Spuit- en bieswerk 75/7
Moderator: GVN
Spuit- en bieswerk 75/7
Na lang twijfelen tussen een mono bmw of een boxer, heb ik de knoop een paar weken geleden doorgehakt en een 75/7 gekocht.
Die mono komt er wel nog s van, maar eerst dit project tot een goed einde brengen. Een van de eerste dingen die moeten gebeuren is het vervangen van de tank. Die is lelijk gespoten (met een slang rond de tankdop, stel je voor) en vertoont stevige 'gebruikssporen' zoals dat dan heet.
Ik zou een goeie tweedehands tank willen kopen en die dan, samen met spatborden en zijdeksels, mooi laten herspuiten. Die tank vinden moet wel nog lukken want die is voor veel reeksen dezelfde als ik me niet vergis.
Wat me meer zorgen baart, is het spuitwerk. Ik zou die fiets graag zo orgineel mogelijk willen hebben en hem dan ook in een kleur uit het toenmalige gamma laten spuiten én biesen.
En nu komt de vraag: iemand een vakman die dat spuit- en bieswerk tot een goed einde kan brengen? Liefst iemand met wat ervaring in die dingen.
Uiteraard ben ik de onvermijdelijke Theo Terwel al in heel wat tijdschriften tegengekomen, maar ik vroeg me af of er zo geen vakman dichter bij de deur zit?
Die mono komt er wel nog s van, maar eerst dit project tot een goed einde brengen. Een van de eerste dingen die moeten gebeuren is het vervangen van de tank. Die is lelijk gespoten (met een slang rond de tankdop, stel je voor) en vertoont stevige 'gebruikssporen' zoals dat dan heet.
Ik zou een goeie tweedehands tank willen kopen en die dan, samen met spatborden en zijdeksels, mooi laten herspuiten. Die tank vinden moet wel nog lukken want die is voor veel reeksen dezelfde als ik me niet vergis.
Wat me meer zorgen baart, is het spuitwerk. Ik zou die fiets graag zo orgineel mogelijk willen hebben en hem dan ook in een kleur uit het toenmalige gamma laten spuiten én biesen.
En nu komt de vraag: iemand een vakman die dat spuit- en bieswerk tot een goed einde kan brengen? Liefst iemand met wat ervaring in die dingen.
Uiteraard ben ik de onvermijdelijke Theo Terwel al in heel wat tijdschriften tegengekomen, maar ik vroeg me af of er zo geen vakman dichter bij de deur zit?
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 19 sep 2005, 08:43
originele onderdelen
Hoy Dav
Er zijn veel bedrijven die nog onderedelen liggen hebben uit sloop... http://www.siebenrock.com , http://www.bmw-boxer-up.de , http://www.boxerschmiede.de , http://www.motorrad-stemler.de , http://dreher-oldtimerteile.de , http://www.scherb-s.de , http://www.fallert.com , http://www.meyer-bikes.de , http://www.motorrad-vorholt.de , http://www.rk-bikes.de , http://www.strauss-gerken.de , http://www.kornhas.de , http://www.bmwbike.com , http://www.motoren-israel.de , http://www.motorrad-lamers.de ,www.rabenbauer.com , http://www.ulimotorradladen.de , http://www.omega-oldtimer.de , http://www.wuedo.de , http://www.jeckel-motorradzubehoer.de ,
http://www.hobbyist.nl , http://www.jangol.nl , http://bwmboxertoko.nl .......
En eerst zou ik de gewone dealers eens proberen, de nederlandse en de duitse ! Net over de grens in Steensel zit er ook eentje die veel had... maar nu zoals velen dealer-af is ! Er is echt nog veel te vinden, maar u moet inderdaad weten waar te beginnen !
hans
Er zijn veel bedrijven die nog onderedelen liggen hebben uit sloop... http://www.siebenrock.com , http://www.bmw-boxer-up.de , http://www.boxerschmiede.de , http://www.motorrad-stemler.de , http://dreher-oldtimerteile.de , http://www.scherb-s.de , http://www.fallert.com , http://www.meyer-bikes.de , http://www.motorrad-vorholt.de , http://www.rk-bikes.de , http://www.strauss-gerken.de , http://www.kornhas.de , http://www.bmwbike.com , http://www.motoren-israel.de , http://www.motorrad-lamers.de ,www.rabenbauer.com , http://www.ulimotorradladen.de , http://www.omega-oldtimer.de , http://www.wuedo.de , http://www.jeckel-motorradzubehoer.de ,
http://www.hobbyist.nl , http://www.jangol.nl , http://bwmboxertoko.nl .......
En eerst zou ik de gewone dealers eens proberen, de nederlandse en de duitse ! Net over de grens in Steensel zit er ook eentje die veel had... maar nu zoals velen dealer-af is ! Er is echt nog veel te vinden, maar u moet inderdaad weten waar te beginnen !
hans
-
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 15 feb 2005, 10:38
- Locatie: brugge
bij Stephan Van Everbroeck (brugge) kan je ook terecht voor dit spuitwerk
http://www.stephanvaneverbroeck.be/home.html
http://www.stephanvaneverbroeck.be/home.html
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 31 jul 2006, 22:01
- Locatie: Herkingen
Of deze hier heb ik mijne mono laten spuiten & handmatig biezen.
http://www.theoterwel.nl
http://www.theoterwel.nl
Rij defensief en voorzichtig
Heb me s geïnformeerd bij bovenvermelde firma's. Moet zeggen, die mensen komen me heel professioneel over.
Het is me nu echter ook duidelijk dat herspuiten van alle gespoten stukken, me aardig wat centen gaat kosten. Als ik het laat doen, moet het dan ook zijn zoals het hoort. Origineel dus.
Vooral de stripping op de tank stelt me voor raadsels. Ik heb al heel wat verschillende foto's gezien van tanks uit de /7-reek, en stel vaak verschillende stripping vast; Heeft er iemand, liefst een betrouwbare bron, een goeie foto of schema van de stripping van een r75/7 uit januari 1977?
Bij mijn zoektocht naar die foto's heb ik trouwens ook al wat 'gepersonaliseerde' tanks gezien. O.a. verchroomde tanks. Heeft iemand daar ervaring mee? Houdt dat goed die chroom? Is het in 't echt even mooi als op sommige foto's? Waar kan je dat laten doen?
Ik wil alle mogelijkheden goed overwegen alvorens honderden euro's uit te geven.
Het is me nu echter ook duidelijk dat herspuiten van alle gespoten stukken, me aardig wat centen gaat kosten. Als ik het laat doen, moet het dan ook zijn zoals het hoort. Origineel dus.
Vooral de stripping op de tank stelt me voor raadsels. Ik heb al heel wat verschillende foto's gezien van tanks uit de /7-reek, en stel vaak verschillende stripping vast; Heeft er iemand, liefst een betrouwbare bron, een goeie foto of schema van de stripping van een r75/7 uit januari 1977?
Bij mijn zoektocht naar die foto's heb ik trouwens ook al wat 'gepersonaliseerde' tanks gezien. O.a. verchroomde tanks. Heeft iemand daar ervaring mee? Houdt dat goed die chroom? Is het in 't echt even mooi als op sommige foto's? Waar kan je dat laten doen?
Ik wil alle mogelijkheden goed overwegen alvorens honderden euro's uit te geven.
Tank van 75/5 lijkt me echt wel een ander model: wat korter en hoger. Op /7 is dop ook ingewerkt. Of de stripping verschilt? Geen flauw idee, dat wil ik nu net weten.Fox30 schreef:Verschilt het dan veel met de 75/5?
Zoniet kijk eens even op deze link
Toch bedankt voor suggestie.
De tank van een /5 is anders dan de rest. Vanaf /6 heeft de boxer schijfremmen en waar zit het oliereservoir ? Onder de tank. Daarom hebben deze tanks een uitsparing waar het potje in past. De /5 heeft trommelremmen en dus geen potje en de tank heeft dus ook geen uitsparing nodig.
En wat de striping betreft: die werd dacht ik met de hand geschilderd en dus : ze zijn allemaal (heel lichtjes weliswaar) verschillend (of heb ik het mis voor ?) .
En wat de striping betreft: die werd dacht ik met de hand geschilderd en dus : ze zijn allemaal (heel lichtjes weliswaar) verschillend (of heb ik het mis voor ?) .
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 27 mei 2007, 13:59
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Hallo,
Ik ben momenteel ook bezig met opkuis van mijn R75/7 en op zoek naar originele kleurzettingen. Mijn moto was origineel zwart met gouden bies. Deze op vermelde site is een R80/7, zwart met witte bies maar ik ben niet zeker of deze combinatie ook origineel was voor de R75/7.
http://www.ibike.com.hk/01_bike_report/ ... 0_7/01.htm
Ik heb hier in pdf nog twee kopies van artikels/cataloog liggen waar de kleuren en biezen vrij duidelijk zijn. Ik weet niet hoe ik dit op forum kan plaatsen maar ik kan dit doorsturen per mail.
groeten,
Filip
Ik ben momenteel ook bezig met opkuis van mijn R75/7 en op zoek naar originele kleurzettingen. Mijn moto was origineel zwart met gouden bies. Deze op vermelde site is een R80/7, zwart met witte bies maar ik ben niet zeker of deze combinatie ook origineel was voor de R75/7.
http://www.ibike.com.hk/01_bike_report/ ... 0_7/01.htm
Ik heb hier in pdf nog twee kopies van artikels/cataloog liggen waar de kleuren en biezen vrij duidelijk zijn. Ik weet niet hoe ik dit op forum kan plaatsen maar ik kan dit doorsturen per mail.
groeten,
Filip
use it or lose it!
Je mag me die info altijd doormailen, dan mail ik je ook ff terug wat ik van andere forum-leden ontvangen heb (zijn wel bestanden van enkele meg groot).bonolipido schreef: Ik heb hier in pdf nog twee kopies van artikels/cataloog liggen waar de kleuren en biezen vrij duidelijk zijn. Ik weet niet hoe ik dit op forum kan plaatsen maar ik kan dit doorsturen per mail.
Uit de info die ik tot nu toe heb, leid ik ook af dat een zwart met witte bies /7 modeljaar 1977 niet bestond. Van de zwart-met-goud versie heb ik ondertussen fotografisch bewijsmateriaal gemaild gekregen. Voor een r80, welteverstaan.
Opvallend ook op de link die je doormailde: de stripping die doorloopt. Blijkbaar zijn er 2 soorten stripping op de /7 reeks: een die doorloopt en een die -u raadt het al- niet volledig doorloopt.
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 19 sep 2005, 08:43
Biezen R 75/5
Yoe de Boxers
Die R 80/7 ziet er goed gerestaureerd uit... maar de biezen zijn helaas te vet. En het echte zwart zat in de kleurenfolder ook niet ! Het zou zwart metaal moeten zijn met gouden biesjes.
Even ter verduidelijking wat betreft doorlopen (of niet) van biezen op tank :
De grote tank van de /5 en /6 heeft zwarte rubberen lappen (ter hoogte van de knieën) met 2 relatief vette biezen, evenals op de sparborden !
Een kleine tank van de /5 hadden ze oorspronkelijk zonder de chroom op de zijflanken, is "effen" en heeft ook 2 vette biezen.
In 1971 kwam en ze met de tank uit met "chroom" In die tijd kitsch en nu "fel" begeerd ! Deze tank had GEEN biezen !
De /6 heeft dezelfde grote tank als de /5. De R 90 S heeft de eerste tank met "uitsparing" aan de knieën (model zoals /7) Wat speciaal is aan deze tank is dat de benzinedop BOVENOP de tank zit en biezen stoppen bovenaan. Of beter gezegd : de bies begint bovenaan en loopt door op het S-zadel !
De allereerste grey-smoke had gouden plakbiezen. Bij restauratie lijkt dit een gemakkelijke oplossing om gauw een plakbies te gebruiken... maar de originele van toen waren "voorgevormd" en op de hoeken van het kuipje bv. zitten GEEN naden ! Nadien verfden ze de gouden biezen zoals de rode op de Daytona !
Dan in 1976 komt de /7 uit. Deze tank heeft verzonken dop, biezen lopen volledig "rond" door ! Op de RS en S lopen de biezen door op het zadel !
De eerste /7 had een zadel zonder S-kont, vandaar dat de biezen niet kunnen doorlopen ! Op deze modellen stond er op het spatbord 1 dun biesje
Op de latere modellen (1979) zaten gietwielen, S-kont en hierdoor, u raadt het : biezen die doorliepen op het zadel !
Het is dus voor de kenner van ver te zien of er iets niet klopt... even erg is het gesteld met de oldtimers ! Na tientallen jaren is er allicht iets wat vernieuwd of gerestaureerd wordt, de ene lapt zijn machien op naar eigen smaak of goed dunken en er zijn muggezifters (zoals ik) die alles perfect zoals het hoort willen ! Iedereen heeft gelijk als het over "motorplezier" gaat en dat is het belangrijkste !
Een engelse moto-cyclette of een ander kraam restaureren is veel dankbaarder omdat weinigen kunnen kommentaar geven... er zijn zoveel versies van alle modellen dat niemand exact weet of er fouten zijn !
Bij BMW hadden ze ook een afwijking toen ze eind jaren zeventig van de overstock /7-modellen af wilden... want iedereen wou een RS of RT. Dus boden ze de /7 aan "met kuip" en hierdoor vindt men nu nog motoren waarvan de kleuren niet kloppen. Men kon namelijk zelf kiezen en de plaatselijke dealer vijsde er de kuip op !
Voor verdere gespecialiseerde info : kom maar af ! Alle folders en boeken kan u komen inkijken !
hans
Die R 80/7 ziet er goed gerestaureerd uit... maar de biezen zijn helaas te vet. En het echte zwart zat in de kleurenfolder ook niet ! Het zou zwart metaal moeten zijn met gouden biesjes.
Even ter verduidelijking wat betreft doorlopen (of niet) van biezen op tank :
De grote tank van de /5 en /6 heeft zwarte rubberen lappen (ter hoogte van de knieën) met 2 relatief vette biezen, evenals op de sparborden !
Een kleine tank van de /5 hadden ze oorspronkelijk zonder de chroom op de zijflanken, is "effen" en heeft ook 2 vette biezen.
In 1971 kwam en ze met de tank uit met "chroom" In die tijd kitsch en nu "fel" begeerd ! Deze tank had GEEN biezen !
De /6 heeft dezelfde grote tank als de /5. De R 90 S heeft de eerste tank met "uitsparing" aan de knieën (model zoals /7) Wat speciaal is aan deze tank is dat de benzinedop BOVENOP de tank zit en biezen stoppen bovenaan. Of beter gezegd : de bies begint bovenaan en loopt door op het S-zadel !
De allereerste grey-smoke had gouden plakbiezen. Bij restauratie lijkt dit een gemakkelijke oplossing om gauw een plakbies te gebruiken... maar de originele van toen waren "voorgevormd" en op de hoeken van het kuipje bv. zitten GEEN naden ! Nadien verfden ze de gouden biezen zoals de rode op de Daytona !
Dan in 1976 komt de /7 uit. Deze tank heeft verzonken dop, biezen lopen volledig "rond" door ! Op de RS en S lopen de biezen door op het zadel !
De eerste /7 had een zadel zonder S-kont, vandaar dat de biezen niet kunnen doorlopen ! Op deze modellen stond er op het spatbord 1 dun biesje
Op de latere modellen (1979) zaten gietwielen, S-kont en hierdoor, u raadt het : biezen die doorliepen op het zadel !
Het is dus voor de kenner van ver te zien of er iets niet klopt... even erg is het gesteld met de oldtimers ! Na tientallen jaren is er allicht iets wat vernieuwd of gerestaureerd wordt, de ene lapt zijn machien op naar eigen smaak of goed dunken en er zijn muggezifters (zoals ik) die alles perfect zoals het hoort willen ! Iedereen heeft gelijk als het over "motorplezier" gaat en dat is het belangrijkste !
Een engelse moto-cyclette of een ander kraam restaureren is veel dankbaarder omdat weinigen kunnen kommentaar geven... er zijn zoveel versies van alle modellen dat niemand exact weet of er fouten zijn !
Bij BMW hadden ze ook een afwijking toen ze eind jaren zeventig van de overstock /7-modellen af wilden... want iedereen wou een RS of RT. Dus boden ze de /7 aan "met kuip" en hierdoor vindt men nu nog motoren waarvan de kleuren niet kloppen. Men kon namelijk zelf kiezen en de plaatselijke dealer vijsde er de kuip op !
Voor verdere gespecialiseerde info : kom maar af ! Alle folders en boeken kan u komen inkijken !
hans
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 27 mei 2007, 13:59
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Hans,
Aan de hand van deze klaar en duidelijke uitleg wordt het snel duidelijk hoeveel aangeboden zogezegd originele modellen uit de boot vallen. Voor het motorrijden maakt dit inderdaad geen verschil uit, maar het is altijd aangenaam om de originele of naar origineel gerestaureerde exemplaren te kunnen onderscheiden. Dit geeft in ieder geval zeer veel voldoening. Ik denk dat er zelfs velen meer lezen en in de garage sleutelen dan effectief rijden. Dit forum, samen met boxerclubvlaanderen, heeft in ieder geval een schat aan informatie.
Filip
Aan de hand van deze klaar en duidelijke uitleg wordt het snel duidelijk hoeveel aangeboden zogezegd originele modellen uit de boot vallen. Voor het motorrijden maakt dit inderdaad geen verschil uit, maar het is altijd aangenaam om de originele of naar origineel gerestaureerde exemplaren te kunnen onderscheiden. Dit geeft in ieder geval zeer veel voldoening. Ik denk dat er zelfs velen meer lezen en in de garage sleutelen dan effectief rijden. Dit forum, samen met boxerclubvlaanderen, heeft in ieder geval een schat aan informatie.
Filip
use it or lose it!