelijk uitgebalanceerd. Maar een wiel? Zolang dat je dat vakkundig doet is er niks aan de hand.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

@joson, De schijf hoeft niet gebalanceerd te worden.
Als je de tandkrans goed gecentreerd neerlegt en vast zet wordt bij de eerst volgende bandenwissel de oneffenheden wel weg gebalanceerd. Defecten door onbalans (radiaal gezien) zijn technisch vrijwel uitgesloten. Gelet op de toerentallen die dat wiel draaid.
karz
Contacteer:

Bericht door karz »

Dus sammenvattend :lol:

Nieuwe busjes, krans kan dan blijven zitten waar ie zit, hoeft er niets geboort te worden enz.

right ?

Goede tip van de inslijtingsverhaal.
Met een beetje geluk heb ik de bijbehorende blokken er ook bij.
BMW R1100GS
BMW R1100RS
Plaats reactie