De kogel is door de kerk !

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Iwan

De kogel is door de kerk !

Bericht door Iwan »

Het is zover, de discussies zijn achter de rug, de kogel is door de kerk: ik waag de grote overstap naar de GT. :-P

Momenteel rijd ik met een weliswaar prachtige machine, de RT1150 'Black line'-edition met alles erop en eraan, de toeters en de bellen. Ze verklaren me zot: zo'n mooie moto van amper 3,5 jaar en 18000 km verkopen ??! :alien:
De slagroom ontbreekt nog voor een stukje, en dat denk (hoop) ik te vinden in de GT.
Ik heb reeds uren de commentaren van diverse ervaren ratten gelezen op dit forum rond het afwegen van voor- en nadelen t.o.v. de RT.

Persoonlijk vind ik, naast de technische hoogstandjes op motorvlak van de GT, de 'look' van hogervermelde super: de verhoudingen kloppen perfect. (iets langer dan een RT, minder compact). :shock:

Nu nog met pijn in het hart mijn black horse loslaten :cry: , maar binnenkort laat ik wel iets verschijnen op dit forum met fotomateriaal enz..
Ik overweeg om een nieuwe aan te schaffen.
Vandaar nog een vraagje aan de kenners: Loont het de moeite om optie 'high line' aan te schaffen ? Je krijgt er (amper) cruise control (nodig ?) en xenon bij voor een slordige meerprijs van 600 euro !!?
:shock: :shock:
Ik weet dat momenteel een actie loopt waarbij je het optiepakket aan de prijs krijgt van het pakket lager (vb. high line wordt de prijs van comfort line).

Je ziet: ik ben er mee bezig. Het gaat sneller dan bij de regeringsgesprekken ! :wink:

Weldra een GT-beemertje erbij !

Iwan de Verschrikkelijke.
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

bmw RT1150 Black Line 2004-bmw K1200 GT 2008- bmw 1600GTL
Wulf

Bericht door Wulf »

Welkom bij de GT'ers ge gaat uw overstap niet beklagen. Cruise control is inderdaad een gadget, maar éénmaal je er aan gewoon bent wil je het niet meer missen. De voordelen van Xenon zijn hier al voldoende besproken, bijkomend is dat de spiegel speciaal werd ontworpen voor een xenonlamp wat de lichtopbrengst nog meer concentreerd.
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

...mooie keuze (niet vergeten eerst eens te rijden!!!)

+> de cruise control is een leuk hebbeding... vooral bij lange stukken, zowel snelweg als zone 90-70. Het rijden wordt er nog ontspannender door... met de nodige aandacht voor het verkeer.

+> xenon fabrieksaf levert je toch wel wat zekerheid bij mankement.... dus waarom het dan niet bijnemen. Gezien worden en zelf zien leg je hierbij op een hoger niveau.

+>de wind- en neerslag bescherming op de GT lijkt me beter dan op de rt1200... waardoor de overstap naar de GT mijns inziens dichter grenst aan je huidige rt1150. Doch een boxer is geen viercilinder... waarmee ik bedoel dat ze motorisch niet vergelijkbaar zijn.

Ikzelf (ja, iedereen die tussen de lijntjes leest weet ondertussen dat ik enkel mijn nick heb veranderd... en dus gewoon JH ben) rij een K1200Lt... en hou van de viercilinder motoren... Ze leveren je iets meer comfort op trillingen en gasreactie.

Mooie keuze dus... en tis jouw portemonee :wink:
Iwan

Bericht door Iwan »

Loont het de moeite om een testrit aan te vragen in Bornem? Wat krijg je daar voorgeschoteld qua parkoer, afstand, machine....?

:roll: Iwan
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Iwan schreef:Loont het de moeite om een testrit aan te vragen in Bornem? Wat krijg je daar voorgeschoteld qua parkoer, afstand, machine....?
Je krijgt een Tripy mee en alleen die route mag je rijden :roll:

Misschien ook eens de M&T van november erop naslaan. Staat juist een vergelijkingstest in RT => GT :wink:

Wat ik eruit onthoud is dat de GT er alleen beter uitkomt als je veel snelwegkilometers wil doen aan hoge snelheid :-?
Laatst gewijzigd door WimLT op 29 okt 2007, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Toedel

Bericht door Toedel »

Voor zo'n hoog aankoopbedrag zou ik zéker een testrit doen. Dan weet je wat je te wachten staat. In elk geval : leuke ervaring, en het verhoogt de voorpret ! Have fun !
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Iwan

Bericht door Iwan »

Hello guys,
het oog wil ook wel wat ! De nieuwe RT kan mij, qua model, jammer genoeg NIET bekoren. :cry: De achterkant vind ik (en dit is uiteraard een uiterst persoonlijke smaak) nog beter dan de (speelgoed uitziende) voorkant. Wees eerlijk.
:!: Iwan
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

...eerlijk...

De rt1200 moet ik nog gewoon worden qua looks...

De GT daarentegen heeft het... doch een ding stoot me tegen de borst qua afwerking en dat zijn de lasnaden die zichtbaar zijn op het frame ter hoogte... aan beide zijden onder het bestuurderszadel...
John
Contacteer:

Bericht door John »

Wat die testrit betreft zou ik proberen van in Bornem de juiste persoon te pakken te krijgen. Zeg desnoods dat je reporter bent van een nieuw tijdschrift :lol:
Het is al wel jaaaaren geleden maar ik heb het toen, al was het bij (een stom) toeval, klaar gekregen van een K/RT mee te krijgen voor een lang weekend. Telefonisch de afspraak gemaakt met Raoul (toen de grote baas van de motordivisie, mss nu nog?) om een testritje te doen. Een weekend lang want een halve dag vond ik te kort om echt te weten waar je mee op weg bent. Dus geen probleem, ik mocht de motor op vrijdag 15 Augustus gaan afhalen. Later viel mijne (toen nog frank) dat die dag een feestdag was en dus naar alle waarschijnlijkheid voor een gesloten poort zou staan in Bornem. Terug gebeld en hem gewezen op dat foutje. Ook geen probleem, kom hem dan Donderdagmiddag maar ophalen. Thuis gekomen met mijn aanwinst direct de koffers volgepropt en enkele uurtjes later op weg richting zwarte woud :lol: Een prachtige lange weekend trip gemaakt van iets meer dan 1500 Km. Op maandagmorgen de motor netjes terug volgetankt afgeleverd. Enkel de mekanieker die de motor in ontvangst nam trok grote ogen toen hij de Kmeters zag. Zijn ogen werden nog groter toen ik vertelde dat ik er mee in Duitsland en Frankrijk had mee rondgebold. Er stond nml een garage plaat op en de motor was niet verzekerd voor het buitenland :oops:
Ik heb dus op het bureel maar wijselijk gezwegen waar ik met dat ding had gereden :wink:
Dus...met de juiste persoon en een beetje geluk moet het lukken.
Iwan

Bericht door Iwan »

I.v.m. de lasnaad heb je wel een punt !

Nog een ander 'zaakje': een ander minpunt en jammerlijke zaak blijft het ontbreken van een radio. :-? :cry: :cry: :cry:

Nochtans zag ik op een Duitse site fotomateriaal van een GT-rijder die een bmw-radio in het handschoenkastje rechts had gemonteerd. Een handige Harry dus. :bball:

Kennen jullie interessante alternatieven ? Ik denk vb. aan een mp3-speler met FM functie. Iemand met ervaring ?

Misschien zit ik hier niet op het juiste forum om deze vraag te stellen, maar toch even proberen.
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

PHILIP

Bericht door PHILIP »

Wat kan je in godsnaam doen met een GT als je ocharme 18000km doet in 3.5 jaar???? en dan nog twijfelen over een cruisecontrol??
Maar ja.. staat wel mooi in de garage.

philip
Iwan

Bericht door Iwan »

Pas op beste vriend,

ik rijd nog maar pas een goede 3 jaar, en krijg NU pas de echte smaak van het rijden te pakken ! :wink: Het 'inrijden' is achter de rug, nu komt de echte fun !

:-) Iwan
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

fast

Bericht door fast »

voor de een is 500 km per jaar voldoende voor de ander 50000 km,
laat ieder in zijn waarde.
ik persoonlijk zou het liefste elke dag rijden maar ik heb voor mijn werk een bus nodig (timmerman) dus dat gaat helaas niet :-? :cry:
maar ik zou ook wel een gt willen :razz:
de ene keer zit het niet mee ,
en de andere keer zit het tegen
Iwan

Bericht door Iwan »

Beste fast,

en zou ik mogen weten waarom je ook zo'n machien zou willen ? Wat speelt bij jou erg mee in je keuze ? :lol:
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

fast

Bericht door fast »

ik vind een rt heerlijke machine,maar als mijn banksaldo dat toelaat zou ik graag een gt willen vanwege meer vermogen wat toch wel prettig is op snelle ritten en dan niet echt racen maar meer vlot door rijden .
en bij de rt mis ik een beetje vermogen boven de 140.
ik heb nog geen ritje gemaakt op een gt maar wat ik gehoord heb van mensen die er een hebben is het rijwiel gedeelte nog beter als een rt.
dus ik ben benieuwd :-)
de ene keer zit het niet mee ,
en de andere keer zit het tegen
Dirk 9700

Bericht door Dirk 9700 »

@Iwan,
Ik ben sinds februari overgestapt van een R1150RT naar een GT (reeds 14500km), en heb het me nog geen minuut beklaagd!
Het is een fantastische machine. :thumright:
Heb de optie high line genomen en 2+2 jaar waarborg.

Groeten,
Dirk
Make Life A Ride
BMW Motor Club Vlaanderen lid :wink:
Iwan

Bericht door Iwan »

Hallo Dirk,

wat die 2+2 betreft: wat houdt dit precies in en hangt daar een prijskaartje aan vast ? :!:
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Hey Iwan, wij hebben elkaar al ontmoet hé :wink:

Die 2+2 is buiten de standaard 2 jr waarborg op elke nieuwe Bmw nog eens extra 2jr garantie, let op, dit is beperkt tot 80.000km over die periode van 4 jr, dus gemiddeld 20K/jr

Kostprijs is, dacht ik, € 299.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Dirk 9700

Bericht door Dirk 9700 »

Tot 6 maanden na je aankoop heb je de tijd om deze optie te nemen.

Groeten,
Dirk
Make Life A Ride
Iwan

Bericht door Iwan »

Dirk,

Terwijl je er nu toch bent: het pakket 'high line'. Wat biedt dit méér dan het pakket comfort ? Enkel en alleen xenon en cruise control ? :roll:
En het radio-probleempje ? Rijdt jij met muziek in de oren (vb. mp3, FM-functie ?....)

Greetz Iwan.
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

Risse57

Bericht door Risse57 »

PROFICCIAT met de aankoop.
Ik rij nu van augustus met mijn GT en zoals zo vele, kan hem niet meer missen.
Rij er mee naar het werk en heb spijt als ik soms eens in de week thuis ben en hem niet van stal kan halen.
Voorlopig kan ik niets afkeuren al zijn er altijd dingen die minder goed zijn maar dat is aan ieder om zelf te ervaren.
Groetjes
VEEL MOTORPLEZIER EN "KEEP IT SAFE".
R1100RT 96
R1200RT 06
K1200GT 07
Dirk 9700

Bericht door Dirk 9700 »

@Iwan,
Pakket high line omvat: boordcomputer, cruise control, esa, verwarmd zadel voor piloot en passagier, verwarmde handgrepen en xenon licht.
De muziek(mp3) krijg ik te horen via de SP2820 die op zijn beurt verbonden is met de Autocom intercom.

Groeten,
Dirk
Make Life A Ride
Daniel Tempelaere

Bericht door Daniel Tempelaere »

Iwan schreef:I.v.m. de lasnaad heb je wel een punt !

Nog een ander 'zaakje': een ander minpunt en jammerlijke zaak blijft het ontbreken van een radio. :-? :cry: :cry: :cry:

Nochtans zag ik op een Duitse site fotomateriaal van een GT-rijder die een bmw-radio in het handschoenkastje rechts had gemonteerd. Een handige Harry dus. :bball:

Kennen jullie interessante alternatieven ? Ik denk vb. aan een mp3-speler met FM functie. Iemand met ervaring ?

Misschien zit ik hier niet op het juiste forum om deze vraag te stellen, maar toch even proberen.
Niet vrij professioneel :oops: maar die DAB radio van Perstel werkt wel (gewone FM zit er ook op maar minder duidelijk). Met handschoenen is hij niet te bedienen en als 't regent is er geen muziek :-(
Toestelleke is aangesloten op de Baehr intercom en op de motorbatterij via een spanningsconverter.
Afbeelding
Daniel
P.S. En hiervoor moet je geen GT kopen hé.... :razz:
John
Contacteer:

Bericht door John »

Wat die radio betreft...met een beetje handigheid en een soldeerbout bouw je elke radio op een motor. Op mijn RT staat enkel het frontplaatje boven mijn dashboard. De radio zelf (met CD/MP3) staat ergens in het kontje of eender waar er plaats is ingebouwd. Bij zwaar regenweer klik je een (doorzichtig) afdekplaatje over het frontje of je klikt het er af als je de motor parkeert. Je kan de radio makkelijk bedienen op die manier, net als in de auto. En wil je een bediening aan het stuur is dat ook vrij makkelijk te doen. Die (motor)stuur-afstandsbedieningen vind je op het internet voor praktisch elk type radio.
dillen

Bericht door dillen »

hallo Iwan,

ik ben vorige maand tot 3x toe gaan testrijden met de GT, 2x bij mijn dealer en 1x in Bornem (telkens ongeveer 1,5u).
Voor de testritten was hij mijn absolute favoriet omdat ik hem o.a. ook heel mooi vond. Na de derde testrit heb ik besloten om (voorlopig) geen GT te kopen...
Waarom niet? Het mechanisch geluid bij het schakelen is het ergste wat ik in jaren bij BMW gehoord heb. Mijn 1200GS had bijna geen mechanisch schakellawaai, mijn K1200GT (oud model) ook niet, en nu deze nieuwe GT, als je hem bij het vertrek in eerste zet hoor je een "klak" van hier tot in Tokio....
Ook tijdens het rijden is er veel schakelgeklak dat ik bij een ander huidig type BMW (1200GS/RT/LT heb ik allemaal getest!) niet heb, dus het zal niet aan mijn voetje liggen hé. Straffer nog, ik rij sinds 1985 BMW (14 stuks ondertussen waaronder ook nog 2-kleps-boxers)en ik heb nog nooit een BMW gehad die zoveel schakelgeklak geeft als deze GT. Hij schakelt wel juist, maar dat lawaai hé, ik vind het gewoon genant dat iedereen je aankijkt als een kluns...
Om het te vergelijken moet je maar eens met de 1200RT rijden, of beter nog, met de "oude" K1200GTof LT, dan zal je merken wat ik bedoel.

Ook het naar voor afschuivende zadel en de relatief zware koppeling vond ik niet goed, dit kan allemaal beter, getuige de R1200RT.

Uiteraard is dit mijn mening, en hoe zwaar je aan de vermelde punten tilt is natuurlijk jou zaak en daar heb ik dan ook alle respect voor.

Bij mij gaat de keuze momenteel tussen een 1200RT en een K1200LT (spijtig dat de nieuwe LT er nog niet is...)

Veel succes met je nieuwe Beemer.

Dirk D.
Plaats reactie